Innholdsfortegnelse
VW Passat B5-motorer
VW Passat B5 ble lansert i 1996 og etablerte seg som en bestselger i mellomklassen med et imponerende utvalg av motorer gjennom to generasjoner. VW Passat B5-motorene utviklet seg fra velprøvde sugemotorer til moderne turbomotorer, og kjennetegnet en hel epoke innen Volkswagens motorteknologi.

VW Passat B5-motorer (1996-2000)
Den første VW Passat B5-generasjonen markerte et viktig vendepunkt i Passat-historien og tilbød et solid, men fortsatt konservativt utvalg av motorer. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motor: Mens de robuste TDI-dieselmotorene enkelt nådde 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, begynte V6-bensinmotorene å kreve større reparasjoner mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Typiske vedlikeholdsintervaller var 15 000 kilometer for bensinmotorer og 10 000 kilometer for dieselmotorer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 TDI med 110 hk (AFN), som kombinerte driftssikkerhet, økonomi og gode kjøreegenskaper på en optimal måte. Teknisk sett var denne generasjonen fortsatt fri for komplekse elektroniske systemer, noe som gjorde den enklere å reparere, men den manglet også moderne effektivitetsstandarder.
VW Passat B5 bensinmotorer (1996-2000)
VW Passat B5-bensinmotorutvalget besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. Innstegsmotoren var den firesylindrede 1,6-liters motoren med 74 kW (100 hk), som var økonomisk, men undermotorisert i forhold til bilens vekt. Mer populær var 1,8-literen med 92 kW (125 hk), som ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. Toppen av VW Passat B5-bensinmotorene var to V6-motorer: 2,8-liters V6 med 142 kW (193 hk) og den sjeldne 2,3-liters VR5 med 110 kW (150 hk). VR5-motoren var teknisk interessant, men utsatt for kjøleproblemer og tetningsskader. 2,8 V6-motoren viste seg å være mer pålitelig, men var utsatt for økt oljeforbruk og kostbare reparasjoner av registerkjeden.
VW Passat B5 dieselmotorer (1996-2000)
VW Passat B5-dieselmotorene ble dominert av den legendariske 1,9 TDI i ulike effektnivåer. Grunnmotoren med 66 kW (90 hk) var økonomisk, men svakt motorisert. 1,9 TDI med 81 kW (110 hk) var langt mer populær og etablerte seg som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene. Disse VW Passat B5 TDI-motorene hadde pumpedyseinnsprøytning og oppnådde med riktig vedlikehold lett en kjørelengde på over 500 000 kilometer. Typiske svakheter var bare innsprøytningsdysene etter rundt 200 000 kilometer og sporadiske problemer med dynamoen. 1,9 TDI med 110 hk regnes fortsatt i dag som referanse for holdbarhet og økonomi.
VW Passat B5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 bensinmotor | 100 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Underdrevet, treg | Gjennomsnitt |
1,8 bensinmotor | 125 HK | 8,0-8,7 l/100 km | Robust, få problemer | Bra |
2,3 VR5 | 150 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Problemer med kjøling, tetninger | Moderat |
2,8 V6 | 193 HK | 10,5-11,2 l/100 km | Oljeforbruk, registerkjede | Middels |
1,9 TDI | 90 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Meget god |
1,9 TDI | 110 HK | 5,5-6,1 l/100 km | Legendarisk pålitelighet | Meget god |

VW Passat B5-motorer (2000-2005)
Den andre VW Passat B5-generasjonen innebar en betydelig modernisering av motorutvalget og introduserte W8- og V6-4Motion-teknologi for første gang. Kjørelengden for de velprøvde TDI-motorene holdt seg på 400 000 til 500 000 kilometer, mens de nye FSI-bensinmotorene med direkte innsprøytning i begynnelsen viste barnesykdommer. På de mer komplekse motorene var det behov for større reparasjoner allerede mellom 150 000 og 250 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 1,9 TDI med 96 kW (130 hk), som kombinerte den velprøvde TDI-påliteligheten med betydelig mer effekt. Teknisk sett markerte denne generasjonen overgangen til moderne motorteknologi som direkte innsprøytning og variabel ventilstyring, noe som imidlertid også økte kompleksiteten og reparasjonskostnadene.
VW Passat B5 bensinmotorer (2000-2005)
VW Passat B5-bensinmotorserien ble grunnleggende revidert og utvidet med FSI direkte innsprøytning. Den nye 1,8 T med 110 kW (150 hk) brakte turbolading til Passat B5 for første gang og tilbød sportslige ytelser, men led av typiske turboladerproblemer og oljeslamdannelse på grunn av forsømt vedlikehold. Revolusjonerende var 2,0 FSI med 110 kW (150 hk) - en av de første serieproduserte motorene med direkte innsprøytning fra Volkswagen. Denne VW Passat B5 FSI-motoren var teknisk avansert, men utsatt for forkoksing av innsugsventilene og problemer med høytrykkspumpen. Kronen på verket blant VW Passat B5-motorene var den spektakulære 4,0 W8 med 202 kW (275 hk), et teknisk mesterverk med åtte sylindere i W-arrangement, som imidlertid var ekstremt tørst og utsatt for reparasjoner.
VW Passat B5 dieselmotorer (2000-2005)
De velprøvde VW Passat B5 TDI-motorene ble videreutviklet og supplert med nye ytelsesnivåer. I tillegg til den velprøvde 1,9 TDI med 96 kW (130 hk) ble den nye 2,5 V6 TDI med 110 kW (150 hk) lagt til, slik at Passat B5 for første gang kunne tilby en sekssylindret dieselmotor. Denne VW Passat B5 V6 TDI var mer raffinert enn den firesylindrede, men mer utsatt for problemer med innsprøytningssystemet og dyrere å vedlikeholde. Men 1,9 TDI forble målestokken over alle ting: pålitelig, økonomisk og holdbar. Spesielt pumpeinjektorvariantene med 96 kW (130 hk) ble ansett som nærmest uforgjengelige og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 600 000 kilometer med riktig vedlikehold.
VW Passat B5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
1,8 T | 150 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Turbolader, oljeslam | Moderat |
2,0 FSI | 150 HK | 8,0-8,7 l/100 km | Ventilkoksing, høytrykkspumpe | Middels |
2,8 V6 | 193 HK | 10,2-10,9 l/100 km | Oljeforbruk, registerkjede | Gjennomsnittlig |
4,0 W8 | 275 HK | 13,5-15,2 l/100 km | Svært kompleks, høyt forbruk | Problematisk |
1,9 TDI | 130 HK | 5,3-5,9 l/100 km | Nesten uforgjengelig | Veldig bra |
2,5 V6 TDI | 150 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Drivstoffinnsprøytningssystem, dyr service | Bra |

Konklusjon: De beste VW Passat B5-motorene i alle generasjoner-motorer
Utviklingen av VW Passat B5-motorene viser tydelig overgangen fra velprøvd, enkel teknologi til moderne, men mer komplekse enheter. Mens TDI-dieselmotorene ble sett på som garantister for pålitelighet i begge generasjoner, slet de innovative bensinmotorene ofte med barnesykdommer som følge av ny teknologi. VW Passat B5-motorene formet en hel epoke og etablerte standarder som fortsatt har innvirkning i dag.
- Beste VW Passat B5 bensinmotor:
Den 1,8-liters sugemotoren (125 hk, generasjon I) gir den beste kombinasjonen av pålitelighet, moderat drivstofforbruk og enkel reparasjon uten kompleksiteten til senere turbo- eller FSI-motorer.
- Beste VW Passat B5 dieselmotor:
1,9 TDI (130 hk, generasjon II) kombinerer legendarisk TDI-pålitelighet med nok kraft til alle formål og regnes som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene.
- Beste VW Passat B5 allroundmotor:
1,9 TDI (110 hk, generasjon I) er fortsatt gullstandarden når det gjelder holdbarhet, økonomi og hverdagsbruk - en motor som med letthet klarer 500 000 kilometer og mer.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle VW Passat B5-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.