Innholdsfortegnelse
Renault Captur-motorer
Siden lanseringen i 2013 har Renault Captur etablert seg som en av de mest suksessrike crossover-bilene i B-segmentet, og tilbyr et allsidig Renault Captur-motorutvalg i to generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra konvensjonelle bensin- og dieselmotorer til moderne hybriddrivlinjer gjenspeiler Renaults skifte mot elektrisk mobilitet.

Renault Captur generasjon I (2013-2019)
Den første generasjonen av Renault Captur var Renaults dristige inntreden i crossover-segmentet og var kjennetegnet av velprøvde, men teknisk enkle motorer. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype og vedlikeholdskvalitet: Mens de robuste 1,5 dCi-dieselmotorene lett nådde 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, viste de mindre bensinmotorene ofte de første tegnene på slitasje på tannhjulskjeden og kamakselfaserne mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Større skader var imidlertid sjeldne, ettersom motorene var teknisk modne. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,5 dCi med 90 hk, som kombinerte pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en optimal måte, og som viste seg å være praktisk talt uforgjengelig.
Renault Captur bensinmotorer: Generasjon I (2013-2019)
Renault Capturs bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. 0.9 TCe var den minste motoren som var tilgjengelig med 66 kW (90 hk) og ga en god balanse mellom forbruk og ytelse, men led av og til av problemer med registerkjeden etter høy kjørelengde. 1.2 TCe med 87 kW (118 hk) ble den mest populære bensinmotoren i Renault Captur og viste seg å være en pålitelig hverdagsmotor med moderat drivstofforbruk. Disse Renault Captur-motorene var kjennetegnet av enkelt vedlikehold og lave reparasjonskostnader, men viste raskere slitasje på registerkjeden ved sportslig kjøring. Den kraftigste bensinmotoren i Renault Captur var 1.3 TCe med 110 kW (150 hk), som først ble introdusert i 2018 og ga betydelig mer trekkraft.
Renault Captur dieselmotorer: Generasjon I (2013-2019)
Renault Captur-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde 1,5 dCi i ulike effektnivåer fra 66 kW (90 hk) til 81 kW (110 hk). Renault Captur 1,5 dCi med 66 kW (90 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra 2015 med optimalisert common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, viste seg å være usedvanlig slitesterke og økonomiske. Disse Renault Captur dCi-motorene oppfylte allerede Euro 6-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av lavt drivstofforbruk, høy driftssikkerhet og gunstige vedlikeholdskostnader. De eneste typiske svakhetene var partikkelfilteret ved hyppige korte kjøreturer og sporadiske problemer med innsprøytningssystemet etter svært lange kjørelengder.
Renault Captur-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
0,9 TCe | 90 HK | 5,1-5,6 l/100 km | Tannhjulskjede etter høy kjørelengde | Bra |
1,2 TCe | 118 HK | 5,3-5,8 l/100 km | Tannhjulskjede med sportslig kjørestil | Bra |
1,3 TCe | 150 HK | 5,7-6,2 l/100 km | Ny, lite langtidserfaring | Bra |
1,5 dCi | 90-110 HK | 3,6-4,2 l/100 km | Partikkelfilter for korte kjøreturer | Meget bra |

Renault Captur generasjon II (2019-i dag)
Den andre generasjonen av Renault Captur markerte et teknologisk kvantesprang og anses for å være betydelig mer avansert enn forgjengeren. De fleste motorene i denne generasjonen kan enkelt gå 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, selv om de nye 1,3 TCe-bensinmotorene overrasker med moderne teknologier som sylinderdeaktivering. Større motorfeil er blitt svært sjeldne, og det er bare de mer komplekse hybridmotorene som av og til har elektroniske problemer. Det absolutte høydepunktet var E-Tech Hybrid med 145 hk - et innovativt system uten clutchgir som bød på både effektivitet og kjøreglede. Ren elektrisk mobilitet debuterte også med Captur E-Tech Electric fra 2022, som teknisk sett ikke er en forbrenningsmotor.
Renault Captur bensinmotorer: Generasjon II (2019-i dag)
Bensinmotorutvalget i Renault Captur fokuserer på moderne turbomotorer. 1.0 TCe med 67 kW (91 hk) fungerer som innstegsmotor og tilbyr solide ytelser for bykjøring, men viser sine begrensninger ved motorveihastigheter. 1.3 TCe er tilgjengelig i to effektstørrelser på 103 kW (140 hk) og 114 kW (155 hk), og har blitt midtpunktet i Renault Capturs motorutvalg. Disse moderne Renault Captur TCe-motorene har sylinderdeaktivering og variabel ventilstyring, noe som gir lavt drivstofforbruk og god ytelse. Renault Captur 1.3 TCe med 114 kW (155 hk) viser seg å være spesielt velbalansert og tilbyr sportslige ytelser med moderat drivstofforbruk, men har av og til problemer med den komplekse elektronikken i sylinderdeaktiveringssystemet.
Renault Captur dieselmotorer: Generasjon II (2019-i dag)
Den velprøvde Renault Captur 1.5 dCi har blitt videreutviklet og er nå tilgjengelig som Blue dCi med 70 kW (95 hk) og 85 kW (115 hk). Alle Renault Captur-dieselmotorer har moderne SCR-teknologi med AdBlue-innsprøytning og optimaliserte partikkelfiltre. Renault Captur 1.5 Blue dCi med 85 kW (115 hk) viste seg å være den mest effektive og pålitelige konvensjonelle motoren i denne generasjonen, med et reelt drivstofforbruk på bare 3,8-4,4 liter per 100 km og høy driftssikkerhet på lang sikt - ideelt for hyppige sjåfører og lengre kjøreturer. AdBlue-teknologien fungerer problemfritt, men krever regelmessig påfylling ca. hver 15 000-20 000 kilometer.
Renault Captur hybriddrift: Generasjon II (2019-i dag)
Renault Captur E-Tech Hybrid med en systemeffekt på 105 kW (143 hk) kombinerer en 1,6-liters sugemotor med to elektriske motorer og en innovativ clutchløs girkasse. Dette systemet er basert på Renaults Formel 1-erfaring og gir svært jevn kjøring med lavt drivstofforbruk. Renault Captur Hybrid har imidlertid av og til problemer med det komplekse girstyringssystemet og elektroniske komponenter som krever spesialiserte verksteder. Systemeffekten på 143 hk gir tilstrekkelig kraft til alle kjøresituasjoner med et standard drivstofforbruk på bare 4,3 liter per 100 km.
Renault Captur-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TCe | 91 HK | 5,4-5,9 l/100 km | Begrenset ytelse på motorvei | Gjennomsnitt |
1,3 TCe | 140-155 HK | 5,6-6,1 l/100 km | Elektronikk for deaktivering av sylindere | Bra |
1,5 Blue dCi | 95-115 HK | 3,8-4,4 l/100 km | AdBlue-system, svært robust | Meget bra |
E-Tech Hybrid | 143 HK | 4,3 l/100 km | Kompleks girkassekontroll | Bra |

Renault Captur - historisk utvikling og teknologisk sprang fremover
Utviklingen av Renault Captur-motorene viser tydelig Renaults skifte fra konvensjonelle til elektrifiserte drivsystemer. Mens den første generasjonen fortsatt baserte seg på velprøvd, enkel teknologi, introduserte den andre generasjonen innovativ hybridteknologi og moderne turbomotorer. Kontinuiteten i dieselmotorene er spesielt bemerkelsesverdig: 1.5 dCi/Blue dCi har vist seg å være svært pålitelig og økonomisk i begge generasjonene. Når det gjelder bensinmotorene, har det vært en tydelig progresjon fra de enkle TCe-motorene i den første generasjonen til de ultramoderne 1.3 TCe-enhetene med sylinderdeaktivering. Den beste bensinmotoren i den første generasjonen var 1.2 TCe med 118 hk, mens 1.3 TCe med 155 hk var den mest imponerende i andre generasjon. Blant dieselmotorene dominerte den kraftigste 1.5 dCi-varianten i begge generasjonene som det optimale kompromisset mellom ytelse og effektivitet.

Konklusjon: De beste Renault Captur-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Renault Captur-motorene viser tydelig Renaults vellykkede overgang til moderne, effektive drivsystemer. Mens dieselmotorene i Renault Captur har bevist sin pålitelighet og økonomi i begge generasjoner, har bensinmotorene utviklet seg fra enkle enheter til banebrytende enheter med innovativ teknologi. Den nye andregenerasjons hybridteknologien baner vei for miljøbevisste sjåfører uten rekkeviddeangst.
- Beste bensinmotor i Renault Captur:
Renault Captur 1.3 TCe (155 hk, generasjon II) kombinerer avansert turboteknologi med sylinderdeaktivering, noe som gir den beste balansen mellom ytelse, effektivitet og kjøreglede.
- Beste Renault Captur dieselmotor:
Renault Captur 1.5 Blue dCi (115 hk, generasjon II) viderefører tradisjonen med pålitelige og økonomiske dieselmotorer, og tilbyr den beste kombinasjonen av økonomi og hverdagsvennlighet.
- Beste Renault Captur hybridmotor:
Renault Captur E-Tech Hybrid (143 hk, generasjon II) med sin innovative clutchløse girkasse og lave drivstofforbruk med jevn kjøring.
For vedlikehold og reservedeler til alle Renault Captur-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale reservedeler av høy kvalitet med rask levering og ekspertrådgivning.