Innholdsfortegnelse
Mercedes S212-motorer
Mercedes E-Klasse S212 ble lansert i 2009 som en stasjonsvognversjon av W212-modellserien og etablerte seg raskt som en førsteklasses langdistansebil med et imponerende utvalg av motorer. I løpet av produksjonsperioden frem til 2016 tilbød Mercedes et bredt spekter fra økonomiske firesylindrede dieselmotorer til kraftige V8-bensinmotorer og utviklet banebrytende teknologier som BlueTEC og hybriddrift.

Mercedes S212-motorer (2009-2016)
Den første og eneste generasjonen av Mercedes S212 var preget av det tekniske mangfoldet og de høye kvalitetsstandardene som er typiske for Mercedes-Benz. Kjørelengden til Mercedes S212-motorene varierte betydelig avhengig av drivverkstype: Mens de robuste dieselmotorene lett nådde 400 000 til 600 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de mer komplekse V8-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av luftfjæring eller motorfester mellom 150 000 og 250 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var E 350 CDI med 265 hk - en V6-diesel som på en optimal måte kombinerte effekt, driftssikkerhet og fortsatt akseptable forbrukstall. Tekniske høydepunkter var introduksjonen av BlueTEC-teknologien for ren diesel og de første hybrideksperimentene, mens typiske problemområder var den komplekse luftfjæringen og de elektroniske systemene. I premiumsegmentet konkurrerte S212 med suksess med BMW 5-serie Touring og Audi A6 Avant.
Mercedes S212 bensinmotorer (2009-2016)
Mercedes S212 bensinmotorutvalg besto av et bredt utvalg av fire- til åttesylindrede motorer. Innstegsmodellen var E 200 med en 2,0-liters firesylindret motor med 184 hk (fra 2013), etterfulgt av E 250 med 204 hk. Disse mindre Mercedes S212-motorene viste seg å være de mest pålitelige bensinmotorene i serien, med bare sporadiske problemer med tennspolene. E 350 hadde en 3,5-liters V6 med 306 hk og ble ansett som en velbalansert allrounder, mens V8-modellene E 500 (408 hk) og E 63 AMG (opptil 585 hk) leverte sportslige ytelser. Mercedes S212 V8-motorene led imidlertid av typiske problemer som slitasjeutsatte motorfester, dyre reparasjoner av luftfjæringen og et høyt drivstofforbruk på over 12 liter per 100 km.
Mercedes S212 dieselmotorer (2009-2016)
Mercedes S212-dieselmotorene var dominert av den velprøvde CDI-teknologien med common rail-innsprøytning. E 200 CDI startet med 136 hk, etterfulgt av E 220 CDI (170 hk) og E 250 CDI (204 hk) som populære firesylindrede varianter. Disse mindre Mercedes S212 CDI-motorene utviklet seg til å bli de mest driftssikre drivverkene i hele modellserien, og med riktig vedlikehold nådde de ofte over 500 000 kilometer. E 300 CDI med 231 hk og spesielt E 350 CDI med 265 hk var de V6-dieselmotorene som bød på den beste kombinasjonen av ytelse og jevn gange. Fra 2012 introduserte Mercedes BlueTEC-teknologien, som forbedret utslippsverdiene betydelig takket være SCR-katalysator og AdBlue-injeksjon. Mercedes S212 E 350 BlueTEC ble sett på som det ypperste innen dieselteknologi med utmerket langdistanseegenskaper.
Mercedes S212 hybriddrift (2009-2016)
Fra 2012 tilbød Mercedes E 300 BlueTEC Hybrid som den første fullhybriden i modellserien. Denne kombinerte en 2,1-liters firesylindret dieselmotor (204 hk) med en 20 kW elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 231 hk. Mercedes S212 Hybrid oppnådde et standard drivstofforbruk på bare 4,1 liter per 100 km, men led under den komplekse teknologien med sporadiske problemer med hybridbatteriet og den komplekse elektronikken.
Mercedes S212-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
E 200/250 bensin | 184-204 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Tennspoler | Bra |
E 350 bensin | 306 HK | 8,7-9,4 l/100 km | Motorfester, luftfjæring | Gjennomsnittlig |
E 500/E 63 AMG | 408-585 HK | 11,5-14,2 l/100 km | Motorfester, luftfjæring, høyt drivstofforbruk | Moderat |
E 200/220 CDI | 136-170 HK | 4,9-5,4 l/100 km | Svært robust | Meget god |
E 250/300 CDI | 204-231 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Robust, sporadiske injektorer | Meget god |
E 350 CDI/BlueTEC | 265 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Den beste kombinasjonen av kraft og effektivitet | Meget god |
E 300 BlueTEC Hybrid | 231 HK | 4,1 l/100 km | Kompleks hybridteknologi, batteri | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Mercedes S212-motorene i alle generasjoner-motorer
Mercedes S212-motorene demonstrerte den typiske Mercedes-kvaliteten med spesielt fremragende dieselmotorer. Mens bensinmotorene hadde ulike styrker og svakheter avhengig av antall sylindere, etablerte CDI-dieselmotorene seg som langdistansemestre med eksepsjonell holdbarhet. Hybridteknologien var ennå ikke fullt utviklet, men viste allerede potensialet for effektiv kjøring.
- Beste Mercedes S212 bensinmotor:
E 250 (204 hk) kombinerte rimelige ytelser med den høyeste driftssikkerheten blant bensinmotorene og tilbød det beste forholdet mellom pris og ytelse.
- Beste Mercedes S212 dieselmotor:
E 350 CDI/BlueTEC (265 hk) hadde den perfekte balansen mellom kraftfulle ytelser, utmerket egnethet for langdistansekjøring og Mercedes' legendariske dieselpålitelighet.
- Beste Mercedes S212 hybridmotor:
E 300 BlueTEC Hybrid (231 hk) var den eneste tilgjengelige hybriden, og til tross for sin komplekse teknologi var den en interessant effektivitetsmester for hyppige sjåfører.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Mercedes S212 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.