Innholdsfortegnelse
Mini Countryman-motorer
Siden lanseringen i 2010 har Mini Countryman etablert seg som det britiske kultmerkets første SUV, med et allsidig utvalg av motorer gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike tilnærminger til ytelse og effektivitet, med teknologisk utvikling som spenner fra klassiske sugemotorer til moderne elektriske drivverk.

Mini Countryman generasjon I (2010-2016)
Den første Mini Countryman-generasjonen var et dristig skritt for Mini-merket inn i SUV-segmentet, og var preget av robuste, men i noen tilfeller ennå ikke fullt utviklede motorer. Kjørelengden varierte betraktelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 250 000 til 300 000 kilometer, krevde turbobensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av styringskjeden eller høytrykkspumpen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Særlig de tidlige Cooper S-motorene led av overopphetingsproblemer og problemer med registerkjeden. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 SD med 143 hk, som kombinerte effekt, pålitelighet og økonomi på en optimal måte, og som viste seg å være den motoren som holdt lengst i den første generasjonen.
Mini Countryman bensinmotorer: Generasjon I (2010-2016)
Mini Countryman-bensinmotorutvalget besto av ulike effektnivåer fra basismotoren til den sportslige Cooper S. Mini Countryman Cooper startet med en 1,6-liters sugemotor med 90 kW (122 hk), som var økonomisk, men undermotorisert i forhold til bilens vekt. Mini Countryman Cooper S med 1,6-liters turbomotor og 135 kW (184 hk) tilbød betydelig mer effekt, men led av typiske problemer med den tidlige turbogenerasjonen: strekk i registerkjeden, overoppheting av høytrykkspumpen og tidvis problemer med turboladerens wastegate. Disse Mini Countryman-motorene viste svakheter i langsiktig holdbarhet, spesielt når de ble kjørt på en sportslig måte. Den kraftigste bensinmotoren var John Cooper Works med 160 kW (218 hk), som hadde imponerende ytelse, men som ble ansett som den mest problematiske motoren i generasjonen.
Mini Countryman dieselmotorer: Generasjon I (2010-2016)
BMW-teknologien dominerte Mini Countryman-dieselmotorene med to hovedvarianter. Mini Countryman Cooper D med 1,6-liters motor og 82 kW (112 hk) viste seg å være en økonomisk og pålitelig hverdagsmotor som var spesielt godt egnet for bykjøring. Mini Countryman Cooper SD med 2,0-liters motor og 105 kW (143 hk) ble den absolutte favoritten i den første generasjonen - denne motoren kombinerte utmerket trekkraft med et drivstofforbruk på bare 4,8-5,2 liter per 100 km. Mini Countryman-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning og partikkelfilter, og 2.0 SD viste seg å være spesielt slitesterk og vedlikeholdsvennlig.
Mini Countryman-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 naturlig sugemotor | 122 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Underdrevet, treg | Gjennomsnitt |
1,6 Cooper S Turbo | 184 HK | 7,5-8,1 l/100 km | Tannkjede, høytrykkspumpe | Moderat |
1,6 JCW Turbo | 218 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Overoppheting, skade på turboladeren | Problematisk |
1,6 Cooper D | 112 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Sporadiske problemer med DPF | Bra |
2.0 Cooper SD | 143 HK | 4,8-5,2 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Veldig bra |

Mini Countryman generasjon II (2017-2023)
Den andre Mini Countryman-generasjonen markerte et betydelig kvalitetsløft og regnes som den mest balanserte av alle generasjoner. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 200 000 og 280 000 kilometer, og de tre- og firesylindrede turbomotorene har blitt betydelig mer driftssikre. Større motorhavarier har blitt sjeldnere, og det er bare de kraftige JCW-bensinmotorene som fortsatt viser svakheter ved intensiv bruk. Det absolutte høydepunktet var Cooper S E med plug-in-hybriddrift - et teknisk mesterverk med en systemeffekt på 165 kW (224 hk) som bød på både sportslighet og effektivitet. For første gang ble også All4-firehjulstrekk-teknologien introdusert for første gang, noe som økte Mini Countryman-motorenes allsidighet betydelig.
Mini Countryman bensinmotorer: Generasjon II (2017-2023)
Mini Countrymans bensinmotorutvalg startet med den tresylindrede turboen i Cooper (100 kW/136 hk), som viste seg å være overraskende raffinert og økonomisk. Mini Countryman Cooper S fikk en 2,0-liters firesylindret turbomotor med 141 kW (192 hk), som i stor grad hadde overvunnet forgjengerens problemer. Disse moderne Mini Countryman-motorene hadde direkte innsprøytning, variabel ventilstyring og optimalisert turboladerteknologi. Mini Countryman John Cooper Works med 170 kW (231 hk) bød på imponerende kjøreegenskaper og viste seg å være betydelig mer driftssikker enn forgjengeren, selv om det fortsatt av og til oppsto problemer med høytrykkspumpen ved svært sportslig kjøring.
Mini Countryman dieselmotorer: Generasjon II (2017-2023)
Mini Countryman Cooper D fikk en moderne 2,0-liters firesylindret motor med 110 kW (150 hk), som erstattet den mindre 1,6-liters motoren. Denne nye Mini Countryman-dieselmotoren hadde betydelig høyere dreiemoment og jevnere kraftoverføring. Mini Countryman Cooper SD forble på 140 kW (190 hk) og utviklet seg til å bli andre generasjons langdistansemester. Alle Mini Countryman-dieselmotorene hadde toppmoderne eksosrensing med SCR-katalysator og siste generasjons partikkelfilter, og spesielt Cooper SD imponerte med et utmerket drivstofforbruk på 4,2-4,8 liter per 100 km.
Mini Countryman hybriddrift: Generasjon II (2017-2023)
Mini Countryman Cooper S E plug-in hybrid kombinerte en 1,5-liters tresylindret turbomotor med en 65 kW elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 165 kW (224 hk). Denne Mini Countryman Hybrid hadde en elektrisk rekkevidde på opptil 57 kilometer og ble generasjonens tekniske høydepunkt. Drivsystemet viste seg å være pålitelig og effektivt, og det eneste som ble kritisert var vekten på over 1,8 tonn og det reduserte bagasjerommet.
Mini Countryman-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 tresylindret turbo | 136 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Kultivert, få problemer | Bra |
2,0 Cooper S Turbo | 192 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Av og til høytrykkspumpe | Bra |
2,0 JCW Turbo | 231 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Mer mottakelig i sportsmodus | Middels |
2,0 Cooper D | 150 HK | 4,5-5,1 l/100 km | Robust og effektiv | Meget bra |
2.0 Cooper SD | 190 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Mester i langdistansekjøring | Svært god |
Cooper S E Hybrid | 224 HK | 2,1 l/100 km + strøm | Tung, lite bagasjerom | Bra |

Mini Countryman generasjon III (2024-i dag)
Den nåværende Mini Countryman-generasjonen representerer en fullstendig reorientering av merket med fokus på elektrifisering og bærekraftig mobilitet. For første gang er en helelektrisk Mini Countryman Electric tilgjengelig, mens alle forbrenningsmotorene er utstyrt med toppmoderne mildhybridteknologi. Siden generasjonen bare har vært på markedet siden 2024, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er den helelektriske Countryman Electric med opptil 230 kW (313 hk), som kombinerer sportslige ytelser med null lokale utslipp. Mildhybrid-bensinmotorene lover en levetid på over 250 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen reduserer belastningen på forbrenningsmotoren betraktelig.
Mini Countryman bensinmotorer: Generasjon III (2024-i dag)
To mildhybrid-bensinmotorer danner grunnlaget for Mini Countryman-motorutvalget. Mini Countryman Cooper med 1,5-liters tresylindret turbo og 48-volts system leverer 120 kW (163 hk) og byr på en balansert kombinasjon av ytelse og effektivitet. Mini Countryman Cooper S får en 2,0-liters firesylindret turbomotor med 150 kW (204 hk) og utvikler seg til å bli den mest allsidige motoren i denne generasjonen. Begge Mini Countryman-motorene har toppmoderne direkte innsprøytning, variabel ventilstyring og intelligent sylinderdeaktivering. Mildhybridteknologien gir særlig støtte ved start og akselerasjon, og reduserer drivstofforbruket med opptil 15 prosent.
Mini Countryman Electric Drive: Generasjon III (2024-i dag)
Mini Countryman Electric markerer inngangen til merkets helelektriske fremtid. Med en batterikapasitet på 66,45 kWh og en rekkevidde på opptil 462 kilometer i henhold til WLTP, posisjonerer denne Mini Countryman seg som et seriøst alternativ til forbrenningsmotorer. Den elektriske motoren leverer 150 kW (204 hk) i basisversjonen, mens den sportslige versjonen tilbyr opptil 230 kW (313 hk). Hurtiglading med opptil 130 kW gjør det mulig å lade fra 10 til 80 prosent på bare 29 minutter. Disse Mini Countryman Electric-variantene har et øyeblikkelig dreiemoment og tilnærmet lydløs drift.
Mini Countryman-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 Mild Hybrid | 163 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Ingen langtidserfaring ennå | Veldig bra |
2.0 Mild-Hybrid | 204 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Lovende, velprøvd | Meget bra |
Elektrisk | 204-313 HK | 16,2-17,8 kWh/100 km | Rekkevidde i kaldt vær | God |

Konklusjon: De beste Mini Countryman-motorene av alle generasjoner
Utviklingen av Mini Countryman-motorene viser en jevn forbedring gjennom alle generasjoner. Mens den første generasjonen fortsatt slet med barnesykdommer, etablerte den andre generasjonen seg som en pålitelig og moden løsning. Den tredje generasjonen fokuserer konsekvent på elektrifisering og lover en bærekraftig fremtid for Mini-merket.
- Beste Mini Countryman bensinmotor:
Mini Countryman Cooper S (204 hk, generasjon III) med mildhybridteknologi kombinerer moderne effektivitet med velprøvd pålitelighet og allsidig hverdagsbruk.
- Beste Mini Countryman dieselmotor:
Mini Countryman Cooper SD (190 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og langdistanseegenskaper på tvers av alle generasjoner.
- Beste Mini Countryman med elektrisk drift:
Mini Countryman Electric (204-313 hk, generasjon III) med sin lange rekkevidde på opptil 462 km og mulighet for hurtiglading representerer fremtiden for bærekraftig mobilitet.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler for alle generasjoner Mini Countryman, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.