Innholdsfortegnelse
Reduksjon av drivstoffutgifter: AutoDoc`s eksperter gir deg enkle tips for å spare penger
Du har lagt merke til at bilen forbruker mer bensin, og påfylling av drivstoff skaper "sorte hull" i budsjettet? Vi vil hjelpe deg med å forstå de vanligste årsakene til det og fortelle deg hvordan du kan kutte ned drivstoffkostnadene.
Funksjonsfeil på hvilke systemer kan øke drivstofforbruket?
Clutch. Firkjsonslinjer utslitte av slitasje eller dekket av olje, tapt motstandsevne av kompresjonsfjærer, og utslitte forseglingselementer kan forårsake at clutchen glipper og dermed forringes kjøretøyets egenskaper for trekkraft. Å tråkke på gasspedalen en gang til gjenoppretter motorkraften, men dersom du gjør det flere ganger øker drivstofforbruket betraktelig.
Kjølesystem. Under kalde sesonger gjør tette termostatventiler i åpne posisjoner at kjølevæsken varmes opp til en riktig driftstemperatur lengre. Derfor trengs det mer drivstoff for å varme opp motoren. Dersom noen av oppvarmingsprosessene i kjøretøyet ditt forstyrres er konsekvensene det samme.
Stempelsylinder-enhet. Når komponentene i denne enheten brukes utover brukstiden deres blir trykket lavere i fungerende sylindre. Det resulterer i at kraftenheten mister sin kapasitet, derfor trenger den mer drivstoff for å gjenopprettes.
Sensorer. Svikt i disse fører til upassende dannelse av luft-drivstoffblanding. Uavhengig av om blandingen har lavt eller høyt bensininnhold økes drivstofforbruket.
Inntakssystem. Tettede luftfiltre hindrer fri flyt av luft inn i forbrenningskammeret. Drivstofforbruket kan øke med opptil 20% på grunn av den høye motstanden av delen til luftinnstrømning.
Hvilke typer feil gjør sjåfører?
Ganske ofte vier ikke sjåfører oppmerksomhet til kjøretøyets driftsanbefalinger som er gitt av produsentene. Som regel kan følgende feil øke drivstofforbruket:
Dårlig justering av deler av driftsutstyr. For stramme bolter på hjulnav, forskyvning av hjul og lavt dekktrykk kan øke rullemotstanden. Det fører til at det trengs mer kraft for at hjulene skal rulle.
Lavkvalitets drivstoff. Bruk av drivstoff med dårlig kvalitet kan, blant andre problemer, forårsake tetting av innsprut, dermed blir kapasiteten og evnen til flyt og dannelse av luft-drivstoffblanding forstyrret. Så langt er drivstofforbruket betraktelig økt.
Bruk av substandard olje. Svært viskøs olje sikrer ikke tilstrekkelig smøring av motordeler. Med økende friksjonskraft, vil forbruket av drivstoff blir høyere.
Kjøretøy opererer under høy belastning. Hver ekstra 100 kg øker drivstofforbruket med 10%. En lastekurv øker den aerodynamiske motstanden, noe som forårsaker ekstra omkostninger. En fullastet kurv øker drivstofforbruket med 40%, og en tom med 5%. En lasteboks spesielt utformet for å øke bilens aerodynamiske egenskaper, er en god erstatning for en kurv. Ikke transporter unødvendige elementer for å unngå å overbelaste kjøretøyet (for eksempel behøver man ikke å transportere snøkjettinger i den varme årstiden).
Kjøring med vinduene og bakluken åpne. Dette forverrer bilens aerodynamiske egenskaper, spesielt ved kjøring i hastigheter over 50 km/t. For å motstå luftstrømmen, vil motoren bruke mer kraft er derfor mer drivstoff.
Aggressiv kjørestil. Brå start og bremsing vil overbelaste kraftenheten.
Klimaanlegget eller multimedia-systemet ditt er stadig på. Dette fører til at drivstofforbruket øker med henholdsvis 15% og 7%. Dersom du ikke kan unngå å bruke klimaanlegget, så prøv i det minste å sette det på lavt eller bare slå det på av og til.
Bare bruk frontlykter når det er nødvendig. Å kjøring med fjernlysene på gjør at motoren forbruker 10% mer drivstoff, samtidig som den lavere strålen øker forbruket med 5%.
Installering av tilleggsutstyr. Spoilere, karosserisett og ekstra lys, som ikke er fabrikkmontert, kan øke den aerodynamiske motstanden. Motoren i kjøretøyet ditt må bruke mer strøm for å akselerere til en viss hastighet.
5 viktige sparetips for drivstoff
Man bør skifte ut nedslitte deler og materialer til rett tid. Et fullstendig anvendelig kjøretøy forbruker så mye drivstoff som angitt i den tekniske håndboken. Men hvis du ønsker å spare drivstoff, få bilen vedlikeholdt i tide. Dersom noen av de ovennevnte systemfeilene oppdages, bør du oppsøke verkstedspesialister.
Gjør ditt beste for å skifte ut luftfiltre, olje, kjølevæske etctil rett tid. På denne måten vil du ikke bare redusere drivstofforbruket, men også unngå å reparere eventuelle viktige systemer og komponenter. Vurder å bare bruke kjølevæsker med egenskaper tilsvarende de som er oppgitt i bilens tekniske håndbok.
Endre kjørestil som følger:
- Prøv å trykke på gasspedalen så gradvis som mulig, for å få motoren opp til 2000-2500 rpm (hvis diesel), og til 2500-3000 rpm (hvis bensin).
- Lær deg å bruke motorbremsing. Å unngå tvunget fall av dreiemoment kan hjelpe deg med å kutte ned drivstofforbruket betraktelig.
- Slå av motoren i tilfelle bilen blir stående stille i mer enn et minutt eller så. I forhold til å starte, bruker motoren mer drivstoff på tomgang i 10 sekunder.
- Overvåk motorens turtall: ved jevn kjøring, produserer en dieselmotor 1500 - 2000 rpm, mens en bensinmotor produserer 2000 - 2500 rpm.
- Hold god avstand til biler foran for å unngå å bruke bremsene hele tiden.
Sjekk dekktrykket regelmessig. Hvis trykket faller med 0,7 bar, vil det legge til 7% ekstra drivstofforbruk. Når du fyllerluft i dekkene, velge passende trykk som er angitt av produsenten for å gjøre kontaktflaten mindre, og for å motstå vannplaning.
Planlegg kjøreruten grundig. Dermed kan du kjøre med konstant hastighet mesteparten av tiden. GPS-navigator vil hjelpe deg med dette.
Bruk LED-lykter i stedet for tradisjonelle glødepærer. Du kan redusere drivstofforbruket ved å installere mer energieffektive pærer i bilen blinklys, nummerskiltlys eller i kupéen.
Konklusjon.
Ifølge Tysk veisikkerhetskonsulat (Deutschen Verkehrssicherheitsrat E.V. (DVR), vil det å opprettholde økonomisk kjøring hjelpe deg med å redusere drivstoffkostnadene med 25%. Hvis du følger alle de ovennevnte anbefalinger, holder kjøretøyet riktig vedlikeholdt og rent, vil det ikke bare redusere drivstofforbruket, men også forlenge bilens levetid.