Innholdsfortegnelse
Nissan Juke-motorer
Siden lanseringen i 2010 har Nissan Juke etablert seg som en polariserende kompakt crossover med et umiskjennelig design, og tilbyr et håndterbart, men karakteristisk utvalg av motorer i to generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra konvensjonelle sugemotorer til moderne turbobensinmotorer og hybriddrift gjenspeiler Nissans transformasjon.

Nissan Juke generasjon I (2010-2019)
Den første generasjonen Nissan Juke var kjennetegnet av velprøvd, men ikke spesielt avansert drivverksteknologi, og med riktig vedlikehold oppnådde den typisk en kjørelengde på 250 000 til 300 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, og CVT-girkassene forårsaket flere problemer enn selve motorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 DIG-T med 190 hk, som tilbød den beste kombinasjonen av ytelse og kjøreglede til tross for sporadiske svakheter med turboladeren. Teknisk sett forble Nissan konservativ og stolte på velprøvde motorer uten noen større innovasjoner. I en markedssammenligning posisjonerte Juke seg som et gunstig innsteg i crossover-segmentet, men kunne ikke holde tritt med motorutvalget til de tyske premiumkonkurrentene.
Bensinmotorer i Nissan Juke: Generasjon I (2010-2019)
Motorutvalget i Nissan Juke var hovedsakelig basert på den velprøvde 1,6-liters HR16DE-sugemotoren med 86 kW (117 hk), som fungerte som innstegsmotor fra 2010 til 2019. Denne Nissan Juke-motoren viste seg å være ekstremt pålitelig, men også uinspirerende - den trege kraftoppbyggingen og det høye drivstofforbruket under sportslig kjøring gjorde den til det svakeste leddet i serien. Mye mer interessant var 1,6 DIG-T (MR16DDT) med turbolading og direkte innsprøytning, som var tilgjengelig i to effektnivåer: 140 kW (190 hk) fra 2010-2014 og senere 147 kW (200 hk). Disse Nissan Juke-turbomotorene hadde livlige ytelser, men led av typiske turboladerproblemer og sporadiske problemer med direkte innsprøytning som kunne føre til ventilkoksing.
Nissan Juke dieselmotorer: Generasjon I (2010-2019)
Den eneste dieselmotoren i Nissan Juke var 1,5 dCi (K9K) med 81 kW (110 hk), som ble tilbudt fra 2010 til 2018. Denne motoren fra Renault-Nissan-alliansen ble ansett som økonomisk og pålitelig, kjørte langt på mila uten problemer og hadde et standardforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km. Nissan Juke dCi-variantene var imidlertid bråkete og vibrasjonsrike, og derfor ble de hovedsakelig valgt av kostnadsbevisste, hyppige sjåfører. Typiske problemer var begrenset til sporadiske skader på turboladeren etter svært høy kjørelengde og problemer med partikkelfilteret ved overveiende korte kjøreturer.
Nissan Juke-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 naturlig sugemotor | 117 HK | 6,9-7,8 l/100 km | Treg, høyt forbruk | Gjennomsnitt |
1,6 DIG-T | 190-200 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Turbolader, ventilkoksing | Bra |
1,5 dCi | 110 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Høyt, partikkelfilter | Bra |

Nissan Juke generasjon II (2019-i dag)
Den andre generasjonen Nissan Juke markerte en helt ny start med en moderne plattform og tidsriktige drivverk, noe som gjorde at driftssikkerheten økte betraktelig, og kjørelengder på 300 000 til 400 000 kilometer virker realistiske. Større reparasjoner er først å forvente etter 200 000 kilometer, og de nye CVT-girkassene er blitt betydelig mer robuste. Det absolutte høydepunktet er 1.0 DIG-T med 114 hk, som er overraskende raffinert til tross for sitt lille slagvolum og regnes som den mest driftssikre motoren i generasjonen. Når det gjelder teknologi, har Nissan fokusert på downsizing og elektrifisering, noe som endelig har gitt Juke konkurransedyktige drivsystemer. I en markedssammenligning har den nye generasjonen posisjonert seg betydelig høyere i kvalitet og kan nå holde tritt med europeiske konkurrenter.
Nissan Juke bensinmotorer: Generasjon II (2019-i dag)
Det moderne motorutvalget i Nissan Juke er utelukkende basert på tresylindrede turbomotorer fra DIG-T-familien. Innstegsmotoren er en 1.0 DIG-T (HR10DDT) med 84 kW (114 hk), som går overraskende jevnt til tross for at den bare har tre sylindre og viser seg å være ekstremt økonomisk. Denne Nissan Juke-motoren regnes som et teknisk mesterverk med sylinderdeaktivering og variabelt kompresjonsforhold, har så langt ikke vist noen større produksjonsproblemer og er i ferd med å utvikle seg til den beste motoren i hele Juke-historien. Kraftigere er 1.3 DIG-T (HR13DDT) med 117 kW (160 hk), som ble utviklet i samarbeid med Mercedes og også er svært pålitelig, men har noe høyere drivstofforbruk.
Nissan Juke hybridmotorer: Generasjon II (2019-i dag)
Fra 2022 ble Nissan Juke Hybrid (e-Power) med 103 kW (140 hk) systemeffekt introdusert. Dette innovative systemet fungerer som en elbil, med en 1,6-liters sugemotor som utelukkende fungerer som generator for den elektriske motoren. Nissan Juke e-Power gir en helt ny kjøreopplevelse med øyeblikkelig dreiemoment og svært lavt drivstofforbruk, men er teknisk komplisert og ennå ikke tilstrekkelig utprøvd til å kunne evalueres på lang sikt.
Nissan Juke-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 DIG-T | 114 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1.3 DIG-T | 160 HK | 5,9-6,4 l/100 km | Mercedes-teknologi, pålitelig | Meget bra |
e-Power Hybrid | 140 HK | 4,1-4,9 l/100 km | Kompleks, lite erfaring | Bra |

Konklusjon: De beste Nissan Juke-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Nissan Juke-motorene viser et imponerende sprang i kvalitet mellom generasjonene. Mens den første generasjonen fortsatt baserte seg på velprøvd, men utdatert teknologi, tilbyr den andre generasjonen moderne, effektive og pålitelige drivsystemer. Spesielt de nye tresylindrede turbomotorene imponerer med sin kombinasjon av ytelse, effektivitet og raffinement.
- Beste bensinmotor i Nissan Juke:
Nissan Juke 1.0 DIG-T (114 hk, generasjon II) kombinerer toppmoderne teknologi med enestående effektivitet og upåklagelig driftssikkerhet.
- Beste dieselmotor i Nissan Juke:
Nissan Juke 1.5 dCi (110 hk, generasjon I) var den eneste tilgjengelige dieselmotoren, og den hadde solid driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk.
- Beste hybridmotor i Nissan Juke:
Nissan Juke e-Power (140 hk, generasjon II) med sitt innovative seriehybridkonsept byr på en unik kjøreopplevelse og høy effektivitet.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Nissan Juke-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.