Innholdsfortegnelse
Kia Picanto-motorer
Siden markedslanseringen i 2004 har Kia Picanto etablert seg som en pålitelig subkompaktbil, med et kompakt, men sofistikert utvalg av motorer i tre generasjoner. Den tekniske utviklingen av Kia Picanto-motorene viser en kontinuerlig forbedring av effektivitet og pålitelighet gjennom nesten to tiår.

Kia Picanto generasjon I (2004-2011)
Den første Kia Picanto-generasjonen var kjennetegnet av enkle, men robuste sugemotorer som med riktig vedlikehold lett nådde 200 000 til 300 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis først påkrevd etter 150 000 til 200 000 kilometer, hovedsakelig på clutchen og eksosanlegget. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1.1 CVVT med 65 hk, som kombinerte pålitelighet og økonomi på en optimal måte og viste seg å være praktisk talt uforgjengelig. De tekniske høydepunktene lå i enkelheten: ingen kompleks elektronikk, vedlikeholdsvennlig design og rimelige reservedeler gjorde den tidlige Kia Picanto til det ideelle innstegskjøretøyet. I en markedssammenligning posisjonerte Picanto seg som et rimelig alternativ til etablerte konkurrenter som VW up! eller Opel Karl.
Kia Picantos bensinmotorer: Generasjon I (2004-2011)
Kia Picanto-motorutvalget i den første generasjonen besto utelukkende av bensinmotorer med naturlig aspirerte motorer. Grunnmotoren var en 1,0-liters tresylindret motor med 44 kW (60 hk), som var ekstremt økonomisk, men som nådde sine grenser ved motorveikjøring. Den populære firesylindrede 1,1-liters motoren med 48 kW (65 hk) ble en bestselger og ble ansett som den mest driftssikre Kia Picanto-motoren i denne generasjonen. Begge motorene var utstyrt med CVVT-teknologi (Continuous Variable Valve Timing) og oppfylte Euro 4-normen. Typiske problemer var begrenset til slitasjerelaterte komponenter som tennplugger og luftfiltre, mens motoren i seg selv ble ansett som praktisk talt uforgjengelig.
Kia Picanto-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 CVVT | 60 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Lite kraft for motorveikjøring | Bra |
1,1 CVVT | 65 HK | 5,4-6,0 l/100 km | Praktisk talt ingen serieproblemer | Veldig bra |

Kia Picanto generasjon II (2011-2017)
Den andre Kia Picanto-generasjonen brakte med seg et betydelig teknologisk sprang, og med forsiktig vedlikehold oppnådde den en kjørelengde på 250 000 til 350 000 kilometer. Større reparasjoner ble først nødvendig etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig på understellskomponenter. Den fremragende motoren i denne generasjonen var 1.0 T-GDI med 100 hk - Kias første turbobensinmotor i subcompact-segmentet, som forble overraskende pålitelig til tross for sin kompleksitet. Tekniske nyvinninger som direkte innsprøytning, start-stopp-system og ISG (Idle Stop & Go) markerte overgangen til moderne motorteknologi. Markedsposisjoneringen var nå mer direkte mot premiumkonkurrenter som Mini Cooper eller Fiat 500, og Picanto scoret poeng med sitt utmerkede forhold mellom pris og ytelse.
Kia Picantos bensinmotorer: Generasjon II (2011-2017)
Andre generasjon av Kia Picantos motorer besto av tre bensinvarianter med betydelig mer moderne teknologi. Innstegsmotoren var fortsatt en 1,0-liters sugemotor med 51 kW (69 hk), som nå hadde direkte innsprøytning (GDI) og viste seg å være svært økonomisk. 1,25-liters motoren med 63 kW (85 hk) ga mer komfort på lengre reiser og ble ansett som den mest balanserte Kia Picanto-motoren i denne generasjonen. Høydepunktet var imidlertid 1.0 T-GDI med 74 kW (100 hk) - en liten tresylindret turbomotor som kombinerte sportslige ytelser med akseptabelt drivstofforbruk. Alle motorene hadde start-stopp-system og oppfylte Euro 5-normen. Problemene skyldtes hovedsakelig forsømt vedlikehold, spesielt med turbomotoren på grunn av tilstoppede luftfiltre eller motorolje av lav kvalitet.
Kia Picanto-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 GDI | 69 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Tilfeldige innsprøytningsdyser | Bra |
1,25 MPI | 85 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Robust, få problemer | Meget bra |
1,0 T-GDI | 100 HK | 5,0-5,6 l/100 km | Turbolader med dårlig vedlikehold | Bra |

Kia Picanto generasjon III (2017-i dag)
Den nåværende Kia Picanto-generasjonen representerer høydepunktet i Kias småbilutvikling og oppnår kjørelengder på over 300 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner må først påregnes etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som bremser og støtdempere. Den absolutte toppmotoren er den reviderte 1.0 T-GDI med 100 hk, som nå kan skilte med optimalisert turboladerteknologi og forbedret holdbarhet. Blant de tekniske høydepunktene er moderne tilkoblingsmuligheter, forbedrede sikkerhetssystemer og raffinert motorstyring. Picanto har befestet sin markedsposisjon som et premiumalternativ i subcompact-segmentet, og den imponerer med 7 års garanti og utmerket byggekvalitet.
Kia Picantos bensinmotorer: Generasjon III (2017-i dag)
Det nåværende motorutvalget i Kia Picanto fokuserer på tre velprøvde bensinmotorer. Den 1,0-liters sugemotoren med 49 kW (67 hk) fungerer som en økonomisk innstegsmotor og regnes som den mest driftssikre Kia Picanto-motoren i den nåværende generasjonen. 1,25-liters motoren med 62 kW (84 hk) gir det beste kompromisset mellom ytelse og forbruk for hverdagsbilister. Den reviderte 1.0 T-GDI med 74 kW (100 hk) er betydelig forbedret sammenlignet med forgjengeren, og har nå en mer holdbar turbolader. Alle motorene oppfyller Euro 6d-standarden og har optimaliserte start-stopp-systemer. De vanligste problemene er begrenset til sporadiske programvareoppdateringer og for tidlig slitasje på bremseklossene på turbomodellen ved sportslig kjøring.
Kia Picanto motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 MPI | 67 HK | 4,9-5,5 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Veldig bra |
1,25 MPI | 84 HK | 5,1-5,7 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,0 T-GDI | 100 HK | 4,7-5,3 l/100 km | Betydelig forbedret | Bra |

Konklusjon: De beste Kia Picanto-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Kia Picanto-motorene viser en bemerkelsesverdig kontinuitet når det gjelder pålitelighet på tvers av alle tre generasjonene. Mens de første generasjonene var preget av enkelhet, byr de moderne motorene også på høy effektivitet og moderne teknologi. Kia Picanto-motorene er blant de mest pålitelige i småbilsegmentet og nyter godt av Kias utmerkede garantipakke.
- Beste Kia Picanto bensinmotor:
1,25 MPI (84 hk, generasjon III) gir den optimale balansen mellom ytelse, forbruk og langsiktig pålitelighet for daglig bruk.
- Den mest pålitelige Kia Picanto-motoren:
1.1 CVVT (65 hk, generasjon I) regnes som praktisk talt uforgjengelig og er ideell for prisbevisste sjåfører med lave krav til ytelse.
- Den mest sportslige Kia Picanto-motoren:
Den nåværende versjonen av 1.0 T-GDI (100 hk, generasjon III) kombinerer sportslige kjøreegenskaper med akseptabel driftssikkerhet og moderne drivstofforbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Kia Picanto tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.