Innholdsfortegnelse
Peugeot 306-motorer
Etter markedslanseringen i 1993 etablerte Peugeot 306 seg som en av 1990-tallets mest suksessrike kompaktbiler, og tilbød et bemerkelsesverdig variert utvalg av motorer gjennom hele produksjonsperioden. Den teknologiske utviklingen av Peugeot 306-motorene gjenspeiler overgangen fra klassiske sugemotorer til moderne innsprøytningsmotorer, og preger en hel generasjon fransk bilteknologi.

Peugeot 306 generasjon I (1993-2002)
Den eneste generasjonen av Peugeot 306 gjennomgikk flere ansiktsløftningsfaser og tekniske utviklinger i løpet av sin ni år lange produksjonsperiode, noe som spesielt gjenspeiles i motorteknologien. Kjørelengden til Peugeot 306-motorene varierte betraktelig: Mens de robuste dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de tidlige bensinmotorene ofte større reparasjoner av topplokkpakningen eller kamakselen mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 TD med 90 hk, som kombinerte pålitelighet, økonomi og holdbarhet på en optimal måte. Tekniske høydepunkter var introduksjonen av common-rail-teknologi i de senere HDI-dieselmotorene og utviklingen av kraftige 16V bensinmotorer, noe som bidro til at 306 fikk et sportslig rykte. I en markedssammenligning posisjonerte Peugeot 306 seg som en direkte konkurrent til VW Golf III og Opel Astra F, men imponerte med sitt karakteristiske franske chassisoppsett og innovative motorteknologi.
Peugeot 306 bensinmotorer: Generasjon I (1993-2002)
Peugeot 306 bensinmotorutvalget dekket et bredt spekter fra økonomiske innstegsmotorer til sportslige høyytelsesmotorer. 1,1-liters motoren med 60 hk dannet grunnlaget og viste seg å være økonomisk, men undermotorisert. 1,4-liters bensinmotoren var tilgjengelig med 75 hk og ga en god balanse mellom drivstofforbruk og ytelse. 1,6-liters motorene kom i forskjellige varianter: som 8V-versjon med 90 hk og som en kraftigere 16V-versjon med 110 hk. Høydepunktet blant Peugeot 306-bensinmotorene var 2,0-liters 16V med 132 hk, som særlig ble brukt i den sportslige 306 S16. Disse større bensinmotorene led imidlertid av typiske problemer på 1990-tallet: Skader på topplokkpakningen, slitasje på kamakselen og problemer med motorelektronikken gjorde dem til de mest vedlikeholdsintensive motorene i serien. Peugeot 306 XSi med 1,8-liters 16V-motor (110 hk) ble den mest populære sportsmodellen, men var også utsatt for problemer med topplokkpakningen.
Peugeot 306 dieselmotorer: Generasjon I (1993-2002)
Peugeot 306-dieselmotorene ble i begynnelsen dominert av den velprøvde 1,9 D med 68 hk, som ble ansett som svært slitesterk, men som bråkte mye og var treg. Det tekniske gjennombruddet kom med 1,9 TD (turbodiesel) med 90 hk, som utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele serien. Denne Peugeot 306 TD-motoren kombinerte robustheten til sugedieselen med betydelig bedre kjøreegenskaper, samtidig som den forble økonomisk med tanke på drivstofforbruk. Fra 1999 introduserte Peugeot den revolusjonerende 2.0 HDI med 90 hk, som satte nye standarder med common-rail innsprøytning og turbolading. Denne moderne Peugeot 306 HDI-motoren hadde en bensinmotors jevne gang og kraftutvikling med lavt drivstofforbruk. 1,9 TD med 75 hk var spesielt eksotisk og ble bare tilbudt i en kort periode. HDI-teknologien gjorde Peugeot 306 til en av de første kompaktbilene med en virkelig moderne dieselmotor, selv om de tidlige HDI-motorene tidvis hadde problemer med den komplekse innsprøytningsteknologien.
Peugeot 306 spesialmotorer: Generasjon I (1993-2002)
I tillegg til standardmotorene tilbød Peugeot en rekke spesialmotorer. Den mest spektakulære var 2,0-liters 16V i 306 GTI-6 med 167 hk, som var en av de mest ettertraktede sportsversjonene takket være sin karakteristiske 6-trinns girkasse og aggressive motortuning. Et annet høydepunkt var 1,9 TD med 92 hk i kabrioletversjonen, som var spesielt optimalisert for kjøring med åpent tak. Disse spesialmotorene i Peugeot 306-motorfamilien hadde spesielle ytelsesegenskaper, men var mer vedlikeholdskrevende enn standardmotorene på grunn av det lave antallet og den spesielle finjusteringen.
Peugeot 306-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
1,1 8V | 60 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Undermotorisert, treg | Gjennomsnitt |
1,4 8V | 75 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Topplokkpakning | God |
1,6 8V | 90 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Kamaksel, elektronikk | Middels |
1,6 16V | 110 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Topplokkpakning | Moderat |
1,8 16V | 110 HK | 8,0-8,5 l/100 km | Sylinderhodepakning | Moderat |
2,0 16V | 132-167 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Vedlikeholdskrevende | Problematisk |
1,9 D | 68 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Høylytt, treg | Gjennomsnittlig |
1,9 TD | 75-92 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2.0 HDI | 90 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Innsprøytningsteknologi | Bra |

Konklusjon: De beste Peugeot 306-motorene gjennom tidene
Utviklingen av Peugeot 306-motorene demonstrerer på en imponerende måte den teknologiske utviklingen på 1990-tallet. Mens de tidlige bensinmotorene fortsatt slet med klassiske problemer, revolusjonerte HDI-teknologien dieseldriften. De sportslige 16V-bensinmotorene formet bildet av 306 som en dynamisk kompaktbil, men viste seg å kreve mye vedlikehold.
- Beste Peugeot 306 bensinmotor:
1,4-liters 8V med 75 hk var den beste kombinasjonen av driftssikkerhet, økonomi og tilstrekkelig kraft til hverdagsbruk.
- Beste Peugeot 306 dieselmotor:
1,9 TD med 90 hk regnes som legendarisk driftssikker og kombinerer lang levetid med gode kjøreegenskaper - det absolutte høydepunktet innen Peugeot 306 dieselteknologi.
- Beste Peugeot 306 sportsmotor:
2,0-liters 16V i GTI-6 med 167 hk ga uforlignelige kjøreegenskaper, men krevde konsekvent vedlikehold og kyndig pleie.
For vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot 306-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.