Innholdsfortegnelse
Skoda Octavia 2 Combi motorer
Andre generasjon av Skoda Octavia Combi ble lansert i 2004 og etablerte seg raskt som en av de mest vellykkede kompakte stasjonsvognene på det europeiske markedet. Bilen imponerte med et bredt utvalg av motorer, fra økonomiske bensinmotorer til kraftige TDI-dieselmotorer fra Volkswagen-konsernet. Den kontinuerlige videreutviklingen av motorene i løpet av åtte års produksjon gjenspeiler den raske teknologiske utviklingen innen motorteknologi.

Skoda Octavia 2 Combi motorer - første generasjon av den moderne æraen (2004-2013)
Skoda Octavia 2 Combi motorene fra den første moderne generasjonen preget markedet for praktiske familiebiler fra 2004 til 2013. Med riktig vedlikehold oppnådde denne serien vanligvis en kjørelengde på mellom 250 000 og 350 000 kilometer. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd fra 180 000 til 220 000 kilometer, og dieselmotorene er generelt mer holdbare enn bensinmotorene. Den absolutte frontløperen i denne generasjonen var 2.0 TDI med 140 hk, som imponerte med sin kombinasjon av ytelse, økonomi og driftssikkerhet. Blant de tekniske høydepunktene var introduksjonen av common rail-teknologi i dieselmotorene og videreutviklingen av FSI direkte innsprøytning i bensinmotorene. I en markedssammenligning klarte Octavia 2 Combi å posisjonere seg mot konkurrenter som VW Golf Variant og Ford Focus Turnier.
Skoda Octavia 2 Combi bensinmotorer: Første generasjon (2004-2013)
Bensinmotorutvalget til Skoda Octavia 2 Combi besto av motorer med ulik slagvolum og effekt. Innstegsmotoren 1,4 MPI med 80 hk (motorkode BCA) viste seg å være robust, men undermotorisert i forhold til kombikupéens vekt. 1,6 MPI med 102 hk (BGU), som ble ansett som en allrounder, var mye mer populær. FSI-motorene med direkte innsprøytning, 1,6 FSI med 115 hk (BLF) og 2,0 FSI med 150 hk (BLR/BLY), ga mer kraft, men hadde en tendens til å få problemer med høytrykkspumpene fra rundt 120 000 kilometer. Den sportslige 2,0 TSI med 200 hk (BWA) avrundet toppsegmentet, men slet med turboladerproblemer fra 150 000 kilometer.
De atmosfæriske MPI-motorene viste særlige styrker gjennom sin enkelhet og holdbarhet. FSI-motorenes svake punkt var det komplekse direkteinnsprøytningssystemet og de tilhørende reparasjonskostnadene. 1,6 MPI etablerte seg som en bestselger på grunn av sine velbalanserte egenskaper.
Skoda Octavia 2 Combi dieselmotorer: første generasjon (2004-2013)
Dieselmotorene i Skoda Octavia 2 Combi var basert på den velprøvde TDI-teknologien. 1,9 TDI var tilgjengelig i tre effektnivåer: 105 hk (BXE), 115 hk (BKC) og 130 hk (BXF). Disse pumpeinjektormotorene ble ansett som spesielt robuste og gikk ofte over 300 000 kilometer. Den mer moderne 2.0 TDI ble lansert i 2005 med 140 hk (BKD) og senere 170 hk (BMN), begge utstyrt med common-rail-system.
1.9 TDI med 105 hk viste seg å være den mest økonomiske og driftssikre dieselen, mens 2.0 TDI med 140 hk hadde den beste balansen mellom ytelse og forbruk. Typiske svakheter ved TDI-motorene var defekte innsprøytningsdyser etter 180 000 kilometer og problemer med resirkulering av eksosgassen. 2,0 TDI med 170 hk var også utsatt for skader på turboladeren fra 200 000 kilometer og utover.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 MPI | 80 | 7,2 | Underdrevet | Gjennomsnitt |
1,6 MPI | 102 | 7,8 | Ingen alvorlige | God |
1,6 FSI | 115 | 7,5 | Høytrykkspumpe | Gjennomsnittlig |
2,0 FSI | 150 | 8,1 | Direkte innsprøytning | Moderat |
2,0 TSI | 200 | 8,9 | Turbolader | Middels |
1,9 TDI 105 | 105 | 5,2 | Injektorer | Meget god |
1,9 TDI 115 | 115 | 5,4 | EGR-ventil | God |
1,9 TDI 130 | 130 | 5,6 | Pumpedyse | God |
2,0 TDI 140 | 140 | 5,8 | Turbolader fra 200tkm | Meget bra |
2.0 TDI 170 | 170 | 6,2 | Turbolader, DPF | Bra |

Skoda Octavia 2 Combi motorer - Facelift med Euro-5 (2008-2013)
Faceliftet i 2008 brakte viktige forbedringer til Skoda Octavia 2 Combi motorene for å oppfylle Euro 5-standarden. Påliteligheten holdt seg på det vanlige nivået med kjørelengder på opptil 300 000 kilometer. Større reparasjoner er vanligvis nødvendig mellom 160 000 og 200 000 kilometer. Den reviderte 2.0 TDI med 140 hk (CBAB) etablerte seg som gullstandarden i denne modelloppgraderingen. Blant de tekniske nyvinningene var forbedret etterbehandling av avgasser og optimalisert motorstyring. Markedsposisjonen ble ytterligere styrket med denne oppdateringen.
Skoda Octavia 2 Combi bensinmotorer: Facelift-epoken (2008-2013)
Etter faceliften fikk Skoda Octavia 2 Combi reviderte bensinmotorer. Den velprøvde 1.6 MPI (CCSA) ble værende i programmet med 102 hk og fortsatte å imponere med sin driftssikkerhet. Et nytt tilskudd var 1,2 TSI med 105 hk (CBZB), som imponerte med sin downsizing-teknologi. 1,4 TSI med 122 hk (CAXA) og 1,8 TSI med 160 hk (CDAA) avrundet det moderniserte sortimentet.
1,2 TSI viste seg å være et teknisk fremskritt med lavt drivstofforbruk, men hadde problemer med registerkjeden etter 100 000 kilometer. 1,8 TSI ga god effekt, men var utsatt for vannpumpedefekter. Den klassiske 1,6 MPI var fortsatt den mest pålitelige bensinmotoren i serien.
Skoda Octavia 2 Combi dieselmotorer: Euro 5-æraen (2008-2013)
Dieselmotorene i Skoda Octavia 2 Combi ble grunnleggende revidert for Euro 5. Den velprøvde 1.9 TDI ble faset ut, mens 2.0 TDI dominerte utvalget i variantene 110 hk (CFHC), 140 hk (CBAB) og 170 hk (CBBB). Alle motorene var utstyrt med partikkelfilter og optimalisert eksosetterbehandling.
2.0 TDI med 110 hk etablerte seg som økonomimester, mens 140 hk-versjonen tilbød det beste kompromisset mellom ytelse og effektivitet. Motoren på 170 hk var forbeholdt sportslige krav, men hadde en tendens til å slites ut raskere. Typiske problemer var tilstoppede partikkelfiltre på korte turer og defekte EGR-ventiler etter 150 000 kilometer.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TSI | 105 | 6,1 | Tannhjulskjede | Gjennomsnitt |
1,4 TSI | 122 | 6,4 | Turbolader | God |
1,6 MPI | 102 | 7,6 | Ingen alvorlige | Meget bra |
1,8 TSI | 160 | 7,2 | Vannpumpe | God |
2,0 TDI 110 | 110 | 4,9 | DPF tilstopping | God |
2,0 TDI 140 | 140 | 5,1 | EGR-ventil | Meget god |
2.0 TDI 170 | 170 | 5,7 | Turbolader | Bra |

Konklusjon: De beste Skoda Octavia 2 Combi motorene i alle generasjoner
Motorutviklingen til Skoda Octavia 2 Combi gjenspeiler overgangen fra klassiske sugemotorer til moderne turbo- og direkteinnsprøytningsteknologier. I løpet av hele produksjonsperioden har spesielt TDI-dieselmotorene bevist sin overlegenhet når det gjelder holdbarhet og økonomi.
- Beste Skoda Octavia 2 Combi bensinmotor:
1,6 MPI med 102 hk imponerer med sin kompromissløse pålitelighet og lave vedlikeholdskostnader med akseptable ytelser.
- Beste Skoda Octavia 2 Combi dieselmotor:
2.0 TDI med 140 hk kombinerer optimale kjøreegenskaper med lavt drivstofforbruk og dokumentert TDI-levetid.
- Mest pålitelige Skoda Octavia 2 Combi motor:
1,9 TDI med 105 hk regnes som praktisk talt uforgjengelig og oppnår regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer.
Reservedeler til alle Skoda Octavia 2 Combi motorer er tilgjengelige fra AUTODOC i dokumentert kvalitet og til gunstige priser.