Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz CLK-motorer
Fra 1997 til 2009 etablerte Mercedes-Benz CLK-modellserien seg som en elegant coupé og cabriolet i den øvre mellomklassen og tilbød et imponerende utvalg av motorer over to generasjoner, fra økonomiske firesylindrede kompressorer til kraftige V8-motorer. Den teknologiske utviklingen gjenspeilte Mercedes' skifte fra velprøvd teknologi til innovative løsninger.

Mercedes-Benz CLK generasjon I (1997-2003)
Den første CLK-generasjonen var preget av Mercedes' tradisjonelle ingeniørkunst og kjennetegnes av robuste motorer med lang levetid. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden lett 350 000 til 500 000 kilometer, og de store sugemotorene var spesielt pålitelige. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig mellom 200 000 og 300 000 kilometer, hovedsakelig på slitasjeutsatte komponenter som vannpumper eller kompressorer til klimaanlegget. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var CLK 430 med sin 4,3-liters V8-motor, som kombinerte kraft, jevn gange og pålitelighet på en perfekt måte. Kompressorteknologien var fortsatt i sin spede begynnelse og forårsaket av og til problemer med ladeluftkjøleren, mens sugemotorene var praktisk talt uforgjengelige.
Mercedes-Benz CLK bensinmotorer: Generasjon I (1997-2003)
Mercedes-Benz CLKs bensinmotorutvalg besto av et bredt utvalg av fire-, seks- og åttesylindrede motorer. Innstegsmodellen var CLK 200 med 100 kW (136 hk) fra en 2,0-liters firesylindret motor, etterfulgt av CLK 200 Kompressor med 120 kW (163 hk). Disse tidlige Mercedes-Benz CLK Kompressor-motorene (M 111) hadde tidvis problemer med ladeluftkjøleren og kompressorens magnetclutch. CLK 230 Kompressor med 142 kW (193 hk) var betydelig mer driftssikker og hadde en god balanse mellom ytelse og forbruk. Den sekssylindrede CLK 320 med 160 kW (218 hk) fra den velprøvde M 112-motoren dominerte utvalget og viste seg å være usedvanlig slitesterk. Kronen på verket var CLK 430 med 205 kW (279 hk) og den sjeldne CLK 55 AMG med 255 kW (347 hk), begge utstyrt med V8-motorer som var praktisk talt uforgjengelige.
Mercedes-Benz CLK dieselmotorer: Generasjon I (1997-2003)
Mercedes-Benz CLK-dieselmotorene var først CLK 200 CDI med 75 kW (102 hk) og senere CLK 220 CDI med 92 kW (125 hk). Disse tidlige CDI-motorene (OM 611 og OM 646) viste seg å være svært økonomiske med et drivstofforbruk på rundt 6,5 liter per 100 km, men led av typiske problemer for den første CDI-generasjonen: koksing av innsprøytningsdysene, problemer med resirkulering av eksosgassen og sporadiske feil på glødepluggene. Mercedes-Benz CLK 270 CDI med 125 kW (170 hk) kom først i 2002 og tilbød betydelig mer effekt, men var også mer utsatt for skader på turboladeren hvis vedlikeholdet ble forsømt.
Mercedes-Benz CLK-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
CLK 200 | 136 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Vannpumpe, tennspoler | God |
CLK 200 Kompressor | 163 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Ladeluftkjøler, clutch for kompressor | Middels |
CLK 230 Kompressor | 193 HK | 9,0-9,8 l/100 km | Robust, sporadisk kompressor | Bra |
CLK 320 | 218 HK | 9,5-10,2 l/100 km | Svært robust, vannpumpe | Meget bra |
CLK 430 | 279 HK | 11,0-12,5 l/100 km | Praktisk talt uforgjengelig | Veldig bra |
CLK 55 AMG | 347 HK | 13,5-15,0 l/100 km | Svært robust, høyt drivstofforbruk | Meget bra |
CLK 200 CDI | 102 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Injektorer, EGR-ventil | Gjennomsnittlig |
CLK 220 CDI | 125 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Injektorer, glødeplugger | Gjennomsnitt |
CLK 270 CDI | 170 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Turbolader, injektorer | Moderat |

Mercedes-Benz CLK generasjon II (2002-2009)
Den andre generasjonen Mercedes-Benz CLK markerte et teknologisk sprang med mer moderne motorer og forbedret elektronikk, men brakte også med seg nye utfordringer. Kjørelengden holdt seg på et høyt nivå med 300 000 til 450 000 kilometer, og de reviderte V6- og V8-motorene var spesielt slitesterke. Større motorskader oppstod hovedsakelig i AMG-variantene med høy ytelse hvis vedlikeholdsintervallene ikke ble overholdt. Den fremragende motoren i denne generasjonen var CLK 350 med sin 3,5-liters V6-motor, som kombinerte ytelse, pålitelighet og moderate forbruksverdier på en optimal måte. De tidlige CDI-dieselmotorene med sine følsomme injektorer og kompressormotorene med sine komplekse ladetrykksystemer viste seg derimot å være problematiske.
Mercedes-Benz CLK bensinmotorer: Generasjon II (2002-2009)
Det reviderte bensinmotorprogrammet til Mercedes-Benz CLK startet med CLK 200 Kompressor med 120 kW (163 hk), som fra 2006 ble erstattet av den kraftigere CLK 200 Kompressor med 135 kW (184 hk). Disse Mercedes-Benz CLK-motorene (M 271) viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, men hadde tidvis problemer med balanseakselen og kjedestrammeren. CLK 280 med 170 kW (231 hk) og CLK 350 med 200 kW (272 hk) var basert på den velprøvde M 272 V6-motoren og ble ansett som de mest pålitelige bensinmotorene i denne generasjonen. Blant V8-motorene briljerte CLK 500 med 225 kW (306 hk), mens AMG-variantene CLK 55 AMG med 270 kW (367 hk) og CLK 63 AMG med 354 kW (481 hk) bød på imponerende ytelse, men også høyere vedlikeholdskostnader.
Mercedes-Benz CLK dieselmotorer: Generasjon II (2002-2009)
Mercedes-Benz CLK-dieselprogrammet ble betydelig utvidet med CLK 200 CDI med 90 kW (122 hk), CLK 220 CDI med 110 kW (150 hk) og CLK 320 CDI med 165 kW (224 hk). Disse mer moderne CDI-motorene (OM 646 og OM 642) hadde betydelig bedre ytelse og jevnere gange enn sine forgjengere. Mercedes-Benz CLK 220 CDI utviklet seg til å bli den beste dieselen i denne generasjonen, med utmerket driftssikkerhet og et drivstofforbruk på bare 5,8-6,5 liter per 100 km. CLK 320 CDI forble imidlertid problematisk med sin V6-diesel, som hadde problemer med eksosresirkuleringen og partikkelfilteret - spesielt på korte turer.
Mercedes-Benz CLK-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
CLK 200 Kompressor | 163-184 HK | 8,2-9,0 l/100 km | Balanseringsaksel, kjedestrammer | God |
CLK 280 | 231 HK | 9,8-10,5 l/100 km | Svært robust, sporadisk vannpumpe | Meget bra |
CLK 350 | 272 HK | 10,2-11,0 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |
CLK 500 | 306 HK | 11,8-13,2 l/100 km | Robust, høyere vedlikeholdskostnader | Bra |
CLK 55 AMG | 367 HK | 13,0-15,5 l/100 km | Kompleks, høyt vedlikeholdsbehov | Gjennomsnittlig |
CLK 63 AMG | 481 HK | 14,5-17,0 l/100 km | Svært høyt vedlikeholdsbehov | Moderat |
CLK 200 CDI | 122 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Injektorer, moderat pålitelighet | Middels |
CLK 220 CDI | 150 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Svært pålitelig, økonomisk | Meget god |
CLK 320 CDI | 224 HK | 6,8-7,8 l/100 km | EGR-ventil, partikkelfilter | Moderat |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz CLK-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Mercedes-Benz CLK-motorene viser tydelig Mercedes' skifte fra velprøvd sugemotorteknologi til mer komplekse, men mer effektive løsninger. Mens de store volum-sugemotorene i begge generasjoner imponerte med sin eksepsjonelle levetid, brakte kompressor- og dieselteknologien med seg nye utfordringer. Andre generasjon V6-motorer representerte det optimale kompromisset mellom ytelse, pålitelighet og økonomi.
- Beste Mercedes-Benz CLK bensinmotor:
CLK 350 (272 hk, generasjon II) med sin 3,5-liters V6-motor kombinerer fremragende ytelse med eksepsjonell driftssikkerhet og moderate driftskostnader.
- Beste Mercedes-Benz CLK dieselmotor:
CLK 220 CDI (150 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av driftssikkerhet, økonomi og hverdagsvennlighet med et drivstofforbruk på bare 5,8-6,5 liter per 100 km.
- Beste Mercedes-Benz CLK sugemotor:
CLK 430 (279 hk, generasjon I) med sin 4,3-liters V8-motor regnes som nærmest uforgjengelig og byr på klassiske Mercedes-egenskaper som jevn gange og lang levetid.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Mercedes-Benz CLK tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.