Innholdsfortegnelse
BMW E61-motorer
BMW E61 Touring ble introdusert i 2004 som stasjonsvognutgaven av femte generasjon 5-serie, og etablerte seg raskt som et premiumalternativ til sine tyske konkurrenter. BMW E61-motorene besto av et bredt spekter av bensin- og dieselmotorer, som var preget av kontinuerlig teknisk utvikling.

BMW E61-motorer (2004-2010)
Den første og eneste generasjonen av BMW E61 Touring var kjennetegnet av et usedvanlig stort utvalg av motorer og tekniske innovasjoner som gjorde BMW til en pioner i luksusklassen. Kjørelengden varierte betraktelig avhengig av motor: Mens de robuste sekssylindrede dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de mer komplekse V8- og V10-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av ventiltoget eller elektroniske systemer mellom 150 000 og 250 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 3.0d med 235 hk, som perfekt kombinerte kraft, pålitelighet og økonomi og regnes som en av de beste BMW-dieselmotorene gjennom tidene. Tekniske høydepunkter var introduksjonen av iDrive-systemet, Valvetronic-teknologi for bensinmotorer og avansert common-rail innsprøytning for dieselmotorer.
BMW E61 bensinmotorer (2004-2010)
BMW E61-bensinmotorserien startet i 2004 med 520i (N43-motor, 170 hk) og 525i (N52-motor, 218 hk). Den sekssylindrede N52-motoren utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i hele serien og var fri for store produksjonsproblemer. I 2005 fulgte 530i med den velprøvde N52-motoren og 272 hk, som ga en utmerket balanse mellom ytelse og pålitelighet. Toppen av BMW E61-bensinmotorene var 540i med V8-motor (N62, 306 hk fra 2005) og den legendariske M5 med sin 5,0-liters V10 (S85, 507 hk fra 2005). Mens N62 V8 led av ventilspindeltetninger og elektroniske problemer, ble S85 V10 sett på som et teknisk mesterverk, som imidlertid medførte komplisert vedlikehold og høye reparasjonskostnader. Den mest problematiske motoren var den firesylindrede N43-motoren i 520i, som led av problemer med timingkjeden, ventilkoksing og uregelmessig tomgang.
BMW E61 dieselmotorer (2004-2010)
BMW E61-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde M57-motorfamilien med common rail-innsprøytning. 520d startet i 2004 med 163 hk, etterfulgt av 525d med 197 hk og toppmodellen 530d med 235 hk. Alle tre motorene var basert på den robuste sekssylindrede M57-motoren og viste seg å være usedvanlig slitesterke. BMW E61 530d med 235 hk utviklet seg til å bli dieselmotorenes absolutte høydepunkt - den bød på sportslige kjøreegenskaper med et testforbruk på bare 6,8 liter per 100 km og ble ansett som nærmest uforgjengelig. I 2008 ble også 535d med M57 biturbo og 286 hk introdusert, som var kraftig, men som tidvis hadde problemer med de mer komplekse turboladerne. Typiske svakheter ved alle BMW E61-dieselmotorene var virvelklaffene i innsugingskanalen og sporadiske problemer med høytrykkspumpen etter høy kjørelengde.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
520i (N43) | 170 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Tannkjede, ventilkoksing, tomgangsproblemer | Problematisk |
525i/530i (N52) | 218-272 HK | 8,8-9,4 l/100 km | Svært robust, nesten ingen problemer | Veldig bra |
540i (N62) | 306 HK | 11,2-12,1 l/100 km | Ventilspindeltetninger, elektronikk | Moderat |
M5 (S85) | 507 HK | 14,5-16,2 l/100 km | Komplekst vedlikehold, høye kostnader | Bra |
520d (M57) | 163 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Virvelklaffer, svært robust | Meget bra |
525d (M57) | 197 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Virvelklaffer, svært robuste | Meget bra |
530d (M57) | 235 HK | 6,4-7,1 l/100 km | Virvelklaffer, legendarisk pålitelighet | Meget god |
535d (M57) | 286 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Turbolader, mer kompleks | Bra |

BMW E61 ansiktsløftningsmodeller (2007-2010)
Med ansiktsløftningen i 2007 fikk BMW E61-motorene ytterligere forbedringer og nye motorvarianter. Påliteligheten til de velprøvde enhetene forble stort sett uendret, men nye teknologier som andre generasjon av iDrive-systemet og forbedrede innsprøytningssystemer ble lagt til. Forventningene til kjørelengde forble konstante, og dieselmotorene fortsatte å være de mest pålitelige enhetene. Den beste motoren i faceliften var fortsatt 530d, nå med en noe optimalisert effekt på 245 hk. Nye høydepunkter var introduksjonen av firehjulsdriftssystemet xDrive for flere motorvarianter og tilgjengeligheten av M5 med Competition-pakken.
BMW E61 facelift bensinmotorer (2007-2010)
Facelift-modellene beholdt i stor grad de velprøvde BMW E61-motorene, men fikk detaljerte forbedringer. 520i gikk over til den mer pålitelige N43-motoren med forbedret direkteinnsprøytning, men forble problematisk. 525i og 530i beholdt den utmerkede N52-motoren med mindre effektøkninger til henholdsvis 218 og 272 hk. 523i med 190 hk ble lagt til i 2008 som en mellomvariant. 540i ble erstattet av 535i, som fikk en ny N54 biturbo sekssylindret motor med 306 hk. Denne BMW E61 535i viste seg å være mye mer problematisk enn forgjengeren, med hyppige turboladerskader, innsprøytningsproblemer og problemer med høytrykkspumpen. M5 forble uendret med sin 507 hk V10, men fikk den valgfrie konkurransepakken med 20 hk mer kraft.
BMW E61 ansiktsløftning dieselmotorer (2007-2010)
BMW E61s dieselmotorprogram ble grunnleggende revidert i 2007. Den velprøvde M57-motoren fikk forbedringer og ble beholdt i alle varianter. 520d beholdt sine 163 hk, 525d fikk 204 hk, og toppmodellen 530d fikk en effektøkning til 245 hk. Alle dieselmotorene i BMW E61 fikk optimalisert common rail-innsprøytning og forbedret etterbehandling av eksosgassen. I 2008 ble også 535d xDrive med firehjulsdrift introdusert, noe som gjorde biturbodieselen på 286 hk tilgjengelig selv under vanskelige værforhold. Påliteligheten holdt seg på samme høye nivå som før facelift-modellene, og 530d med 245 hk ble ansett som den beste BMW-dieselmotoren på sin tid.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
520i (N43) | 170 HK | 8,0-8,8 l/100 km | Direkte innsprøytning, timingkjede | Moderat |
523i (N52) | 190 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Svært robust | Svært god |
525i/530i (N52) | 218-272 HK | 8,6-9,3 l/100 km | Legendarisk pålitelighet | Meget god |
535i (N54) | 306 HK | 9,8-10,6 l/100 km | Turbolader, drivstoffinnsprøytning, høytrykkspumpe | Problematisk |
M5 (S85) | 507-527 HK | 14,2-15,8 l/100 km | Komplekst vedlikehold | Bra |
520d (M57) | 163 HK | 5,6-6,2 l/100 km | Virvelklaffer, svært robust | Meget bra |
525d (M57) | 204 HK | 6,0-6,6 l/100 km | Virvelklaffer, svært robuste | Meget god |
530d (M57) | 245 HK | 6,2-6,9 l/100 km | Beste BMW-diesel gjennom tidene | Veldig bra |
535d (M57) | 286 HK | 6,9-7,6 l/100 km | Turboladet, men robust | Bra |

Konklusjon: De beste BMW E61-motorene gjennom tidene
BMW E61-motorene representerer en gylden æra for BMW-motorer, der særlig dieselmotorene satte standarden. Mens de mer komplekse bensinmotorene som N54 biturbo og den firesylindrede N43 viste sine svakheter, etablerte de sekssylindrede dieselmotorene seg som referanse for pålitelighet og effektivitet. Kombinasjonen av avansert teknologi og velprøvd design gjorde mange BMW E61-motorer til tidløse klassikere.
- Beste BMW E61 bensinmotor:
Den sekssylindrede N52-motoren (525i/530i) med 218-272 hk regnes som en av de mest pålitelige BMW-bensinmotorene gjennom tidene, med en perfekt kombinasjon av jevn gange, ytelse og holdbarhet.
- Beste BMW E61 dieselmotor:
Den sekssylindrede M57-motoren i 530d med 235-245 hk er det absolutte høydepunktet innen BMWs dieselteknologi, og med riktig vedlikehold når den lett 500 000 kilometer og mer.
- Beste BMW E61 sportsmotor:
Til tross for høye vedlikeholdskostnader er S85 V10 i M5 med 507 hk fortsatt et teknisk mesterverk og en av de siste sugemotorene fra BMW med stort volum.
For vedlikehold og reservedeler til alle BMW E61-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.