• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

VW T-Roc-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. VW T-Roc generasjon I (2017-2022)
    1. VW T-Rocs bensinmotorer: Generasjon I (2017-2022)
    2. VW T-Roc dieselmotorer: Generasjon I (2017-2022)
  2. VW T-Roc generasjon II (2022-i dag)
    1. VW T-Roc mildhybrid bensinmotor: Generasjon II (2022-i dag)
    2. VW T-Roc dieselmotorer: Generasjon II (2022-i dag)
  3. Konklusjon: De beste VW T-Roc-motorene i alle generasjoner

Siden markedslanseringen i 2017 har VW T-Roc etablert seg som en vellykket kompakt SUV i det konkurranseutsatte crossover-segmentet og tilbyr et allsidig VW T-Roc-motorprogram med moderne TSI- og TDI-motorer. Den teknologiske utviklingen viser overgangen fra klassiske forbrenningsmotorer til elektrifiserte drivlinjer med mild hybridteknologi.

VW T-Roc generasjon I (2017-2022)

VW T-Roc generasjon I (2017-2022)

Den første generasjonen av VW T-Roc var preget av Volkswagens velprøvde motorteknologi fra EA211- og EA288-serien, som allerede hadde bevist sin pålitelighet i andre modeller. Med riktig vedlikehold når kjørelengden vanligvis opp i 250 000 til 300 000 kilometer, og de mindre TSI-motorene er mindre utsatt for problemer enn de kraftige 2,0-liters motorene. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som vannpumpe, termostat eller, når det gjelder TDI-motorene, turboladeren. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,5 TSI med 150 hk, som kombinerte ytelse, effektivitet og pålitelighet på en optimal måte. Blant de tekniske høydepunktene var sylinderdeaktivering på 1,5 TSI og den moderne dieselteknologien EA288 med SCR-katalysator. I en markedssammenligning plasserte VW T-Roc seg mellom Seat Ateca og Skoda Karoq.

VW T-Rocs bensinmotorer: Generasjon I (2017-2022)

VW T-Rocs bensinmotorutvalg besto utelukkende av TSI-motorer med turbolading fra den velprøvde EA211-serien. Innstegsmotoren var en 1.0 TSI med 85 kW (115 hk), som viste seg å være overraskende raffinert og økonomisk. Den mest populære varianten var 1,5 TSI med 110 kW (150 hk), som fra 2018 var utstyrt med Active Cylinder Technology (ACT) for sylinderdeaktivering. For sportslige sjåfører fantes VW T-Roc 2.0 TSI med 140 kW (190 hk), som kun var tilgjengelig med firehjulsdrift og DSG-girkasse. Kronen på verket blant VW T-Roc-motorene var 2,0 TSI i T-Roc R med 221 kW (300 hk), som imidlertid var en av de mer problematiske motorene. Typiske svakheter ved de kraftige TSI-motorene var økt oljeforbruk på grunn av slitasje på stempelringene og sporadiske skader på turboladeren ved aggressiv kjøring. De mindre 1,0- og 1,5 TSI-motorene viste seg derimot å være svært driftssikre.

VW T-Roc dieselmotorer: Generasjon I (2017-2022)

I VW T-Roc-dieselmotorene ble det kun brukt den velprøvde 2.0 TDI fra EA288-serien, som var tilgjengelig i tre effektnivåer: 85 kW (115 hk), 110 kW (150 hk) og 147 kW (200 hk). Alle VW T-Roc TDI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning med opptil 2000 bar innsprøytningstrykk, SCR-katalysator med AdBlue-innsprøytning og partikkelfilter som standard for å oppfylle Euro 6-normen. VW T-Roc 2,0 TDI med 110 kW (150 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen, og den var et utmerket kompromiss mellom ytelse, forbruk og holdbarhet. Varianten med 200 hk var bare tilgjengelig med firehjulsdrift og DSG-girkasse, og hadde tidvis problemer med turboladeren ved høye kjørelengder. Typiske TDI-svakheter var slitasje på EGR-ventilene og tilstoppede partikkelfiltre under hyppige korte kjøreturer.

VW T-Roc motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,0 TSI 115 HK 5,0-5,7 l/100 km Ikke veldig vanlig, ellers robust Bra
1,5 TSI 150 HK 5,4-6,2 l/100 km Svært pålitelig, ACT-system Meget bra
2,0 TSI 190 HK 6,8-7,5 l/100 km Oljeforbruk, skader på turboladeren Moderat
2,0 TSI R 300 HK 8,7-9,4 l/100 km Oljeforbruk, stempelringer, turbolader Problematisk
2,0 TDI 115 HK 4,3-4,9 l/100 km EGR-ventil, partikkelfilter Bra
2,0 TDI 150 HK 4,4-5,1 l/100 km Svært robust, ideell for de som kjører mye Meget bra
2.0 TDI 200 HK 5,2-5,8 l/100 km Turbolader med høy kjørelengde Bra

VW T-Roc generasjon II (2022-i dag)

Den nåværende VW T-Roc-generasjonen representerer Volkswagens overgang til elektrifisering og baserer seg konsekvent på mildhybridteknologi for alle bensinmotorer. Prognosene for pålitelighet er fortsatt spekulative på grunn av den korte tiden den har vært på markedet, men de første 50 000 kilometerne viser lovende resultater med en forventet kjørelengde på over 300 000 kilometer takket være den elektriske assistansen. De typiske vedlikeholdsintervallene har blitt forlenget til 20 000 til 25 000 kilometer takket være mildhybridteknologien, ettersom den elektriske startgeneratoren avlaster forbrenningsmotoren. Den fremragende motoren i denne generasjonen er 1,5 eTSI med 150 hk, som kombinerer velprøvd TSI-teknologi med moderne 48-volts teknologi. Blant de tekniske nyvinningene er en beltebasert startmotor, utvidet sylinderdeaktivering og optimaliserte termostyringssystemer. I markedet hevder nye VW T-Roc seg godt mot elektrifiserte konkurrenter som Hyundai Kona Hybrid og Toyota C-HR.

VW T-Roc mildhybrid bensinmotor: Generasjon II (2022-i dag)

Hele VW T-Rocs bensinmotorutvalg er nå basert på eTSI-motorer med 48-volts mildhybridteknologi. Innstegsmotoren er en 1,0 eTSI med 81 kW (110 hk), som virker noe svakbrystet til tross for den elektriske assistansen. 1,5 eTSI med 110 kW (150 hk), som regnes som den beste VW T-Roc-motoren i denne generasjonen, er betydelig bedre posisjonert. Alle eTSI-motorene har en reimstartergenerator (RSG), som gir støtte ved start og akselerasjon, samt et utvidet sylinderdeaktiveringssystem, som nå også er aktivt i dellastområdet. Den sportslige 2.0 TSI med 195 kW (265 hk) i T-Roc R er uten mildhybridteknologi og har beholdt de kjente svakhetene fra EA888-generasjonen, men har noe bedre driftssikkerhet enn forgjengeren takket være optimalisert kjøling og forsterkede komponenter.

VW T-Roc dieselmotorer: Generasjon II (2022-i dag)

Den velprøvde VW T-Roc 2.0 TDI (EA288 evo) er fortsatt tilgjengelig i to effektnivåer: 85 kW (115 hk) og 110 kW (150 hk). Disse VW T-Roc-motorene drar nytte av evolusjonære forbedringer som optimalisert innsprøytning, forbedret etterbehandling av avgasser og lengre vedlikeholdsintervaller. 2,0 TDI med 150 hk er fortsatt den mest driftssikre motoren i programmet og egner seg spesielt godt for hyppige sjåfører og tilhengerkjøring. 200 hk-varianten er tatt ut av programmet fordi den ikke lenger oppfyller de strengere utslippskravene. Alle TDI-motorene oppfyller Euro 6d-standarden og er utstyrt med dobbeltdoseringsteknologi med dobbel AdBlue-innsprøytning for minimale NOx-utslipp.

VW T-Roc-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1.0 eTSI 110 HK 4,9-5,5 l/100 km Svakbrystet, ellers robust Gjennomsnitt
1,5 eTSI 150 HK 5,2-5,9 l/100 km Ingen serieproblemer så langt Veldig bra
2.0 TSI R 265 HK 8,2-8,9 l/100 km Oljeforbruk, men forbedret Moderat
2,0 TDI 115 HK 4,1-4,7 l/100 km Robust, velprøvd God
2,0 TDI 150 HK 4,3-4,9 l/100 km Svært pålitelig, ideell for de som kjører mye Veldig bra

Konklusjon: De beste VW T-Roc-motorene i alle generasjoner

Utviklingen av VW T-Roc-motorene viser en tydelig trend mot elektrifisering og økt effektivitet, samtidig som dieselmotorene konsekvent har bevist sin pålitelighet. Den nye mildhybridteknologien lover en vellykket kombinasjon av ytelse, effektivitet og miljøkompatibilitet, mens de sportslige TSI-motorene med høy ytelse fortsatt sliter med kjente svakheter.

  • Beste bensinmotor i VW T-Roc:

VW T-Roc 1,5 eTSI (150 hk, generasjon II) imponerer med sin moderne mildhybridteknologi, balanserte kraftutvikling og hittil utmerkede driftssikkerhet.

  • Beste VW T-Roc dieselmotor:

VW T-Roc 2.0 TDI (150 hk, begge generasjoner) tilbyr den optimale balansen mellom driftssikkerhet, økonomi og kjøreegenskaper for hyppige sjåfører og tilhengerkjøring.

  • Beste VW T-Roc allround-motor:

VW T-Roc 1,5 TSI (150 hk, generasjon I) uten elektrifisering er fortsatt et utmerket valg for bruktbilkjøpere på grunn av sin velprøvde teknologi og høye driftssikkerhet.

For vedlikehold og reservedeler til alle VW T-Roc-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

Valvoline SynPower 872378 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 47
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-01, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, MB 226.5, Renault RN0700, Renault RN0710, Fiat 9.55535-G1
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SL, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872378
  • Vår pris: 569,49 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872378
569,49 kr
142,37 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
LIQUI MOLY Top Tec 4200 8973 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 79
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-G30, OV0401547-D30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, BMW Longlife-04, BMW Longlife-01 FE , VW 505 00, VW 505 01, VW 506 00, VW 506 01
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: Top Tec
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 4200
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • ikke for motorprodusent: TDI R5, VAG: V10
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Varenummer: 8973
  • Vår pris: 955,18 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 8973
955,18 kr
191,04 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-70%
TotalEnergies Quartz INEO Long Life 2204218 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 74
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, VW 504 00, Porsche C30, VW 507 00, BMW Longlife-04
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SN, API CF
  • Produktlinje: Quartz
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: INEO Long Life
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Varenummer: 2204218
  • Vår pris: 576,17 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2204218
sammenlignet med Veil. pris 1953,85 kr

576,17 kr
115,23 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-10 Motorolje 5W-30, 10l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • Innhold [liter]: 10
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA C3
  • Produktlinje: Longlife
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 504 / 507
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7715-10
  • Vår pris: 802,58 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l
Artikkelnummer: MN7715-10
Mer
802,58 kr
80,26 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 151057 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: ESP
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 151057
  • Vår pris: 775,45 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151057
Mer
775,45 kr
193,86 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
TOYOTA Premium Fuel Economy 08880-83389 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 11
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Spesifikasjon: ACEA C2, API SN
  • Produktlinje: Premium Fuel Economy
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • TOYOTA: Motorolje
  • Varenummer: 08880-83389
  • Vår pris: 983,79 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TOYOTA Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 08880-83389
983,79 kr
196,76 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VAG LONGLIFE III FE GS55545M4 Motorolje 0W-30, 5l
Anmeldelser - 74
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: ACEA C3
  • Produktlinje: LONGLIFE III
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: FE
  • VAG: Motorolje
  • Varenummer: GS55545M4
  • Vår pris: 856,47 kr
Detaljer
VAG Motorolje 0W-30, 5l
Artikkelnummer: GS55545M4
856,47 kr
171,29 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SHELL Helix Ultra ECT C2/C3 550046306 Motorolje 0W-30, 4l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 72
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Porsche C30, Fiat 9.55535-GS1, Fiat 9.55535-DS1
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA C3, API SN
  • Produktlinje: Helix
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: Ultra ECT C2 / C3
  • olje: Syntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • SHELL: Motorolje
  • Varenummer: 550046306
  • Vår pris: 658,42 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SHELL Motorolje 0W-30, 4l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 550046306
658,42 kr
164,61 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY PREMIUM MN7908-5 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 96
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.52, MB 229.31, VW 505 01, MB 229.51, BMW Longlife-04, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 226.5
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API CH-4, ACEA C2, API SN
  • Produktlinje: ENERGY PREMIUM
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • olje: Syntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7908-5
  • Vår pris: 426,27 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7908-5
Mer
426,27 kr
85,25 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-6%
CHEMPIOIL SAE 40 CH9404-1 Motorolje SAE 40, 1l
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • Innhold [liter]: 1
  • Spesifikasjon: API CH-4, API SJ
  • Produktlinje: SAE
  • viskositetsklasse SAE: SAE 40
  • Versjon: 40
  • Tank design: Flaske
  • Spesifikasjon iht. API: CH-4, SJ
  • CHEMPIOIL: Motorolje
  • Varenummer: CH9404-1
  • Vår pris: 129,25 kr
Detaljer
CHEMPIOIL Motorolje SAE 40, 1l
Artikkelnummer: CH9404-1
Mer
sammenlignet med Veil. pris 137,60 kr

129,25 kr
129,25 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower 872381 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 35
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: GM LL-A-025, GM LL-B-025, MB 229.5, Porsche A40, PSA B71 2296, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872381
  • Vår pris: 529,39 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 872381
529,39 kr
132,35 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-16%
CASTROL EDGE LL 15F7E5 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 81
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: ACEA C3
  • Produktlinje: EDGE
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: LL
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • CASTROL: Motorolje
  • Varenummer: 15F7E5
  • Vår pris: 609,31 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 15F7E5
sammenlignet med Veil. pris 725,60 kr

609,31 kr
152,33 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ContiClassic MN7501-20 Motorolje 10W-40, 20l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 52
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2294, Renault RN0710, MB 229.3, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.1, Renault RN0700, VW 500 00, VW 501 01
  • Spesifikasjon: API CH-4, ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: ContiClassic
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • olje: delsyntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7501-20
  • Vår pris: 1165,59 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 10W-40, 20l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7501-20
Mer
1165,59 kr
58,28 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-4 Motorolje 5W-30, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 82
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: VW 503 01, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Spesifikasjon: API CH-4, ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: ENERGY
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • olje: delsyntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7511-4
  • Vår pris: 304,80 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-4
Mer
304,80 kr
76,20 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
TEXACO Havoline ProDS V 804038MHE Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, VW 504 00, VW 507 00, Porsche C30, Chrysler MS-11106, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, ACEA C2, API SN
  • Produktlinje: Havoline
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: ProDS V
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TEXACO: Motorolje
  • Varenummer: 804038MHE
  • Vår pris: 581,70 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TEXACO Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 804038MHE
581,70 kr
145,43 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: