• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Seat Alhambra-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Seat Alhambra generasjon I - Historiske generasjoner (1996-2010)
    1. Seat Alhambra bensinmotorer: Generasjon I (1996-2010)
    2. Seat Alhambra dieselmotorer: Generasjon I (1996-2010)
  2. Seat Alhambra generasjon II (2010-2020)
    1. Seat Alhambra bensinmotorer: Generasjon II (2010-2020)
    2. Seat Alhambra dieselmotorer: Generasjon II (2010-2020)
  3. Konklusjon: De beste Seat Alhambra-motorene i alle generasjoner

Siden markedslanseringen i 1996 har Seat Alhambra etablert seg som en av de ledende MPV-ene, og har tilbudt et allsidig Seat Alhambra-motorprogram gjennom to generasjoner. Den teknologiske utviklingen av motorene gjenspeiler overgangen fra klassiske sugemotorer til moderne turbo- og common rail-teknologi.

Seat Alhambra generasjon I - Historiske generasjoner (1996-2010)

Seat Alhambra generasjon I - Historiske generasjoner (1996-2010)

Den første Seat Alhambra-generasjonen gjennomgikk flere utviklingsstadier og ansiktsløftninger, og motorutvalget utviklet seg kontinuerlig. Typisk kjørelengde var mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, selv om de robuste TDI-dieselmotorene ofte nådde betydelig høyere kjørelengder. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, spesielt for bensinmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 1,9 TDI med 115 hk (fra 2000), som kombinerte driftssikkerhet, økonomi og tilstrekkelig kraft for den tunge varebilen på en optimal måte. De første årene (1996-2000) var preget av velprøvd, men teknisk enkel motorteknologi, mens de senere modellene (2000-2010) allerede var utstyrt med moderne common-rail-diesel og forbedrede bensinmotorer.

Seat Alhambra bensinmotorer: Generasjon I (1996-2010)

Seat Alhambras bensinmotorutvalg besto av ulike sugemotorer, og startet med 2,0-liters motoren med 85 kW (115 hk) i de første modellene. Fra 2000 ble den kraftigere 2,0-liters motoren med 96 kW (130 hk) lagt til, som viste seg å være mer pålitelig og holdbar. 2,8 VR6-motoren med 150 kW (204 hk) ga mer effekt, men ble sjelden valgt på grunn av det høye drivstofforbruket på over 11 liter. Seat Alhambra-motorene var i utgangspunktet robuste, men led av typiske aldringsproblemer som utette ventildekselpakninger og slitte vannpumper. Den beste bensinmotoren var 2,0-literen med 130 hk, som hadde en god balanse mellom ytelse og driftssikkerhet.

Seat Alhambra dieselmotorer: Generasjon I (1996-2010)

Seat Alhambra-dieselmotorene ble dominert av den legendariske 1.9 TDI i ulike effektnivåer. De var opprinnelig tilgjengelige med 66 kW (90 hk) og 81 kW (110 hk), og den kraftigste versjonen med 85 kW (115 hk) ble lagt til fra 2000. Disse Seat Alhambra TDI-motorene ble ansett som nærmest uforgjengelige og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer. Typiske svakheter var bare innsprøytningsdysene etter rundt 200 000 kilometer og av og til vannpumpen. 1.9 TDI med 115 hk ble den absolutte favoritten blant hyppige sjåfører og familier, ettersom den til tross for den tunge bilen kun forbrukte 6,5-7,2 liter drivstoff. Fra 2006 ble det også tilbudt en 2.0 TDI med 103 kW (140 hk), som ga mer effekt, men som også var mer kompleks.

Seat Alhambra-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
2.0 bensinmotor 115-130 HK 9,5-10,8 l/100 km Ventildekselpakning, vannpumpe Bra
2,8 VR6 204 HK 11,2-12,1 l/100 km Høyt forbruk, kompleks Gjennomsnittlig
1,9 TDI 90-115 HK 6,5-7,2 l/100 km Innsprøytningsdyser etter 200 000 km Meget bra
2,0 TDI 140 HK 6,8-7,5 l/100 km Mer kompleks enn 1,9 TDI Bra

Seat Alhambra generasjon II (2010-2020)

Seat Alhambra generasjon II (2010-2020)

Den andre Seat Alhambra-generasjonen markerte en helt ny begynnelse med topp moderne motorteknologi og betydelig forbedret kvalitet. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og de velprøvde 2.0 TDI-dieselmotorene regnes som spesielt holdbare. Større reparasjoner er vanligvis ikke nødvendig før etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig i turboladerne på TSI-bensinmotorene. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TDI med 110 kW (150 hk), som tilbød den perfekte balansen mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet. Denne generasjonen nøt godt av Volkswagen-konsernets sofistikerte teknologi, og for første gang ble det også tilbudt en økonomisk 1,4 TSI-bensinmotor med turbolader.

Seat Alhambra bensinmotorer: Generasjon II (2010-2020)

Seat Alhambras bensinmotorutvalg fokuserte på den moderne 1,4 TSI-motoren, som ble tilbudt i to effektnivåer med 110 kW (150 hk) og til tider 125 kW (170 hk). Denne Seat Alhambra TSI-motoren var basert på den velprøvde EA111-teknologien med turbolading og direkte innsprøytning. Til tross for den kompakte konstruksjonen viste 1,4 TSI seg å være godt egnet til daglig bruk i den tunge varebilen, selv om den fikk sine begrensninger når den ble fullastet. Typiske problemer var slitasje på registerkjeden etter rundt 150 000 kilometer og sporadiske skader på turboladeren under sportslig kjøring. Seat Alhambra 1,4 TSI med 150 hk ga imidlertid en god balanse mellom ytelse og forbruk, selv om den var betydelig mer tørst enn dieselalternativene.

Seat Alhambra dieselmotorer: Generasjon II (2010-2020)

Seat Alhambra 2.0 TDI dominerte dieselutvalget og var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 85 kW (115 hk) til 132 kW (180 hk). De vanligste variantene var 2.0 TDI med 103 kW (140 hk) og 110 kW (150 hk), begge med moderne common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard. Disse Seat Alhambra TDI-motorene viste seg å være ekstremt driftssikre og økonomiske, med et reelt drivstofforbruk på bare 5,8-6,5 liter per 100 kilometer. Seat Alhambra 2.0 TDI med 150 hk utviklet seg til å bli den mest populære og pålitelige motoren i denne generasjonen - den hadde nok kraft til alle situasjoner, var økonomisk og kjørte regelmessig over 400 000 kilometer. Kun EGR-ventilene trengte av og til rengjøring, og innsprøytningsdysene burde kontrolleres etter ca. 250 000 kilometer.

Seat Alhambra motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,4 TSI 150-170 HK 7,8-8,6 l/100 km Tannkjede, turbolader Gjennomsnitt
2,0 TDI 115 HK 6,2-6,8 l/100 km Lite kraft for en tung varebil Bra
2,0 TDI 140 HK 5,9-6,4 l/100 km EGR-ventil, svært robust Meget bra
2,0 TDI 150 HK 5,8-6,5 l/100 km Minimalt, beste valg Meget bra
2,0 TDI 180 HK 6,1-6,7 l/100 km Mer kompleks, men sterk Bra

Konklusjon: De beste Seat Alhambra-motorene i alle generasjoner

Utviklingen av Seat Alhambra-motorene viser en kontinuerlig forbedring av teknologi og pålitelighet. Mens den første generasjonen fortsatt baserte seg på velprøvd, men enkel teknologi, introduserte den andre generasjonen ultramoderne og effektive drivverk. Dieselmotorene viste seg konsekvent å være det beste valget for den tunge MPV-en, ettersom de kombinerte den nødvendige trekkraften med høy økonomi.

  • Beste bensinmotor i Seat Alhambra:

Den 2,0-liters sugemotoren med 130 hk (generasjon I) ga den beste kombinasjonen av pålitelighet og rimelig ytelse, selv om moderne alternativer er mer effektive.

  • Beste Seat Alhambra dieselmotor:

2.0 TDI med 150 hk (generasjon II) kombinerer optimale ytelser, fremragende effektivitet og eksepsjonell pålitelighet - det perfekte valget for hyppige sjåfører og familier.

  • Beste Seat Alhambra-motor totalt sett:

1,9 TDI med 115 hk (generasjon I, fra 2000) er fortsatt den klassiske Seat Alhambra-motoren på grunn av sin legendariske robusthet og holdbarhet.

Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Seat Alhambra-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

Valvoline SynPower 872378 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 47
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-01, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, MB 226.5, Renault RN0700, Renault RN0710, Fiat 9.55535-G1
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SL, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872378
  • Vår pris: 535,32 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872378
535,32 kr
133,83 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower XL-III C3 872373 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 62
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SN
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: XL-III C3
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872373
  • Vår pris: 561,85 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872373
561,85 kr
140,46 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL AF13++ High-performance MN4015-1 Frostvæske G12, fiolett, 1l, Ferdigblandet, slikatholdig
Anmeldelser - 71
Produkt info
  • temperaturområde [°C]: -40, +125
  • Egenskaper: Ferdigblandet
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G13
  • Farge: fiolett
  • Produktlinje: AF13++, High-performance
  • Produsentens anbefalinger: SAE J1034, ASTM D3306, ASTM D4656, ASTM D4985, BS 6580:2010, AFNOR NF R15-601, (except for ra), VAG TL-774 G, VAG TL-774 J, CUMMINS CES 14603, DEUTZ DQC CC-14, IRIZAR, LIEBHERR Minimum, LH-01-COL3A, MAN 324 Type Si-OAT, MB 325.5, MB 325.6, SCANIA, SMART MB 326.0, Germany, FVV Heft R443, France NFR 15-601, ITALY NC 956-16, Spain, UNE 26-361-88 / 1, NATO S-759
  • Spesifikasjon: G12
  • Innhold [liter]: 1
  • Tank design: Flaske
  • kjem. egenskap: slikatholdig
  • MANNOL: Frostvæske
  • Varenummer: MN4015-1
  • Vår pris: 65,63 kr
Detaljer
MANNOL Frostvæske G12, fiolett, 1l, Ferdigblandet, slikatholdig
Artikkelnummer: MN4015-1
Mer
65,63 kr
65,63 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-10 Motorolje 5W-30, 10l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 62
Produkt info
  • Innhold [liter]: 10
  • Produsentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 503 01, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Spesifikasjon: API CH-4, ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: ENERGY
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • olje: delsyntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7511-10
  • Vår pris: 605,02 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-10
Mer
605,02 kr
60,50 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-5 Motorolje 5W-30, 5l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 66
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: VW 503 01, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Spesifikasjon: API CH-4, ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: ENERGY
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • olje: delsyntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7511-5
  • Vår pris: 322,21 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-5
Mer
322,21 kr
64,44 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-20 Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 71
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA C3
  • Produktlinje: Longlife
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 504 / 507
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7715-20
  • Vår pris: 1423,12 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: MN7715-20
Mer
1423,12 kr
71,16 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 154291 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 42
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: ESP
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 154291
  • Vår pris: 584,90 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 154291
584,90 kr
146,23 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-14%
FEBI BILSTEIN 19402 Frostvæske G12+, fiolett, 5l, Konsentrert
Anmeldelser - 89
Produkt info
  • Egenskaper: Konsentrert
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G12+
  • Farge: fiolett
  • Produsentens anbefalinger: VAG TL-774 F, VAG TL-774 D, MB 325.3, Volvo VCS, MAN 324 SNF, DEXCOOL, Toyota SLLC, Ford WSS-M97B44-D
  • Spesifikasjon: G12+
  • Innhold [liter]: 5
  • Vekt [kg]: 5,705
  • Se serviceinformasjon
  • Tank design: Kanne
  • FEBI BILSTEIN: Frostvæske
  • Varenummer: 19402
  • Vår pris: 323,53 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Frostvæske G12+, fiolett, 5l, Konsentrert
Artikkelnummer: 19402
Mer
sammenlignet med Veil. pris 377,39 kr

323,53 kr
64,71 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VAG LONGLIFE III FE GS55545M4 Motorolje 0W-30, 5l
Anmeldelser - 74
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: ACEA C3
  • Produktlinje: LONGLIFE III
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: FE
  • VAG: Motorolje
  • Varenummer: GS55545M4
  • Vår pris: 805,08 kr
Detaljer
VAG Motorolje 0W-30, 5l
Artikkelnummer: GS55545M4
805,08 kr
161,02 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SHELL Helix Ultra ECT C2/C3 550046306 Motorolje 0W-30, 4l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 72
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Porsche C30, Fiat 9.55535-GS1, Fiat 9.55535-DS1
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA C3, API SN
  • Produktlinje: Helix
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: Ultra ECT C2 / C3
  • olje: Syntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • SHELL: Motorolje
  • Varenummer: 550046306
  • Vår pris: 618,91 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SHELL Motorolje 0W-30, 4l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 550046306
618,91 kr
154,73 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL DIESEL MN7402-20 Motorolje 15W-40, 20l, Mineralolje
Anmeldelser - 10
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: VW 505 00, VW 501 01, MB 228.3, MB 229.1, MAN M 3275, Volvo VDS, MTU-2
  • Spesifikasjon: API CG-4, ACEA E2, API CF, API SL, ACEA A3 / B3, ACEA A2 / B2
  • Produktlinje: DIESEL
  • viskositetsklasse SAE: 15W-40
  • olje: Mineralolje
  • Spesifikasjon iht. API: CF, CG-4, SL
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7402-20
  • Vår pris: 1062,04 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 15W-40, 20l, Mineralolje
Artikkelnummer: MN7402-20
Mer
1062,04 kr
53,10 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY PREMIUM MN7908-5 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 96
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.52, MB 229.31, VW 505 01, MB 229.51, BMW Longlife-04, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 226.5
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API CH-4, ACEA C2, API SN
  • Produktlinje: ENERGY PREMIUM
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • olje: Syntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7908-5
  • Vår pris: 400,69 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7908-5
Mer
400,69 kr
80,14 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline MaxLife 872296 Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.3, PSA B71 2300, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-D2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: MaxLife
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872296
  • Vår pris: 417,93 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 872296
417,93 kr
104,48 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 XE 150941 Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 14
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: DEXOS 2, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Ford WSS-M2C917-A, VW 505 00, VW 505 01
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SN, API CF
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 3000 XE
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150941
  • Vår pris: 2069,42 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: 150941
2069,42 kr
103,47 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 2000 X1 150865 Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 32
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.1, VW 501 01, VW 505 00
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B3, API SL, API CF
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • Versjon: 2000 X1
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Spesifikasjon iht. API: CF, SL
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150865
  • Vår pris: 341,04 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 150865
341,04 kr
85,26 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: