Innholdsfortegnelse
VW T-Roc-motorer
Siden markedslanseringen i 2017 har VW T-Roc etablert seg som en vellykket kompakt SUV i det konkurranseutsatte crossover-segmentet og tilbyr et allsidig VW T-Roc-motorprogram med moderne TSI- og TDI-motorer. Den teknologiske utviklingen viser overgangen fra klassiske forbrenningsmotorer til elektrifiserte drivlinjer med mild hybridteknologi.

VW T-Roc generasjon I (2017-2022)
Den første generasjonen av VW T-Roc var preget av Volkswagens velprøvde motorteknologi fra EA211- og EA288-serien, som allerede hadde bevist sin pålitelighet i andre modeller. Med riktig vedlikehold når kjørelengden vanligvis opp i 250 000 til 300 000 kilometer, og de mindre TSI-motorene er mindre utsatt for problemer enn de kraftige 2,0-liters motorene. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som vannpumpe, termostat eller, når det gjelder TDI-motorene, turboladeren. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,5 TSI med 150 hk, som kombinerte ytelse, effektivitet og pålitelighet på en optimal måte. Blant de tekniske høydepunktene var sylinderdeaktivering på 1,5 TSI og den moderne dieselteknologien EA288 med SCR-katalysator. I en markedssammenligning plasserte VW T-Roc seg mellom Seat Ateca og Skoda Karoq.
VW T-Rocs bensinmotorer: Generasjon I (2017-2022)
VW T-Rocs bensinmotorutvalg besto utelukkende av TSI-motorer med turbolading fra den velprøvde EA211-serien. Innstegsmotoren var en 1.0 TSI med 85 kW (115 hk), som viste seg å være overraskende raffinert og økonomisk. Den mest populære varianten var 1,5 TSI med 110 kW (150 hk), som fra 2018 var utstyrt med Active Cylinder Technology (ACT) for sylinderdeaktivering. For sportslige sjåfører fantes VW T-Roc 2.0 TSI med 140 kW (190 hk), som kun var tilgjengelig med firehjulsdrift og DSG-girkasse. Kronen på verket blant VW T-Roc-motorene var 2,0 TSI i T-Roc R med 221 kW (300 hk), som imidlertid var en av de mer problematiske motorene. Typiske svakheter ved de kraftige TSI-motorene var økt oljeforbruk på grunn av slitasje på stempelringene og sporadiske skader på turboladeren ved aggressiv kjøring. De mindre 1,0- og 1,5 TSI-motorene viste seg derimot å være svært driftssikre.
VW T-Roc dieselmotorer: Generasjon I (2017-2022)
I VW T-Roc-dieselmotorene ble det kun brukt den velprøvde 2.0 TDI fra EA288-serien, som var tilgjengelig i tre effektnivåer: 85 kW (115 hk), 110 kW (150 hk) og 147 kW (200 hk). Alle VW T-Roc TDI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning med opptil 2000 bar innsprøytningstrykk, SCR-katalysator med AdBlue-innsprøytning og partikkelfilter som standard for å oppfylle Euro 6-normen. VW T-Roc 2,0 TDI med 110 kW (150 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen, og den var et utmerket kompromiss mellom ytelse, forbruk og holdbarhet. Varianten med 200 hk var bare tilgjengelig med firehjulsdrift og DSG-girkasse, og hadde tidvis problemer med turboladeren ved høye kjørelengder. Typiske TDI-svakheter var slitasje på EGR-ventilene og tilstoppede partikkelfiltre under hyppige korte kjøreturer.
VW T-Roc motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 115 HK | 5,0-5,7 l/100 km | Ikke veldig vanlig, ellers robust | Bra |
1,5 TSI | 150 HK | 5,4-6,2 l/100 km | Svært pålitelig, ACT-system | Meget bra |
2,0 TSI | 190 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Oljeforbruk, skader på turboladeren | Moderat |
2,0 TSI R | 300 HK | 8,7-9,4 l/100 km | Oljeforbruk, stempelringer, turbolader | Problematisk |
2,0 TDI | 115 HK | 4,3-4,9 l/100 km | EGR-ventil, partikkelfilter | Bra |
2,0 TDI | 150 HK | 4,4-5,1 l/100 km | Svært robust, ideell for de som kjører mye | Meget bra |
2.0 TDI | 200 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Turbolader med høy kjørelengde | Bra |

VW T-Roc generasjon II (2022-i dag)
Den nåværende VW T-Roc-generasjonen representerer Volkswagens overgang til elektrifisering og baserer seg konsekvent på mildhybridteknologi for alle bensinmotorer. Prognosene for pålitelighet er fortsatt spekulative på grunn av den korte tiden den har vært på markedet, men de første 50 000 kilometerne viser lovende resultater med en forventet kjørelengde på over 300 000 kilometer takket være den elektriske assistansen. De typiske vedlikeholdsintervallene har blitt forlenget til 20 000 til 25 000 kilometer takket være mildhybridteknologien, ettersom den elektriske startgeneratoren avlaster forbrenningsmotoren. Den fremragende motoren i denne generasjonen er 1,5 eTSI med 150 hk, som kombinerer velprøvd TSI-teknologi med moderne 48-volts teknologi. Blant de tekniske nyvinningene er en beltebasert startmotor, utvidet sylinderdeaktivering og optimaliserte termostyringssystemer. I markedet hevder nye VW T-Roc seg godt mot elektrifiserte konkurrenter som Hyundai Kona Hybrid og Toyota C-HR.
VW T-Roc mildhybrid bensinmotor: Generasjon II (2022-i dag)
Hele VW T-Rocs bensinmotorutvalg er nå basert på eTSI-motorer med 48-volts mildhybridteknologi. Innstegsmotoren er en 1,0 eTSI med 81 kW (110 hk), som virker noe svakbrystet til tross for den elektriske assistansen. 1,5 eTSI med 110 kW (150 hk), som regnes som den beste VW T-Roc-motoren i denne generasjonen, er betydelig bedre posisjonert. Alle eTSI-motorene har en reimstartergenerator (RSG), som gir støtte ved start og akselerasjon, samt et utvidet sylinderdeaktiveringssystem, som nå også er aktivt i dellastområdet. Den sportslige 2.0 TSI med 195 kW (265 hk) i T-Roc R er uten mildhybridteknologi og har beholdt de kjente svakhetene fra EA888-generasjonen, men har noe bedre driftssikkerhet enn forgjengeren takket være optimalisert kjøling og forsterkede komponenter.
VW T-Roc dieselmotorer: Generasjon II (2022-i dag)
Den velprøvde VW T-Roc 2.0 TDI (EA288 evo) er fortsatt tilgjengelig i to effektnivåer: 85 kW (115 hk) og 110 kW (150 hk). Disse VW T-Roc-motorene drar nytte av evolusjonære forbedringer som optimalisert innsprøytning, forbedret etterbehandling av avgasser og lengre vedlikeholdsintervaller. 2,0 TDI med 150 hk er fortsatt den mest driftssikre motoren i programmet og egner seg spesielt godt for hyppige sjåfører og tilhengerkjøring. 200 hk-varianten er tatt ut av programmet fordi den ikke lenger oppfyller de strengere utslippskravene. Alle TDI-motorene oppfyller Euro 6d-standarden og er utstyrt med dobbeltdoseringsteknologi med dobbel AdBlue-innsprøytning for minimale NOx-utslipp.
VW T-Roc-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.0 eTSI | 110 HK | 4,9-5,5 l/100 km | Svakbrystet, ellers robust | Gjennomsnitt |
1,5 eTSI | 150 HK | 5,2-5,9 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2.0 TSI R | 265 HK | 8,2-8,9 l/100 km | Oljeforbruk, men forbedret | Moderat |
2,0 TDI | 115 HK | 4,1-4,7 l/100 km | Robust, velprøvd | God |
2,0 TDI | 150 HK | 4,3-4,9 l/100 km | Svært pålitelig, ideell for de som kjører mye | Veldig bra |

Konklusjon: De beste VW T-Roc-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av VW T-Roc-motorene viser en tydelig trend mot elektrifisering og økt effektivitet, samtidig som dieselmotorene konsekvent har bevist sin pålitelighet. Den nye mildhybridteknologien lover en vellykket kombinasjon av ytelse, effektivitet og miljøkompatibilitet, mens de sportslige TSI-motorene med høy ytelse fortsatt sliter med kjente svakheter.
- Beste bensinmotor i VW T-Roc:
VW T-Roc 1,5 eTSI (150 hk, generasjon II) imponerer med sin moderne mildhybridteknologi, balanserte kraftutvikling og hittil utmerkede driftssikkerhet.
- Beste VW T-Roc dieselmotor:
VW T-Roc 2.0 TDI (150 hk, begge generasjoner) tilbyr den optimale balansen mellom driftssikkerhet, økonomi og kjøreegenskaper for hyppige sjåfører og tilhengerkjøring.
- Beste VW T-Roc allround-motor:
VW T-Roc 1,5 TSI (150 hk, generasjon I) uten elektrifisering er fortsatt et utmerket valg for bruktbilkjøpere på grunn av sin velprøvde teknologi og høye driftssikkerhet.
For vedlikehold og reservedeler til alle VW T-Roc-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.