Innholdsfortegnelse
Suzuki SX4-motorer
Siden lanseringen i 2006 har Suzuki SX4 etablert seg som en kompakt crossover med et unikt design, og tilbyr et håndterlig, men solid Suzuki SX4-motorprogram over to generasjoner. Den teknologiske utviklingen gjenspeiler Suzukis fokus på pålitelighet og økonomi, og hver generasjon har sine spesifikke styrker og særegne egenskaper.

Suzuki SX4 generasjon I (2006-2013)
Den første generasjonen Suzuki SX4 var Suzukis dristige inntreden i crossover-segmentet, og var kjennetegnet av robuste, men teknisk konvensjonelle motorer. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden typisk 250 000 til 350 000 kilometer, og bensinmotorene imponerte med sin enkelhet og lave følsomhet for feil. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som clutch eller understell. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 VVT med 107 hk, som på en optimal måte kombinerte pålitelighet, moderat ytelse og akseptable forbruksverdier. De tekniske nyvinningene var begrenset - Suzuki satset bevisst på velprøvd teknologi uten komplekse systemer, noe som viste seg å være en fordel på lang sikt. SX4 posisjonerte seg på markedet som et gunstig alternativ til etablerte kompakte SUV-er som Honda CR-V eller Toyota RAV4.
Suzuki SX4 bensinmotorer: Generasjon I (2006-2013)
Suzuki SX4s bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. Innstegsmotoren var en 1,5-liters motor med 75 kW (102 hk), som kjennetegnes av lavt forbruk og høy driftssikkerhet. Den kraftigere 1,6 VVT-motoren med 79 kW (107 hk) hadde variabel ventilstyring og ble ansett som den mest balanserte motoren i serien. Begge Suzuki SX4-motorene kom fra den velprøvde M-serien og demonstrerte typiske styrker ved japansk motorteknologi: lav følsomhet for feil, moderate vedlikeholdskostnader og lang levetid. Svakhetene var hovedsakelig aldersrelaterte tegn på slitasje, som utette ventildekselpakninger eller slitte tennspoler etter høy kjørelengde. 1,6 VVT ble den mest populære motoren, siden den ga tilstrekkelig kraft til firehjulsdrift samtidig som den var økonomisk.
Suzuki SX4 dieselmotorer: Generasjon I (2006-2013)
Den eneste tilgjengelige dieselmotoren i Suzuki SX4 var en 1,9 DDiS med 88 kW (120 hk), som kom fra Fiat og allerede ble brukt i Fiat Sedici. Denne Suzuki SX4-dieselen var basert på det velprøvde Multijet-systemet og ga en god kombinasjon av ytelse og økonomi med et drivstofforbruk på rundt 5,2 liter per 100 kilometer. 1,9 DDiS viste seg å være pålitelig, men led av de typiske problemene med eldre common-rail-systemer, som sporadiske injektorproblemer eller skader på turboladeren hvis vedlikeholdet ble forsømt. Regelmessig utskifting av dieselfilteret og bruk av motorolje av høy kvalitet var spesielt viktig. Motoren oppfylte Euro 4-normen og var utstyrt med partikkelfilter som standard.
Suzuki SX4-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 VVT | 102 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Ventildekselpakning, tennspoler | Bra |
1,6 VVT | 107 HK | 7,0-7,5 l/100 km | Ventildekselpakning, sporadisk VVT-system | Meget bra |
1,9 DDiS | 120 HK | 5,0-5,5 l/100 km | Injektorer, turbolader med dårlig vedlikehold | Bra |

Suzuki SX4 generasjon II (2013-2021)
Den andre generasjonen av Suzuki SX4, som nå markedsføres som SX4 S-Cross, markerte en betydelig evolusjon med mer moderne motorer og forbedret teknologi. Kjørelengden økte til 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, og spesielt de mindre bensinmotorene imponerte med sin eksepsjonelle levetid. Større reparasjoner er vanligvis bare nødvendig etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som clutch, støtdempere eller klimaanlegg. Det absolutte høydepunktet var 1,4 Boosterjet med 140 hk - Suzukis første turbobensinmotor, som kombinerte moderne teknologi med velprøvd pålitelighet. Blant de tekniske høydepunktene var det nye ALLGRIP-firehjulsdriftssystemet og, for første gang, automatgir. SX4 S-Cross etablerte seg på markedet som et pålitelig alternativ til Nissan Qashqai eller Renault Captur, og Suzuki fortsatte å fokusere på et utmerket forhold mellom pris og ytelse.
Suzuki SX4 bensinmotorer: Generasjon II (2013-2021)
Suzuki SX4s bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og inkluderte til å begynne med en 1.6 VVT med 88 kW (120 hk) som en videreutvikling av den forrige motoren. Fra 2016 ble den revolusjonerende 1.4 Boosterjet med 103 kW (140 hk) lagt til - Suzukis første turboladede motor med direkte innsprøytning. Denne Suzuki SX4 Boosterjet viste seg å være et teknisk mesterverk: Til tross for turboladning og mer kompleks teknologi, ble den typiske Suzuki-påliteligheten beholdt. Motoren tilbød betydelig mer dreiemoment enn de naturlig aspirerte motorene og muliggjorde bedre kjøreegenskaper med lavere drivstofforbruk. De svake punktene var minimale - av og til dukket det opp problemer med tennspolene eller luftmassestrømssensoren etter svært mange kjørte kilometer. 1.6 VVT forble tilgjengelig som et kostnadseffektivt alternativ og viste seg å være enda mer pålitelig enn forgjengeren.
Suzuki SX4 dieselmotorer: Generasjon II (2013-2021)
Suzuki SX4 Diesel ble erstattet av en mer moderne 1,6 DDiS med 88 kW (120 hk), som også kom fra samarbeidet med Fiat, men som var betydelig videreutviklet. Denne Suzuki SX4-dieselmotoren hadde den nyeste tredjegenerasjons common-rail-teknologien med SCR-katalysator og partikkelfilter for å oppfylle Euro 6-standarden. Drivstofforbruket falt til imponerende 4,1-4,5 liter per 100 kilometer, samtidig som driftssikkerheten økte betydelig sammenlignet med forgjengeren. Problemer med injektorene ble sjeldnere, men det mer komplekse eksosetterbehandlingssystemet krevde mer oppmerksomhet. Bruk av AdBlue og regelmessig motorveikjøring for å regenerere partikkelfilteret ble spesielt viktig. Motoren viste seg å være spesielt godt egnet for de som kjører mye, og imponerte med sin kombinasjon av ytelse, økonomi og miljøvennlighet.
Suzuki SX4 hybriddrift: Generasjon II (2013-2021)
Fra 2020 introduserte Suzuki for første gang en mild hybriddrift: 1,4 Boosterjet Hybrid med 95 kW (129 hk) systemeffekt. Dette systemet kombinerte den velprøvde turbobensinmotoren med en 48-volts elektrisk motor og et lite litium-ion-batteri. Suzuki SX4 Hybrid ga merkbare forbruksfordeler, spesielt i bytrafikk, og støttet forbrenningsmotoren ved start. Teknologien viste seg å være moden og problemfri, men systemet var bare tilgjengelig med forhjulsdrift.
Suzuki SX4-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 VVT | 120 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Svært robust, minimalt med tennspoler | Meget bra |
1,4 Boosterjet | 140 HK | 5,8-6,3 l/100 km | Sporadisk luftmassestrømningssensor | Meget bra |
1,6 DDiS | 120 HK | 4,1-4,5 l/100 km | AdBlue-system, partikkelfilter | Bra |
1,4 Boosterjet Hybrid | 129 HK | 5,1-5,6 l/100 km | Komplekst system, men pålitelig | Bra |

Konklusjon: De beste Suzuki SX4-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Suzuki SX4-motorene demonstrerer Suzukis konsekvente filosofi: Pålitelighet før kompleksitet, økonomi før maksimal ytelse. Mens andre produsenter har fokusert på stadig mer kompleks teknologi, har Suzuki vært tro mot sin velprøvde linje og utviklet motorer som fortsatt fungerer pålitelig selv etter mange år. Det er spesielt bemerkelsesverdig at selv den moderne 1.4 Boosterjet-turbomotoren har beholdt de tradisjonelle Suzuki-dydene og vist seg å være usedvanlig driftssikker.
- Beste Suzuki SX4 bensinmotor:
1,4 Boosterjet (140 hk, generasjon II) kombinerer moderne turboteknologi med tradisjonell Suzuki-pålitelighet, og gir den beste balansen mellom ytelse, drivstofføkonomi og holdbarhet.
- Beste Suzuki SX4 dieselmotor:
1,6 DDiS (120 hk, generasjon II) imponerer med toppmoderne Euro 6-teknologi, lavest drivstofforbruk og betydelig forbedret driftssikkerhet sammenlignet med forgjengeren.
- Beste Suzuki SX4 hybridmotor:
1,4 Boosterjet Hybrid (129 hk, generasjon II) er den eneste tilgjengelige hybridmotoren og gir merkbare drivstofforbruksfordeler med velprøvd Suzuki-kvalitet.
For vedlikehold og reservedeler for alle generasjoner Suzuki SX4 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.