• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Peugeot 306-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Peugeot 306 generasjon I (1993-2002)
    1. Peugeot 306 bensinmotorer: Generasjon I (1993-2002)
    2. Peugeot 306 dieselmotorer: Generasjon I (1993-2002)
    3. Peugeot 306 spesialmotorer: Generasjon I (1993-2002)
  2. Konklusjon: De beste Peugeot 306-motorene gjennom tidene

Etter markedslanseringen i 1993 etablerte Peugeot 306 seg som en av 1990-tallets mest suksessrike kompaktbiler, og tilbød et bemerkelsesverdig variert utvalg av motorer gjennom hele produksjonsperioden. Den teknologiske utviklingen av Peugeot 306-motorene gjenspeiler overgangen fra klassiske sugemotorer til moderne innsprøytningsmotorer, og preger en hel generasjon fransk bilteknologi.

Peugeot 306 generasjon I (1993-2002)

Peugeot 306 generasjon I (1993-2002)

Den eneste generasjonen av Peugeot 306 gjennomgikk flere ansiktsløftningsfaser og tekniske utviklinger i løpet av sin ni år lange produksjonsperiode, noe som spesielt gjenspeiles i motorteknologien. Kjørelengden til Peugeot 306-motorene varierte betraktelig: Mens de robuste dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de tidlige bensinmotorene ofte større reparasjoner av topplokkpakningen eller kamakselen mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 TD med 90 hk, som kombinerte pålitelighet, økonomi og holdbarhet på en optimal måte. Tekniske høydepunkter var introduksjonen av common-rail-teknologi i de senere HDI-dieselmotorene og utviklingen av kraftige 16V bensinmotorer, noe som bidro til at 306 fikk et sportslig rykte. I en markedssammenligning posisjonerte Peugeot 306 seg som en direkte konkurrent til VW Golf III og Opel Astra F, men imponerte med sitt karakteristiske franske chassisoppsett og innovative motorteknologi.

Peugeot 306 bensinmotorer: Generasjon I (1993-2002)

Peugeot 306 bensinmotorutvalget dekket et bredt spekter fra økonomiske innstegsmotorer til sportslige høyytelsesmotorer. 1,1-liters motoren med 60 hk dannet grunnlaget og viste seg å være økonomisk, men undermotorisert. 1,4-liters bensinmotoren var tilgjengelig med 75 hk og ga en god balanse mellom drivstofforbruk og ytelse. 1,6-liters motorene kom i forskjellige varianter: som 8V-versjon med 90 hk og som en kraftigere 16V-versjon med 110 hk. Høydepunktet blant Peugeot 306-bensinmotorene var 2,0-liters 16V med 132 hk, som særlig ble brukt i den sportslige 306 S16. Disse større bensinmotorene led imidlertid av typiske problemer på 1990-tallet: Skader på topplokkpakningen, slitasje på kamakselen og problemer med motorelektronikken gjorde dem til de mest vedlikeholdsintensive motorene i serien. Peugeot 306 XSi med 1,8-liters 16V-motor (110 hk) ble den mest populære sportsmodellen, men var også utsatt for problemer med topplokkpakningen.

Peugeot 306 dieselmotorer: Generasjon I (1993-2002)

Peugeot 306-dieselmotorene ble i begynnelsen dominert av den velprøvde 1,9 D med 68 hk, som ble ansett som svært slitesterk, men som bråkte mye og var treg. Det tekniske gjennombruddet kom med 1,9 TD (turbodiesel) med 90 hk, som utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele serien. Denne Peugeot 306 TD-motoren kombinerte robustheten til sugedieselen med betydelig bedre kjøreegenskaper, samtidig som den forble økonomisk med tanke på drivstofforbruk. Fra 1999 introduserte Peugeot den revolusjonerende 2.0 HDI med 90 hk, som satte nye standarder med common-rail innsprøytning og turbolading. Denne moderne Peugeot 306 HDI-motoren hadde en bensinmotors jevne gang og kraftutvikling med lavt drivstofforbruk. 1,9 TD med 75 hk var spesielt eksotisk og ble bare tilbudt i en kort periode. HDI-teknologien gjorde Peugeot 306 til en av de første kompaktbilene med en virkelig moderne dieselmotor, selv om de tidlige HDI-motorene tidvis hadde problemer med den komplekse innsprøytningsteknologien.

Peugeot 306 spesialmotorer: Generasjon I (1993-2002)

I tillegg til standardmotorene tilbød Peugeot en rekke spesialmotorer. Den mest spektakulære var 2,0-liters 16V i 306 GTI-6 med 167 hk, som var en av de mest ettertraktede sportsversjonene takket være sin karakteristiske 6-trinns girkasse og aggressive motortuning. Et annet høydepunkt var 1,9 TD med 92 hk i kabrioletversjonen, som var spesielt optimalisert for kjøring med åpent tak. Disse spesialmotorene i Peugeot 306-motorfamilien hadde spesielle ytelsesegenskaper, men var mer vedlikeholdskrevende enn standardmotorene på grunn av det lave antallet og den spesielle finjusteringen.

Peugeot 306-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Karakter
1,1 8V 60 HK 6,5-7,2 l/100 km Undermotorisert, treg Gjennomsnitt
1,4 8V 75 HK 6,8-7,5 l/100 km Topplokkpakning God
1,6 8V 90 HK 7,2-8,0 l/100 km Kamaksel, elektronikk Middels
1,6 16V 110 HK 7,5-8,2 l/100 km Topplokkpakning Moderat
1,8 16V 110 HK 8,0-8,5 l/100 km Sylinderhodepakning Moderat
2,0 16V 132-167 HK 8,5-9,5 l/100 km Vedlikeholdskrevende Problematisk
1,9 D 68 HK 5,5-6,0 l/100 km Høylytt, treg Gjennomsnittlig
1,9 TD 75-92 HK 5,8-6,2 l/100 km Svært robust Meget god
2.0 HDI 90 HK 5,2-5,8 l/100 km Innsprøytningsteknologi Bra

Konklusjon: De beste Peugeot 306-motorene gjennom tidene

Utviklingen av Peugeot 306-motorene demonstrerer på en imponerende måte den teknologiske utviklingen på 1990-tallet. Mens de tidlige bensinmotorene fortsatt slet med klassiske problemer, revolusjonerte HDI-teknologien dieseldriften. De sportslige 16V-bensinmotorene formet bildet av 306 som en dynamisk kompaktbil, men viste seg å kreve mye vedlikehold.

  • Beste Peugeot 306 bensinmotor:

1,4-liters 8V med 75 hk var den beste kombinasjonen av driftssikkerhet, økonomi og tilstrekkelig kraft til hverdagsbruk.

  • Beste Peugeot 306 dieselmotor:

1,9 TD med 90 hk regnes som legendarisk driftssikker og kombinerer lang levetid med gode kjøreegenskaper - det absolutte høydepunktet innen Peugeot 306 dieselteknologi.

  • Beste Peugeot 306 sportsmotor:

2,0-liters 16V i GTI-6 med 167 hk ga uforlignelige kjøreegenskaper, men krevde konsekvent vedlikehold og kyndig pleie.

For vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot 306-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

MOBIL Delvac MX ESP 153849 Motorolje 15W-40, 20l, Mineralolje
Anmeldelser - 4
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: DDC DFS 93K218, DDC DFS 93K222, Mack EO-N PP, Mack EO-O PP, Mack EOS-4.5, MB 228.31, Renault RLD-3, Volvo VDS-3, Volvo VDS-4, Volvo VDS-4.5, MAN M 3575, CATERPILLAR ECF-3, CUMMINS CES 20086
  • Spesifikasjon: API CF-4, API SN, ACEA E9, JASO DH-2
  • Produktlinje: Delvac
  • viskositetsklasse SAE: 15W-40
  • Versjon: MX ESP
  • olje: Mineralolje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil, Lastebiler
  • passer for motortype: Diesel
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 153849
  • Vår pris: 1709,62 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 15W-40, 20l, Mineralolje
Artikkelnummer: 153849
1709,62 kr
85,48 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 154291 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 42
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: ESP
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 154291
  • Vår pris: 622,23 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 154291
622,23 kr
155,56 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 150565 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Spesifikasjon: API CF, API SN, ACEA A3 / B4
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: 3000 X1
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150565
  • Vår pris: 601,55 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 150565
601,55 kr
120,31 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-18%
WALSER 11958 Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Kunstlær
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Universell: Ja
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 11958
  • Vår pris: 617,59 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Artikkelnummer: 11958
sammenlignet med Veil. pris 761,41 kr

617,59 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Trish 20038 Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 1
  • Material: Saueskinn
  • Farge: antrasit
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Stykk
  • Universell: Ja
  • Versjon: Trish
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 20038
  • Vår pris: 617,59 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Artikkelnummer: 20038
617,59 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-6%
CHEMPIOIL SAE 40 CH9404-1 Motorolje SAE 40, 1l
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • Innhold [liter]: 1
  • Spesifikasjon: API CH-4, API SJ
  • Produktlinje: SAE
  • viskositetsklasse SAE: SAE 40
  • Versjon: 40
  • Tank design: Flaske
  • Spesifikasjon iht. API: CH-4, SJ
  • CHEMPIOIL: Motorolje
  • Varenummer: CH9404-1
  • Vår pris: 129,25 kr
Detaljer
CHEMPIOIL Motorolje SAE 40, 1l
Artikkelnummer: CH9404-1
Mer
sammenlignet med Veil. pris 137,60 kr

129,25 kr
129,25 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Portland 13412 Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Polyester
  • Farge: svart / grå
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Portland
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13412
  • Vår pris: 254,08 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13412
254,08 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower 872381 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 35
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: GM LL-A-025, GM LL-B-025, MB 229.5, Porsche A40, PSA B71 2296, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872381
  • Vår pris: 529,39 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 872381
529,39 kr
132,35 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL SPECIAL PLUS MN7512-5 Motorolje 10W-30, 5l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 58
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.1, VW 501 01, VW 505 00
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA A3 / B3, API CF
  • Produktlinje: SPECIAL PLUS
  • viskositetsklasse SAE: 10W-30
  • olje: delsyntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7512-5
  • Vår pris: 354,57 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 10W-30, 5l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7512-5
Mer
354,57 kr
70,91 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Extreme MN7915-20 Motorolje 5W-40, 20l
Anmeldelser - 50
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CH-4, JASO MA2
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: Extreme
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil, Motorsykkel
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7915-20
  • Vår pris: 1350,51 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-40, 20l
Artikkelnummer: MN7915-20
Mer
1350,51 kr
67,53 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL DIESEL TURBO MN7904-10 Motorolje 5W-40, 10l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 19
Produkt info
  • Innhold [liter]: 10
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, VW 502 00, VW 505 00, MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2294, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, GM LL-A-025, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10725, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991
  • Spesifikasjon: API CI-4, ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: DIESEL TURBO
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • olje: Syntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7904-10
  • Vår pris: 724,33 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-40, 10l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7904-10
Mer
724,33 kr
72,43 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-71%
TotalEnergies Quartz INEO ECS 2198452 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 68
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2290, Fiat 9.55535-S1, Iveco 18-1811 SC1
  • Produsentanbefaling olje: Toyota
  • Spesifikasjon: ACEA C2
  • Produktlinje: Quartz
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: INEO ECS
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Varenummer: 2198452
  • Vår pris: 523,41 kr
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2198452
sammenlignet med Veil. pris 1859,56 kr

523,41 kr
104,68 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-18%
WALSER Modulo 13556 Setetrekk svart, Polyester, foran
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Polyester
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Modulo
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13556
  • Vår pris: 572,34 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13556
sammenlignet med Veil. pris 702,79 kr

572,34 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
FUCHS TITAN SYN MC 601411717 Motorolje 10W-40, 5l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 8
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.1, MB 229.3, PSA B71 2300, Renault RN0700, Renault RN0710, Fiat 9.55535-D2, Fiat 9.55535-G2, VW 502 00, VW 505 00
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: TITAN
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • Versjon: SYN MC
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • FUCHS: Motorolje
  • Varenummer: 601411717
  • Vår pris: 535,50 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FUCHS Motorolje 10W-40, 5l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 601411717
535,50 kr
107,10 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-12%
LIQUI MOLY Leichtlauf High Tech 3864 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 66
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-01, MB 229.5, PSA B71 2296, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, Chrysler MS-10725, Chrysler MS-10850, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2, GM LL-B-025, PSA B71 2294
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SP
  • Produktlinje: Leichtlauf
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: High Tech
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Varenummer: 3864
  • Vår pris: 702,55 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 3864
sammenlignet med Veil. pris 799,30 kr

702,55 kr
140,51 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: