Innholdsfortegnelse
VW Golf 7 motorer
VW Golf 7 ble lansert i 2012 og etablerte seg raskt som en målestokk i kompaktklassen med sitt varierte motorutvalg. I løpet av de ulike modelloppdateringene har Volkswagen tilbudt et imponerende utvalg fra økonomiske tresylindrede bensinmotorer til kraftige GTI- og R-varianter. Den teknologiske utviklingen av VW Golf 7-motorene gjenspeiler skiftet i bilindustrien mot større effektivitet og elektrifisering.

VW Golf 7 motorer (2012-2020)
Den syvende Golf-generasjonen markerte et vendepunkt i Volkswagens motorteknologi og regnes i dag som en av de mest driftssikre Golf-generasjonene noensinne. Med riktig vedlikehold kan de fleste VW Golf 7-motorene gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og de mindre TSI-motorene og de velprøvde TDI-dieselmotorene har vist seg å være spesielt holdbare. Større reparasjoner er vanligvis ikke nødvendig før etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som vannpumpe eller turbolader. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,0 TDI med 150 hk (EA288), som kombinerte driftssikkerhet, økonomi og gode kjøreegenskaper på en optimal måte. Teknologisk sett var Golf 7 utstyrt med den modulære tverrgående matrisen (MQB) og moderne motorteknologi som sylinderdeaktivering og optimalisert direkte innsprøytning. I en markedssammenligning satte Golf 7 nye standarder for effektivitet og kvalitet i kompaktklassen.
VW Golf 7 bensinmotorer (2012-2020)
VW Golf 7 bensinmotorutvalget startet med den revolusjonerende tresylindrede 1.0 TSI-motoren, som var tilgjengelig som en 63 kW (85 hk) og senere som en 81 kW (110 hk) variant. Denne lille VW Golf 7 TSI-motoren viste seg å være usedvanlig pålitelig og økonomisk, med kun sporadiske problemer med ventilkoksing etter svært mange kjørte kilometer. 1,2 TSI med 63-77 kW (85-105 hk) ble senere erstattet av den mer moderne 1,0 TSI. Som et mellomklassealternativ tilbød Volkswagen 1,4 TSI med 92-110 kW (125-150 hk), som kjennetegnes av jevn gange og moderate forbrukstall. De kraftige VW Golf 7-motorene inkluderte 1,8 TSI med 132 kW (180 hk) og den legendariske 2,0 TSI i ulike versjoner fra 162 kW (220 hk) i GTI til 213 kW (290 hk) i Golf R. Mens de mindre TSI-motorene ble ansett som svært driftssikre, viste de kraftige 2,0 TSI-variantene tidvis problemer med økt oljeforbruk og slitasje på turboladeren under sportslig kjøring.
VW Golf 7 dieselmotorer (2012-2020)
VW Golf 7-dieselmotorene ble dominert av den moderne 2,0 TDI (EA288) med effektnivåer fra 81 kW (110 hk) til 135 kW (184 hk). Disse VW Golf 7 TDI-motorene hadde moderne common-rail-innsprøytning, SCR-katalysatorer og den nyeste generasjonen partikkelfilter. VW Golf 7 2,0 TDI med 110 kW (150 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele serien - den kombinerte utmerket lettkjørthet, lavt drivstofforbruk på bare 3,8-4,2 liter per 100 km og høy driftssikkerhet over lang tid. Den kraftige 2.0 TDI med 135 kW (184 hk) i GTD viste seg også å være robust, og det var bare eksosetterbehandlingen som av og til skapte problemer på korte kjøreturer. Et spesielt høydepunkt var 1,6 TDI med 66-81 kW (90-110 hk) i de tidlige modellene, som raskt forsvant fra markedet på grunn av Dieselgate-saken.
VW Golf 7 hybriddrift (2012-2020)
VW Golf GTE som ladbar hybrid kombinerte en 1,4 TSI med en elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 150 kW (204 hk). Denne VW Golf 7 Hybrid hadde en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer og viste seg å være teknisk moden, selv om batterikapasiteten var begrenset etter dagens standard. Problemene oppstod hovedsakelig med den komplekse styringselektronikken og av og til med DSG-girkassen.
VW Golf 7 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 85-110 HK | 4,1-5,2 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Meget bra |
1,2 TSI | 85-105 HK | 4,5-5,8 l/100 km | Tannkjede ved høy kjørelengde | Bra |
1,4 TSI | 125-150 HK | 5,0-6,4 l/100 km | Svært pålitelig | Svært god |
1,8 TSI | 180 HK | 5,8-6,8 l/100 km | Robust, få problemer | Bra |
2,0 TSI | 220-290 HK | 6,4-8,2 l/100 km | Oljeforbruk, slitasje på turbolader | Middels |
1,6 TDI | 90-110 HK | 3,5-4,1 l/100 km | Dieselgate påvirket | Moderat |
2,0 TDI | 110-184 HK | 3,8-4,8 l/100 km | Svært robust (150 hk-varianten) | Svært god |
1,4 GTE Hybrid | 204 HK | 1,5 l/100 km + elektrisitet | Kompleks elektronikk | Bra |

VW Golf 7 ansiktsløftning (2017-2020)
Ansiktsløftningen i 2017 brakte hovedsakelig visuelle og tekniske forbedringer, mens den velprøvde VW Golf 7-motorserien forble stort sett uendret. Påliteligheten til de etablerte motorene ble ytterligere forbedret gjennom mindre tekniske optimaliseringer, og den forventede kjørelengden økte til 300 000 til 400 000 kilometer for de fleste motorene. Typiske reparasjonsintervaller ble flyttet til 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig for slitedeler som vannpumpen i 1,0 TSI eller turboladeren i TSI-variantene med høy ytelse. Den beste motoren var fortsatt 2,0 TDI med 150 hk, som ble enda mer økonomisk takket være optimalisert programvarekalibrering. På det tekniske planet innførte Volkswagen sylinderdeaktivering i 1,4 TSI og forbedret etterbehandling av avgasser i alle dieselmotorer. Golf 7 fortsatte å hevde seg som en referanse for pålitelighet og effektivitet i markedet.
VW Golf 7 bensinmotorer: Ansiktsløftning (2017-2020)
Bensinmotorutvalget i VW Golf 7 ble utvidet med den nye 1,5 TSI med 96 kW (130 hk) og 110 kW (150 hk), som kompletterte den velprøvde 1,4 TSI. Denne VW Golf 7 1,5 TSI hadde sylinderdeaktivering (ACT) og Miller-syklusen, noe som reduserte drivstofforbruket til bare 4,9-5,6 liter per 100 km. Motoren viste seg å være like pålitelig som forgjengeren 1,4 TSI, med kun sporadiske problemer med ACT-styringen. De kraftige VW Golf 7-motorene forble uendret, men 2,0 TSI-motoren i Golf GTI Performance ble styrket til 180 kW (245 hk). Den lille 1,0 TSI-motoren ble oppgradert til 85 kW (115 hk) og forble den mest pålitelige bensinmotoren i hele serien.
VW Golf 7 dieselmotorer: Ansiktsløftning (2017-2020)
VW Golf 7 TDI-motorene fikk hovedsakelig programvareoppdateringer og forbedret eksosetterbehandling, men forble stort sett uendret i teknisk henseende. De velprøvde 2,0 TDI-motorene med 85 kW (115 hk), 110 kW (150 hk) og 135 kW (184 hk) fortsatte å utgjøre ryggraden i dieselprogrammet. Spesielt VW Golf 7 2,0 TDI med 150 hk oppnådde et standardforbruk på bare 3,6 liter per 100 km takket være optimalisert kalibrering, og bekreftet dermed sitt rykte som den mest økonomiske og driftssikre motoren i modellserien.
VW Golf 7 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 115 HK | 4,6-5,1 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,5 TSI | 130-150 HK | 4,9-5,6 l/100 km | Sporadiske problemer med ACT | Meget bra |
2,0 TSI | 245 HK | 6,6-7,4 l/100 km | Oljeforbruk ved sportskjøring | Gjennomsnittlig |
2,0 TDI | 115-184 HK | 3,6-4,5 l/100 km | Svært robust | Veldig bra |

Konklusjon: De beste VW Golf 7-motorene i alle generasjoner
VW Golf 7-motorene har etablert seg som eksepsjonelt pålitelige og effektive drivlinjer, noe som gjør Golf 7 til en av de beste kompaktbilene i sin generasjon. Mens de mindre TSI-bensinmotorene imponerer med sin økonomi og driftssikkerhet, er TDI-dieselmotorene fortsatt førstevalget for de som kjører mye. Hybridteknologien i GTE var forut for sin tid, selv om den virker utdatert i dag.
- Beste VW Golf 7 bensinmotor:
VW Golf 7 1,5 TSI (150 hk, facelift) kombinerer moderne teknologi med utmerket driftssikkerhet og et lavt drivstofforbruk på bare 4,9-5,6 liter per 100 km.
- Beste VW Golf 7 dieselmotor:
VW Golf 7 2.0 TDI (150 hk) tilbyr den optimale balansen mellom ytelse, økonomi (3,6-4,2 liter/100 km) og langsiktig pålitelighet - ideell for hyppige sjåfører og lange reiser.
- Beste VW Golf 7 hybridmotor:
VW Golf GTE med sin 1,4 TSI plug-in hybrid (204 hk systemeffekt) var en pioner innen hybridteknologi i kompaktklassen, selv om den elektriske rekkevidden er begrenset etter dagens standard.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle VW Golf 7-motorer, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.