Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz CLA-motorer
Siden markedslanseringen i 2013 har Mercedes-Benz CLA-modellserien etablert seg som en elegant inngang til det trestjernede stjernemerket, og tilbyr et mangfoldig utvalg av Mercedes-Benz CLA-motorer i to generasjoner. Fra økonomiske dieselmotorer til AMG-motorer med høy ytelse - den teknologiske utviklingen av CLA-motorene demonstrerer Mercedes-Benz' skifte mot elektrifisering.

Mercedes-Benz CLA generasjon I (2013-2019)
Den første generasjonen av Mercedes-Benz CLA var en milepæl for merket, ettersom den for første gang tilbød et rimelig firedørs coupéutseende samtidig som den introduserte ny motorteknologi. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde CDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, krevde de tidlige turboladede bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av turboladeren eller innsprøytningssystemet mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Skader på motoren på grunn av defekte registerkjeder var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var CLA 220 CDI med 177 hk, som kombinerte effekt, pålitelighet og økonomi på en optimal måte. Teknisk sett introduserte Mercedes for første gang den nye generasjonen firesylindrede dieselmotorer, mens bensinmotorene fokuserte på downsizing-filosofien med små, turboladede enheter. I premiumsegmentet plasserte CLA seg mellom BMW 1-serie og Audi A3 sedan, og Mercedes gjorde det spesielt godt når det gjaldt design.
Mercedes-Benz CLA bensinmotorer: Generasjon I (2013-2019)
Mercedes-Benz CLAs bensinmotorutvalg startet med CLA 180 (122 hk) og CLA 200 (156 hk), begge utstyrt med 1,6-liters turbomotorer. M270-motorkoden viste seg å være problematisk: strekk i registerkjeden, oljeforbruk og skader på turboladeren gjorde disse Mercedes-Benz CLA-motorene til de svakeste i generasjonen. CLA 250 med 2,0-liters motor (M270, 211 hk) var betydelig bedre, men led også av sporadiske problemer med høytrykkspumpen. Kronen på verket var AMG-variantene: CLA 45 AMG med sin 2,0-liters firesylindrede motor (M133, 360-381 hk) var den kraftigste firesylindrede serieproduserte motoren i verden på den tiden, men hadde en tendens til overoppheting og turboladerskader ved sportslig kjøring. Disse Mercedes-Benz CLA-motorene krevde omhyggelig vedlikehold og oljer av høy kvalitet.
Mercedes-Benz CLA dieselmotorer: Generasjon I (2013-2019)
Den nye OM651-motorfamilien dominerte Mercedes-Benz CLA-dieselmotorene. CLA 180 CDI (109 hk) fungerte som innstegsmodell, etterfulgt av CLA 200 CDI (136 hk) og toppmodellen CLA 220 CDI (177 hk). Alle Mercedes-Benz CLA-dieselmotorene hadde common-rail direkteinnsprøytning og oppfylte Euro 6-standarden. CLA 220 CDI utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra og med 2014 med optimalisert eksosgassrensing, viste seg å være svært holdbare og økonomiske. Disse Mercedes-Benz CLA-motorene hadde en utmerket kombinasjon av ytelse (400 Nm dreiemoment), lavt drivstofforbruk (4,1 l/100 km) og høy driftssikkerhet. Bare eksosresirkuleringen var tidvis utsatt for koksdannelse.
Mercedes-Benz CLA-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
CLA 180 (M270) | 122 HK | 6,4 l/100 km | Tannkjede, turbolader, oljeforbruk | Problematisk |
CLA 200 (M270) | 156 HK | 6,8 l/100 km | Tannkjede, høytrykkspumpe | Moderat |
CLA 250 (M270) | 211 HK | 7,2 l/100 km | Høytrykkspumpe, sporadisk turbolader | Middels |
CLA 45 AMG (M133) | 360-381 HK | 8,6 l/100 km | Overoppheting, skader på turboladeren | Moderat |
CLA 180 CDI (OM651) | 109 HK | 4,0 l/100 km | EGR-forkoking | God |
CLA 200 CDI (OM651) | 136 HK | 4,1 l/100 km | EGR-forkoking | God |
CLA 220 CDI (OM651) | 177 HK | 4,1 l/100 km | Svært robust, minimale EGR-problemer | Meget bra |

Mercedes-Benz CLA generasjon II (2019-2025)
Den andre generasjonen av Mercedes-Benz CLA markerte et betydelig kvalitetsløft og introduserte mild hybridteknologi i segmentet for første gang. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer, og de nye 2,0-liters dieselmotorene anses som spesielt holdbare. Større motorhavarier har blitt sjeldnere, og det er bare de kraftige AMG-bensinmotorene som fortsatt viser svakheter under ekstreme påkjenninger. Det absolutte høydepunktet var CLA 220 d med 194 hk - et teknisk mesterverk med toppmoderne dieselteknologi som bød på både kraft og effektivitet. Mildhybridteknologien debuterte også med EQBoost-systemet. I en markedssammenligning hevdet den nye CLA seg klart mot Audi A3 og BMW 2-serie Gran Coupé, særlig takket være den overlegne digitaliseringen med MBUX infotainment.
Mercedes-Benz CLA bensinmotorer: Generasjon II (2019-2025)
Mercedes-Benz CLA bensinmotorutvalg startet med CLA 180 (136 hk) og CLA 200 (163 hk), begge utstyrt med den nye 1,3-liters M282-motoren, som ble utviklet i samarbeid med Renault. Disse mindre CLA-motorene viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, med bare sporadiske problemer med ventilkoksing. CLA 250 fikk en 2,0-liters motor (M260, 224 hk) med et 48-volts mildhybridsystem, som sørget for jevnere lastoverganger og redusert drivstofforbruk. For sportslige sjåfører var det Mercedes-Benz CLA 35 AMG (306 hk) og CLA 45 S AMG (421 hk), der sistnevnte satte nye standarder for firesylindret ytelse med sin M139-motor. CLA 45 S AMG utviklet seg imidlertid til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om overoppheting under bruk på racerbane og høy slitasje på turboladeren under vedvarende sportslig kjøring.
Mercedes-Benz CLA dieselmotorer: Generasjon II (2019-2025)
Mercedes-Benz CLA 200 d (150 hk) og CLA 220 d (194 hk) er basert på den videreutviklede OM654-motorfamilien med den nyeste fjerde generasjons common-rail-teknologien. Alle Mercedes-Benz CLA dieselmotorer hadde SCR-katalysator med AdBlue-innsprøytning og oppfylte Euro 6d-standarden. CLA 220 d viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for hyppige sjåfører og lange reiser. Den nye aluminiumskonstruksjonen reduserte vekten med 40 kg sammenlignet med forgjengeren, mens forbrenningskammergeometrien med avtrappede skåler sørget for optimal forbrenning. Disse Mercedes-Benz CLA-motorene ble ansett som de reneste dieselmotorene i sin klasse.
Mercedes-Benz CLA mildhybrid bensinmotor: Generasjon II (2019-2025)
Fra 2019 ble EQBoost 48-voltsystemet brukt i de kraftigere bensinmotorene. CLA 250 EQBoost kombinerte 2,0-liters turboen med en 14 hk beltestarter-generator, som hjalp til med start og akselerasjon. Disse Mercedes-Benz CLA-motorene ga merkbart jevnere kraftoverføring og reduserte drivstofforbruket med opptil 0,4 liter per 100 km sammenlignet med konvensjonelle drivsystemer.
Mercedes-Benz CLA-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
CLA 180 (M282) | 136 HK | 6,0 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
CLA 200 (M282) | 163 HK | 6,2 l/100 km | Sporadisk ventilkoksing | Bra |
CLA 250 EQBoost (M260) | 224 HK | 6,8 l/100 km | Kompleks 48V-teknologi | Bra |
CLA 35 AMG (M260) | 306 HK | 7,8 l/100 km | Turbolader under kontinuerlig belastning | Gjennomsnittlig |
CLA 45 S AMG (M139) | 421 HK | 8,7 l/100 km | Overoppheting, slitasje på turboladeren | Problematisk |
CLA 200 d (OM654) | 150 HK | 4,4 l/100 km | Svært robust, moderne teknologi | Veldig bra |
CLA 220 d (OM654) | 194 HK | 4,2 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz CLA-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mercedes-Benz CLA-motorene viser tydelig merkets fremgang når det gjelder pålitelighet og effektivitet. Mens den første generasjonen fortsatt slet med typiske barnesykdommer, etablerte den andre generasjonen seg som moden og holdbar. Mercedes-Benz CLA-dieselmotorene forble det mest pålitelige valget i begge generasjonene, mens AMG-variantene fortsatte å kreve kompromisser når det gjelder langsiktig holdbarhet til tross for imponerende ytelse.
- Beste Mercedes-Benz CLA bensinmotor:
CLA 250 EQBoost (224 hk, generasjon II) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og utmerket pålitelighet, samtidig som den leverer sportslige ytelser.
- Beste Mercedes-Benz CLA dieselmotor:
CLA 220 d (194 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og kjøreegenskaper i begge generasjoner, og er anerkjent som en av de beste dieselmotorene i sin klasse.
- Beste hybridmotor i Mercedes-Benz CLA:
CLA 250 EQBoost med 48-volts mildhybridsystem gir den optimale balansen mellom ytelse, effektivitet og hverdagsbruk.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Mercedes-Benz CLA generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.