• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

VW Passat B5-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. VW Passat B5-motorer (1996-2000)
    1. VW Passat B5 bensinmotorer (1996-2000)
    2. VW Passat B5 dieselmotorer (1996-2000)
  2. VW Passat B5-motorer (2000-2005)
    1. VW Passat B5 bensinmotorer (2000-2005)
    2. VW Passat B5 dieselmotorer (2000-2005)
  3. Konklusjon: De beste VW Passat B5-motorene i alle generasjoner-motorer

VW Passat B5 ble lansert i 1996 og etablerte seg som en bestselger i mellomklassen med et imponerende utvalg av motorer gjennom to generasjoner. VW Passat B5-motorene utviklet seg fra velprøvde sugemotorer til moderne turbomotorer, og kjennetegnet en hel epoke innen Volkswagens motorteknologi.

VW Passat B5-motorer (1996-2000)

VW Passat B5-motorer (1996-2000)

Den første VW Passat B5-generasjonen markerte et viktig vendepunkt i Passat-historien og tilbød et solid, men fortsatt konservativt utvalg av motorer. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motor: Mens de robuste TDI-dieselmotorene enkelt nådde 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, begynte V6-bensinmotorene å kreve større reparasjoner mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Typiske vedlikeholdsintervaller var 15 000 kilometer for bensinmotorer og 10 000 kilometer for dieselmotorer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 TDI med 110 hk (AFN), som kombinerte driftssikkerhet, økonomi og gode kjøreegenskaper på en optimal måte. Teknisk sett var denne generasjonen fortsatt fri for komplekse elektroniske systemer, noe som gjorde den enklere å reparere, men den manglet også moderne effektivitetsstandarder.

VW Passat B5 bensinmotorer (1996-2000)

VW Passat B5-bensinmotorutvalget besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. Innstegsmotoren var den firesylindrede 1,6-liters motoren med 74 kW (100 hk), som var økonomisk, men undermotorisert i forhold til bilens vekt. Mer populær var 1,8-literen med 92 kW (125 hk), som ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. Toppen av VW Passat B5-bensinmotorene var to V6-motorer: 2,8-liters V6 med 142 kW (193 hk) og den sjeldne 2,3-liters VR5 med 110 kW (150 hk). VR5-motoren var teknisk interessant, men utsatt for kjøleproblemer og tetningsskader. 2,8 V6-motoren viste seg å være mer pålitelig, men var utsatt for økt oljeforbruk og kostbare reparasjoner av registerkjeden.

VW Passat B5 dieselmotorer (1996-2000)

VW Passat B5-dieselmotorene ble dominert av den legendariske 1,9 TDI i ulike effektnivåer. Grunnmotoren med 66 kW (90 hk) var økonomisk, men svakt motorisert. 1,9 TDI med 81 kW (110 hk) var langt mer populær og etablerte seg som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene. Disse VW Passat B5 TDI-motorene hadde pumpedyseinnsprøytning og oppnådde med riktig vedlikehold lett en kjørelengde på over 500 000 kilometer. Typiske svakheter var bare innsprøytningsdysene etter rundt 200 000 kilometer og sporadiske problemer med dynamoen. 1,9 TDI med 110 hk regnes fortsatt i dag som referanse for holdbarhet og økonomi.

VW Passat B5-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,6 bensinmotor 100 HK 7,5-8,2 l/100 km Underdrevet, treg Gjennomsnitt
1,8 bensinmotor 125 HK 8,0-8,7 l/100 km Robust, få problemer Bra
2,3 VR5 150 HK 9,2-10,1 l/100 km Problemer med kjøling, tetninger Moderat
2,8 V6 193 HK 10,5-11,2 l/100 km Oljeforbruk, registerkjede Middels
1,9 TDI 90 HK 5,2-5,8 l/100 km Svært robust, slitesterk Meget god
1,9 TDI 110 HK 5,5-6,1 l/100 km Legendarisk pålitelighet Meget god

VW Passat B5-motorer (2000-2005)

Den andre VW Passat B5-generasjonen innebar en betydelig modernisering av motorutvalget og introduserte W8- og V6-4Motion-teknologi for første gang. Kjørelengden for de velprøvde TDI-motorene holdt seg på 400 000 til 500 000 kilometer, mens de nye FSI-bensinmotorene med direkte innsprøytning i begynnelsen viste barnesykdommer. På de mer komplekse motorene var det behov for større reparasjoner allerede mellom 150 000 og 250 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 1,9 TDI med 96 kW (130 hk), som kombinerte den velprøvde TDI-påliteligheten med betydelig mer effekt. Teknisk sett markerte denne generasjonen overgangen til moderne motorteknologi som direkte innsprøytning og variabel ventilstyring, noe som imidlertid også økte kompleksiteten og reparasjonskostnadene.

VW Passat B5 bensinmotorer (2000-2005)

VW Passat B5-bensinmotorserien ble grunnleggende revidert og utvidet med FSI direkte innsprøytning. Den nye 1,8 T med 110 kW (150 hk) brakte turbolading til Passat B5 for første gang og tilbød sportslige ytelser, men led av typiske turboladerproblemer og oljeslamdannelse på grunn av forsømt vedlikehold. Revolusjonerende var 2,0 FSI med 110 kW (150 hk) - en av de første serieproduserte motorene med direkte innsprøytning fra Volkswagen. Denne VW Passat B5 FSI-motoren var teknisk avansert, men utsatt for forkoksing av innsugsventilene og problemer med høytrykkspumpen. Kronen på verket blant VW Passat B5-motorene var den spektakulære 4,0 W8 med 202 kW (275 hk), et teknisk mesterverk med åtte sylindere i W-arrangement, som imidlertid var ekstremt tørst og utsatt for reparasjoner.

VW Passat B5 dieselmotorer (2000-2005)

De velprøvde VW Passat B5 TDI-motorene ble videreutviklet og supplert med nye ytelsesnivåer. I tillegg til den velprøvde 1,9 TDI med 96 kW (130 hk) ble den nye 2,5 V6 TDI med 110 kW (150 hk) lagt til, slik at Passat B5 for første gang kunne tilby en sekssylindret dieselmotor. Denne VW Passat B5 V6 TDI var mer raffinert enn den firesylindrede, men mer utsatt for problemer med innsprøytningssystemet og dyrere å vedlikeholde. Men 1,9 TDI forble målestokken over alle ting: pålitelig, økonomisk og holdbar. Spesielt pumpeinjektorvariantene med 96 kW (130 hk) ble ansett som nærmest uforgjengelige og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 600 000 kilometer med riktig vedlikehold.

VW Passat B5-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Karakter
1,8 T 150 HK 8,5-9,2 l/100 km Turbolader, oljeslam Moderat
2,0 FSI 150 HK 8,0-8,7 l/100 km Ventilkoksing, høytrykkspumpe Middels
2,8 V6 193 HK 10,2-10,9 l/100 km Oljeforbruk, registerkjede Gjennomsnittlig
4,0 W8 275 HK 13,5-15,2 l/100 km Svært kompleks, høyt forbruk Problematisk
1,9 TDI 130 HK 5,3-5,9 l/100 km Nesten uforgjengelig Veldig bra
2,5 V6 TDI 150 HK 6,8-7,4 l/100 km Drivstoffinnsprøytningssystem, dyr service Bra

Konklusjon: De beste VW Passat B5-motorene i alle generasjoner-motorer

Utviklingen av VW Passat B5-motorene viser tydelig overgangen fra velprøvd, enkel teknologi til moderne, men mer komplekse enheter. Mens TDI-dieselmotorene ble sett på som garantister for pålitelighet i begge generasjoner, slet de innovative bensinmotorene ofte med barnesykdommer som følge av ny teknologi. VW Passat B5-motorene formet en hel epoke og etablerte standarder som fortsatt har innvirkning i dag.

  • Beste VW Passat B5 bensinmotor:

Den 1,8-liters sugemotoren (125 hk, generasjon I) gir den beste kombinasjonen av pålitelighet, moderat drivstofforbruk og enkel reparasjon uten kompleksiteten til senere turbo- eller FSI-motorer.

  • Beste VW Passat B5 dieselmotor:

1,9 TDI (130 hk, generasjon II) kombinerer legendarisk TDI-pålitelighet med nok kraft til alle formål og regnes som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene.

  • Beste VW Passat B5 allroundmotor:

1,9 TDI (110 hk, generasjon I) er fortsatt gullstandarden når det gjelder holdbarhet, økonomi og hverdagsbruk - en motor som med letthet klarer 500 000 kilometer og mer.

Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle VW Passat B5-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

-53%
VKN 402 SKF VKJP 01001 Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Anmeldelser - 79
Produkt info
  • Høyde [mm]: 146
  • innvendig diameter 2 [mm]: 22, 86
  • Leddtype: Universallledd
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bøyler
  • SKF: Mansjettsett, drivaksel
  • Varenummer: VKJP 01001
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SKF Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Artikkelnummer: VKJP 01001
sammenlignet med Veil. pris 318,82 kr

146,77 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-20 Motorolje 5W-30, 20l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 52
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-98, MB 229.5, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, VW 503 01, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Innhold [liter]: 20
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY
  • Varenummer: MN7511-20
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 1174,94 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 20l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-20
Mer
1174,94 kr
58,75 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MAXGEAR 27-0774 Hydraulikkslange, styring for bakstrømming
Produkt info
  • Frem- / tilbakeløp: for bakstrømming
  • MAXGEAR: Hydraulikkslange, styring
  • Varenummer: 27-0774
  • Vår pris: 216,39 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MAXGEAR Hydraulikkslange, styring for bakstrømming
Artikkelnummer: 27-0774
216,39 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL EDGE Turbo Diesel 1535B1 Motorolje 5W-40, 20l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 31
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API CF, API SN
  • Produsentens anbefalinger: Fiat 9.55535-S2, VW 505 01, MB 226.5, Ford WSS-M2C917-A, VW 502 00, MB 229.31, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710
  • Innhold [liter]: 20
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: EDGE
  • Versjon: Turbo Diesel
  • Varenummer: 1535B1
  • Tank design: Kanne
  • CASTROL: Motorolje
  • Vår pris: 1949,80 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Motorolje 5W-40, 20l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 1535B1
1949,80 kr
97,49 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL EDGE Professional LongLife III 157EA4 Motorolje 5W-30, 4l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 85
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • Produsentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00, Porsche C30
  • Innhold [liter]: 4
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: EDGE Professional
  • Versjon: LongLife III
  • Varenummer: 157EA4
  • CASTROL: Motorolje
  • Vår pris: 789,24 kr
Detaljer
CASTROL Motorolje 5W-30, 4l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 157EA4
789,24 kr
197,31 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
LIQUI MOLY Top Tec 4200 8973 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 81
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-G30, OV0401547-D30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, BMW Longlife-04, BMW Longlife-01 FE , VW 505 00, VW 505 01, VW 506 00, VW 506 01
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Top Tec
  • Versjon: 4200
  • Varenummer: 8973
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • ikke for motorprodusent: TDI R5, VAG: V10
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Vår pris: 999,89 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 8973
999,89 kr
199,98 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
GT-BERGMANN GT21-006 Reparasjonssett, tannstang framaksel begge sider, med påbygnings/festemateriale, med koblestag
Produkt info
  • Monteringsposisjon: framaksel begge sider
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med koblestag
  • Styring: med sporstanghoder
  • Vekt [kg]: 11
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med påbygnings / festemateriale
  • GT-BERGMANN: Reparasjonssett, tannstang
  • Varenummer: GT21-006
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
GT-BERGMANN Reparasjonssett, tannstang framaksel begge sider, med påbygnings/festemateriale, med koblestag
Artikkelnummer: GT21-006
3556,61 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
-71%
TotalEnergies Quartz INEO Long Life 2204218 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 76
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, VW 504 00, Porsche C30, VW 507 00, BMW Longlife-04
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Quartz
  • Versjon: INEO Long Life
  • Varenummer: 2204218
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Vår pris: 558,36 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2204218
sammenlignet med Veil. pris 1953,85 kr

558,36 kr
111,67 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
ROMIX C60392 Skrue M6
Produkt info
  • Høyde [mm]: 20
  • Gjengemål: M6
  • ROMIX: Skrue
  • Varenummer: C60392
  • Vår pris: 16,00 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ROMIX Skrue M6
Artikkelnummer: C60392
16,00 kr
Pris per produkt
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-10 Motorolje 5W-30, 10l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 10
  • Produktlinje: Longlife
  • Versjon: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-10
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 758,20 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l
Artikkelnummer: MN7715-10
Mer
758,20 kr
75,82 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
K015489XS GATES PowerGrip KP15489XS-1 Registerreimsett med vannpumpe med vannpumpe, G-Force Redline™
Anmeldelser - 36
Produkt info
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med vannpumpe
  • Produktlinje: PowerGrip
  • tilleggsinfo: G-Force Redline™
  • Ta hensyn til tekniske data
  • GATES: Registerreimsett med vannpumpe
  • Varenummer: KP15489XS-1
  • Vår pris: 916,55 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
GATES Registerreimsett med vannpumpe med vannpumpe, G-Force Redline™
Artikkelnummer: KP15489XS-1
916,55 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SHELL Spirax S4 AT 550027967 Girolje 75W-90, Innhold: 1l
Anmeldelser - 68
Produkt info
  • Versjon: S4 AT
  • Produktlinje: Spirax
  • viskositetsklasse SAE: 75W-90
  • Produsentens anbefalinger: VW 501 50
  • Innhold [liter]: 1
  • Girtype: for manuelt gir
  • Spesifikasjon: API GL-5, API MT-1
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil, Lastebiler
  • SHELL: Girolje
  • Varenummer: 550027967
  • Vår pris: 186,80 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SHELL Girolje 75W-90, Innhold: 1l
Artikkelnummer: 550027967
186,80 kr
186,80 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Mobilube 1 SHC 142803 Girolje 75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
Anmeldelser - 50
Produkt info
  • Versjon: 1 SHC
  • Produktlinje: Mobilube
  • viskositetsklasse SAE: 75W-90
  • Produsentens anbefalinger: Scania STO 2:0A FS, MAN 341 Z2, MAN 342 S1, MAN 341 E3, Scania STO 1:0, Scania STO 1:1 G, Mack GO-J, ZF TE-ML 21A, ZF TE-ML 19C, ZF TE-ML 17B, ZF TE-ML 16F, ZF TE-ML 12N, ZF TE-ML 12L, ZF TE-ML 08
  • Innhold [liter]: 1
  • Girtype: for manuelt gir, Differensialgir
  • Spesifikasjon: API GL-4, API GL-5, API MT-1, SAE J2360
  • olje: Fullsyntetisk olje
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Girolje
  • Varenummer: 142803
  • Vår pris: 231,41 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Girolje 75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
Artikkelnummer: 142803
231,41 kr
231,41 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-49%
VAN WEZEL 9901149 Sidevegg venstre, høyre, reparasjonsplate
Anmeldelser - 14
Produkt info
  • Monteringsposisjon: venstre, høyre
  • Blikktype: hjulbue
  • Seksjon: ytre del
  • Lengde [mm]: 1250
  • Bredde 1 [mm]: 50
  • Blikktykkelse [mm]: 0,7
  • Høyde 1 [mm]: 20
  • Bearbeidelse: kan kortes ned
  • Kvalitet / klasse: DC01 ST12
  • Overflate: galvanisert
  • Reparasjonsblikk: reparasjonsplate
  • Passform: Universal
  • Dørantall: 2 / 4, 3 / 5
  • VAN WEZEL: Sidevegg
  • Varenummer: 9901149
  • Vår pris: 276,52 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
VAN WEZEL Sidevegg venstre, høyre, reparasjonsplate
Artikkelnummer: 9901149
sammenlignet med Veil. pris 550,29 kr

276,52 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
FEBI BILSTEIN 19402 Frostvæske G12+, fiolett, 5l, Konsentrert
Anmeldelser - 90
Produkt info
  • Egenskaper: Konsentrert
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G12+
  • Farge: fiolett
  • Produsentens anbefalinger: VAG TL-774 F, VAG TL-774 D, MB 325.3, Volvo VCS, MAN 324 SNF, DEXCOOL, Toyota SLLC, Ford WSS-M97B44-D
  • Spesifikasjon: G12+
  • Innhold [liter]: 5
  • Vekt [kg]: 5,705
  • Se serviceinformasjon
  • Tank design: Kanne
  • FEBI BILSTEIN: Frostvæske
  • Varenummer: 19402
  • Vår pris: 407,15 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Frostvæske G12+, fiolett, 5l, Konsentrert
Artikkelnummer: 19402
Mer
407,15 kr
81,43 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: