Problemer med Mercedes B-Klasse
Mercedes B-Klasse erfaringer: vanlige feil, typiske problemer og svake punkter i modellen
- Problemer med giring av automatgir: Spesielt i modellårene 2008-2012 forekommer det ofte girrykk, forsinkede girskift eller fullstendig funksjonssvikt. Årsakene spenner fra programvarefeil til mekanisk slitasje på clutchpakkene etter 100 000 km.
- Tregkjeden strekker seg: På modeller med M266- og M271-motorer (2005-2012) blir ofte registerkjeden i Mercedes B-klasse strukket eller sprø etter 80 000-120 000 km, noe som ledsages av metallisk skrangling i motorrommet.
- Motoren starter ikke (starter ikke): Vanlig i dieselvarianter fra 2012 og fremover på grunn av defekt drivstoffpumpestyring eller korrosjon i ledningsnettet. Biler med en kjørelengde på over 150 000 km er ofte berørt.
- Bagasjerommet åpnes ikke: Elektromekaniske låsemoduler svikter etter 50 000-70 000 km, spesielt i modeller fra 2019 og fremover, ofte på grunn av fuktskader eller slitasje på mikrobryterne.
Mercedes B-Klasse: problemer med automatgiret
7G-Tronic-girkassen i Mercedes B-Klasse er utsatt for uregelmessigheter i girskiftet, spesielt i modellårene 2008-2012. Typiske symptomer er rykkete girskift, forlengede girtider eller overgang til nødkjøring. Dette skyldes ofte slitte lamellkoblinger, defekte magnetventiler eller utdatert programvare i styreenheten.
En systematisk kontroll er avgjørende for girkassens levetid. De komplekse automatgirkassene i Mercedes B-klasse krever oljeskift med den spesifikke MB 236.15-oljen hver 60 000-80 000 kilometer. Diagnostisk bør tilpasningsverdiene og feilminnet leses ut først. Ved mekaniske feil anbefaler ekspertene å bytte clutchpakker eller foreta en generell overhaling av girkassen, hvor kostnadene avhenger sterkt av skadetypen.

Mercedes B-klasse: Problemer med kamkjeden
På modeller med 1,6L og 1,8L bensinmotor oppstår det ofte for stor strekk på registerkjeden fra 80 000 km. Kritiske tegn er skrangling forårsaket av startfasen, feilttenning eller et plutselig fall i oljetrykket. Tøyningstoleransen må ikke overstige 3 mm per 100 kjedeledd - en verdi som må kontrolleres ved hjelp av spesialmåleverktøy.
Profesjonelt vedlikehold er avgjørende for påliteligheten til drivlinjen. De utsatte Mercedes B-Klasse tannhjulskjedene fra modellårene 2007-2011 krever en visuell inspeksjon av strammeskinnene og kjedestrammerne hver 60 000. kilometer. Ved reklamasjoner bør alltid hele Mercedes B-Klasse registerkjedesettet (kjede, føringsskinner, strammer) skiftes ut for å unngå følgeskader på kamakselagrene.
Mercedes B-klasse: Motoren starter ikke
Det er særlig dieselversjoner fra 2008 og fremover som har startproblemer etter 120 000-150 000 km på grunn av defekte drivstoffpumper eller feil i CAN-bus-kommunikasjonen. Spenningsmålinger på pumpen og en kontroll av relé R10 i SAM-kontrollenheten er diagnostisk relevant.
En profesjonell inspeksjon kan forhindre dyre tauingskostnader. De elektronikkintensive motorstyringssystemene i Mercedes B-klasse krever umiddelbar diagnose ved første tegn. Som et forebyggende tiltak anbefaler vi å skifte ut høytrykkspumpen for hver 200 000 kilometer og å bruke dieseltilsetninger for å forbedre smøreegenskapene.
Mercedes B-Klasse: Bagasjerommet åpnes ikke
Elektriske feil i låsesystemet for bakluken i Mercedes B-klasse rammer særlig W246-modellene. Vanligvis er det korroderte kontakter i aktuatoren eller defekter i betjeningsspaken i cockpiten som er årsaken. En midlertidig løsning er manuell åpning via nødutløserkabelen bak bakseteryggen.
Regelmessig vedlikehold forebygger funksjonsfeil. De følsomme låsesystemene i Mercedes B-Klasse krever at kontaktene rengjøres med kontaktspray hver 30 000. kilometer. Ved varige feil må hele aktuatoren skiftes ut, og for å lære opp komponenten på riktig måte er det nødvendig å tilpasse programvaren via XENTRY.

Mercedes B-Klasse: Problemer med elektronikk og infotainment
Mercedes B-Klasse har et avansert infotainmentsystem, men det kan av og til oppstå feil, for eksempel at skjermen fryser eller at berøringskontrollene ikke reagerer. Disse problemene kan ofte løses med programvareoppdateringer, men vedvarende problemer kan kreve reparasjon av maskinvare eller utskifting av systemet. Regelmessig vedlikehold av bilelektronikken og, om nødvendig, utskifting av defekte komponenter kan bidra til å sikre systemets pålitelighet.
En systematisk kontroll er avgjørende for å oppdage slike problemer på et tidlig stadium. Mercedes B-Klasse infotainmentsystemene krever regelmessige programvareoppdateringer og, om nødvendig, utskifting av defekte komponenter for å sikre optimal funksjon. Profesjonell service kan bidra til å identifisere og utbedre slike problemer før de fører til større skader.
Andre vanlige feil på Mercedes B-Klasse
Basert på eiernes erfaringer kan følgende svakheter forekomme:
- Defekt turbolader-luftkjøler: I OM611-dieselmotorer fra 150 000 km på grunn av sprekker i sveisesømmene
- Korroderte bremseledninger i Mercedes B-klasse: Spesielt i biler fra vinterbruksområder fra 8 år/120 000 km
- Feil på rattstammen: Elektriske defekter i ZGS-EL-låsen fra 100 000 km
- Utette AdBlue-tanker: For Euro 6-dieselmodeller fra 2019 etter 60 000-80 000 km
- Feil på sensor for åpningsdeksel: Feil drivstoffnivåindikator på grunn av defekt flottørsensor
Mercedes B-Klasse: svake punkter og sterke sider
Sterke sider |
Svake punkter |
Romslig interiør |
Mottakelig timing kjeder |
God kollisjonssikkerhet |
Elektroniske feil |
Økonomiske dieselvarianter |
Kompleks transmisjonselektronikk |
Høy kvalitet på utførelsen |
Mottakelighet for korrosjon i bremser |
Innovativ infotainment |
Dyre bil reservedelskostnader |
God fjæringskomfort |
Hyppige problemer med AdBlue-systemet |
Lang levetid for bensinmotorer |
Følsomme sensorer på bensinstasjonen |
Mercedes B-Klasse imponerer med sin praktiske og komfortable fremkommelighet, men krever intensivt vedlikehold ved høyere kjørelengder. Kritiske enheter som tannhjulskjeden og automatgirkassen bør kontrolleres regelmessig fra 80 000 km. Men med forebyggende tiltak og profesjonelt vedlikehold kan mange av de typiske svake punktene effektivt unngås, noe som øker den generelle påliteligheten betydelig.