Innholdsfortegnelse
Gjør bilen din vinterklar: tips fra eksperter
I den kalde årstiden bør du passe litt ekstra på bilen og systemene i den. Mange komponenter og systemer i bilen utsettes for ekstra belastning, og kan derfor svikte plutselig. Vi gir deg noen råd om hvordan du kan forberede bilen din til den kalde årstiden, slik at du kan forhindre dette.
Dette bør sjekkes i bilen før det blir kaldt i været
- Batteriet. Kapasiteten blir i gjennomsnitt 20–50 % lavere, på grunn av at kjemiske reaksjoner forløper betydelig saktere når det er veldig kaldt. Problemet blir forsterket siden belastningen på batteriet øker om vinteren, på grunn av at det er flere enheter som slås på. Det kreves også mer energi for å starte motoren. Det kan hende at et gammelt batteri ikke vil fungere når det blir kaldt. Derfor bør du kontrollere tilstanden til denne enheten, fortrinnsvis på et verksted. Det må sannsynligvis lades opp på nytt eller platene må desulfateres. Batteriet bør byttes ut hvis det er utslitt.
Tips fra AUTODOC. Det anbefales å velge AGM-batterier med geléelektrolytt. De er mer effektive ved lave temperaturer og mer motstandsdyktige mot vibrasjoner. Husk at om vinteren så må selv et nytt batteri lades opp gjentatte ganger med en spesiell lader.
- Startmotor og dynamo. Det kan være at batteriet blir fortere utladet, hvis startmotoren er defekt. Hvis ytelsen til dynamoen blir dårligere, så lader batteriet hele tiden for lite. Det fører til reduksjon av den aktive massen og at platene sulfaterer.
Tips fra AUTODOC. Sjekk strammingen til dynamoreimen regelmessig. Reimer med sprekker eller slitasje, eller oljete og slakke reimer er de hyppigste årsakene til at batteriet ikke lades nok opp.
- Klimaanlegg. Hvor komfortabelt du har det bak rattet, avhenger av temperaturen inne i bilen. Sørg for at varmeapparatet eller klimaanlegget er i god stand, slik at du ikke blir sittende og fryse i kupeen. Når du gjør dette, må du sjekke om rørene er intakte, at pumpen og kondensatoren fungerer riktig og at luftventiler og radiatoren ikke er tette. Det er best å få kontrollen utført av fagfolk.
Tips fra AUTODOC. Det anbefales å bytte kupéfilteret før vintersesongen. Luftsirkulasjonen hindres når det er tilstoppet, noe som ofte fører til dugg på vinduene. Problemet er spesielt relevant på vinterstid på grunn av temperaturforskjellene.
- 4. Dørpakninger. Det blir kaldt og vått i kupeen hvis disse er slitt. Høy fuktighet kan føre til at bilen ruster. I tillegg kan dørene fryse fast i dørkarmen. Derfor bør du bytte gummielementene, hvis du oppdager at pakningene er herdet eller sprukket, kulde eller lyder utenfra trenger inn i kupeen eller du kan høre en bestemt knirkelyd fra døren når du kjører på ujevne veier.
Tips fra AUTODOC. Bruk et spesiell silikonfett på pakningene fra tid til annen for å beskytte dem mot temperaturendringer, frost og fuktighet.
- Karosseri og understell. Temperaturendringer, smeltemidler som veisalt, snø, smuss og vann har en ødeleggende effekt på karosseriet og hjulopphenget. Om våren kan det med ett være store rustflekker på steder hvor det bare var små sprekker og riper før vinteren. Selv småfeil bør repareres i tide, spesielt før det blir kaldt. Undersiden av bilen bør behandles med spesielle korrosjonshindrende middel. Hakk bør lakkeres over. Du kan få kjøpt polymer-baserte poleringsmidler til karosseriet. Ikke bare får dette overflaten til å skinne, men det danner også en beskyttende film over den.
Tips fra AUTODOC. Hvis bilen står parkert i en garasje, bør du unngå at temperaturen i den er mye høyere enn utetemperaturen. I varme omgivelser kan veisaltet begynne å reagere raskere med lakken til bilen.
- Vindusviskersystem. Bilruter er svært utsatt for tilsmussing om vinteren på grunn av slaps og snø. Derfor må hele systemet for å vaske rutene fungerer godt. Sjekk at dysene ikke er tilstoppet, og pass på at gummielementene til viskerbladene ikke er blitt harde eller har sprekker. Fyll på med frostvæske om nødvendig.
Tips fra AUTODOC. Du bør velge viskerblad, som er laget til vinterbruk i den kalde årstiden. Gummidelene i disse er laget av en spesiell vannavstøtende gummi, som ikke mister elastisiteten i kuldegrader. Deler av metall byttes ut med plastdeler, ettersom de er mindre utsatt for å fryse fast, eller beskyttes med et spesielt deksel. Noen viskermodeller har innebygde varmeelement som forhindrer at komponentene fryser fast til frontruten.
- Glødeplugger. Defekte glødeplugger kan føre til problemer med å starte motoren. Noen ganger er det umulig å starte motoren i det hele tatt.
Tips fra AUTODOC. Hvis én plugg blir i ustand, så er det stor sannsynlighet for at resten også svikter snart. Derfor bør du erstatte disse reservedelene som et sett.
Dette må byttes
- Dekk. Det er forbudt å kjøre med sommerdekk om vinteren. Derfor må du bytte fra sommerdekk til vinterdekk så snart den gjennomsnittlige dagstemperaturen faller under 7 °C i noen dager. Sistnevnte er laget av en mykere gummiblanding, som forblir elastisk ved lave temperaturer, og slitebanen har flere seiper som gir godt grep på glatte overflater.
- Olje. Nå til dags produserer de fleste produsentene helårsoljer. Hvis bilen brukes i områder med hardt klima, så bør trolig smøremiddelet byttes. For eksempel, kan ikke helårsolje med viskositetsgraden 25W-40 brukes ved temperaturer under -5 °C og 20W-40 under -10 °C. Oljene blir tykkere når det er veldig kaldt, noe som øker motorslitasje i betydelig grad, samt belastningen på startmotoren og drivstofforbruk.
- Diesel. Diesel for sommerbruk tykner allerede ved minusgrader som -5 °C. Den kan ikke brukes uten å varmes opp på forhånd. Drivstoff for vinterstid bevarer fluiditeten ned til -35 °C , og enkelte typer til -55 °C, på grunn av spesielle komponenter.
9 typer tilbehør og midler som kan gi umiddelbar hjelp om vinteren
- Snø- og isskrape med børste. Du kan enkelt fjerne is og snø fra vindu og karosseri ved hjelp av denne, uten å skade lakken eller ripe opp vinduene. Den er uunnværlig hvis bilen parkeres utendørs.
- Antiduggmiddel (duggfjerner). Den består av kjemiske sammensetninger som danner en usynlig, beskyttende barriere på glassoverflaten og dermed forhindrer kondens.
- Låsspray. Dette er et spesielt, gjennomtrengende middel som gjør det enklere å åpne en frossen lås. Den brukes også til å forebygge at låsen fryser.
- Spade. Den er uunnværlig når du må fjerne snø fra under hjulene på en bil som har kjørt seg fast. Det anbefales å ha 2 spader i bagasjerommet, en som er firkantet og en med rund kant. Den første er praktisk når du må måke snø på store områder. Sistnevnte behøves til å fjerne snø og is fra under bilen.
- Antisklimatter. De plasseres under hjul som sklir på snødekte og glatte veier.
- Setetrekk. De beskytter polstringen mot smuss og gir et ekstra luftlag som får setene til å føles varmere når du setter deg inn i bilen. Vi anbefaler også at du kjøper setetrekk med varmefunksjon for å få behageligere kjøreturer.
- Startkabler. De hjelper deg med å starte motoren via et annet kjøretøy hvis batteriet er utladet. Du bør velge tykke kabler med store alligatorklemmer. Selv ved ubetydelig motstand i kretsen, går all kraften til å varme opp ledningen, og ikke til motorstarten.
- Slepetau. Det kan hjelpe deg med å få løs en bil hvis den sitter fast i en snøfonn.
- Antifrost. Dette er et kjemisk middel som fungerer av-isende. Det kan for eksempel brukes til å fjerne is fra inngangen til garasjen.
Konklusjon. Mange defekter, som er umerkelige om sommeren, dukker opp om vinteren på grunn av tøffe driftsforhold. For å unngå at systemene i bilen svikter når det passer minst, og du blir stående fast langt ute i ødemarken, anbefales det å ha bilen på service før vinteren kommer. Du bør helst få dette utført på et verksted før været blir kald. Du kan stole på kjøretøyet ditt hvis alle enhetene og montasjene fungerer riktig og du har enkle, men nyttige tilbehør tilgjengelig.
Nyttige videoer om dette temaet: