Innholdsfortegnelse
Toyota Hilux pickup-motorer
Siden introduksjonen i 1968 har Toyota Hilux utviklet seg til å bli en av de mest robuste og pålitelige pickupene i verden, med et velprøvd utvalg av motorer gjennom åtte generasjoner. Toyota Hilux pickup-motorer kjennetegnes av eksepsjonell holdbarhet og enkelt vedlikehold, og hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og forbedret effektivitet.

Toyota Hilux pickup-motorer: Historiske generasjoner I-V (1968-2004)
De første fem generasjonene av Toyota Hilux etablerte sitt rykte som en uforgjengelig arbeidspickup og la grunnlaget for den legendariske påliteligheten til Toyota Hilux-pickupmotorene. Disse historiske generasjonene kjørte regelmessig mellom 500 000 og 800 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de robuste dieselmotorene fra fjerde generasjon (1983-1997) regnes som absolutte toppmotorer. De tre første generasjonene (1968-1983) var hovedsakelig basert på velprøvde bensinmotorer med enkel teknologi, mens moderne dieselteknologi ble introdusert fra og med den fjerde generasjonen. Større motorskader var praktisk talt ukjent i disse Toyota Hilux-generasjonene - kun slitedeler som vannpumper eller dynamoer måtte skiftes ut etter 200 000-300 000 kilometer.
Toyota Hilux pick-up bensinmotorer: Historiske generasjoner I-V (1968-2004)
De tidlige Toyota Hilux-bensinmotorene inkluderte velprøvde og testede enheter som 1,6-liters 4A-FE (105 hk) og den robuste 2,4-liters 22R-E (116 hk), som viste seg å være en av de mest langlivede bensinmotorene i bilhistorien. Toyota Hilux 22R-E-motoren fra fjerde generasjon (1988-1997) regnes som den beste bensinmotoren av alle historiske generasjoner - med sin enkle inntaksmanifoldinnsprøytning og støpejernsblokk nådde den lett 400 000-600 000 kilometer. I femte generasjon (1997-2004) ble den mer moderne 2,7-liters 3RZ-FE med 150 hk lagt til, selv om den hadde en mer kompleks design. Disse Toyota Hilux pickup-motorene var kjennetegnet av ekstremt enkelt vedlikehold - oljeskiftintervaller på 10 000 kilometer og enkle reparasjonsmuligheter gjorde dem ideelle for tøffe arbeidsforhold.
Toyota Hilux pick-up dieselmotorer: Historiske generasjoner I-V (1968-2004)
Toyota Hilux-dieselserien begynte i tredje generasjon med den legendariske 2,4-liters 2L-motoren (75 hk), som var tilgjengelig fra 1979. Det absolutte høydepunktet var imidlertid den 3,0-liters 1KZ-TE turbodieselen (125 hk) fra femte generasjon, som regnes som den beste dieselmotoren av alle historiske Toyota Hilux pickup-motorer. Denne motoren kombinerte robustheten til de tidligere enhetene med moderne turbo- og intercooler-teknologi. Toyota Hilux 2L-TE med 2,4 liter og turboladning (90 hk) fra fjerde generasjon viste seg å være spesielt slitesterk og økonomisk. Alle disse dieselmotorene hadde indirekte innsprøytning og mekaniske innsprøytningspumper, noe som gjorde dem praktisk talt uforgjengelige - kjørelengder på over 1 million kilometer var ikke uvanlig.

Toyota Hilux pickup-motorer: Generasjon VI (2005-2015)
Den sjette generasjonen Toyota Hilux markerte overgangen til moderne common rail-dieselteknologi og brakte for første gang Euro 4-kompatible motorer. Med riktig vedlikehold når Toyota Hilux-pickupmotorene i denne generasjonen vanligvis 400 000 til 600 000 kilometer, og de velprøvde dieselmotorene fortsetter å være spydspissen i serien. Større reparasjoner er vanligvis ikke påkrevd før etter 250 000-300 000 kilometer, hovedsakelig på turboladeren eller innsprøytningssystemet. Den absolutte toppmotoren var 3,0-liters D-4D med 171 hk - et perfekt kompromiss mellom kraft, effektivitet og pålitelighet. Denne generasjonen introduserte også moderne sikkerhets- og komfortteknologi for første gang, uten at det gikk på bekostning av den legendariske robustheten.
Toyota Hilux pickup-bensinmotorer: Generasjon VI (2005-2015)
Utvalget av bensinmotorer i Toyota Hilux besto hovedsakelig av den velprøvde 2,7-liters 2TR-FE med 166 hk og, på enkelte markeder, den mindre 2,0-liters 1TR-FE med 136 hk. Disse Toyota Hilux-pickupmotorene baserte seg på velprøvd innsprøytning i innsugningsmanifolden og kjede i stedet for tannrem, noe som holdt vedlikeholdskostnadene lave. Toyota Hilux 2TR-FE viste seg å være en pålitelig motor med jevn kraftutvikling og lav reparasjonsanfällighet. Typiske svakheter var begrenset til slitasjedeler som tennspoler etter 150 000 kilometer eller vannpumper etter 200 000 kilometer. Drivstofforbruket lå på 9-11 liter per 100 kilometer, noe som var akseptabelt for en pickup av denne størrelsen.
Toyota Hilux pickup-dieselmotorer: Generasjon VI (2005-2015)
Toyota Hilux 2,5-liters D-4D (2KD-FTV) med 102-144 hk dannet grunnlaget for dieselprogrammet, og viste seg å være en svært økonomisk og pålitelig motor. Flaggskipet var Toyota Hilux 3,0-liters D-4D (1KD-FTV) med 171 hk, som kombinerte den nyeste common-rail-teknologien med variabel turboladergeometri. Disse Toyota Hilux-dieselmotorene hadde partikkelfilter og oppfylte Euro 4-standardene. 3.0 D-4D utviklet seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - med et dreiemoment på 343 Nm var den ideell for tauing og tung last, samtidig som drivstofforbruket bare var 7-8 liter. Problemene var stort sett begrenset til partikkelfilteret på korte turer eller sporadiske skader på turboladeren etter 300 000 kilometer.
Toyota Hilux-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor (1TR-FE) | 136 HK | 9,5-10,5 l/100 km | Tennspoler, vannpumpe | Bra |
2,7 bensinmotor (2TR-FE) | 166 HK | 10,0-11,0 l/100 km | Svært robust, få problemer | Meget bra |
2,5 D-4D (2KD-FTV) | 102-144 HK | 6,5-7,5 l/100 km | Partikkelfilter for korte kjøreturer | Meget bra |
3,0 D-4D (1KD-FTV) | 171 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Sporadiske skader på turboladeren | Meget bra |

Toyota Hilux pickup-motorer: Generasjon VII (2016-i dag)
Den nåværende Toyota Hilux-generasjonen representerer det ypperste innen pickup-teknologi og tilbyr utelukkende ultramoderne dieselmotorer med Euro 6-standard. Toyota Hilux-pickupmotorene i denne generasjonen går som forventet mellom 350 000 og 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, selv om den mer komplekse eksosrensingen av og til skaper problemer. Større reparasjoner er vanligvis ikke nødvendig før etter 200 000-250 000 kilometer, hovedsakelig på det komplekse eksosrensingssystemet eller den variable turboladeren. Den absolutte toppmotoren er 2,8-liters GD-6 med 204 hk - et teknisk mesterverk med bi-turbolading og topp moderne innsprøytningsteknologi. Denne generasjonen tilbyr også automatgir og omfattende førerassistansesystemer for første gang, uten at det går på bekostning av de legendariske offroad-egenskapene.
Toyota Hilux pickup-dieselmotorer: Generasjon VII (2016-i dag)
Toyota Hilux' dieselserie er i sin helhet basert på den nye GD-motorfamilien med tredjegenerasjons common-rail-innsprøytning. Toyota Hilux 2,4-liters GD-2 med 150 hk danner grunnlaget og har vist seg å være en økonomisk og pålitelig arbeidsmotor med et drivstofforbruk på bare 6,1-6,8 liter. Toppmodellen er Toyota Hilux 2,8-liters GD-6 med 204 hk og et dreiemoment på 500 Nm, som har en sekvensiell biturbolader. Disse Toyota Hilux-pickupmotorene oppfyller Euro 6d Temp-standarden takket være SCR-katalysator med AdBlue-injeksjon og lukket partikkelfilter. GD-6 er i ferd med å bli den beste motoren i alle Toyota Hilux-generasjoner - kombinasjonen av kraft, effektivitet og teknologi er imponerende, men vedlikeholdskostnadene har økt på grunn av den komplekse eksosteknologien. Typiske problemer er knyttet til AdBlue-tanken eller sensorer for utslippskontroll, mens grunnmotorene fortsatt er ekstremt robuste.
Toyota Hilux-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,4 GD-2 | 150 HK | 6,1-6,8 l/100 km | AdBlue-system, partikkelfilter | God |
2,8 GD-6 | 204 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Kompleks eksosteknologi, sensorer | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Toyota Hilux-pickupmotorene i alle generasjoner
Utviklingen av Toyota Hilux pickup-motorer viser en kontinuerlig utvikling fra enkle, men uforgjengelige enheter til ultramoderne, effektive drivverk. Mens de historiske generasjonene var preget av ekstrem enkelhet og holdbarhet, tilbyr de moderne Toyota Hilux-motorene betydelig mer kraft og effektivitet, samtidig som de opprettholder høy pålitelighet. Dieselmotorene har vært førstevalget for profesjonelle brukere og hyppige sjåfører i alle generasjoner.
- Beste Toyota Hilux pick-up bensinmotor:
Toyota Hilux 22R-E (116 hk, generasjon IV) fra de historiske generasjonene regnes som uforgjengelig og har regelmessig kjørt over 500 000 kilometer uten større reparasjoner.
- Beste Toyota Hilux pick-up dieselmotor:
Toyota Hilux 2,8 GD-6 (204 hk, generasjon VII) kombinerer toppmoderne teknologi med høy ytelse, samtidig som den er tro mot merkets dyder - pålitelighet og holdbarhet.
- Beste Toyota Hilux pickup-motor for de som kjører mye:
Toyota Hilux 3.0 D-4D (171 hk, generasjon VI) tilbyr den optimale balansen mellom pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig kraft for alle bruksområder.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Toyota Hilux pickuper tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.