Innholdsfortegnelse
Mazda CX-5-motorer
Mazda CX-5 har etablert seg som en innovativ kompakt SUV siden lanseringen i 2012, og tilbyr et sofistikert motorprogram med revolusjonerende SKYACTIV-teknologi over to generasjoner. Den kontinuerlige utviklingen av drivlinjene viser Mazdas fokus på effektivitet og pålitelighet uten elektrifisering.

Mazda CX-5 generasjon I (2012-2017)
Den første generasjonen av Mazda CX-5 var en pioner innen Mazdas SKYACTIV-filosofi og kjennetegnes av eksepsjonelt økonomiske og holdbare motorer. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden lett 250 000 til 350 000 kilometer, og SKYACTIV-G-bensinmotorene var spesielt effektive takket være det høye kompresjonsforholdet på 14:1. Større motorskader var ekstremt sjeldne, og det var bare registerkjeden på bensinmotorene som av og til måtte skiftes rundt 150 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var SKYACTIV-D 2.2 med 175 hk, som på en optimal måte kombinerte effekt, driftssikkerhet og fremragende drivstofforbruk. Mazda har bevisst posisjonert CX-5 som et alternativ til tyske premium-SUV-er, med fokus på driftssikkerhet fremfor luksus.
Mazda CX-5 bensinmotorer: Generasjon I (2012-2017)
Bensinmotorene i Mazda CX-5 var i sin helhet basert på den revolusjonerende SKYACTIV-G-teknologien. 2.0 SKYACTIV-G var tilgjengelig med 121 kW (165 hk) som hovedmotor og var kjennetegnet av et eksepsjonelt høyt kompresjonsforhold på 14:1. En kraftigere variant med 118 kW (160 hk) ble lagt til senere, men ble installert sjeldnere. Disse Mazda CX-5-motorene ble ansett for å være de mest driftssikre bensinmotorene i sin klasse: De eneste nevneverdige svakhetene var sporadisk forlengelse av registerkjeden etter 120 000-150 000 kilometer og sjeldne problemer med høytrykksinnsprøytningspumpene ved bruk av dårligere drivstoff. SKYACTIV-G 2.0 utviklet seg til å bli referansemotoren for økonomiske sugemotorer og oppnådde forbrukstall som ellers var forbeholdt turbomotorer.
Mazda CX-5 dieselmotorer: Generasjon I (2012-2017)
SKYACTIV-D 2.2 dominerte Mazda CX-5-dieselprogrammet med ulike ytelser fra 110 kW (150 hk) til 129 kW (175 hk). Denne Mazda CX-5-dieselen var et teknisk mesterverk med det laveste kompresjonsforholdet i sin klasse (14:1 i stedet for de vanlige 16-17:1) og totrinns turboladning. SKYACTIV-D 2.2 med 175 hk utviklet seg til å bli den beste motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra 2015 og utover med optimalisert utslippskontroll, viste seg å være ekstremt holdbare og økonomiske. Disse dieselmotorene i Mazda CX-5 oppfylte allerede Euro 6-standarden uten AdBlue-system, og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofføkonomi og pålitelighet med et testforbruk på bare 4,8-5,2 liter per 100 km.
Mazda CX-5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
SKYACTIV-G 2.0 | 160-165 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Av og til timingkjede | Meget bra |
SKYACTIV-D 2,2 | 150-175 HK | 4,8-5,6 l/100 km | Svært robust, sjelden problemer | Veldig bra |

Mazda CX-5 generasjon II (2017-2024)
Den andre generasjonen av Mazda CX-5 foredlet den velprøvde SKYACTIV-teknologien og regnes som den mest modne av alle generasjoner. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og både SKYACTIV-G-bensinmotoren og SKYACTIV-D-dieselmotoren anses som usedvanlig slitesterke. Større motorskader er praktisk talt uhørt, og det er bare de kraftige 2,5-turbobensinmotorene som av og til viser svakheter under ekstreme belastninger. Det absolutte høydepunktet var SKYACTIV-D 2.2 med 184 hk - en videreutviklet dieselmotor med enda bedre effektivitet og smidighet. Som en spesialitet introduserte Mazda i 2019 SKYACTIV-G 2.5 Turbo med 230 hk, som ikke krever hybridisering, men som fortsatt er svært økonomisk.
Mazda CX-5 bensinmotorer: Generasjon II (2017-2024)
Mazda CX-5s bensinmotorutvalg startet med den videreutviklede SKYACTIV-G 2.0 (121 kW/165 hk), som ble supplert med den mer moderne SKYACTIV-G 2.5 (143 kW/194 hk) fra 2019. Disse sugemotorene i Mazda CX-5 har vist seg å være enda mer driftssikre enn sine forgjengere, nesten uten produksjonsproblemer. For sportslige sjåfører var Mazda CX-5 2.5 Turbo med 170 kW (231 hk) tilgjengelig fra 2019, men kun med firehjulsdrift. SKYACTIV-G 2.5 Turbo utviklet seg til å bli den kraftigste motoren i denne generasjonen, men viste tidvis økt oljeforbruk med en svært sportslig kjørestil - likevel var den betydelig mer pålitelig enn sammenlignbare tyske turbomotorer. Det spesielle med alle Mazda CX-5-bensinmotorene var den høye kompresjonen uten turbolading (med unntak av 2,5 Turbo), noe som førte til eksepsjonell lang levetid.
Mazda CX-5 dieselmotorer: Generasjon II (2017-2024)
Mazda CX-5 SKYACTIV-D 2.2 ble tilbudt i ulike effektstørrelser fra 110 kW (150 hk) til 135 kW (184 hk). Alle Mazda CX-5 dieselmotorer hadde den videreutviklede SKYACTIV-D-teknologien med optimalisert forbrenning og enda lavere kompresjon. SKYACTIV-D 2.2 med 135 kW (184 hk) viste seg å være den mest effektive og pålitelige motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,5-5,1 liter per 100 km og praktisk talt ingen standardproblemer - ideelt for hyppige sjåfører og tilhengerdrift. Det spesielle var fraværet av AdBlue-system, noe som holdt vedlikeholdskostnadene lave og økte driftssikkerheten.
Mazda CX-5 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
SKYACTIV-G 2,0 | 165 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Praktisk talt ingen standardproblemer | Veldig bra |
SKYACTIV-G 2,5 | 194 HK | 6,4-7,2 l/100 km | Svært robust | Meget god |
SKYACTIV-G 2,5 Turbo | 231 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Sporadisk oljeforbruk | Bra |
SKYACTIV-D 2,2 | 150-184 HK | 4,5-5,4 l/100 km | Ekstremt robust | Svært god |

Mazda CX-5 generasjon III (2024-i dag)
Den nåværende Mazda CX-5-generasjonen fortsetter å basere seg på velprøvde forbrenningsmotorer uten elektrifisering, og representerer Mazdas tro på at perfeksjonerte forbrenningsmotorer kan være mer effektive enn hybrider. Alle motorene er basert på den nyeste SKYACTIV-X-teknologien med kontrollert kompresjonstenning for bensinmotorer. Siden generasjonen bare har vært på markedet siden 2024, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er SKYACTIV-X 2.0 med 186 hk, som kombinerer dieseleffektivitet med jevn bensinkjøring. SKYACTIV-X-teknologien lover en levetid på over 400 000 kilometer, ettersom den kontrollerte kompresjonstenningen gjør at motoren arbeider ekstremt skånsomt.
Mazda CX-5 SKYACTIV-X bensinmotor: Generasjon III (2024-i dag)
Den revolusjonerende SKYACTIV-X 2.0 med 137 kW (186 hk) danner grunnlaget for Mazda CX-5-motorserien. Denne Mazda CX-5-motoren har gniststyrt kompresjonstenning (SPCCI) og fungerer som en dieselmotor, men går på bensin. SKYACTIV-X 2.0 regnes som en teknisk revolusjon og er i ferd med å utvikle seg til å bli den mest innovative motoren i denne generasjonen - den gir dieselforbruk med jevn bensinkjøring og har så langt vært fri for serieproduksjonsproblemer. Teknologien tillater et kompresjonsforhold på 16:1 i bensinmodus, noe som tidligere ble ansett som umulig.
Mazda CX-5 bensinmotorer: Generasjon III (2024-i dag)
I tillegg til SKYACTIV-X er den velprøvde SKYACTIV-G 2.5 med 143 kW (194 hk) tilgjengelig, som viderefører tradisjonen med pålitelige sugemotorer i Mazda CX-5. For sportslige krav finnes fortsatt SKYACTIV-G 2.5 Turbo med 170 kW (231 hk), som teknisk sett er uforandret fra forrige generasjon.
Mazda CX-5 dieselmotorer: Generasjon III (2024-i dag)
Den velprøvde SKYACTIV-D 2.2 med 135 kW (184 hk) er fortsatt den eneste dieselmotoren som er tilgjengelig, og den viderefører tradisjonen med ekstremt pålitelige Mazda CX-5-dieselmotorer. De tekniske nyvinningene begrenser seg til optimalisert utslippskontroll for Euro 7-samsvar.
Mazda CX-5 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
SKYACTIV-X 2.0 | 186 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
SKYACTIV-G 2,5 | 194 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Bevist robust | Meget god |
SKYACTIV-G 2,5 Turbo | 231 HK | 7,6-8,2 l/100 km | Sporadisk oljeforbruk | Bra |
SKYACTIV-D 2,2 | 184 HK | 4,3-5,0 l/100 km | Ekstremt robust | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Mazda CX-5-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mazda CX-5-motorene viser en konsekvent videreføring av SKYACTIV-filosofien uten elektrifisering. Mens andre produsenter satser på kompleks hybridteknologi, fortsetter Mazda å perfeksjonere forbrenningsmotorene og oppnår imponerende tall for effektivitet og pålitelighet. Den nye tredjegenerasjons SKYACTIV-X-teknologien representerer en revolusjonerende tilnærming som kombinerer diesel- og bensinteknologi.
- Beste bensinmotor i Mazda CX-5:
SKYACTIV-X 2.0 (186 hk, generasjon III) kombinerer revolusjonerende kompresjonstenning med dieseleffektivitet og jevn bensinkjøring med hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste Mazda CX-5 dieselmotor:
SKYACTIV-D 2.2 (184 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner uten AdBlue-system.
- Beste allround-motor i Mazda CX-5:
SKYACTIV-G 2.5 (194 hk, generasjon II og III) med sin velprøvde sugemotorteknologi, høye kompresjonsforhold og praktisk talt ingen produksjonsproblemer.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Mazda CX-5, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.