• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Mercedes-Benz CLK-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Mercedes-Benz CLK generasjon I (1997-2003)
    1. Mercedes-Benz CLK bensinmotorer: Generasjon I (1997-2003)
    2. Mercedes-Benz CLK dieselmotorer: Generasjon I (1997-2003)
  2. Mercedes-Benz CLK generasjon II (2002-2009)
    1. Mercedes-Benz CLK bensinmotorer: Generasjon II (2002-2009)
    2. Mercedes-Benz CLK dieselmotorer: Generasjon II (2002-2009)
  3. Konklusjon: De beste Mercedes-Benz CLK-motorene gjennom alle generasjoner

Fra 1997 til 2009 etablerte Mercedes-Benz CLK-modellserien seg som en elegant coupé og cabriolet i den øvre mellomklassen og tilbød et imponerende utvalg av motorer over to generasjoner, fra økonomiske firesylindrede kompressorer til kraftige V8-motorer. Den teknologiske utviklingen gjenspeilte Mercedes' skifte fra velprøvd teknologi til innovative løsninger.

Mercedes-Benz CLK generasjon I (1997-2003)

Mercedes-Benz CLK generasjon I (1997-2003)

Den første CLK-generasjonen var preget av Mercedes' tradisjonelle ingeniørkunst og kjennetegnes av robuste motorer med lang levetid. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden lett 350 000 til 500 000 kilometer, og de store sugemotorene var spesielt pålitelige. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig mellom 200 000 og 300 000 kilometer, hovedsakelig på slitasjeutsatte komponenter som vannpumper eller kompressorer til klimaanlegget. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var CLK 430 med sin 4,3-liters V8-motor, som kombinerte kraft, jevn gange og pålitelighet på en perfekt måte. Kompressorteknologien var fortsatt i sin spede begynnelse og forårsaket av og til problemer med ladeluftkjøleren, mens sugemotorene var praktisk talt uforgjengelige.

Mercedes-Benz CLK bensinmotorer: Generasjon I (1997-2003)

Mercedes-Benz CLKs bensinmotorutvalg besto av et bredt utvalg av fire-, seks- og åttesylindrede motorer. Innstegsmodellen var CLK 200 med 100 kW (136 hk) fra en 2,0-liters firesylindret motor, etterfulgt av CLK 200 Kompressor med 120 kW (163 hk). Disse tidlige Mercedes-Benz CLK Kompressor-motorene (M 111) hadde tidvis problemer med ladeluftkjøleren og kompressorens magnetclutch. CLK 230 Kompressor med 142 kW (193 hk) var betydelig mer driftssikker og hadde en god balanse mellom ytelse og forbruk. Den sekssylindrede CLK 320 med 160 kW (218 hk) fra den velprøvde M 112-motoren dominerte utvalget og viste seg å være usedvanlig slitesterk. Kronen på verket var CLK 430 med 205 kW (279 hk) og den sjeldne CLK 55 AMG med 255 kW (347 hk), begge utstyrt med V8-motorer som var praktisk talt uforgjengelige.

Mercedes-Benz CLK dieselmotorer: Generasjon I (1997-2003)

Mercedes-Benz CLK-dieselmotorene var først CLK 200 CDI med 75 kW (102 hk) og senere CLK 220 CDI med 92 kW (125 hk). Disse tidlige CDI-motorene (OM 611 og OM 646) viste seg å være svært økonomiske med et drivstofforbruk på rundt 6,5 liter per 100 km, men led av typiske problemer for den første CDI-generasjonen: koksing av innsprøytningsdysene, problemer med resirkulering av eksosgassen og sporadiske feil på glødepluggene. Mercedes-Benz CLK 270 CDI med 125 kW (170 hk) kom først i 2002 og tilbød betydelig mer effekt, men var også mer utsatt for skader på turboladeren hvis vedlikeholdet ble forsømt.

Mercedes-Benz CLK-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
CLK 200 136 HK 8,5-9,2 l/100 km Vannpumpe, tennspoler God
CLK 200 Kompressor 163 HK 8,8-9,5 l/100 km Ladeluftkjøler, clutch for kompressor Middels
CLK 230 Kompressor 193 HK 9,0-9,8 l/100 km Robust, sporadisk kompressor Bra
CLK 320 218 HK 9,5-10,2 l/100 km Svært robust, vannpumpe Meget bra
CLK 430 279 HK 11,0-12,5 l/100 km Praktisk talt uforgjengelig Veldig bra
CLK 55 AMG 347 HK 13,5-15,0 l/100 km Svært robust, høyt drivstofforbruk Meget bra
CLK 200 CDI 102 HK 6,0-6,8 l/100 km Injektorer, EGR-ventil Gjennomsnittlig
CLK 220 CDI 125 HK 6,2-7,0 l/100 km Injektorer, glødeplugger Gjennomsnitt
CLK 270 CDI 170 HK 6,8-7,5 l/100 km Turbolader, injektorer Moderat

Mercedes-Benz CLK generasjon II (2002-2009)

Mercedes-Benz CLK generasjon II (2002-2009)

Den andre generasjonen Mercedes-Benz CLK markerte et teknologisk sprang med mer moderne motorer og forbedret elektronikk, men brakte også med seg nye utfordringer. Kjørelengden holdt seg på et høyt nivå med 300 000 til 450 000 kilometer, og de reviderte V6- og V8-motorene var spesielt slitesterke. Større motorskader oppstod hovedsakelig i AMG-variantene med høy ytelse hvis vedlikeholdsintervallene ikke ble overholdt. Den fremragende motoren i denne generasjonen var CLK 350 med sin 3,5-liters V6-motor, som kombinerte ytelse, pålitelighet og moderate forbruksverdier på en optimal måte. De tidlige CDI-dieselmotorene med sine følsomme injektorer og kompressormotorene med sine komplekse ladetrykksystemer viste seg derimot å være problematiske.

Mercedes-Benz CLK bensinmotorer: Generasjon II (2002-2009)

Det reviderte bensinmotorprogrammet til Mercedes-Benz CLK startet med CLK 200 Kompressor med 120 kW (163 hk), som fra 2006 ble erstattet av den kraftigere CLK 200 Kompressor med 135 kW (184 hk). Disse Mercedes-Benz CLK-motorene (M 271) viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, men hadde tidvis problemer med balanseakselen og kjedestrammeren. CLK 280 med 170 kW (231 hk) og CLK 350 med 200 kW (272 hk) var basert på den velprøvde M 272 V6-motoren og ble ansett som de mest pålitelige bensinmotorene i denne generasjonen. Blant V8-motorene briljerte CLK 500 med 225 kW (306 hk), mens AMG-variantene CLK 55 AMG med 270 kW (367 hk) og CLK 63 AMG med 354 kW (481 hk) bød på imponerende ytelse, men også høyere vedlikeholdskostnader.

Mercedes-Benz CLK dieselmotorer: Generasjon II (2002-2009)

Mercedes-Benz CLK-dieselprogrammet ble betydelig utvidet med CLK 200 CDI med 90 kW (122 hk), CLK 220 CDI med 110 kW (150 hk) og CLK 320 CDI med 165 kW (224 hk). Disse mer moderne CDI-motorene (OM 646 og OM 642) hadde betydelig bedre ytelse og jevnere gange enn sine forgjengere. Mercedes-Benz CLK 220 CDI utviklet seg til å bli den beste dieselen i denne generasjonen, med utmerket driftssikkerhet og et drivstofforbruk på bare 5,8-6,5 liter per 100 km. CLK 320 CDI forble imidlertid problematisk med sin V6-diesel, som hadde problemer med eksosresirkuleringen og partikkelfilteret - spesielt på korte turer.

Mercedes-Benz CLK-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
CLK 200 Kompressor 163-184 HK 8,2-9,0 l/100 km Balanseringsaksel, kjedestrammer God
CLK 280 231 HK 9,8-10,5 l/100 km Svært robust, sporadisk vannpumpe Meget bra
CLK 350 272 HK 10,2-11,0 l/100 km Utmerket driftssikkerhet Meget god
CLK 500 306 HK 11,8-13,2 l/100 km Robust, høyere vedlikeholdskostnader Bra
CLK 55 AMG 367 HK 13,0-15,5 l/100 km Kompleks, høyt vedlikeholdsbehov Gjennomsnittlig
CLK 63 AMG 481 HK 14,5-17,0 l/100 km Svært høyt vedlikeholdsbehov Moderat
CLK 200 CDI 122 HK 5,5-6,2 l/100 km Injektorer, moderat pålitelighet Middels
CLK 220 CDI 150 HK 5,8-6,5 l/100 km Svært pålitelig, økonomisk Meget god
CLK 320 CDI 224 HK 6,8-7,8 l/100 km EGR-ventil, partikkelfilter Moderat

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz CLK-motorene gjennom alle generasjoner

Utviklingen av Mercedes-Benz CLK-motorene viser tydelig Mercedes' skifte fra velprøvd sugemotorteknologi til mer komplekse, men mer effektive løsninger. Mens de store volum-sugemotorene i begge generasjoner imponerte med sin eksepsjonelle levetid, brakte kompressor- og dieselteknologien med seg nye utfordringer. Andre generasjon V6-motorer representerte det optimale kompromisset mellom ytelse, pålitelighet og økonomi.

  • Beste Mercedes-Benz CLK bensinmotor:

CLK 350 (272 hk, generasjon II) med sin 3,5-liters V6-motor kombinerer fremragende ytelse med eksepsjonell driftssikkerhet og moderate driftskostnader.

  • Beste Mercedes-Benz CLK dieselmotor:

CLK 220 CDI (150 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av driftssikkerhet, økonomi og hverdagsvennlighet med et drivstofforbruk på bare 5,8-6,5 liter per 100 km.

  • Beste Mercedes-Benz CLK sugemotor:

CLK 430 (279 hk, generasjon I) med sin 4,3-liters V8-motor regnes som nærmest uforgjengelig og byr på klassiske Mercedes-egenskaper som jevn gange og lang levetid.

For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Mercedes-Benz CLK tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

-52%
MOBIL Delvac MX Super Defense V4 121650 Motorolje 15W-40, 20l
Anmeldelser - 8
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 15W-40
  • ACEA: ACEA B2, ACEA E3
  • API: API CF-4
  • Produsentens anbefalinger: DDC DFS 93K215, Mack EO-N, Mack EO-M Plus, MB 228.3, Renault RLD-2, Volvo VDS-3, MTU-2, CUMMINS CES 20071, CUMMINS CES 20072, Mack EO-M, MAN M 3275-1, Renault RLD
  • Innhold [liter]: 20
  • Produktlinje: Delvac
  • Versjon: MX Super Defense V4
  • Varenummer: 121650
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Lastebiler
  • egnet for drivstofftype: Diesel
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 1689,32 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 15W-40, 20l
Artikkelnummer: 121650
sammenlignet med Veil. pris 3587,75 kr

1689,32 kr
84,47 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
LIQUI MOLY Top Tec 4200 8973 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 81
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-G30, OV0401547-D30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, BMW Longlife-04, BMW Longlife-01 FE , VW 505 00, VW 505 01, VW 506 00, VW 506 01
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Top Tec
  • Versjon: 4200
  • Varenummer: 8973
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • ikke for motorprodusent: TDI R5, VAG: V10
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Vår pris: 905,19 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 8973
905,19 kr
181,04 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline 874734 Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Egenskaper: Ferdigblandet
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G11, G12, G12+, G12++, G13
  • Farge: gul
  • Spesifikasjon: G13
  • Innhold [liter]: 5
  • Tank design: Kanne
  • Universell: Ja
  • Valvoline: Frostvæske
  • Varenummer: 874734
  • Vår pris: 450,14 kr
Detaljer
Valvoline Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Artikkelnummer: 874734
Mer
450,14 kr
90,03 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-71%
TotalEnergies Quartz INEO Long Life 2204218 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 76
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, VW 504 00, Porsche C30, VW 507 00, BMW Longlife-04
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Quartz
  • Versjon: INEO Long Life
  • Varenummer: 2204218
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Vår pris: 564,05 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2204218
sammenlignet med Veil. pris 1953,85 kr

564,05 kr
112,81 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-10 Motorolje 5W-30, 10l
Anmeldelser - 54
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 10
  • Produktlinje: Longlife
  • Versjon: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-10
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 751,33 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l
Artikkelnummer: MN7715-10
Mer
751,33 kr
75,13 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 151057 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: ESP
  • Varenummer: 151057
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 759,14 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151057
Mer
759,14 kr
189,79 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
TOYOTA Premium Fuel Economy 08880-83389 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 13
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-30
  • ACEA: ACEA C2
  • API: API SN
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Premium Fuel Economy
  • Varenummer: 08880-83389
  • TOYOTA: Motorolje
  • Vår pris: 913,77 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TOYOTA Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 08880-83389
913,77 kr
182,75 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
OPEL GM DEXOS2™ SUPER SYNTHETIC 19 42 003 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 81
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: VW 502 00, VW 505 00, VW 505 01, MB 229.51, GM LL-A-025, GM LL-B-025
  • Innhold [liter]: 5
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: DEXOS2™
  • Versjon: SUPER SYNTHETIC
  • Varenummer: 19 42 003
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • OPEL GM: Motorolje
  • Vår pris: 566,93 kr
Detaljer
OPEL GM Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 19 42 003
566,93 kr
113,39 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Mercedes-Benz Genuine Engine Oil A000989950211AMEE Motorolje 5W-30, 1l
Anmeldelser - 9
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-30
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.52
  • Innhold [liter]: 1
  • Produktlinje: Genuine Engine Oil
  • Varenummer: A000989950211AMEE
  • Tank design: Flaske
  • Mercedes-Benz: Motorolje
  • Vår pris: 263,46 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
Mercedes-Benz Motorolje 5W-30, 1l
Artikkelnummer: A000989950211AMEE
Mer
263,46 kr
263,46 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL DIESEL MN7402-20 Motorolje 15W-40, 20l, Mineralolje
Anmeldelser - 10
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 15W-40
  • ACEA: ACEA E2, ACEA A3 / B3, ACEA A2 / B2
  • API: API CG-4, API CF, API SL
  • Produsentens anbefalinger: VW 505 00, VW 501 01, MB 228.3, MB 229.1, MAN M 3275, Volvo VDS, MTU-2
  • Innhold [liter]: 20
  • olje: Mineralolje
  • Produktlinje: DIESEL
  • Varenummer: MN7402-20
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 1106,06 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 15W-40, 20l, Mineralolje
Artikkelnummer: MN7402-20
Mer
1106,06 kr
55,30 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY PREMIUM MN7908-5 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 96
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.52, MB 229.31, VW 505 01, MB 229.51, BMW Longlife-04, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 226.5
  • Innhold [liter]: 5
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY PREMIUM
  • Varenummer: MN7908-5
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 420,72 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7908-5
Mer
420,72 kr
84,14 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL RACING+ESTER MN7902-20 Motorolje 10W-60, 20l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 10W-60
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: VW 501 01, VW 505 00, MB 229.1, Ford WSS-M2C153-E, GM 6094-M
  • Innhold [liter]: 20
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: RACING+ESTER
  • Varenummer: MN7902-20
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 1482,10 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 10W-60, 20l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7902-20
Mer
1482,10 kr
74,11 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL Vecton Fuel Saver E6/E9 159CAA Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 10
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-30
  • ACEA: ACEA E6, ACEA E7, ACEA E9
  • API: API CJ-4
  • JASO: JASO DH-2
  • Produsentens anbefalinger: CATERPILLAR ECF-3, CUMMINS CES 20081, DQC IV-10 LA, Mack EO-M Plus, Mack EO-N PP, Mack EO-O PP, MAN M 3677, MB 228.31, MB 228.51, MTU-3.1, Renault RLD-3, Volvo CNG, Volvo VDS-4, Scania LDF-4, Ford WSS-M2C213-A1, MAN M 3271-1
  • Innhold [liter]: 20
  • Produktlinje: Vecton
  • Versjon: Fuel Saver E6 / E9
  • Varenummer: 159CAA
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil, Lastebiler
  • passer for motortype: Diesel
  • CASTROL: Motorolje
  • Vår pris: 2412,70 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: 159CAA
2412,70 kr
120,64 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-8%
CHEMPIOIL SAE 40 CH9404-1 Motorolje SAE 40, 1l
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: SAE 40
  • API: API CH-4, API SJ
  • Innhold [liter]: 1
  • Produktlinje: SAE
  • Versjon: 40
  • Varenummer: CH9404-1
  • Tank design: Flaske
  • CHEMPIOIL: Motorolje
  • Vår pris: 126,53 kr
Detaljer
CHEMPIOIL Motorolje SAE 40, 1l
Artikkelnummer: CH9404-1
Mer
sammenlignet med Veil. pris 137,60 kr

126,53 kr
126,53 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-5 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 25
Produkt info
  • SAE-viskositetsklasse: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Longlife
  • Versjon: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-5
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 442,50 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: MN7715-5
Mer
442,50 kr
88,50 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: