Innholdsfortegnelse
Ford Galaxy-motorer
Siden lanseringen i 1995 har Ford Galaxy etablert seg som en av de mest suksessrike MPV-ene i Europa, og har gjennomgått en bemerkelsesverdig teknisk utvikling over tre generasjoner. Ford Galaxy-motorene har utviklet seg fra enkle sugemotorer til ultramoderne turbomotorer med direkte innsprøytning og avansert hybridteknologi.

Ford Galaxy generasjon I (1995-2006)
Den første Ford Galaxy-generasjonen var en pionerperiode for Ford i det store varebilsegmentet, og var basert på VAN-plattformen som ble utviklet i samarbeid med Volkswagen. Disse tidlige Ford Galaxy-motorene var kjennetegnet av robusthet og enkelt vedlikehold, og med riktig vedlikehold kunne de lett gå mellom 350 000 og 450 000 kilometer. Større reparasjoner måtte vanligvis utføres mellom 200 000 og 250 000 kilometer, og da gjaldt det som regel girkassen eller understellet. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,8 VR6 med 204 hk, som kombinerte kraft, jevn gange og pålitelighet på en optimal måte. Den tekniske utformingen av disse Ford Galaxy-motorene var fortsatt relativt enkel, noe som holdt vedlikeholdskostnadene lave og gjorde reparasjoner overkommelige selv for mindre verksteder. Sammenlignet med konkurrenter som Renault Espace tilbød Galaxy betydelig mer plass med tilsvarende motoreffekt.
Ford Galaxy bensinmotorer: Generasjon I (1995-2006)
Ford Galaxy-bensinmotorserien startet med den velprøvde 2,0-liters sugemotoren med 85 kW (115 hk), som viste seg å være en pålitelig arbeidsmotor, men som var undermotorisert i forhold til bilens vekt på over 1,7 tonn. 2,3-liters motoren med 107 kW (145 hk) ga mer kraft, men var også treg. Høydepunktet var 2,8 VR6 fra VW-konsernet med 150 kW (204 hk), som oppnådde legendestatus som Ford Galaxy VR6. Denne Ford Galaxy-motoren kombinerte den karakteristiske VR6-lyden med høy driftssikkerhet og tilstrekkelig kraft for den tunge varebilen. Typiske problemer med de tidlige Ford Galaxy-bensinmotorene var slitte tennspoler og sporadiske kjølevæskelekkasjer, men uten større motorskader.
Ford Galaxy dieselmotorer: Generasjon I (1995-2006)
Ford Galaxy-dieselmotorene ble i begynnelsen dominert av 1,9 TDI med 66 kW (90 hk) og senere 85 kW (115 hk), som ble hentet direkte fra Volkswagen. Disse Ford Galaxy TDI-motorene viste seg å være usedvanlig slitesterke og økonomiske, med et drivstofforbruk på rundt 7,5 liter per 100 kilometer. Ford Galaxy 1,9 TDI med 115 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt de variantene som ble produsert fra 1998 og utover med en forbedret innsprøytningspumpe, hadde nesten ingen problemer. Det eneste svake punktet var glødepluggsystemet, som av og til skapte problemer i kalde vintre.
Ford Galaxy-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor | 115 HK | 9,5-10,2 l/100 km | Underdrevet, tennspoler | Gjennomsnittlig |
2,3 bensinmotor | 145 HK | 10,1-10,8 l/100 km | Treg, høyt forbruk | Gjennomsnittlig |
2,8 VR6 | 204 HK | 11,2-12,1 l/100 km | Kjølevannstap, drivstofforbruk | Meget bra |
1,9 TDI | 90-115 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Glødeplugger, svært robust | Veldig bra |

Ford Galaxy generasjon II (2006-2015)
Den andre Ford Galaxy-generasjonen markerte en helt ny begynnelse med uavhengig Ford-utvikling på CD-plattformen. Disse Ford Galaxy-motorene nådde vanligvis 280 000 til 380 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 2,0 TDCi-dieselmotorene ble ansett som spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, ofte på de mer komplekse turboladerne eller innsprøytningssystemene. Det absolutte høydepunktet var 2,0 TDCi med 163 hk - et teknisk mesterverk med common rail-innsprøytning og variabel turboladergeometri. Moderne direkte bensininnsprøytning ble også introdusert for første gang med EcoBoost-motorene fra 2010, men denne generasjonen led av de typiske problemene på 2000-tallet: mer kompleks elektronikk og mer følsomme eksosrensingssystemer økte vedlikeholdskostnadene betydelig sammenlignet med forgjengeren.
Ford Galaxy bensinmotorer: Generasjon II (2006-2015)
Ford Galaxy bensinmotorutvalget besto opprinnelig av en 2,3-liters sugemotor med 118 kW (161 hk), men denne ble raskt erstattet av den revolusjonerende 2,0 EcoBoost. Ford Galaxy EcoBoost med 149 kW (203 hk) og senere 177 kW (240 hk) bød for første gang på direkte innsprøytning og turbolading i en Ford varebil. Disse Ford Galaxy-motorene led imidlertid av typiske problemer fra den tidlige EcoBoost-generasjonen: strekk i registerkjeden, oljefortynning på grunn av direkte innsprøytning og skader på turboladeren under sportslig kjøring. Ford Galaxy 2.0 EcoBoost utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om store motorskader på grunn av kjedesprang etter 120 000-180 000 kilometer.
Ford Galaxy dieselmotorer: Generasjon II (2006-2015)
Ford Galaxy 2.0 TDCi dominerte med ulike effektnivåer fra 103 kW (140 hk) til 120 kW (163 hk). Det fantes også en mindre 1,8 TDCi med 92 kW (125 hk), men denne var mindre vanlig. Alle Ford Galaxy-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med partikkelfilter. Ford Galaxy 2.0 TDCi med 120 kW (163 hk) viste seg å være den mest pålitelige og kraftige motoren i denne generasjonen - den hadde utmerkede kjøreegenskaper med et testforbruk på bare 6,2-6,8 liter per 100 km. Partikkelfiltrene var imidlertid problematiske, de tettet seg ofte til på korte turer og forårsaket dyre reparasjoner.
Ford Galaxy-motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,3 bensinmotor | 161 HK | 9,8-10,4 l/100 km | Treg, høyt forbruk | Moderat |
2.0 EcoBoost | 203-240 HK | 8,1-9,2 l/100 km | Tannkjede, oljefortynning, turbolader | Problematisk |
1,8 TDCi | 125 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Mindre vanlig, partikkelfilter | Gjennomsnittlig |
2,0 TDCi | 140-163 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Partikkelfilter, ellers robust | Meget bra |

Ford Galaxy generasjon III (2015-i dag)
Den nåværende Ford Galaxy-generasjonen bygger på raffinert teknologi og representerer høydepunktet i utviklingen av forbrenningsmotorer hos Ford. De fleste Ford Galaxy-motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 2.0 TDCi-dieselmotorene anses fortsatt for å være spesielt holdbare. Større motorhavarier er blitt sjeldne, og det er bare de kraftige EcoBoost-bensinmotorene som fortsatt viser svakheter når det gjelder langtidsholdbarhet. Den absolutte toppmotoren er 2.0 TDCi Bi-Turbo med 210 hk - et teknisk mesterverk med to turboladere som tilbyr både kraft og effektivitet. Hybridteknologien debuterte også med 2.5 Hybrid fra 2021. Denne generasjonen drar nytte av Fords flere tiår lange erfaring i varebilsegmentet og tilbyr det mest balanserte motorutvalget av alle de tre generasjonene.
Ford Galaxy bensinmotorer: Generasjon III (2015-i dag)
Ford Galaxy bensinmotorutvalg fokuserer helt og holdent på EcoBoost-teknologi. 1,5 EcoBoost med 118 kW (160 hk) erstatter de mindre motorene og tilbyr sylinderdeaktivering for bedre effektivitet. Ford Galaxy 2.0 EcoBoost er tilgjengelig i to effektstørrelser på 177 kW (240 hk) og 210 kW (286 hk). Disse moderne Ford Galaxy-motorene drar nytte av forbedret teknologi: forsterkede timingkjeder, optimalisert direkte innsprøytning og mer robuste turboladere reduserer feilfrekvensen betydelig. Ford Galaxy 1,5 EcoBoost har utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i hele Galaxy-historien - sylinderdeaktivering avlaster motoren under dellast og forlenger levetiden betydelig.
Ford Galaxy dieselmotorer: Generasjon III (2015-i dag)
Den velprøvde Ford Galaxy 2.0 TDCi er tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 110 kW (150 hk) til 154 kW (210 hk), der den kraftigste varianten har bi-turbo. Alle Ford Galaxy dieselmotorer er utstyrt med moderne SCR-katalysatorer med AdBlue-injeksjon og optimaliserte partikkelfiltre. Ford Galaxy 2.0 TDCi med 132 kW (180 hk) viste seg å være den mest balanserte motoren i denne generasjonen - den byr på kraftige kjøreegenskaper med et testforbruk på bare 5,8-6,4 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. Bi-turbo-versjonen med 210 hk er teknisk imponerende, men mer kompleks og vedlikeholdsintensiv.
Ford Galaxy Hybrid Drive: Generasjon III (2015-i dag)
Fra 2021 ble det for første gang tilbudt en Ford Galaxy Hybrid med en 2,5-liters Atkinson-motor og elmotor. Denne Ford Galaxy Hybrid oppnår en systemeffekt på 140 kW (190 hk) og har et svært lavt drivstofforbruk på 5,1-5,6 liter per 100 km. Teknologien er basert på Toyotas velprøvde hybridsystem og anses for å være svært pålitelig, selv om bagasjerommet er noe begrenset av batteriet.
Ford Galaxy-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 EcoBoost | 160 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Sylinderdeaktivering av og til treg | Meget bra |
2.0 EcoBoost | 240-286 HK | 8,4-9,1 l/100 km | Kompleks, men mer robust enn forgjengeren | Bra |
2,0 TDCi | 150-210 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Bi-turbo vedlikeholdskrevende | Meget bra |
2,5 Hybrid | 190 HK | 5,1-5,6 l/100 km | Begrenset plass i bagasjerommet | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Ford Galaxy-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Ford Galaxy-motorer viser en kontinuerlig forbedring over tre generasjoner. Mens den første generasjonen imponerte med sin enkelhet og robusthet, brakte den andre generasjonen moderne teknologi med større kompleksitet. Den nåværende tredje generasjonen kombinerer avansert teknologi med forbedret pålitelighet og representerer det ypperste innen Ford Galaxy-motorteknologi.
- Beste Ford Galaxy bensinmotor:
Ford Galaxy 1,5 EcoBoost (160 hk, generasjon III) kombinerer avansert turbo med direkte innsprøytning og sylinderdeaktivering for å levere den beste kombinasjonen av ytelse, effektivitet og pålitelighet.
- Beste Ford Galaxy dieselmotor:
Ford Galaxy 2.0 TDCi (180 hk, generasjon III) tilbyr den optimale balansen mellom pålitelighet, økonomi og kjøreegenskaper i alle generasjoner.
- Beste Ford Galaxy hybridmotor:
Ford Galaxy 2,5 Hybrid (190 hk, generasjon III) med sin velprøvde Toyota-hybridteknologi og svært lave drivstofforbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Ford Galaxy tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.