Land Rover Discovery-motorer
Land Rover Discovery har etablert seg som en av de mest allsidige terrengbilene siden lanseringen i 1989, og tilbyr et imponerende Land Rover Discovery-motorutvalg gjennom fem generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg nye teknologier, med teknologisk utvikling som spenner fra robuste V8-motorer til moderne turbodieselmotorer og hybride drivlinjer.
Land Rover Discovery-motorer: Historiske generasjoner I-II (1989-2004)

De to første Land Rover Discovery-generasjonene kjennetegnet merket som robuste terrengkjøretøy med karakteristiske britiske motorer. Disse tidlige modellene nådde vanligvis 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, mens V8-bensinmotorene ofte krevde mer kostbare reparasjoner på mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet i denne epoken var 300Tdi-dieselmotoren (1994-1998), som kombinerte legendarisk pålitelighet med utmerkede offroad-egenskaper. De tidlige Land Rover Discovery-motorene var preget av mekanisk enkelhet, noe som gjorde reparasjoner enklere, men som også resulterte i høyere drivstofforbruk. I markedssammenligningen ble Discovery posisjonert som et mer praktisk alternativ til Range Rover, med lignende terrengegenskaper, men til en lavere pris.
Land Rover Discovery bensinmotorer: Historiske generasjoner I-II (1989-2004)
Land Rover Discovery bensinmotorutvalget ble dominert av ulike V8-motorer. I den første generasjonen (1989-1998) ble det først brukt en 3,5-liters V8 med 134 hk, etterfulgt av den kraftigere 3,9-liters V8 med 182 hk fra 1990. I den andre generasjonen (1998-2004) ble den mer moderne 4,0-liters V8 med 188 hk og den kraftige 4,6-liters V8 med 224 hk introdusert. Disse Land Rover Discovery V8-motorene (Rover V8-familien) led av typiske problemer som skader på topplokkpakningen, overoppheting på grunn av defekte vannpumper og et høyt drivstofforbruk på 12-15 liter per 100 km. Den beste bensinmotoren var andre generasjon 4,0-liters V8, som hadde en god balanse mellom ytelse og driftssikkerhet.
Land Rover Discovery dieselmotorer: Historiske generasjoner I-II (1989-2004)
Suksesshistorien til Land Rover Discovery-dieselmotorene begynte med 2,5-liters turbodiesel (200Tdi) fra 1989 til 1994 med 111 hk. Denne ble erstattet av den legendariske 300Tdi (2,5 liter, 122 hk), som ble produsert fra 1994 til 1998 og regnes som en av de beste Land Rover-motorene gjennom tidene. Andre generasjon kom med den mer moderne Td5-motoren (2,5 liter, 138 hk) med elektronisk drivstoffinnsprøytning, som ble brukt fra 1998 til 2004. Land Rover Discovery 300Tdi utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i begge generasjonene - mekanisk enkel, robust og med utmerkede terrengegenskaper. Td5 var mer teknisk avansert, men mer utsatt for elektroniske problemer og svikt i oljepumpen.
Land Rover Discovery-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
3,5 V8 |
134 HK |
14,0-15,5 l/100 km |
Topplokkpakning, overoppheting |
Moderat |
3,9/4,0 V8 |
182-188 HK |
12,5-14,0 l/100 km |
Vannpumpe, høyt forbruk |
Middels |
4,6 V8 |
224 HK |
13,5-15,0 l/100 km |
Overoppheting, elektronikk |
Moderat |
200Tdi |
111 HK |
9,0-10,5 l/100 km |
Høylytt, men robust |
Bra |
300Tdi |
122 HK |
8,5-9,5 l/100 km |
Svært pålitelig |
Meget god |
Td5 |
138 HK |
8,0-9,0 l/100 km |
Oljepumpe, elektronikk |
Bra |
Land Rover Discovery-motorer: Generasjon III (2004-2009)

Tredje generasjon Land Rover Discovery markerte et teknologisk sprang med mer moderne elektronikk og raffinerte motorer. Denne generasjonen nådde vanligvis 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og dieselmotorene var betydelig mer holdbare enn V8-bensinmotorene. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 120 000 og 180 000 kilometer, spesielt for de mer elektronisk komplekse systemene. Det absolutte høydepunktet var 2.7 TDV6-dieselmotoren, som for første gang kombinerte V6-dieselteknologi med twin-turbo-lading. Denne generasjonen introduserte også luftfjæring som standard for første gang, noe som økte komforten, men også skapte nye problemkilder. I en markedssammenligning konkurrerte Discovery nå direkte med BMW X5 og Mercedes ML-klasse.
Land Rover Discovery bensinmotorer: Generasjon III (2004-2009)
Land Rover Discovery-bensinmotorutvalget ble dominert av den velprøvde 4,4-liters V8-motoren med 299 hk, som var basert på Jaguar-Ford-teknologi. Denne Land Rover Discovery V8 (AJ-V8) hadde betydelig mer effekt enn sine forgjengere, men led av typiske problemer som problemer med registerkjeden, vannpumpefeil og et fortsatt høyt drivstofforbruk på 11-13 liter per 100 km. Motoren var generelt mer driftssikker enn de eldre Rover V8-motorene, men krevde regelmessig vedlikehold av registerkjeden hver 100 000. kilometer. Det fantes også en kraftigere versjon med 305 hk i senere årsmodeller.
Land Rover Discovery dieselmotorer: Generasjon III (2004-2009)
Den revolusjonerende Land Rover Discovery 2.7 TDV6 med 190 hk var merkets første V6-dieselmotor og var basert på Ford Lion-teknologi med sekvensiell twin-turbolading. Denne Land Rover Discovery TDV6 utviklet seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen, med utmerket kraftutvikling, moderat drivstofforbruk på 8,5-9,5 liter per 100 km og god driftssikkerhet. Typiske problemer var sporadiske skader på turboladeren på grunn av forsømt vedlikehold og problemer med EGR-ventilen. Motoren hadde en perfekt balanse mellom ytelse, effektivitet og terrengegenskaper.
Land Rover Discovery-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
4,4 V8 |
299-305 HK |
11,0-13,0 l/100 km |
Tannkjede, vannpumpe |
Gjennomsnitt |
2,7 TDV6 |
190 HK |
8,5-9,5 l/100 km |
Turbolader, EGR-ventil |
Meget bra |
Land Rover Discovery-motorer: Generasjon IV (2009-2016)

Den fjerde Land Rover Discovery-generasjonen førte med seg en fullstendig overhaling av motorutvalget og regnes som den mest pålitelige generasjonen før hybrid-æraen. De fleste motorene nådde lett 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og TDV6-dieselmotorene var spesielt holdbare. Større motorfeil ble sjeldnere, hovedsakelig på grunn av bedre materialer og produksjonskvalitet. Den absolutte toppmotoren var 3.0 TDV6 med 256 hk, som kombinerte toppmoderne dieselteknologi med utmerket driftssikkerhet. Denne generasjonen introduserte også Terrain Response System, som tilpasset motorens egenskaper til ulike kjøresituasjoner. Sammenlignet med markedet etablerte Discovery seg som en teknologisk pioner i premium-SUV-segmentet.
Land Rover Discovery bensinmotorer: Generasjon IV (2009-2016)
Land Rover Discovery-bensinmotorutvalget ble ledet an av den videreutviklede 5,0-liters V8-motoren med 375 hk, som var basert på Jaguar-Land Rover-teknologi (AJ-V8 Gen III). Denne Land Rover Discovery V8 hadde imponerende kraft med et dreiemoment på 510 Nm, men led fortsatt under et høyt drivstofforbruk på 12-14 liter per 100 km. Påliteligheten var betydelig bedre enn i forrige generasjon, med færre problemer med registerkjeden og mer stabil elektronikk. Vannpumpen og termostaten var imidlertid fortsatt slitasjedeler som krevde regelmessig tilsyn.
Land Rover Discovery dieselmotorer: Generasjon IV (2009-2016)
Land Rover Discovery TDV6-familien ble fullstendig revidert og inkluderte 3.0 TDV6 i forskjellige effektnivåer fra 211 hk til 256 hk. Disse Land Rover Discovery-motorene (Ford Lion V6) hadde moderne common-rail-injeksjon, sekvensiell turbolading og partikkelfilter. Land Rover Discovery 3.0 TDV6 med 256 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testdrivstofforbruk på bare 7,8-8,5 liter per 100 km til tross for imponerende terrengegenskaper. Typiske problemer var begrenset til sporadisk forkoksing av EGR-ventilen og slitasje på turboladeren under ekstrem bruk.
Land Rover Discovery-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
5,0 V8 |
375 HK |
12,0-14,0 l/100 km |
Høyt drivstofforbruk, vannpumpe |
Bra |
3,0 TDV6 |
211-256 HK |
7,8-8,5 l/100 km |
EGR-ventil, svært pålitelig |
Meget god |
Land Rover Discovery-motorer: Generasjon V (fra 2017 og frem til i dag)

Den nåværende Land Rover Discovery-generasjonen representerer merkets mest avanserte motorteknologi med full elektrifisering av alle drivlinjer. Alle motorene har mild hybridteknologi eller er tilgjengelige som ladbare hybrider. Ettersom denne generasjonen bare har vært på markedet siden 2017, er langtidserfaringen begrenset, men de første 100 000-200 000 kilometerne viser lovende pålitelighetsverdier. Toppmodellen er den ladbare hybridmotoren P400e med en systemeffekt på 404 hk, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Mildhybridteknologien reduserer belastningen på forbrenningsmotorene og lover en levetid på over 300 000 kilometer. I en markedssammenligning setter Discovery nye standarder for luksus-SUV-er med offroad-ambisjoner.
Land Rover Discovery bensinmotorer: Generasjon V (2017-i dag)
Land Rover Discoverys bensinmotorutvalg er basert på den moderne 3,0-liters V6-motoren med kompressor (AJ-V6) med ulike effektnivåer fra 340 hk til 400 hk. Alle Land Rover Discovery-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med elektrisk kompressor og sylinderdeaktivering. Land Rover Discovery P400 med 400 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftleveranse og har så langt vært fri for større serieproblemer. Drivstofforbruket har blitt redusert til 9,5-11,0 liter per 100 km til tross for høyere ytelse.
Land Rover Discovery dieselmotorer: Generasjon V (2017-i dag)
Land Rover Discovery 3.0 D300 med 300 hk er basert på Jaguar-Land Rover Ingenium-teknologi og har avansert twin-turbolading med mild-hybrid-støtte. Denne Land Rover Discovery Diesel ser ut til å bli den mest driftssikre motoren i den nåværende generasjonen, med et testforbruk på bare 7,2-8,0 liter per 100 km og utmerket driftssikkerhet så langt. Ingenium-teknologien har eliminert mange av problemene med de tidligere TDV6-motorene.
Land Rover Discovery Hybrid Drive: Generasjon V (fra 2017 og frem til i dag)
Land Rover Discovery P400e plug-in hybrid kombinerer en 2,0-liters turboladet bensinmotor med en elektrisk motor på 143 hk, noe som gir en systemeffekt på 404 hk. Denne Land Rover Discovery Hybrid har en elektrisk rekkevidde på opptil 48 km og et standard drivstofforbruk på 2,8 liter per 100 km. Teknologien er kompleks, men pålitelig så langt, med sporadiske programvareoppdateringer for energistyring.
Land Rover Discovery-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
3.0 V6 med kompressor |
340-400 HK |
9,5-11,0 l/100 km |
Ingen serieproblemer så langt |
Veldig bra |
3,0 D300 |
300 HK |
7,2-8,0 l/100 km |
Svært pålitelig |
Meget god |
P400e Hybrid |
404 HK |
2,8 l/100 km + elektrisitet |
Kompleks, men effektiv |
God |
Konklusjon: De beste Land Rover Discovery-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Land Rover Discovery-motorene viser en imponerende teknologisk utvikling fra robuste mekaniske enheter til toppmoderne elektrifiserte drivlinjer. Mens de tidlige V8-bensinmotorene begeistret med sin karakteristiske lyd, etablerte TDV6-dieselmotorene seg som ryggraden i serien. Den nye femte generasjon mildhybridteknologien lover den beste kombinasjonen av ytelse, effektivitet og pålitelighet i Discoverys historie.
- Beste Land Rover Discovery bensinmotor:
Land Rover Discovery P400 (400 hk, generasjon V) kombinerer avansert mildhybridteknologi med imponerende ytelse og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste Land Rover Discovery dieselmotor:
Land Rover Discovery 3.0 TDV6 (256 hk, generasjon IV) og den moderne 3.0 D300 (300 hk, generasjon V) gir den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og offroad-egenskaper.
- Beste Land Rover Discovery hybridmotor:
Land Rover Discovery P400e (404 hk, generasjon V) med en elektrisk rekkevidde på 48 km og lavt standard drivstofforbruk representerer merkets fremtid.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Land Rover Discovery, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.