Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz GLC-motorer
Siden lanseringen i 2015 som etterfølgeren til GLK, har Mercedes-Benz GLC utviklet seg til å bli en av de mest vellykkede kompakte premium-SUV-ene og tilbyr et mangfoldig utvalg av Mercedes-Benz GLC-motorer i to generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra konvensjonelle forbrenningsmotorer til toppmoderne hybrid- og elektriske drivlinjer gjenspeiler Mercedes' overgang til elektromobilitet.

Mercedes-Benz GLC generasjon I (2015-2022)
Den første generasjonen av Mercedes-Benz GLC satte nye standarder i segmentet for kompakte premium-SUV-er, og kjennetegnes av en balansert blanding av komfort, ytelse og pålitelighet. Kjørelengden varierer betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde dieselmotorene i Mercedes-Benz GLC lett kan gå mellom 400 000 og 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, krever de kraftige AMG-bensinmotorene ofte omfattende vedlikeholdsarbeid på turboladerne eller innsprøytningssystemet mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Større reparasjoner er vanligvis påkrevet mellom 120 000 og 180 000 kilometer, mens dieselmotorene krever betydelig mindre vedlikehold. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var GLC 250 d med sin 2,1-liters firesylindrede dieselmotor, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og viste seg å være nærmest uforgjengelig.
Mercedes-Benz GLC bensinmotorer: Generasjon I (2015-2022)
Bensinmotorutvalget i Mercedes-Benz GLC besto hovedsakelig av firesylindrede turbomotorer fra M274-serien. GLC 200 startet med 135 kW (184 hk), etterfulgt av GLC 250 med 155 kW (211 hk). Disse Mercedes-Benz GLC-motorene viste seg å være grunnleggende pålitelige, men hadde tidvis problemer med høytrykkspumpen og turboladeren ved høye kjørelengder. Den kraftigste konvensjonelle bensinmotoren i Mercedes-Benz GLC var GLC 300 med 180 kW (245 hk), som imponerte med jevn kraftutvikling og moderat drivstofforbruk. AMG-variantene GLC 43 AMG og GLC 63 AMG med V6- og V8-biturbomotorer (270-375 kW) bød på spektakulære ytelser, men krevde intensivt vedlikehold og viste økt slitasje på turboladere og motorfester ved sportslig bruk.
Mercedes-Benz GLC dieselmotorer: Generasjon I (2015-2022)
Mercedes-Benz GLC-dieselmotorene ble dominert av den firesylindrede 2,1-liters OM651-motoren i ulike effektnivåer. GLC 220 d hadde en effekt på 125 kW (170 hk), mens GLC 250 d med 150 kW (204 hk) representerte den perfekte balansen mellom ytelse og effektivitet. Disse Mercedes-Benz GLC TDI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning med opptil 2000 bar innsprøytningstrykk og SCR-katalysator med AdBlue-innsprøytning. Mercedes-Benz GLC 250 d utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra og med 2016 med optimalisert eksosrensing, viste seg å være usedvanlig holdbare og økonomiske. Typiske problemer var begrenset til sporadiske feil på AdBlue-systemet og slitasje på glødepluggene etter 200 000 kilometer.
Mercedes-Benz GLC hybriddrift: Generasjon I (2015-2022)
Fra 2019 introduserte Mercedes GLC 300 e som en ladbar hybrid, som kombinerte en 2,0-liters bensinmotor med en elektrisk motor. Systemeffekten var 235 kW (320 hk) med en elektrisk rekkevidde på rundt 43 kilometer. Denne Mercedes-Benz GLC Hybrid viste seg å være teknisk moden, men led under batterienes tunge vekt og tidvis problemer med batterikjøling i ekstreme temperaturer.
Mercedes-Benz GLC-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
GLC 200 | 184 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Høytrykkspumpe, sporadisk turbolader | Bra |
GLC 250/300 | 211-245 HK | 7,5-8,4 l/100 km | Turbolader med høy kjørelengde | Bra |
GLC 43/63 AMG | 367-510 HK | 9,1-12,3 l/100 km | Turbolader, motorfester, høye vedlikeholdskostnader | Moderat |
GLC 220 d | 170 HK | 5,3-6,1 l/100 km | AdBlue-system, glødeplugger | Meget bra |
GLC 250 d | 204 HK | 5,5-6,3 l/100 km | Minimalt, svært robust | Meget god |
GLC 300 e | 320 HK | 2,6 l/100 km + strøm | Batterikjøling, høy vekt | Bra |

Mercedes-Benz GLC generasjon II (2022-i dag)
Den andre generasjonen av Mercedes-Benz GLC representerer Mercedes' konsekvente elektrifiseringsstrategi og baserer seg helt og holdent på mildhybrid- og ladbar hybridteknologi. Alle forbrenningsmotorer har nå et 48-volts elektrisk system om bord med integrert startgenerator (ISG), noe som øker effektiviteten betydelig og reduserer belastningen på motoren. Ettersom generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2022, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første 50 000 kilometerne viser lovende pålitelighetsverdier. De første reparasjonene forventes vanligvis først etter 100 000 til 150 000 kilometer, og mildhybridteknologien lover en levetid på over 400 000 kilometer. Den fremragende motoren i denne generasjonen er GLC 300 d med sin nye 2,0-liters firesylindrede dieselmotor (OM654M), som imponerer med sin usedvanlig jevne gange og effektivitet.
Mercedes-Benz GLC mildhybrid bensinmotor: Generasjon II (2022-i dag)
Mercedes-Benz GLC-motorprogrammet er basert på to 2,0-liters firesylindrede turbomotorer fra M254-serien med et 48-volts mildhybridsystem. GLC 200 leverer 150 kW (204 hk), mens GLC 300 med 190 kW (258 hk) betjener mellomklassen. Begge Mercedes-Benz GLC-motorene har en integrert start- og vekselstrømsgenerator med 15 kW ekstra effekt og er utstyrt med et 48-volts elektrisk system om bord. Mercedes-Benz GLC 300 med M254-motor regnes som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den tilbyr sømløs kraftoverføring gjennom elektrisk assistanse og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Mildhybridteknologien gjør det mulig å seile i konstant hastighet og reduserer drivstofforbruket med opptil 0,8 liter per 100 kilometer.
Mercedes-Benz GLC dieselmotorer: Generasjon II (2022-i dag)
Mercedes-Benz GLC 220 d og GLC 300 d er basert på den toppmoderne 2,0-liters firesylindrede OM654M-motoren med 48-volts mildhybridsystem. GLC 220 d leverer 147 kW (200 hk), mens GLC 300 d setter nye standarder for dieselytelse med 183 kW (249 hk). Disse Mercedes-Benz GLC-dieselmotorene har en aluminiumskonstruksjon med nanoslidebelegg på sylinderforingene, noe som reduserer friksjonen med 50 %. Mercedes-Benz GLC 300 d er i ferd med å utvikle seg til å bli toppmotoren i hele andre generasjon - den kombinerer imponerende kjøreegenskaper med et testforbruk på bare 5,8-6,4 liter per 100 km og har så langt ikke vist noen vesentlige svakheter. AdBlue-systemet har blitt grunnleggende revidert og fungerer nå mye mer pålitelig enn i forrige generasjon.
Mercedes-Benz GLC ladbare hybrider: Generasjon II (2022-i dag)
Mercedes-Benz GLC plug-in-hybridvariantene GLC 300 e og GLC 400 e har en systemytelse på 230 kW (313 hk) og 280 kW (381 hk) med en elektrisk rekkevidde på opptil 87 kilometer. Disse Mercedes-Benz GLC-motorene kombinerer M254-bensinmotoren med en 100 kW elektrisk motor og et 31,2 kWh batteri. GLC 400 e er den kraftigste motoren som ikke er en AMG-motor, og byr på sportslige kjøreegenskaper med lavt drivstofforbruk i hybridmodus. Plug-in-hybridene har så langt vist seg å være svært driftssikre, men de er teknisk komplekse og krever regelmessige programvareoppdateringer.
Mercedes-Benz GLC AMG-motorer: Generasjon II (2022-i dag)
AMG-variantene GLC 43 og GLC 63 S E Performance er basert på ulike konsepter. GLC 43 har en 2,0-liters firesylindret turbomotor med elektrisk assistanse og leverer 310 kW (421 hk). GLC 63 S E Performance kombinerer en V8 biturbo med en kraftig elektrisk motor for en systemeffekt på 500 kW (680 hk). Begge Mercedes-Benz GLC AMG-motorene byr på spektakulære kjøreegenskaper, men er vedlikeholdsintensive på grunn av den komplekse hybridteknologien og viser de første tegnene på økt slitasje ved intensiv bruk.
Mercedes-Benz GLC-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
GLC 200 | 204 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
GLC 300 | 258 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
GLC 220 d | 200 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Minimal, robust | Meget bra |
GLC 300 d | 249 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Problemfri så langt | Veldig bra |
GLC 300 e | 313 HK | 0,8-1,2 l/100 km + strøm | Kompleks, men pålitelig | God |
GLC 400 e | 381 HK | 0,9-1,4 l/100 km + strøm | Teknisk kompleks | Bra |
GLC 43 AMG | 421 HK | 8,9-9,6 l/100 km | Vedlikeholdskrevende | Moderat |
GLC 63 S E Performance | 680 HK | 1,1 l/100 km + elektrisitet | Svært kompleks, høy slitasje | Moderat |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz GLC-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mercedes-Benz GLC-motorene demonstrerer på en imponerende måte den teknologiske utviklingen som Mercedes-Benz har gjort. Mens den første generasjonen allerede satte høye kvalitetsstandarder, overgår den andre generasjonen alle forventninger med sin konsekvente elektrifisering. Mercedes-Benz GLCs dieselmotorer har vært målestokken for pålitelighet og effektivitet i begge generasjoner, mens de nye mildhybrid-bensinmotorene representerer et lovende alternativ for sjåfører som setter pris på moderne teknologi og redusert drivstofforbruk.
- Beste Mercedes-Benz GLC bensinmotor:
Mercedes-Benz GLC 300 (258 hk, generasjon II) med M254-motor og 48-volts mildhybridsystem kombinerer moderne teknologi med utmerket pålitelighet og høy effektivitet.
- Beste Mercedes-Benz GLC dieselmotor:
Mercedes-Benz GLC 300 d (249 hk, generasjon II) med OM654M-motor tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, pålitelighet og økonomi i begge generasjoner og setter nye standarder for dieselmotorer.
- Beste Mercedes-Benz GLC hybridmotor:
Mercedes-Benz GLC 400 e (381 hk, generasjon II) med sin høye elektriske rekkevidde på 87 km og imponerende systemytelse kombinert med lavt drivstofforbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle Mercedes-Benz GLC-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.