• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Suzuki SX4-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Suzuki SX4 generasjon I (2006-2013)
    1. Suzuki SX4 bensinmotorer: Generasjon I (2006-2013)
    2. Suzuki SX4 dieselmotorer: Generasjon I (2006-2013)
  2. Suzuki SX4 generasjon II (2013-2021)
    1. Suzuki SX4 bensinmotorer: Generasjon II (2013-2021)
    2. Suzuki SX4 dieselmotorer: Generasjon II (2013-2021)
    3. Suzuki SX4 hybriddrift: Generasjon II (2013-2021)
  3. Konklusjon: De beste Suzuki SX4-motorene i alle generasjoner

Siden lanseringen i 2006 har Suzuki SX4 etablert seg som en kompakt crossover med et unikt design, og tilbyr et håndterlig, men solid Suzuki SX4-motorprogram over to generasjoner. Den teknologiske utviklingen gjenspeiler Suzukis fokus på pålitelighet og økonomi, og hver generasjon har sine spesifikke styrker og særegne egenskaper.

Suzuki SX4 generasjon I (2006-2013)

Suzuki SX4 generasjon I (2006-2013)

Den første generasjonen Suzuki SX4 var Suzukis dristige inntreden i crossover-segmentet, og var kjennetegnet av robuste, men teknisk konvensjonelle motorer. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden typisk 250 000 til 350 000 kilometer, og bensinmotorene imponerte med sin enkelhet og lave følsomhet for feil. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som clutch eller understell. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 VVT med 107 hk, som på en optimal måte kombinerte pålitelighet, moderat ytelse og akseptable forbruksverdier. De tekniske nyvinningene var begrenset - Suzuki satset bevisst på velprøvd teknologi uten komplekse systemer, noe som viste seg å være en fordel på lang sikt. SX4 posisjonerte seg på markedet som et gunstig alternativ til etablerte kompakte SUV-er som Honda CR-V eller Toyota RAV4.

Suzuki SX4 bensinmotorer: Generasjon I (2006-2013)

Suzuki SX4s bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. Innstegsmotoren var en 1,5-liters motor med 75 kW (102 hk), som kjennetegnes av lavt forbruk og høy driftssikkerhet. Den kraftigere 1,6 VVT-motoren med 79 kW (107 hk) hadde variabel ventilstyring og ble ansett som den mest balanserte motoren i serien. Begge Suzuki SX4-motorene kom fra den velprøvde M-serien og demonstrerte typiske styrker ved japansk motorteknologi: lav følsomhet for feil, moderate vedlikeholdskostnader og lang levetid. Svakhetene var hovedsakelig aldersrelaterte tegn på slitasje, som utette ventildekselpakninger eller slitte tennspoler etter høy kjørelengde. 1,6 VVT ble den mest populære motoren, siden den ga tilstrekkelig kraft til firehjulsdrift samtidig som den var økonomisk.

Suzuki SX4 dieselmotorer: Generasjon I (2006-2013)

Den eneste tilgjengelige dieselmotoren i Suzuki SX4 var en 1,9 DDiS med 88 kW (120 hk), som kom fra Fiat og allerede ble brukt i Fiat Sedici. Denne Suzuki SX4-dieselen var basert på det velprøvde Multijet-systemet og ga en god kombinasjon av ytelse og økonomi med et drivstofforbruk på rundt 5,2 liter per 100 kilometer. 1,9 DDiS viste seg å være pålitelig, men led av de typiske problemene med eldre common-rail-systemer, som sporadiske injektorproblemer eller skader på turboladeren hvis vedlikeholdet ble forsømt. Regelmessig utskifting av dieselfilteret og bruk av motorolje av høy kvalitet var spesielt viktig. Motoren oppfylte Euro 4-normen og var utstyrt med partikkelfilter som standard.

Suzuki SX4-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,5 VVT 102 HK 6,8-7,2 l/100 km Ventildekselpakning, tennspoler Bra
1,6 VVT 107 HK 7,0-7,5 l/100 km Ventildekselpakning, sporadisk VVT-system Meget bra
1,9 DDiS 120 HK 5,0-5,5 l/100 km Injektorer, turbolader med dårlig vedlikehold Bra

Suzuki SX4 generasjon II (2013-2021)

Suzuki SX4 generasjon II (2013-2021)

Den andre generasjonen av Suzuki SX4, som nå markedsføres som SX4 S-Cross, markerte en betydelig evolusjon med mer moderne motorer og forbedret teknologi. Kjørelengden økte til 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, og spesielt de mindre bensinmotorene imponerte med sin eksepsjonelle levetid. Større reparasjoner er vanligvis bare nødvendig etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som clutch, støtdempere eller klimaanlegg. Det absolutte høydepunktet var 1,4 Boosterjet med 140 hk - Suzukis første turbobensinmotor, som kombinerte moderne teknologi med velprøvd pålitelighet. Blant de tekniske høydepunktene var det nye ALLGRIP-firehjulsdriftssystemet og, for første gang, automatgir. SX4 S-Cross etablerte seg på markedet som et pålitelig alternativ til Nissan Qashqai eller Renault Captur, og Suzuki fortsatte å fokusere på et utmerket forhold mellom pris og ytelse.

Suzuki SX4 bensinmotorer: Generasjon II (2013-2021)

Suzuki SX4s bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og inkluderte til å begynne med en 1.6 VVT med 88 kW (120 hk) som en videreutvikling av den forrige motoren. Fra 2016 ble den revolusjonerende 1.4 Boosterjet med 103 kW (140 hk) lagt til - Suzukis første turboladede motor med direkte innsprøytning. Denne Suzuki SX4 Boosterjet viste seg å være et teknisk mesterverk: Til tross for turboladning og mer kompleks teknologi, ble den typiske Suzuki-påliteligheten beholdt. Motoren tilbød betydelig mer dreiemoment enn de naturlig aspirerte motorene og muliggjorde bedre kjøreegenskaper med lavere drivstofforbruk. De svake punktene var minimale - av og til dukket det opp problemer med tennspolene eller luftmassestrømssensoren etter svært mange kjørte kilometer. 1.6 VVT forble tilgjengelig som et kostnadseffektivt alternativ og viste seg å være enda mer pålitelig enn forgjengeren.

Suzuki SX4 dieselmotorer: Generasjon II (2013-2021)

Suzuki SX4 Diesel ble erstattet av en mer moderne 1,6 DDiS med 88 kW (120 hk), som også kom fra samarbeidet med Fiat, men som var betydelig videreutviklet. Denne Suzuki SX4-dieselmotoren hadde den nyeste tredjegenerasjons common-rail-teknologien med SCR-katalysator og partikkelfilter for å oppfylle Euro 6-standarden. Drivstofforbruket falt til imponerende 4,1-4,5 liter per 100 kilometer, samtidig som driftssikkerheten økte betydelig sammenlignet med forgjengeren. Problemer med injektorene ble sjeldnere, men det mer komplekse eksosetterbehandlingssystemet krevde mer oppmerksomhet. Bruk av AdBlue og regelmessig motorveikjøring for å regenerere partikkelfilteret ble spesielt viktig. Motoren viste seg å være spesielt godt egnet for de som kjører mye, og imponerte med sin kombinasjon av ytelse, økonomi og miljøvennlighet.

Suzuki SX4 hybriddrift: Generasjon II (2013-2021)

Fra 2020 introduserte Suzuki for første gang en mild hybriddrift: 1,4 Boosterjet Hybrid med 95 kW (129 hk) systemeffekt. Dette systemet kombinerte den velprøvde turbobensinmotoren med en 48-volts elektrisk motor og et lite litium-ion-batteri. Suzuki SX4 Hybrid ga merkbare forbruksfordeler, spesielt i bytrafikk, og støttet forbrenningsmotoren ved start. Teknologien viste seg å være moden og problemfri, men systemet var bare tilgjengelig med forhjulsdrift.

Suzuki SX4-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,6 VVT 120 HK 6,5-7,0 l/100 km Svært robust, minimalt med tennspoler Meget bra
1,4 Boosterjet 140 HK 5,8-6,3 l/100 km Sporadisk luftmassestrømningssensor Meget bra
1,6 DDiS 120 HK 4,1-4,5 l/100 km AdBlue-system, partikkelfilter Bra
1,4 Boosterjet Hybrid 129 HK 5,1-5,6 l/100 km Komplekst system, men pålitelig Bra

Konklusjon: De beste Suzuki SX4-motorene i alle generasjoner

Utviklingen av Suzuki SX4-motorene demonstrerer Suzukis konsekvente filosofi: Pålitelighet før kompleksitet, økonomi før maksimal ytelse. Mens andre produsenter har fokusert på stadig mer kompleks teknologi, har Suzuki vært tro mot sin velprøvde linje og utviklet motorer som fortsatt fungerer pålitelig selv etter mange år. Det er spesielt bemerkelsesverdig at selv den moderne 1.4 Boosterjet-turbomotoren har beholdt de tradisjonelle Suzuki-dydene og vist seg å være usedvanlig driftssikker.

  • Beste Suzuki SX4 bensinmotor:

1,4 Boosterjet (140 hk, generasjon II) kombinerer moderne turboteknologi med tradisjonell Suzuki-pålitelighet, og gir den beste balansen mellom ytelse, drivstofføkonomi og holdbarhet.

  • Beste Suzuki SX4 dieselmotor:

1,6 DDiS (120 hk, generasjon II) imponerer med toppmoderne Euro 6-teknologi, lavest drivstofforbruk og betydelig forbedret driftssikkerhet sammenlignet med forgjengeren.

  • Beste Suzuki SX4 hybridmotor:

1,4 Boosterjet Hybrid (129 hk, generasjon II) er den eneste tilgjengelige hybridmotoren og gir merkbare drivstofforbruksfordeler med velprøvd Suzuki-kvalitet.

For vedlikehold og reservedeler for alle generasjoner Suzuki SX4 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

Valvoline SynPower 872378 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 47
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-01, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, MB 226.5, Renault RN0700, Renault RN0710, Fiat 9.55535-G1
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SL, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872378
  • Vår pris: 569,49 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872378
569,49 kr
142,37 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower XL-III C3 872373 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 62
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SN
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: XL-III C3
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872373
  • Vår pris: 597,71 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872373
597,71 kr
149,43 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
49090273 K2 CARDOS AOW5 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W, Pære med wedgesokkel, W2,1x9,5d, Lyspære-teknologi
Anmeldelser - 69
Produkt info
  • Produktlinje: CARDOS
  • Lampetype: W5W, Pære med wedgesokkel
  • Spenning [V]: 12
  • Nominell ytelse [W]: 5
  • Block 1.5 [axle]: W2,1x9,5d
  • Lysdesign: Lyspære-teknologi
  • K2: Lyspære, blinklys
  • Varenummer: AOW5
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
K2 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W, Pære med wedgesokkel, W2,1x9,5d, Lyspære-teknologi
Artikkelnummer: AOW5
3,05 kr
Pris per produkt
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-5 Motorolje 5W-30, 5l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 66
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: VW 503 01, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Spesifikasjon: API CH-4, ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: ENERGY
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • olje: delsyntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7511-5
  • Vår pris: 338,96 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-5
Mer
338,96 kr
67,79 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-20 Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 71
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA C3
  • Produktlinje: Longlife
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 504 / 507
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7715-20
  • Vår pris: 1513,96 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: MN7715-20
Mer
1513,96 kr
75,70 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 154291 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 42
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: ESP
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 154291
  • Vår pris: 622,23 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 154291
622,23 kr
155,56 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 150565 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Spesifikasjon: API CF, API SN, ACEA A3 / B4
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: 3000 X1
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150565
  • Vår pris: 601,55 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 150565
601,55 kr
120,31 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-18%
WALSER 11958 Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Kunstlær
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Universell: Ja
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 11958
  • Vår pris: 617,59 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Artikkelnummer: 11958
sammenlignet med Veil. pris 761,41 kr

617,59 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL EDGE 1533EB Motorolje 0W-30, 4l, Fullsyntetisk olje
Anmeldelser - 57
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 229.51
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA C3
  • Produktlinje: EDGE
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • olje: Fullsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • CASTROL: Motorolje
  • Varenummer: 1533EB
  • Vår pris: 940,36 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Motorolje 0W-30, 4l, Fullsyntetisk olje
Artikkelnummer: 1533EB
940,36 kr
235,09 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY PREMIUM MN7908-5 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 96
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.52, MB 229.31, VW 505 01, MB 229.51, BMW Longlife-04, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 226.5
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API CH-4, ACEA C2, API SN
  • Produktlinje: ENERGY PREMIUM
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • olje: Syntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7908-5
  • Vår pris: 426,27 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7908-5
Mer
426,27 kr
85,25 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline MaxLife 872296 Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.3, PSA B71 2300, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-D2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: MaxLife
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872296
  • Vår pris: 444,61 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 872296
444,61 kr
111,15 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 XE 150941 Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 14
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: DEXOS 2, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Ford WSS-M2C917-A, VW 505 00, VW 505 01
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SN, API CF
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 3000 XE
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150941
  • Vår pris: 2201,51 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: 150941
2201,51 kr
110,08 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-21%
LIQUI MOLY Special Tec F 3853 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 95
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-D, Ford WSS-M2C913-A, Ford WSS-M2C913-B, Ford WSS-M2C913-C, STJLR.03.5003, Fiat 9.55535-G1, Iveco 18-1811 S1
  • Spesifikasjon: ACEA A5 / B5
  • Produktlinje: Special Tec
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: F
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Varenummer: 3853
  • Vår pris: 756,03 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 3853
sammenlignet med Veil. pris 965,14 kr

756,03 kr
151,21 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 2000 X1 150865 Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 32
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.1, VW 501 01, VW 505 00
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B3, API SL, API CF
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • Versjon: 2000 X1
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Spesifikasjon iht. API: CF, SL
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150865
  • Vår pris: 361,05 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 150865
361,05 kr
90,26 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Energy Formula OP MN7701-4 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 37
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2297, VW 505 01, VW 505 00, BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, DEXOS 2, Porsche C30, Chrysler MS-11106, Fiat 9.55535-S3, Renault RN17, PSA B71 2290, Toyota 08880-83388, Toyota 08880-83389, Iveco 18-1811 SC1
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA C3, API SP
  • Produktlinje: Energy
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: Formula OP
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil, Lastebiler
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7701-4
  • Vår pris: 305,71 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: MN7701-4
Mer
305,71 kr
76,43 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: