Erfaringer Audi A5: Hyppige feil, typiske problemer og svake punkter i modellen
Motoroljeforbruk i 2.0 TFSI-motorer: For høyt oljeforbruk forekommer ofte i modeller bygget mellom 2008-2012, spesielt mellom 80 000-120 000 km. Årsakene er ofte Audi A5 stempelringer eller defekte ventilføringer.
Problemer med automatgirkassen (8-trinns Tiptronic): Rykkvise eller forsinkede girskift rammer hovedsakelig biler med 3,0 TDI eller 45 TFSI fra 100 000 km. Programvareoppdateringer eller utskifting av mekatroniske komponenter er ofte nødvendig.
Defekt parkeringsbrems: I cabriolet- og Sportback-varianter (2010-2015) svikter den elektriske parkeringsbremsen fra 50 000-80 000 km på grunn av korroderte kabler eller defekte styremoduler.
Klimaanlegg som ikke kjøler: Spesielt i 3.2 FSI- og 40 TDI-modellene oppstår det ofte kjøletap fra 60 000-100 000 km på grunn av utette kondensatorer eller defekte kompressorer.
Audi A5: Problemer med motoroljeforbruket (2.0 TFSI)
Overdrevent oljeforbruk i Audi A5 med 2.0 TFSI-motor er en av de vanligste reklamasjonene. Det er særlig førstegenerasjonsmodeller (2008-2012) som er rammet, der oljenivået synker merkbart allerede etter 1000-2000 kilometer. Tekniske analyser viser at slitte stempelringer eller forkokte ventilføringer er de viktigste årsakene. Spesifikke feilkoder som P052E (for lavt oljetrykk) eller røykdannelse ved kaldstart er typiske symptomer.
En systematisk kontroll er avgjørende for å forhindre motorskader. De komplekse Audi A5 2.0 TFSI-motorene krever regelmessig oljenivåkontroll og oljeskift hver 15 000 km med spesifikke VW 502 00-sertifiserte oljer. Ifølge produsenten regnes et oljeforbruk på opptil 0,5 liter/1 000 km som "normalt", men mange eiere rapporterer om verdier på over 1 liter/1 000 km. Utskifting av stempelringer eller ventilspindeltetninger kan redusere forbruket på lang sikt.
Audi A5: Problemer med automatgirkassen (8-trinns Tiptronic)
Den 8-trinns automatgirkassen i Audi A5-modeller med 3,0 TDI 245 hk eller 45 TFSI har en tendens til rykk, giringsforsinkelser eller utilsiktet rulling bakover fra rundt 100 000 km. Dette skyldes ofte defekte mekatroniske enheter eller slitte girlagre. I sjeldne tilfeller fører programvarefeil til upresist girvalg, spesielt i Sportback-varianter med firehjulsdrift.
Profesjonelt vedlikehold er avgjørende for girkassens levetid. De følsomme styreenhetene til automatgirkassen i Audi A5 krever oljeskift og tilpasning av girskiftparametrene hver 60 000-80 000 km. Diagnoseverktøy som VCDS viser ofte feilkoder som P17BF (momentomformer) eller P2711 (girskiftaktuator defekt). En programvareoppdatering eller utskifting av mekatroniske komponenter vil løse de fleste problemer.
Audi A5: Problemer med kollisjonsputer
Kollisjonsputeproblemene i Audi A5 skyldes hovedsakelig et problem med setevarmekabelen, som kan deaktivere kollisjonsputen til passasjeren foran. Dette problemet har ført til en tilbakekalling for modellene 2018-2020.
En systematisk kontroll er nødvendig for å sikre at kollisjonsputene fungerer som de skal. Audi A5-kollisjonsputene krever regelmessig kontroll og, om nødvendig, utskifting av defekte komponenter for å garantere bilens sikkerhet. Profesjonelt vedlikehold kan bidra til å oppdage og utbedre slike problemer på et tidlig stadium, før de fører til større skader.
Anmeldelser - 25
Produkt info
Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2:
med tetningsring
I Audi A5 Cabrio og Sportback-modeller (modellår 2010-2015) svikter ofte den elektriske parkeringsbremsen. Berørte bilførere rapporterer om advarsler som "Parkeringsbrems: feil" eller et blokkert system fra 50 000-80 000 km. Årsakene er korroderte ledningsnett i hjulkassene eller defekte styremoduler (delenummer 8K0 907 801).
En grundig diagnose er det første skrittet mot en løsning. De utsatte komponentene i parkeringsbremsen på Audi A5 krever rengjøring av kontaktene og kalibrering via diagnoseapparatet hvert 2. år. Tips fra verksteder: Hvis feilkode C110E (for lav kraft) oppstår, kan det lønne seg å bytte ut bremsemotorene før tiden. Som et forebyggende tiltak anbefaler vi å unngå kontakt med saltvann om vinteren.
Audi A5: Klimaanlegget kjøler ikke
Eiere av Audi A5 3,2 FSI- og 4,0 TDI-modeller klager over sviktende klimaanlegg, spesielt etter 60 000-100 000 km. Typiske symptomer er redusert kjøleflow eller høylytt surring fra kompressoren. Målinger viser ofte et trykkfall i kjølemiddelkretsen på grunn av utette kondensatorer (ofte i området rundt støtfangeren foran) eller defekte ekspansjonsventiler.
Regelmessig vedlikehold holder systemet intakt. Audi A5 klimaanleggkomponenter krever en kontroll av kjølemiddelnivået hvert 2. år (målverdi: 450-550 g R134a eller 525-625 g R1234yf). Hvis feilkode B10AD 29 (for lavt trykk) oppstår, er en lekkasjekontroll avgjørende. Verksteder anbefaler installasjon av OEM-kompressorer for å sikre en levetid på minst 150 000 km.
Audi A5: Problemer med infotainmentsystemet
Infotainmentsystemet i Audi A5 er utsatt for problemer som at MMI-skjermen fryser eller ikke starter. Disse problemene kan føre til frustrasjon hos føreren og skyldes ofte programvarefeil.
En profesjonell inspeksjon er nødvendig for å diagnostisere disse problemene. Audi A5 infotainmentsystemene krever regelmessige programvareoppdateringer og, om nødvendig, utskifting av defekte komponenter for å sikre optimal funksjon. Profesjonelt vedlikehold kan bidra til å oppdage og utbedre slike problemer på et tidlig stadium, før de fører til større skader.
Audi A5: Bensinlokket åpner seg ikke
Fastklemt tanklokk er spesielt vanlig på Audi A5 Sportback og Cabriolet (2010-2016). Mekaniske årsaker er ofte ødelagte spaker i låsen eller en defekt aktuator (delenummer 8T0 862 257 C). Elektroniske feil indikeres av feilmeldinger i kombiinstrumentet.
En profesjonell inspeksjon vil avklare årsaken. De mekaniske komponentene i tanklokket på Audi A5 krever smøring av hengslene hver 30 000 km. Ved feilkode 02126 (tanklokk - signal for høyt) er servomotoren i låsen som regel defekt. En nødåpningskabel under bakre sidepanel gir tilgang til tanken i en nødsituasjon.
Anmeldelser - 62
Produkt info
Innhold [liter]: 10
Produsentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 503 01, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
Produsentens anbefalinger:
BMW 81 22 9 407 758, Fiat 9.55550-AG3, Ford WSS-M2C204-A, MAN M 3289, GM 1940715, GM 1940766, PSA S71 2710, VW G 002 000, VW G 004 000, Volvo 1161529
Versjon:
SHVI
Produktlinje:
PSF
olje:
Fullsyntetisk olje
Tank design:
Flaske
Innhold [liter]:
1
Kjøretøysutrustning:
for kjøretøy med hydraulisk servostyring
Basert på tilbakemeldinger fra Audi A5-eiere kan følgende problemer oppstå:
Oppvarming blir ikke varm (1,8 TFSI 170 hk): Ofte fra 70 000 km på grunn av blokkerte radiatorer eller defekte Audi A5 termostater.
Nødanropsfunksjonen (eCall) aktiveres spontant: Berører modeller fra 2017 og fremover, forårsaket av defekte styreenheter (SOS-knapp).
Injektorfeil i 2,7 TDI: Oppstår fra 120 000-150 000 km, gjenkjennelig ved rykk ved tomgangskjøring.
Slitasje på turboladeren (3.0 TDI 245 hk): Levetid vanligvis 180 000-220 000 km, ofte ledsaget av feilkode P0299 (lavt trykk).
Defekte lyssensorer (G-Tron-modeller): Feil lysdeteksjon fra 40 000-60 000 km.
Audi A5: svakheter og styrker
Sterke sider
Svake punkter
Elegant coupé-design
Høyt oljeforbruk med 2,0 TFSI
Presis fjæringsinnstilling
Følsom styreenhet for automatgirkasse
TDI-motorer med lang levetid (opptil 300 000 km)
Elektronisk parkeringsbrems utsatt for defekter
Interiørfinish av høy kvalitet
Klimaanleggskompressorer med begrenset holdbarhet
God kollisjonssikkerhet
Mekanisme for drivstoffpåfyllingslokk ofte utsatt for reparasjon
Effektive 40 TDI/40 TFSI-motorer
Programvareproblemer med nødanropsfunksjonen
Audi A5 imponerer med design og kjøreegenskaper, men krever økt oppmerksomhet når det gjelder høyytelsesmotorer og elektroniske systemer. Regelmessige inspeksjoner av kritiske komponenter som girkasse, parkeringsbrems og kjølekretser er avgjørende for å unngå høye reparasjonskostnader. Eiere bør være spesielt oppmerksomme på vedlikeholdsintervallene for de aktuelle komponentene for å sikre langsiktig pålitelighet.
AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler
Anmeldelser - 49
Produkt info
Versjon:
1 SHC
Produktlinje:
Mobilube
viskositetsklasse SAE:
75W-90
Produsentens anbefalinger:
Scania STO 2:0A FS, MAN 341 Z2, MAN 342 S1, MAN 341 E3, Scania STO 1:0, Scania STO 1:1 G, Mack GO-J, ZF TE-ML 21A, ZF TE-ML 19C, ZF TE-ML 17B, ZF TE-ML 16F, ZF TE-ML 12N, ZF TE-ML 12L, ZF TE-ML 08
Innhold [liter]:
1
Girtype:
for manuelt gir, Differensialgir
Spesifikasjon:
API GL-4, API GL-5, API MT-1, SAE J2360