Innholdsfortegnelse
BMW F31-motorer
BMW F31 Touring ble introdusert i 2012 som en stasjonsvognversjon av 3-serien, og etablerte seg raskt som et premiumalternativ i mellomklasse-segmentet. I løpet av produksjonsperioden fra 2012 til 2019 tilbød F31 et variert utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige sekssylindrede motorer. Den teknologiske utviklingen inkluderte moderne TwinPower Turbo-teknologi og effektive EfficientDynamics-tiltak.

BMW F31-motorer (2012-2019)
BMW F31-generasjonen representerte BMWs svar på den økende etterspørselen etter praktiske premium-stasjonsvogner, og var kjennetegnet av en balansert blanding av kjøredynamikk og hverdagsbruk. Kjørelengden til BMW F31-motorene varierte betraktelig avhengig av vedlikehold og kjørestil: Mens de robuste dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, krevde enkelte bensinmotorer kostbare reparasjoner av registerkjeden eller høytrykkspumpen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 330d med sin 3,0-liters rekkesekser med dieselmotor, som leverte 258 hk og kombinerte kraft, pålitelighet og effektivitet på en optimal måte. Typiske reparasjonsintervaller for de fleste motorene var mellom 120 000 og 180 000 kilometer for større vedlikeholdsarbeider.
BMW F31 bensinmotorer (2012-2019)
BMW F31-bensinmotorutvalget inkluderte et bredt utvalg av TwinPower Turbo-motorer. Innstegsmodellen var 316i med en 1,6-liters firesylindret motor og 136 hk, etterfulgt av 320i med en 2,0-liters motor og 184 hk. Mellomklassen ble representert av 328i med 245 hk, mens 335i med sin 3,0-liters rekkesekser og 306 hk var toppmodellen. Disse BMW F31-motorene led imidlertid av typiske problemer fra N20/N26-generasjonen: Slitasje på registerkjeden, defekte høytrykkspumper og sporadiske skader på turboladeren gjorde dem til de mest vedlikeholdsintensive motorene. Den kraftigste BMW F31-bensinmotoren var 335i med N55-motor, som var mindre utsatt for problemer med registerkjeden, men som fortsatt hadde sporadiske injektorproblemer og wastegate-defekter. Fra 2015 ble 320i erstattet av den reviderte B48-motoren, som var betydelig mer pålitelig.
BMW F31 dieselmotorer (2012-2019)
BMW F31-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde N47/B47-motorfamilien med ulike effektnivåer. 316d startet med 116 hk, etterfulgt av 318d med 143 hk og 320d med 184 hk. 325d med 218 hk og den nevnte 330d med 258 hk toppet utvalget. BMW F31 320d med N47-motoren (senere B47) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele serien - spesielt B47-variantene som ble produsert fra 2014 og utover med optimalisert common rail-injeksjon og forbedret eksosetterbehandling, viste seg å være svært holdbare og økonomiske. Disse BMW F31-dieselmotorene oppfylte allerede Euro 6-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og pålitelighet. Bare den tidlige N47-motoren hadde tidvis problemer med registerkjeden, men disse kunne unngås med regelmessig vedlikehold.
BMW F31 firehjulsdrift (2012-2019)
Ulike BMW F31-motorer var også tilgjengelige med xDrive-firehjulsdrift, inkludert 320i xDrive, 328i xDrive, 335i xDrive og dieselvariantene 320d xDrive, 325d xDrive og 330d xDrive. Disse variantene ga bedre trekkraft, men hadde noe høyere drivstofforbruk og tidvis problemer med girkassen ved høye kjørelengder.
BMW F31-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
316i | 136 HK | 6,4-7,2 l/100 km | Tannkjede, høytrykkspumpe | Moderat |
320i (N20) | 184 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Problematisk |
320i (B48) | 184 HK | 6,2-6,9 l/100 km | Betydelig mer pålitelig | God |
328i | 245 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Tannkjede, høytrykkspumpe | Moderat |
335i | 306 HK | 7,9-8,6 l/100 km | Injektorer, wastegate | Middels |
316d | 116 HK | 4,3-4,8 l/100 km | Lite kraft, men robust | God |
318d | 143 HK | 4,2-4,7 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
320d | 184 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Tidlig N47: Tannkjede | Meget bra |
325d | 218 HK | 5,1-5,8 l/100 km | Robust, god ytelse | Meget bra |
330d | 258 HK | 5,4-6,1 l/100 km | Den beste motoren i serien | Veldig bra |

Konklusjon: De beste BMW F31-motorene
BMW F31-motorene viste et tydelig skille mellom de vedlikeholdskrevende bensinmotorene fra den tidlige N20-generasjonen og de robuste dieselmotorene. Mens BMW F31-dieselmotorene var gjennomgående overbevisende, var det først de senere B48-bensinmotorene som utviklet seg til å bli pålitelige alternativer. De firehjulsdrevne versjonene ga ekstra allsidighet, men krevde mer nøye vedlikehold av xDrive-systemet.
- Beste BMW F31-bensinmotor:
BMW F31 320i med B48-motor (fra 2015) kombinerer moderne teknologi med betydelig forbedret driftssikkerhet sammenlignet med forgjengeren N20.
- Beste BMW F31 dieselmotor:
BMW F31 330d med sin 3,0-liters rekkeseksermotor har den beste kombinasjonen av ytelse, effektivitet og holdbarhet av alle F31-motorene.
- Beste BMW F31 allround-motor:
BMW F31 320d viser seg å være det ideelle kompromisset mellom økonomi, pålitelighet og tilstrekkelig kraft for hverdagskjøring.
For vedlikehold og reservedeler til alle BMW F31-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.