Innholdsfortegnelse
Volvo XC90-motorer
Volvo XC90 har etablert seg som en luksus-SUV i premiumklassen siden lanseringen i 1998, og tilbyr et teknologisk avansert Volvo XC90-motorprogram gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg banebrytende innovasjoner - fra de første V8-motorene til full elektrifisering av den nåværende generasjonen.

Volvo XC90-motorer: Generasjon I (1998-2014)
Den første generasjonen Volvo XC90 var en banebrytende prestasjon i luksus-SUV-segmentet, og var preget av robuste, men fortsatt teknisk konvensjonelle motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde 2.4 D5-dieselmotorene enkelt nådde 350 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde V8-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av tannhjulskjeder eller oljepumper mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Skader på motoren på grunn av tap av kjølevæske var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.4 D5 med 185 hk, som kombinerte kraft, driftssikkerhet og akseptabel økonomi på en optimal måte for en SUV av denne størrelsen. Generasjonen var preget av Volvos sikkerhetsfilosofi, og var den første SUV-en i verden som hadde stabilitetskontroll og veltebeskyttelsessystem som standard.
Volvo XC90 bensinmotorer: Generasjon I (1998-2014)
Bensinmotorutvalget til Volvo XC90 besto først av 2.5 T med 210 hk (1998-2006), en femsylindret turbomotor som var kjent for sin karakteristiske lyd. Fra 2005 ble den prestisjetunge 4.4 V8 med 315 hk lagt til - Volvos første V8-motor noensinne, utviklet i samarbeid med Yamaha. Selv om denne Volvo XC90 V8-motoren var kraftig og raffinert, led den av typiske problemer med tidlige V8-konstruksjoner: Skader på kamkjeden, feil på oljepumpen og problemer med kjølevæsken gjorde den til den mest problematiske motoren i denne generasjonen. 2,5 T viste seg å være mye mer pålitelig, men hadde av og til problemer med turboladeren og ladeluftkjøleren ved høye kjørelengder.
Volvo XC90 dieselmotorer: Generasjon I (1998-2014)
Volvo XC90-dieselmotorene ble dominert av 2.4 D5 med ulike effektnivåer fra 163 hk (2002-2006) til 200 hk (2009-2014). Denne femsylindrede dieselen med common-rail innsprøytning utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen. Volvo XC90 2.4 D5 med 185 hk (2006-2009) ble ansett som spesielt vellykket - den tilbød en utmerket kombinasjon av effekt, dreiemoment (400 Nm) og drivstofforbruk. Disse Volvo XC90 D5-motorene oppfylte allerede Euro 4-standarden og hadde en unik akustisk signatur takket være den karakteristiske femsylindrede lyden. Problemene var stort sett begrenset til slitasjedeler som innsprøytningsdyser eller turboladeren etter svært høy kjørelengde.
Volvo XC90-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,5 T | 210 HK | 11,2-12,1 l/100 km | Turbolader, ladeluftkjøler | Gjennomsnitt |
4,4 V8 | 315 HK | 13,1-14,8 l/100 km | Tannkjede, oljepumpe, kjøling | Problematisk |
2,4 D5 | 163-200 HK | 8,1-9,2 l/100 km | Svært robust, sporadiske innsprøytningsdyser | Veldig bra |

Volvo XC90-motorer: Generasjon II (2015-i dag)
Den andre generasjonen Volvo XC90 markerte en revolusjon innen motorteknologi og regnes som en teknologisk milepæl. Volvo fokuserte konsekvent på downsizing med turbolading og elektrifisering - alle motorene er basert på den modulære Drive-E-plattformen med en firesylindret basismotor. De fleste motorene i denne generasjonen kan lett gå 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, og T6-bensinmotorene med kompressor og turbolader regnes som spesielt holdbare. Større motorhavarier har blitt sjeldne, og det er bare de tidlige T8-hybridene som av og til har vist svakheter i elektronikken. Det absolutte høydepunktet var T8 Twin Engine med en systemeffekt på 407 hk - et teknisk mesterverk som kombinerte firesylindret effektivitet med V8-kraft. Denne generasjonen introduserte også Volvos 48-volts mildhybridteknologi og var den første SUV-en som oppnådde fem stjerner i Euro NCAP-testen.
Volvo XC90 bensinmotorer: Generasjon II (fra 2015 og frem til i dag)
Bensinmotorutvalget i Volvo XC90 er i sin helhet basert på den grunnleggende 2,0-liters firesylindrede motoren fra Drive-E-familien. T5 med 254 hk bruker kun turbolading, mens T6 med 320 hk også har en mekanisk kompressor for spontan gassrespons. Disse Volvo XC90 T6-motorene har vist seg å være overraskende pålitelige til tross for den komplekse doble turboladingen - problemene er vanligvis begrenset til sporadiske programvarefeil eller slitasje på kompressorenheten etter svært mange kjørte kilometer. Volvo XC90 T5 utviklet seg til å bli den mest balanserte bensinmotoren i denne generasjonen, med kun sjeldne problemer med direkte innsprøytning eller koksing av inntaksventilene når den utelukkende ble brukt på korte turer.
Volvo XC90 dieselmotorer: Generasjon II (2015-i dag)
Volvo XC90 D5 er også basert på den 2,0-liters firesylindrede basismotoren med to-sekvensiell turbolading og yter 235 hk. Denne moderne dieselen med AdBlue-system og partikkelfilter har vist seg å være betydelig renere enn forgjengeren og oppfyller Euro 6-standarden. Volvo XC90 D5 regnes som den mest økonomiske motoren i denne generasjonen og den mest egnede for lange reiser, med et testforbruk på bare 6,2-6,8 liter per 100 km. Problemene er stort sett begrenset til det komplekse eksosetterbehandlingssystemet eller sporadiske programvarefeil, men disse kan utbedres ved hjelp av oppdateringer.
Volvo XC90 hybriddrift: Generasjon II (2015-i dag)
Volvo XC90 T8 Twin Engine kombinerer T6-bensinmotoren med en 87 hk elektrisk motor på bakakselen for en systemeffekt på 407 hk og firehjulsdrift. T8 Recharge med 455 hk ble lagt til senere. Disse Volvo XC90-hybridene har en elektrisk rekkevidde på opptil 50 km og imponerende kjøreegenskaper, men lider av og til av problemer med den komplekse elektronikken eller batteriets ytelse i ekstreme temperaturer. Mildhybridene B5 og B6 med 48-volts teknologi har blitt lagt til i sortimentet siden 2020 og anses for å være spesielt pålitelige.
Volvo XC90-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
T5 | 254 HK | 8,7-9,4 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
T6 | 320 HK | 9,1-9,8 l/100 km | Kompressorslitasje, programvare | God |
D5 | 235 HK | 6,2-6,8 l/100 km | AdBlue-system, programvare | Meget bra |
T8 Twin-motor | 407-455 HK | 2,1-2,5 l/100 km + elektrisitet | Kompleks elektronikk, batteri | Gjennomsnittlig |
B5/B6 Mild-hybrid | 250-300 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Svært robust | Svært god |

Volvo XC90-motorer: Generasjon III (2024-i dag)
Den nåværende Volvo XC90-generasjonen er helelektrifisert og representerer Volvos visjon om en bærekraftig fremtid. Alle drivlinjer er nå elektrifiserte - fra mild hybrid til ladbar hybrid til helelektriske varianter. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2024, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er T8 Recharge med 455 hk systemeffekt, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Den nye 48-volts mildhybridteknologien lover en levetid på over 350 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen reduserer belastningen på forbrenningsmotoren betydelig.
Volvo XC90 mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2024-i dag)
Volvo XC90-motorserien er basert på to B5- og B6-mildhybridmotorer med 250 hk og 300 hk. Begge Volvo XC90-motorene har avansert 48-volts mildhybridteknologi med integrert startgenerator og optimalisert rekuperasjon. Volvo XC90 B6 med 300 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste konvensjonelle motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftleveranse over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer.
Volvo XC90 ladbare hybrider: Generasjon III (2024-i dag)
Volvo XC90 T8 Recharge-variantene tilbyr en systemeffekt på 455 hk med en elektrisk rekkevidde på opptil 70 km. Disse Volvo XC90-motorene kombinerer effektivitet med eksepsjonell ytelse, men er teknisk svært komplekse og krever spesialisert vedlikehold.
Volvo XC90 dieselmotorer: Generasjon III (2024-i dag)
En videreutviklet Volvo XC90 B5-diesel med 235 hk og mild hybridteknologi er tilgjengelig og viderefører tradisjonen med pålitelige Volvo XC90-dieselmotorer, om enn med betydelig redusert modelltilgjengelighet på grunn av elektrifiseringsstrategien.
Volvo XC90 helelektrisk: Generasjon III (2024-i dag)
For første gang kommer det en helelektrisk Volvo XC90 med 408 hk og en rekkevidde på opptil 600 km. Denne Volvo XC90, kalt EX90, representerer fremtiden for merket og tilbyr toppmoderne teknologi, men har ennå ikke blitt testet tilstrekkelig til at vi kan foreta en endelig vurdering.
Volvo XC90-motor | Effekt | Forbruk/Rekkevidde | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
B5 mild hybrid | 250 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
B6 Mild-hybrid | 300 HK | 7,6-8,2 l/100 km | Svært robust | Meget god |
B5 Diesel | 235 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Velprøvd, men lite tilgjengelig | Bra |
T8 Recharge | 455 HK | 1,8-2,2 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men effektiv | God |
EX90 Elektrisk | 408 HK | 600 km rekkevidde | Ikke tilstrekkelig testet ennå | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Volvo XC90-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Volvo XC90-motorene viser tydelig Volvos overgang fra konvensjonelle store motorer til konsekvent elektrifisering. Mens dieselmotorene i Volvo XC90 har vært pålitelige i alle generasjoner, har de moderne mildhybridsystemene utviklet seg til å bli de mest balanserte drivlinjene. Den nye tredjegenerasjons elektrifiseringsstrategien lover en lys fremtid for miljøbevisste kjøpere av luksus-SUV-er.
- Beste bensinmotor i Volvo XC90:
Volvo XC90 B6 mildhybrid (300 hk, generasjon III) kombinerer moderne 48-volts teknologi med høy ytelse og hittil utmerket pålitelighet.
- Beste Volvo XC90 dieselmotor:
Volvo XC90 2.4 D5 (185 hk, generasjon I) og den moderne D5 (235 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og langdistanseegenskaper.
- Beste Volvo XC90 hybridmotor:
Volvo XC90 B5 mildhybrid (250 hk, generasjon III) med sin balanserte kombinasjon av effektivitet, pålitelighet og egnethet for hverdagsbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Volvo XC90 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.