Innholdsfortegnelse
Opel Zafira B-motorer
Fra 2005 til 2014 etablerte Opel Zafira B seg som en praktisk familievarebil og tilbød et omfattende utvalg av motorer, fra økonomiske bensinmotorer til kraftige dieselaggregater. I løpet av den ni år lange produksjonsperioden utviklet drivverksteknologien seg kontinuerlig og produserte både velprøvde og problematiske motorer.

Opel Zafira B-motorer (2005-2014)
Opel Zafira B-generasjonen var kjennetegnet av et bredt utvalg av motorer og ulike nivåer av driftssikkerhet avhengig av drivverkstype. Mens de velprøvde dieselmotorene med riktig vedlikehold enkelt nådde 300 000 til 400 000 kilometer, begynte særlig de tidlige bensinmotorene å vise tegn til større reparasjoner mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Typiske vedlikeholdsintervaller var mellom 15 000 og 20 000 kilometer, selv om dieselmotorer generelt var enklere å vedlikeholde. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 CDTI med 150 hk, som kombinerte ytelse, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. De tekniske høydepunktene var introduksjonen av common rail-dieselteknologien og senere de moderne Ecotec-bensinmotorene, mens tidlige problemer med tannhjulskjeder og turboladere svekket omdømmet til enkelte enheter. I en markedssammenligning plasserte Zafira B seg som en av de mer pålitelige kompaktvarebilene i sin tid.
Opel Zafira B bensinmotorer (2005-2014)
Opel Zafira Bs bensinmotorutvalg startet i 2005 med den velprøvde 1,6-liters sugemotoren (Z16XEP) med 77 kW (105 hk), som viste seg å være en pålitelig innstegsmotor. I 2007 kom 1,8-liters motoren (Z18XER) med 103 kW (140 hk), som tilbød mer effekt med tilsvarende driftssikkerhet. Turbobensinmotorene var mer problematiske: 1,4 Turbo (Z14NET) med 88 kW (120 hk) og senere 103 kW (140 hk) led av typiske turboladerproblemer og problemer med timingkjeden etter rundt 120 000 kilometer. Den kraftigste Opel Zafira B-bensinmotoren var 2.0 Turbo (Z20LEH/Z20LER) med 147 kW (200 hk) til 177 kW (240 hk) i OPC-modellen, som imidlertid ble ansett som vedlikeholdskrevende på grunn av sin kompleksitet og sportslige design.
Opel Zafira B dieselmotorer (2005-2014)
Den velprøvde 1.9 CDTI-familien (Z19DTH/Z19DTJ) dominerte Opel Zafira B-dieselutvalget med effekter fra 88 kW (120 hk) til 110 kW (150 hk). Disse Opel Zafira B-motorene ble ansett for å være spesielt holdbare og økonomiske, med et gjennomsnittlig forbruk på bare 5,8-6,4 liter per 100 km. Fra 2008 ble den moderne 2.0 CDTI (A20DTH) med 118 kW (160 hk) lagt til i sortimentet, og den tilbød mer dreiemoment for tauing. Den mindre 1,7 CDTI (A17DTJ/A17DTS) med 81 kW (110 hk) til 92 kW (125 hk) var tilgjengelig fra 2009 og utviklet seg til å bli den mest økonomiske motoren i serien. Alle Opel Zafira B-dieselmotorer hadde common rail-innsprøytning og oppfylte minst Euro 4-standarden, senere varianter også Euro 5.
Opel Zafira B CNG-drift (2005-2014)
Et spesielt kjennetegn var Opel Zafira B 1.6 CNG (Z16YNG) med 69 kW (94 hk), som kunne kjøre på både naturgass og bensin. Dette miljøvennlige drivsystemet ga lave driftskostnader, men var ikke særlig utbredt på grunn av den begrensede infrastrukturen for fyllestasjoner. Driftssikkerheten tilsvarte den konvensjonelle 1,6-liters bensinmotoren.
Opel Zafira B-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 bensin | 105 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Robust, få problemer | Veldig bra |
1,8 bensin | 140 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Pålitelig, velprøvd | Meget god |
1,4 Turbo | 120-140 HK | 7,1-8,2 l/100 km | Turbolader, timingkjede | Moderat |
2,0 Turbo | 200-240 HK | 8,9-10,2 l/100 km | Kompleks, krever mye vedlikehold | Problematisk |
1,7 CDTI | 110-125 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært økonomisk, robust | Meget god |
1.9 CDTI | 120-150 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Slitesterk, pålitelig | Meget god |
2.0 CDTI | 160 HK | 6,1-6,8 l/100 km | Kraftig, men mer kompleks | Bra |
1,6 CNG | 94 HK | 4,2 kg/100 km gass | Begrenset nettverk av bensinstasjoner | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Opel Zafira B-motorene i alle generasjoner
Opel Zafira B-motorene viste en klar trend i løpet av den ni år lange produksjonsperioden: Mens dieselmotorene var gjennomgående overbevisende, viste de turboladede bensinmotorene typiske svakheter. Bensinmotorene med naturlig aspirasjon viste seg å være den gylne middelvei for prisbevisste kjøpere. Spesielt bemerkelsesverdig er det faktum at Zafira B var en av de siste kompakte varebilene som tilbød et så bredt utvalg av motorer før segmentet ble fortrengt av SUV-er.
- Beste Opel Zafira B bensinmotor:
Den 1,8-liters sugemotoren (140 hk) kombinerte tilstrekkelig effekt med høy driftssikkerhet og moderate vedlikeholdskostnader - ideelt for familier med en normal kjøreprofil.
- Beste Opel Zafira B dieselmotor:
1,9 CDTI (150 hk) ga den optimale blandingen av ytelse, økonomi og holdbarhet, og regnes som en av de beste dieselmotorene i sin tid i segmentet for kompakte varebiler.
- Beste Opel Zafira B alternative drivverk:
1,6 CNG-motoren var forut for sin tid og tilbød miljøvennlig kjøring til lave driftskostnader, men mislyktes på grunn av manglende infrastruktur.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Opel Zafira B-motorer, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.