Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz Viano-motorer
Siden markedslanseringen i 2003 har Mercedes-Benz Viano etablert seg som en premium MPV og har tilbudt et sofistikert utvalg av Mercedes-Benz Viano-motorer gjennom to generasjoner. Utviklingen av motorene gjenspeiler Mercedes' fokus på langdistanseegenskaper og pålitelighet, og dieselmotorene har alltid stått i sentrum av modellserien.

Mercedes-Benz Viano generasjon I (2003-2014)
Den første Mercedes-Benz Viano-generasjonen var kjennetegnet av robuste, men teknisk sett fortsatt konvensjonelle motorer, som var kjennetegnet av eksepsjonell holdbarhet. Med riktig vedlikehold oppnådde Mercedes-Benz Viano-motorene lett en kjørelengde på 400 000 til 500 000 kilometer, og de kraftigere V6-dieselmotorene oppnådde til og med en kjørelengde på over 600 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig mellom 200 000 og 300 000 kilometer, og begrenset seg som regel til slitedeler som innsprøytningsdyser eller turboladere. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 3.0 CDI V6 med 224 hk, som perfekt kombinerte kraft, jevn gange og pålitelighet. Teknisk sett satset Mercedes på den velprøvde common-rail-teknologien med partikkelfilter fra 2006, noe som gjorde Viano til en av de reneste MPV-ene i sin tid. I en markedssammenligning utkonkurrerte Viano klart konkurrenter som VW T5 når det gjaldt byggekvalitet og motorholdbarhet.
Mercedes-Benz Viano bensinmotorer: Generasjon I (2003-2014)
Mercedes-Benz Viano bensinmotorutvalget besto utelukkende av V6-motorer, som var utviklet for å være lettkjørte og langdistansevennlige. 3.2 V6 (M112) produserte 160 kW (218 hk) og var tilgjengelig fra 2003 til 2010. Denne Mercedes-Benz Viano-motoren viste seg å være svært driftssikker, men hadde et høyt drivstofforbruk på 11-13 liter per 100 km. Fra 2010 ble den erstattet av den mer moderne 3,5 V6 (M272) med 190 kW (258 hk), som hadde variabel ventilstyring og optimalisert forbrenningskammergeometri. Begge bensinmotorene i Mercedes-Benz Viano hadde typiske V6-svakheter, som sporadiske problemer med tennspolene og luftmassesensorene, men var i bunn og grunn svært holdbare. 3.5 V6 utviklet seg til å bli generasjonens mest pålitelige bensinmotor, med kun sjeldne feil på registerkjeden etter svært mange kjørte kilometer.
Mercedes-Benz Viano dieselmotorer: Generasjon I (2003-2014)
2.2 CDI (OM646) dominerte til å begynne med Mercedes-Benz Viano-dieselprogrammet med ulike effektnivåer fra 110 til 150 hk. Denne firesylindrede motoren hadde common rail-innsprøytning og viste seg å være økonomisk, men noe underdrevet ved høyere belastninger. Det absolutte høydepunktet var 3.0 CDI V6 (OM642) med ytelser fra 150 til 224 hk, som var tilgjengelig fra 2005. Denne Mercedes-Benz Viano-motoren kombinerte den sekssylindrede motorens smidige gange med effektiviteten til moderne dieselteknologi, og ble ansett som en av de beste dieselmotorene på sin tid. V6-dieselmotorene hadde bi-turbolading i de kraftigste variantene, og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og driftssikkerhet. Typiske svakheter begrenset seg til slitasje på innsprøytningsdysene etter 200 000-250 000 km og sporadiske skader på turboladeren på grunn av forsømt vedlikehold.
Mercedes-Benz Viano-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,2 V6 bensin | 218 HK | 11,5-13,0 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, tennspoler | Bra |
3,5 V6 bensin | 258 HK | 10,8-12,5 l/100 km | Av og til tannhjulskjede | Meget bra |
2,2 CDI | 110-150 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Underdrevet under belastning | Gjennomsnittlig |
3,0 CDI V6 | 150-190 HK | 8,0-9,2 l/100 km | Injektorer, robuste | Meget bra |
3,0 CDI V6 Bi-Turbo | 204-224 HK | 8,5-9,8 l/100 km | Svært robust, topp motor | Meget bra |

Mercedes-Benz Viano generasjon II (2014-2019)
Den andre generasjonen Mercedes-Benz Viano, som ble markedsført sammen med V-Klasse, fokuserte utelukkende på dieselmotorer og representerte høydepunktet i Viano-utviklingen. Kjørelengden nådde nye dimensjoner: 350 000 til 450 000 kilometer var standard, og drosjeselskaper rapporterte regelmessig om over 700 000 kilometer uten større motorproblemer. Større reparasjoner var først påkrevd etter 250 000 til 350 000 kilometer, og begrenset seg stort sett til planlagte overhalinger av innsprøytningssystemet. Den absolutte toppmotoren var 3.0 CDI V6 med 258 hk, som bød på toppmoderne eksosteknologi med BlueTEC-teknologi og eksepsjonelt jevn gange. Denne generasjonen introduserte AdBlue-teknologi for første gang og oppfylte allerede Euro 6-standarden, noe som gjorde Viano fremtidssikker. Sammenlignet med konkurrenter som VW T6 eller Ford Transit imponerte Viano med betydelig høyere kjørelengde og lavere reparasjonskostnader.
Mercedes-Benz Viano dieselmotorer: Generasjon II (2014-2019)
Mercedes-Benz Viano dieselprogrammet i andre generasjon var utelukkende basert på den videreutviklede OM642 V6-motoren med et slagvolum på 3,0 liter. Tre effektnivåer var tilgjengelige: 163 hk, 190 hk og 258 hk, og alle variantene var utstyrt med moderne BlueTEC-eksosgassrensing med SCR-katalysator og AdBlue-innsprøytning. Mercedes-Benz Viano 3.0 CDI med 190 hk (V 250 CDI) ble en bestselger og tilbød den optimale balansen mellom ytelse, forbruk og innkjøpskostnader. Den kraftigste varianten med 258 hk (V 350 CDI) var kun tilgjengelig med 4MATIC-firehjulsdrift og henvendte seg til krevende kunder som krevde maksimal trekkraft. Alle Mercedes-Benz Viano-motorene i denne generasjonen kjennetegnes av usedvanlig jevn gange, lave utslipp og høy driftssikkerhet. Typiske problemer var begrenset til sporadiske feil på AdBlue-systemet og slitasjeutsatte glødeplugger i kaldt klima, mens den grunnleggende motorteknologien var praktisk talt uforgjengelig.
Mercedes-Benz Viano-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,0 CDI V6 | 163 HK | 7,8-8,6 l/100 km | AdBlue-system, glødeplugger | God |
3,0 CDI V6 | 190 HK | 8,2-9,0 l/100 km | Svært robust, bestselger | Veldig bra |
3.0 CDI V6 4MATIC | 258 HK | 9,1-10,2 l/100 km | Topp motor, svært pålitelig | Meget god |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz Viano-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mercedes-Benz Viano-motorene viser Mercedes' konsekvente fokus på holdbarhet og pålitelighet. Mens den første generasjonen fortsatt tilbød et valg mellom bensin- og dieselmotorer, konsentrerte den andre generasjonen seg utelukkende om optimaliserte dieselmotorer. Den gjennomgående høye kjørelengden og de lave reparasjonskostnadene gjør Viano til en av de mest pålitelige MPV-ene på markedet, og V6-dieselmotorene er det absolutte referansepunktet når det gjelder holdbarhet.
- Beste Mercedes-Benz Viano bensinmotor:
3,5 V6 (258 hk, generasjon I) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, smidighet og pålitelighet blant bensinmotorene, til tross for høyere drivstofforbruk.
- Beste Mercedes-Benz Viano dieselmotor:
3.0 CDI V6 med 224 hk (generasjon I) og 258 hk (generasjon II) representerer det ypperste innen Viano-motorteknologi, og tilbyr eksepsjonell holdbarhet med høy ytelse.
- Den beste Mercedes-Benz Viano allrounderen:
3.0 CDI V6 med 190 hk (generasjon II) kombinerer optimal ytelse, lavt drivstofforbruk og maksimal pålitelighet for daglig bruk.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Mercedes-Benz Viano, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.