Innholdsfortegnelse
Audi A4 B7 Avant-motorer
Audi A4 B7 Avant-motorene, som ble produsert fra 2004 til 2008, markerte en avgjørende utviklingsfase i premium mellomklassen. Med et variert utvalg av motorer, fra økonomiske TDI-enheter til kraftige V6-motorer, etablerte B7-generasjonen seg som en teknologisk milepæl. Denne motorgenerasjonen var preget av overgangen til mer moderne innsprøytningssystemer og forbedrede utslippsstandarder.

Audi A4 B7 Avant-motorer - teknologisk sprang og FSI-revolusjon (2004-2008)
B7-generasjonen av Audi A4 B7 Avant-motorer representerte en betydelig teknologisk endring i Audis motorutvikling. Disse bilene oppnår vanligvis en kjørelengde på 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og større reparasjoner skjer vanligvis mellom 150 000 og 200 000 kilometer. 2.0 TDI med 140 hk regnes som den absolutt beste motoren i denne generasjonen og kombinerer pålitelighet, økonomi og tiltalende kjøreegenskaper. B7-æraen brakte med seg revolusjonerende FSI-teknologi for bensinmotorer og common-rail-systemer for dieselmotorer, men posisjonerte seg mot sterk konkurranse fra BMW 3-serie Touring og Mercedes C-Klasse stasjonsvogn.
Audi A4 B7 Avant FSI-bensinmotorer (2004-2008)
FSI-bensinmotorene i B7-generasjonen introduserte direkte innsprøytning i mellomklassen og tilbød en imponerende kombinasjon av ytelse og effektivitet. 1.8 TFSI med 160 hk (motorkode BFB) viste seg å være spesielt velbalansert, mens 2.0 TFSI med 200 hk (BGB/BWE) leverte sportslige ytelser. Innstegsmotoren 1,6 FSI med 115 hk (BLF) leverte en solid grunnmotor, men hadde problemer med registerkjeden etter 120 000 kilometer.
Problemer med FSI-motorene inkluderer koksing av innsugsventilene fra 80 000 kilometer, spesielt på korte turer. Høytrykkspumpen i drivstoffsystemet kan svikte mellom 100 000 og 150 000 kilometer, mens tennspolene må skiftes regelmessig rundt 60 000 kilometer. 3,2 V6 FSI med 255 hk (BKH) imponerer med sin jevne gange og kraftutvikling, men viser høyere slitasje på kamkjeder og kamakselfasere.
Audi A4 B7 Avant TDI-dieselmotorer (2004-2008)
TDI-motorene i B7-generasjonen satte nye standarder for dieselteknologi i den øvre mellomklassen. 1.9 TDI med 115 hk (BKE/BXE) viste seg å være ekstremt driftssikker og nådde lett en kjørelengde på 300 000 kilometer. 2.0 TDI var tilgjengelig i ulike effektnivåer: 140 hk (BRD/BVA), 170 hk (BRE/BVF) og den kraftige 2,7 TDI V6 med 180 hk (BPP) og 3,0 TDI V6 med 204/233 hk (ASB/BKN).
Den fremragende 2.0 TDI med 140 hk kombinerer moderat ytelse med eksepsjonell holdbarhet og et lavt drivstofforbruk på rundt 5,5 liter per 100 kilometer. Typiske svakheter i TDI-motorer er innsprøytningspumpen fra 180 000 kilometer og oppover, mens injektorene vanligvis må skiftes mellom 120 000 og 160 000 kilometer. Partikkelfilteret kan få problemer etter 80 000 kilometer hvis bilen ofte kjøres korte strekninger. V6 TDI-variantene har imponerende trekkraft, men er utsatt for kostbare reparasjoner av turboladeren og mer komplekse eksosanlegg.
Sammenligningstabell over motorer i Audi A4 B7 Avant
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 FSI | 115 | 7,8 | Tannhjulskjede, koksing | Gjennomsnitt |
1,8 TFSI | 160 | 7,2 | Høytrykkspumpe, tennspoler | Bra |
2,0 TFSI | 200 | 8,1 | Koksing, styringskjede | Bra |
3,2 V6 FSI | 255 | 9,8 | Tannkjede, kamakselfasing | Gjennomsnittlig |
1,9 TDI | 115 | 5,2 | Innsprøytningspumpe, glødeplugger | Meget bra |
2,0 TDI 140 | 140 | 5,5 | Injektorer, partikkelfilter | Meget god |
2,0 TDI 170 | 170 | 5,8 | Turbolader, injektorer | Bra |
2,7 TDI V6 | 180 | 6,8 | Turbolader, resirkulering av eksosgass | Middels |
3,0 TDI V6 | 204/233 | 7,2 | Turbolader, innsprøytningssystem | Gjennomsnitt |

Sammendrag: De beste Audi A4 B7 Avant-motorene i alle generasjoner
Audi A4 B7 Avant-motorgenerasjonen representerte den vellykkede overgangen til moderne teknologier med direkte innsprøytning og common rail. Mens FSI-bensinmotorene var teknologiske pionerer, etablerte TDI-motorene seg som en målestokk for effektivitet og pålitelighet i premium mellomklasse.
- Den beste bensinmotoren i Audi A4 B7 Avant:
1,8 TFSI med 160 hk imponerer med balanserte kjøreegenskaper, moderate vedlikeholdskostnader og akseptabel driftssikkerhet med riktig pleie.
- Beste Audi A4 B7 Avant dieselmotor:
2.0 TDI med 140 hk representerer det absolutte høydepunktet i B7-motorutvalget og kombinerer eksepsjonell holdbarhet, lavt drivstofforbruk og tiltalende kjøreegenskaper.
- Den mest pålitelige Audi A4 B7 Avant-motoren:
1.9 TDI med 115 hk regnes som den mest uforgjengelige motoren i modellutvalget og kan med riktig vedlikehold lett oppnå en kjørelengde på over 300 000 kilometer.
Reservedeler til alle Audi A4 B7 Avant-motorer er tilgjengelige fra AUTODOC i dokumentert kvalitet og til gunstige priser.