Innholdsfortegnelse
VW Caddy-motorer
Siden introduksjonen i 1980 har VW Caddy utviklet seg til å bli en av de mest allsidige nyttekjøretøyene, med et bredt utvalg av VW Caddy-motorer gjennom fem generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en utvikling som spenner fra enkle bensinmotorer til moderne turbodieselmotorer og hybriddrift.

VW Caddy-motorer: Historiske generasjoner I-II (1980-2003)
De to første VW Caddy-generasjonene kjennetegnet starten på segmentet for kompakte nyttekjøretøy, og var preget av robuste, men teknisk enkle motorer. Den første generasjonen (1980-1992) var basert på VW Golf I og tilbød hovedsakelig bensinmotorer med 54-112 hk, mens den andre generasjonen (1995-2003) allerede introduserte mer moderne innsprøytningssystemer og de første TDI-dieselmotorene. Kjørelengden varierte sterkt: Mens de velprøvde 1,9 TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de tidlige bensinmotorene ofte større reparasjoner mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i de historiske generasjonene var 1,9 TDI med 90 hk fra andre generasjon, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og ble ansett som hjørnesteinen for alle senere VW Caddy TDI-suksesser.
VW Caddy bensinmotorer: Historiske generasjoner I-II (1980-2003)
VW Caddy bensinmotorprogrammet i den første generasjonen besto av 1,1-liters motoren med 50 hk, 1,3-liters motoren med 60 hk og 1,6-liters motoren med 75 hk. I andre generasjon ble det lagt til mer moderne 1,4-liters (60/75 hk) og 1,6-liters (75/100 hk) motorer. Selv om disse VW Caddy-motorene var enkle i design og billige å vedlikeholde, led de av høyt drivstofforbruk og begrenset ytelse. VW Caddy 1,6-literen med 100 hk utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i de historiske generasjonene, men den var betydelig mer tørst enn dieselmotorene som ble introdusert senere.
VW Caddy dieselmotorer: Historiske generasjoner I-II (1980-2003)
Den første VW Caddy-dieselmotoren var 1,6 D med 54 hk (1982-1992), men den var høylytt og svak. Gjennombruddet kom med 1,9 TDI fra 1995, som ble tilbudt med 68, 75 og 90 hk. VW Caddy 1,9 TDI med 90 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i begge generasjonene - spesielt variantene som ble produsert fra 1997 og utover med et forbedret innsprøytningssystem, viste seg å være ekstremt holdbare og økonomiske. Disse VW Caddy TDI-motorene la grunnlaget for Caddys rykte som en pålitelig arbeidsbil.
VW Caddy-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,1-1,3 bensinmotor | 50-60 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Høyt forbruk, begrenset ytelse | Gjennomsnitt |
1,4-1,6 bensinmotor | 60-100 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Forbruk, slitasje | Bra |
1,6 D | 54 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Høy, svak | Moderat |
1,9 TDI | 68-90 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Svært robust fra 1997 | Meget bra |

VW Caddy-motorer: Generasjon III (2003-2015)
Den tredje generasjonen VW Caddy markerte overgangen til moderne motorteknologi og etablerte Caddy som et seriøst alternativ til større varebiler. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 1,9 TDI-dieselmotorene med 105 hk regnes som spesielt holdbare. Større motorskader er sjeldne, og det er bare de tidlige 1,4 TSI-bensinmotorene som har vist svakheter i registerkjeden. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TDI med 140 hk fra og med 2010 - en kraftig og effektiv motor som også håndterte tung last med letthet. For første gang ble det også tilbudt CNG-varianter, som etablerte seg som et miljøvennlig alternativ.
VW Caddy bensinmotorer: Generasjon III (2003-2015)
VW Caddy bensinmotorutvalget startet med den velprøvde 1,6-liters motoren med 102 hk, som senere ble erstattet av 1,4 TSI med 122 hk. VW Caddy 1.6 bensinmotor viste seg å være pålitelig, men tørst, mens VW Caddy 1.4 TSI var mer økonomisk, men led av typiske TSI-problemer fra den første generasjonen. Problemer med timingkjeden og økt oljeforbruk gjorde 1,4 TSI til den mest problematiske motoren i denne generasjonen. For CNG-fans var det VW Caddy EcoFuel med 109 hk, som etablerte seg som et miljøvennlig og rimelig alternativ.
VW Caddy dieselmotorer: Generasjon III (2003-2015)
Den velprøvde VW Caddy 1.9 TDI ble først tatt i bruk med 105 hk og ble fra 2010 supplert av den mer moderne 2.0 TDI med 110 og 140 hk. VW Caddy 1,9 TDI med 105 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert frem til 2009 med den velprøvde pumpedyseteknologien, viste seg å være praktisk talt uforgjengelige. VW Caddy 2,0 TDI med 140 hk ga betydelig mer kraft for tung last, men var mer utsatt for problemer med partikkelfilteret på hyppige korte kjøreturer. Alle VW Caddy TDI-motorer fra og med 2006 ble utstyrt med partikkelfilter som standard.
VW Caddy-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 bensinmotor | 102 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Bra |
1,4 TSI | 122 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Problematisk |
1,4 EcoFuel | 109 HK | 4,8-5,5 kg/100 km | Begrenset nettverk av bensinstasjoner | Bra |
1,9 TDI | 105 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Praktisk talt uforgjengelig | Meget bra |
2,0 TDI | 110-140 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Partikkelfilter for korte reiser | Bra |

VW Caddy-motorer: Generasjon IV (2015-2020)
Den fjerde VW Caddy-generasjonen baserte seg helt og holdent på moderne turboteknologi og markerte slutten på de velprøvde sugemotorene. Alle bensinmotorene ble turboladet, mens dieselmotorene ble konvertert til den nyeste common rail-generasjonen. Kjørelengden holdt seg på et høyt nivå på 250 000 til 350 000 kilometer, og 2.0 TDI-dieselmotorene med 102 hk var spesielt driftssikre. TSI-bensinmotorene viste betydelige forbedringer i forhold til forrige generasjon, men er fortsatt mer sårbare enn dieselmotorene. Den absolutte toppmotoren var 2.0 TDI med 122 hk - et perfekt kompromiss mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. For første gang fantes det også en firehjulsdrevet versjon med 2,0 TDI og 150 hk for krevende bruksområder.
VW Caddy bensinmotorer: Generasjon IV (2015-2020)
VW Caddy-bensinmotorutvalget besto utelukkende av TSI-motorer: 1,0 TSI med 84 hk, 1,2 TSI med 84 hk og 1,4 TSI med 125 hk. VW Caddy 1,0 TSI viste seg å være overraskende robust og økonomisk, mens 1,2 TSI av og til hadde problemer med timingkjeden. Andre generasjon VW Caddy 1,4 TSI var betydelig mer driftssikker enn forgjengeren, men led fortsatt av sporadisk oljeforbruk. For CNG-entusiaster fantes VW Caddy TGI med 110 hk, som etablerte seg som et rent og rimelig alternativ.
VW Caddy dieselmotorer: Generasjon IV (2015-2020)
VW Caddy 2.0 TDI (EA288) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 75 til 150 hk. VW Caddy 2.0 TDI med 102 hk utviklet seg til å bli bestselgeren og den mest pålitelige motoren i denne generasjonen - den kombinerte tilstrekkelig effekt med lavt drivstofforbruk og høy pålitelighet. Den kraftige 150 hk-versjonen var bare tilgjengelig med firehjulsdrift og var rettet mot kunder med spesielle krav. Alle VW Caddy TDI-motorene var utstyrt med moderne SCR-katalysatorer og partikkelfilter for å oppfylle Euro 6-normen.
VW Caddy-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 84 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Robust og økonomisk | Meget bra |
1,2 TSI | 84 HK | 5,9-6,6 l/100 km | Av og til tannhjulskjede | Bra |
1,4 TSI | 125 HK | 6,2-6,9 l/100 km | Oljeforbruk | Bra |
1,4 TGI | 110 HK | 4,2-4,8 kg/100 km | Nettverk av bensinstasjoner | Bra |
2,0 TDI | 75-150 HK | 4,5-5,8 l/100 km | Svært robust (102 hk) | Veldig bra |

VW Caddy-motorer: Generasjon V (2020-i dag)
Den nåværende VW Caddy-generasjonen representerer det nyeste innen teknologi og baserer seg helt og holdent på elektrifiserte drivsystemer. Alle bensinmotorene er utstyrt med mild hybridteknologi, mens dieselmotorene er utstyrt med den nyeste SCR-teknologien. Siden denne generasjonen bare har vært på markedet siden 2020, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende resultater. Toppmotoren er 2.0 TDI med 122 hk, som kombinerer velprøvd pålitelighet med toppmoderne eksosteknologi. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren. For første gang finnes det også en helelektrisk variant som VW Caddy e-Cargo.
VW Caddy bensinmotorer: Generasjon V (2020-i dag)
VW Caddy-motorutvalget er basert på to 1,0 TSI-motorer med 84 og 110 hk og en 1,5 TSI med 114 hk. Alle VW Caddy TSI-motorene har mild hybridteknologi med et 48-volts system. VW Caddy 1,0 TSI med 110 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. VW Caddy 1,5 TSI med 114 hk er rettet mot kunder med høyere krav til ytelse og viser også lovende takter.
VW Caddy dieselmotorer: Generasjon V (2020-i dag)
To VW Caddy 2.0 TDI-motorer (EA288 evo) med 75 og 122 hk er tilgjengelige og viderefører tradisjonen med pålitelige VW Caddy-dieselmotorer. VW Caddy 2,0 TDI med 122 hk utvikler seg til å bli toppmotoren i denne generasjonen og tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, forbruk og pålitelighet. Begge motorene har SCR-teknologi med dobbeltdosering for de laveste utslippene.
VW Caddy elektrisk drift: Generasjon V (2020-i dag)
VW Caddy e-Cargo er den første helelektriske Caddy-varianten med 136 hk og en rekkevidde på opptil 340 kilometer. Batteriet med en kapasitet på 37,3 kWh kan lades til 80 % på 45 minutter, noe som gjør Caddy egnet for utslippsfri bylogistikk.
VW Caddy-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 84-110 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,5 TSI | 114 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Lovende | Bra |
2,0 TDI | 75-122 HK | 4,2-5,1 l/100 km | Bevist robust | Meget god |
Elektrisk | 136 HK | 17,3 kWh/100 km | Begrenset rekkevidde | Bra |

Konklusjon: De beste VW Caddy-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av VW Caddy-motorene viser tydelig endringen fra enkle sugemotorer til ultramoderne, elektrifiserte drivsystemer. Mens VW Caddy-dieselmotorene forble pålitelige gjennom alle generasjoner, slet bensinmotorene lenge med barnesykdommer. Den nye femte generasjonens mildhybridteknologi lover en lovende fremtid for bilister som verdsetter effektivitet og miljøvennlighet.
- Beste VW Caddy-bensinmotor:
VW Caddy 1,0 TSI (110 hk, generasjon V) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste VW Caddy dieselmotor:
VW Caddy 1,9 TDI (105 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og holdbarhet i alle generasjoner.
- Beste VW Caddy med elektrisk drift:
VW Caddy e-Cargo (136 hk, generasjon V) med en rekkevidde på 340 km og mulighet for hurtiglading for utslippsfri bylogistikk.
For vedlikehold og reservedeler til alle VW Caddy generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.