Innholdsfortegnelse
BMW X5-motorer
Siden lanseringen i 1999 har BMW X5 utviklet seg til å bli en av de mest vellykkede luksus-SUV-ene, og tilbyr et imponerende utvalg av BMW X5-motorer gjennom fire generasjoner. Fra de tidlige V8-sugemotorene til moderne plug-in-hybrider, er den kontinuerlige teknologiske utviklingen av bayersk motorkunst tydelig.

BMW X5 generasjon I (1999-2006)
Den første generasjonen av BMW X5 etablerte konseptet Sports Activity Vehicle og baserte seg på velprøvde BMW-motorer fra 5- og 7-serien. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden 250 000 til 350 000 kilometer, og dieselmotorene kjørte ofte mer enn dette. Typiske reparasjoner måtte utføres mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på kjølesystemet, luftfjæringen og elektriske komponenter. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 3.0d med 184 hk - en praktisk talt uforgjengelig sekssylindret rekkesekser som kombinerte kraft, pålitelighet og økonomi på en optimal måte. De tidlige BMW X5-motorene var preget av sin robusthet, men led av typiske BMW-problemer som tap av kjølevæske og vanos-problemer i bensinmotorene.
BMW X5 bensinmotorer: Generasjon I (1999-2006)
BMW X5s bensinmotorutvalg startet med 3.0i (M54-motoren) med 170 kW (231 hk), som viste seg å være en pålitelig motor. Den kraftigste bensinmotoren i BMW X5 var opprinnelig 4.4i med 210 kW (286 hk), som senere fikk selskap av 4.8is med 265 kW (360 hk). Disse BMW X5 V8-motorene (M62/N62) led av typiske problemer som Nikasil-sylinderbelegg på tidlige modeller, Vanos-problemer og tap av kjølevæske på grunn av porøse plasttanker. BMW X5 3.0i viste seg å være den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, mens V8-motorene var kraftige, men vedlikeholdskrevende.
BMW X5 dieselmotorer: Generasjon I (1999-2006)
BMW X5 3.0d med den legendariske M57-motoren hadde en effekt på 135 kW (184 hk) og ble kronjuvelen i den første generasjonen. Denne BMW X5-dieselen kombinerte eksepsjonelt jevn gange med høy driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk. Senere fikk den selskap av BMW X5 3.0d med 160 kW (218 hk), som også var basert på den robuste M57-motoren. Disse BMW X5 TDI-motorene nådde lett 400 000 til 500 000 kilometer og ble ansett som praktisk talt uforgjengelige, og det var bare virvelklaffaktuatoren og av og til innsprøytningspumpen som forårsaket problemer.
BMW X5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3.0i (M54) | 231 HK | 11,2-12,8 l/100 km | Vanos, kjølesystem | Bra |
4.4i (M62/N62) | 286 HK | 13,1-14,7 l/100 km | Nikasil, Vanos, tap av kjølevæske | Moderat |
4.8is (N62) | 360 HK | 14,2-15,8 l/100 km | Tap av kjølevæske, kompleks | Problematisk |
3.0d (M57) | 184-218 HK | 8,3-9,1 l/100 km | Aktuator for virvelklaffer | Meget bra |

BMW X5 generasjon II (2007-2013)
Den andre BMW X5-generasjonen brakte med seg en fullstendig nyutvikling av motorutvalget og introduserte turbolading i bensinmotorene for første gang. Kjørelengden holdt seg stabilt på 250 000 til 300 000 kilometer, men reparasjonskostnadene økte på grunn av mer kompleks teknologi. Store motorskader på grunn av skader på registerkjeden i N54/N55-motorene var ikke uvanlig. Det absolutte høydepunktet var BMW X5 M med sin 4,4-liters V8 biturbo og 555 hk - et teknisk mesterverk, men også tilsvarende vedlikeholdskrevende. Varianten BMW X5 xDrive35d med 286 hk etablerte seg som den perfekte allrounderen for kresne sjåfører.
BMW X5 bensinmotorer: Generasjon II (2007-2013)
BMW X5s bensinmotorutvalg besto av xDrive30i med 200 kW (272 hk) basert på N52-sugemotoren, samt turbovariantene xDrive35i (225 kW/306 hk) og xDrive50i (300 kW/408 hk). BMW X5 xDrive35i med N54 biturbomotor led av problemer med høytrykkspumpene, injektorene og wastegate-klaffene. BMW X5 xDrive50i med N63 V8-motor utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen med hyppige turboladerskader og oljeforbruk. BMW X5 M med S63-motoren hadde 408 kW (555 hk) og var den kraftigste, men også den mest vedlikeholdsintensive BMW X5 i denne generasjonen.
BMW X5 dieselmotorer: Generasjon II (2007-2013)
BMW X5 xDrive30d med 180 kW (245 hk) var basert på den velprøvde M57-motoren og bød på solid driftssikkerhet. BMW X5 xDrive35d med 210 kW (286 hk) benyttet den nye M57-motoren med biturbo-lading og ble en bestselger. Senere fikk den selskap av BMW X5 xDrive40d med 225 kW (306 hk). Disse BMW X5-dieselmotorene tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse og effektivitet, og xDrive35d ble ansett som den mest balanserte BMW X5-dieselen i denne generasjonen.
BMW X5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
xDrive30i (N52) | 272 HK | 10,7-11,9 l/100 km | Motorblokk i magnesium, Vanos | Bra |
xDrive35i (N54) | 306 HK | 11,4-12,8 l/100 km | Høytrykkspumpe, innsprøytningsdyser | Moderat |
xDrive50i (N63) | 408 HK | 13,1-14,2 l/100 km | Turbolader, oljeforbruk | Problematisk |
X5 M (S63) | 555 HK | 14,0-15,5 l/100 km | Vedlikeholdskrevende, turbolader | Moderat |
xDrive30d (M57) | 245 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget god |
xDrive35d (M57) | 286 HK | 7,9-8,7 l/100 km | Virvelklaffer, svært robust | Meget bra |
xDrive40d (M57) | 306 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Kompleks, men pålitelig | God |

BMW X5 generasjon III (2014-2018)
Den tredje generasjonen av BMW X5 fokuserte på videreutviklede motorer med forbedret effektivitet og pålitelighet. Kjørelengden økte igjen til mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og dieselmotorene forble langdistansemestrene. Større reparasjoner var typisk mellom 180 000 og 250 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren var xDrive30d med 258 hk - en perfekt avstemt sekssylindret rekkesekser som kombinerte kraft, effektivitet og pålitelighet på en optimal måte. BMW X5 plug-in hybridteknologi debuterte med xDrive40e, som imidlertid fortsatt hadde barnesykdommer.
BMW X5 bensinmotorer: Generasjon III (2014-2018)
BMW X5s bensinmotorutvalg inkluderte xDrive35i med 225 kW (306 hk) basert på den forbedrede N55-motoren, samt xDrive50i med 330 kW (450 hk) med den reviderte N63-motoren. BMW X5 xDrive35i viste seg å være betydelig mer pålitelig enn forgjengeren, men led fortsatt av sporadiske problemer med timingkjeden og Vanos-systemet. BMW X5 xDrive50i forble problematisk med turboladerskader og oljeforbruk. BMW X5 M med 423 kW (575 hk) tilbød enda mer kraft, men forble vedlikeholdskrevende.
BMW X5 dieselmotorer: Generasjon III (2014-2018)
BMW X5 xDrive25d med 160 kW (218 hk) hadde en firesylindret dieselmotor og var innstegsdieselen. BMW X5 xDrive30d med 190 kW (258 hk) var basert på den velprøvde sekssylindrede rekkemotoren og utviklet seg til å bli den beste BMW X5-dieselen gjennom tidene. BMW X5 xDrive40d med 230 kW (313 hk) tilbød maksimal dieseleffekt. Disse BMW X5-dieselmotorene (B47/N57) kjennetegnes av høy driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk, og xDrive30d tilbyr den perfekte balansen.
BMW X5 ladbar hybrid: Generasjon III (2014-2018)
BMW X5 xDrive40e kombinerte en 2,0-liters bensinmotor med en elektrisk motor for å produsere 230 kW (313 hk) systemeffekt. Denne første BMW X5 Hybrid hadde en elektrisk rekkevidde på rundt 30 km, men led av problemer med batterikjøling og kompleks elektronikk.
BMW X5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
xDrive35i (N55) | 306 HK | 9,8-10,7 l/100 km | Tannkjede, Vanos | God |
xDrive50i (N63) | 450 HK | 11,4-12,6 l/100 km | Turbolader, oljeforbruk | Moderat |
X5 M (S63) | 575 HK | 12,8-13,9 l/100 km | Høyt vedlikeholdsbehov | Moderat |
xDrive25d (B47) | 218 HK | 6,4-7,1 l/100 km | Tannkjede, firesylindret | Middels |
xDrive30d (N57) | 258 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Svært robust, optimal | Meget bra |
xDrive40d (N57) | 313 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Kompleks, men pålitelig | God |
xDrive40e (Hybrid) | 313 HK | 3,3-3,8 l/100 km + elektrisitet | Batterikjøling, kompleks | Gjennomsnittlig |

BMW X5 generasjon IV (2019-i dag)
Den nåværende BMW X5-generasjonen representerer det ypperste innen BMW-motorteknologi med et bredt spekter fra mildhybrid bensinmotorer til kraftige plug-in-hybrider. Kjørelengden lover over 300 000 kilometer, og de nye B58-motorene anses for å være spesielt robuste. Store motorhavarier er blitt sjeldne, men kompleksiteten i elektronikken øker. Den absolutte toppmotoren er xDrive40d med 340 hk - et teknisk mesterverk med tre turboladere som byr på både kraft og effektivitet. BMW X5 plug-in hybridvariantene oppnår en elektrisk rekkevidde på over 80 kilometer og setter nye standarder for luksus-SUV-er.
BMW X5 bensinmotorer: Generasjon IV (2019-i dag)
BMW X5s bensinmotorutvalg er basert på den nye B58-motoren i ulike konfigurasjonsnivåer. xDrive40i med 250 kW (340 hk) bruker B58-motoren med mild hybridteknologi og har vist seg å være svært pålitelig. xDrive50i med 390 kW (530 hk) er basert på N63-motoren med forbedret teknologi. BMW X5 M med 460 kW (625 hk) og M Competition med 480 kW (650 hk) benytter den nyeste generasjonen S63-motor. Disse BMW X5-motorene drar nytte av 48-volts mildhybridteknologi og viser betydelig forbedret pålitelighet sammenlignet med sine forgjengere.
BMW X5 dieselmotorer: Generasjon IV (2019-i dag)
BMW X5 xDrive30d med 195 kW (265 hk) bruker B57-motoren med mildhybridteknologi. BMW X5 xDrive40d med 250 kW (340 hk) tilbyr en triturbo-diesel med eksepsjonell ytelse. BMW X5 M50d med 294 kW (400 hk) er den kraftigste BMW X5-dieselen noensinne. Disse BMW X5-dieselmotorene (B57) setter nye standarder for smidighet og effektivitet, og xDrive30d er anerkjent som den mest balanserte BMW X5-dieselen.
BMW X5 ladbare hybrider: Generasjon IV (2019-i dag)
BMW X5 xDrive45e kombinerer en 3,0-liters bensinmotor med en elektrisk motor for å produsere 290 kW (394 hk) systemeffekt. BMW X5 xDrive50e tilbyr til og med 350 kW (476 hk) systemeffekt. Disse BMW X5 hybridmotorene har en elektrisk rekkevidde på over 80 kilometer og representerer fremtiden for BMW X5s motorprogram.
BMW X5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
xDrive40i (B58) | 340 HK | 8,7-9,4 l/100 km | Svært robust, mild hybrid | Veldig bra |
xDrive50i (N63) | 530 HK | 10,5-11,8 l/100 km | Forbedret, men kompleks | Bra |
X5 M (S63) | 625-650 HK | 12,5-13,7 l/100 km | Vedlikeholdskrevende | Bra |
xDrive30d (B57) | 265 HK | 6,1-6,8 l/100 km | Svært robust, mild hybrid | Meget bra |
xDrive40d (B57) | 340 HK | 6,8-7,3 l/100 km | Triturbo, kompleks, men robust | Meget god |
M50d (B57) | 400 HK | 7,4-8,1 l/100 km | Fireturbo, svært kompleks | Bra |
xDrive45e (Hybrid) | 394 HK | 1,7-2,1 l/100 km + elektrisitet | Batterilevetid ukjent | God |
xDrive50e (Hybrid) | 476 HK | 1,9-2,3 l/100 km + elektrisitet | Svært kompleks, høy ytelse | Bra |

Konklusjon: De beste BMW X5-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av BMW X5-motorene viser en kontinuerlig forbedring i pålitelighet og effektivitet. Mens de tidlige generasjonene fortsatt led av typiske BMW-problemer, har de nåværende motorene nådd et betydelig høyere kvalitetsnivå. BMW X5s dieselmotorer har vært de mest pålitelige i alle generasjoner, mens bensinmotorene først har fått bukt med barnesykdommene i den fjerde generasjonen.
- Beste BMW X5 bensinmotor:
BMW X5 xDrive40i (B58, 340 hk, generasjon IV) kombinerer moderne mildhybridteknologi med eksepsjonell driftssikkerhet og sportslige ytelser.
- Beste BMW X5 dieselmotor:
BMW X5 xDrive30d (N57, 258 hk, generasjon III) tilbyr den perfekte balansen mellom ytelse, effektivitet og BMWs legendariske dieselpålitelighet.
- Beste BMW X5 hybridmotor:
BMW X5 xDrive45e (394 hk, generasjon IV) med sin høye elektriske rekkevidde på over 80 km og lave drivstofforbruk med høy systemytelse.
For vedlikehold og reservedeler til alle BMW X5-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.