Innholdsfortegnelse
BMW F10-motorer
BMW F10 5-serie ble lansert i 2010 som den sjette generasjonen av den populære mellomklassesedanen, og etablerte seg raskt som en referanse i premiumsegmentet. I løpet av produksjonsperioden fra 2010 til 2017 tilbød BMW F10 et usedvanlig variert utvalg av motorer med innovativ TwinPower Turbo-teknologi og moderne dieselmotorer. Den teknologiske utviklingen spente fra effektive firesylindrede enheter til kraftige V8-motorer som satte nye standarder for ytelse og effektivitet.

BMW F10-motorer (2010-2017)
BMW F10 representerte et betydelig teknologisk sprang for BMW og introduserte den nye TwinPower Turbo-teknologien, som ble brukt i både bensin- og dieselmotorer. Påliteligheten til BMW F10-motorene varierte betraktelig avhengig av kraftaggregat: Mens de velprøvde sekssylindrede dieselmotorene lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de mer komplekse V8-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var N57D30-dieselmotoren med 313 hk i 535d, som perfekt kombinerte kraft, pålitelighet og effektivitet. Typiske større reparasjoner på BMW F10-modeller må utføres mellom 120 000 og 180 000 kilometer, med skader på turboladeren, feil på høytrykkspumpen og problemer med registerkjeden som de vanligste og mest kostbare reparasjonene. Sammenlignet med konkurrenter som Mercedes E-klasse (W212) og Audi A6 (C7), har BMW F10 posisjonert seg som det mest sportslige alternativet med de mest dynamiske kjøreegenskapene.
BMW F10 bensinmotorer (2010-2017)
BMW F10s bensinmotorutvalg besto av et bredt utvalg av fire-, seks- og åttesylindrede motorer med TwinPower Turbo-teknologi. Den firesylindrede N20B20-motoren i 520i med 135 kW (184 hk) utgjorde inngangsnivået, etterfulgt av den sekssylindrede N55B30-motoren i ulike effektnivåer fra 225 hk (528i) til 306 hk (535i). V8-motorene N63B44 med 300 kW (407 hk) i 550i og S63B44-motoren med opptil 441 kW (600 hk) i M5-variantene markerte toppen av spekteret. BMW F10 N55B30-motoren viste seg å være den mest pålitelige bensinmotoren i serien, mens N63B44 V8-motoren var en av de mest problematiske enhetene - hyppige skader på turboladeren, problemer med ventilspindeltetning og tap av kjølevæske gjorde den til et kostbart valg. Den firesylindrede N20B20-motoren viste typiske svakheter i timingkjeden og sporadiske problemer med høytrykkspumpen, men forble akseptabelt pålitelig totalt sett.
BMW F10 dieselmotorer (2010-2017)
BMW F10-dieselmotorene ble dominert av N47- og N57-motorfamilien med common rail-innsprøytning og variabel turboladergeometri. Den firesylindrede N47D20-motoren var tilgjengelig i 520d med 135 kW (184 hk), mens de sekssylindrede N57D30-motorene dekket ytelser fra 190 hk (525d) til 313 hk (535d). Spesielt bemerkelsesverdig er BMW F10 N57D30TOP-motoren med tri-turbo i M550d, som med 280 kW (381 hk) regnes som en av de kraftigste sekssylindrede dieselmotorene gjennom tidene. BMW F10 N57D30-motoren med 190-258 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige enheten i hele serien - disse motorene er kjent for sin lange levetid, lave forbruk og lave følsomhet for større defekter. Bare AdBlue-systemene og sporadiske problemer med eksosgassresirkuleringsventilene ødelegger det ellers utmerkede bildet.
BMW F10 hybriddrift (2010-2017)
Fra 2012 tilbød BMW ActiveHybrid 5 med en kombinasjon av N55B30-bensinmotor og elmotor for en systemeffekt på 250 kW (340 hk). Denne BMW F10 Hybrid var imidlertid teknisk kompleks og utsatt for batteriproblemer, og derfor oppnådde den aldri påliteligheten til de konvensjonelle drivverkene.
BMW F10-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
N20B20 (520i) | 184 HK | 6,4-7,1 l/100 km | Tannkjede, høytrykkspumpe | Gjennomsnitt |
N55B30 (528i-535i) | 245-306 HK | 7,2-8,9 l/100 km | Robust, sporadisk turbolader | Meget bra |
N63B44 (550i) | 407-445 HK | 9,9-11,1 l/100 km | Turbolader, ventilspindeltetninger | Problematisk |
S63B44 (M5) | 560-600 HK | 10,8-11,9 l/100 km | Kompleks, men robust når den vedlikeholdes | God |
N47D20 (520d) | 184 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Tannkjede (tidlige modeller) | Bra |
N57D30 (525d-535d) | 218-313 HK | 5,1-6,8 l/100 km | Svært pålitelig, AdBlue-system | Meget god |
N57D30TOP (M550d) | 381 HK | 6,9-7,4 l/100 km | Tri-Turbo kompleks, men robust | Bra |
ActiveHybrid 5 | 340 HK | 6,4 l/100 km | Batteri, elektronikk | Moderat |

Konklusjon: De beste BMW F10-motorene i alle generasjoner
BMW F10-motorene viste et tydelig hierarki når det gjelder pålitelighet og holdbarhet gjennom hele produksjonsperioden. Mens dieselmotorene var gjennomgående overbevisende, var det stor variasjon i kvaliteten på bensinmotorene. TwinPower Turbo-teknologien viste seg å være fremtidsrettet, men brakte også med seg nye kompleksiteter.
- Beste BMW F10 bensinmotor:
Den sekssylindrede N55B30-motoren (245-306 hk) kombinerer utmerket kraftutvikling med akseptabel driftssikkerhet og moderat drivstofforbruk - ideell for sportslige sjåfører som verdsetter lang levetid.
- Beste BMW F10 dieselmotor:
Den sekssylindrede N57D30-motoren (218-258 hk) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og ytelse - perfekt for hyppige sjåfører og langdistanseentusiaster.
- Beste BMW F10-motor med høy ytelse:
N57D30TOP tri-turbo diesel (381 hk) i M550d kombinerer imponerende ytelse med dieseleffektivitet og overraskende høy driftssikkerhet til å være en så kompleks motor.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle BMW F10-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.