Innholdsfortegnelse
Opel Astra H Caravan-motorer
Opel Astra H Caravan ble introdusert i 2004 som kombiversjonen av den tredje Astra-generasjonen, og etablerte seg raskt som et praktisk alternativ til sedan- og kombiutgavene. Opel Astra H Caravan-motorene utviklet seg kontinuerlig gjennom hele produksjonsperioden fra 2004 til 2014, og tilbød et imponerende utvalg av alt fra økonomiske dieselmotorer til kraftige turbobensinmotorer.

Opel Astra H Caravan-motorer (2004-2014)
Opel Astra H Caravan-generasjonen var kjennetegnet av eksepsjonell motorvariasjon og solid driftssikkerhet, der de fleste motorene med riktig vedlikehold enkelt nådde 250 000 til 350 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, og dieselmotorene krevde generelt mindre vedlikehold enn bensinmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 CDTI med 150 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en perfekt måte og ble ansett som en av de beste dieselmotorene på sin tid. Teknisk sett var generasjonen preget av overgangen fra atmosfæriske til turboladede motorer, samtidig som moderne common-rail dieselteknologi ble introdusert. I en markedssammenligning plasserte Astra H Caravan seg mellom VW Golf Variant og Ford Focus Turnier, og den imponerte spesielt med sitt balanserte forhold mellom pris og ytelse.
Opel Astra H Caravan bensinmotorer (2004-2014)
Opel Astra H Caravan-motorene begynte med velprøvde atmosfæriske motorer før moderne turboteknologi ble introdusert fra 2007. 1,4-liters motoren (Z14XEP) med 66 kW (90 hk) var innstegsmotoren, som viste seg å være en pålitelig, men svakdrevet motor. 1,6-literen (Z16XEP/Z16XER) med 85-87 kW (115-118 hk) var mye mer populær og ble fra 2007 erstattet av en revidert versjon med forbedret virkningsgrad. Den kraftigste atmosfæriske motoren var 1,8-literen (Z18XER) med 103 kW (140 hk), som kjennetegnes av jevn gange og pålitelighet. Fra 2007 revolusjonerte turbomotorene utvalget: 1,4 turbo (Z14NET/A14NET) med 88-103 kW (120-140 hk) ga betydelig mer dreiemoment, men var utsatt for problemer med turboladeren og økt oljeforbruk. Toppmodellen blant bensinmotorene var 1,6 Turbo (Z16LET/A16LET) med 132 kW (180 hk), som hovedsakelig ble brukt i OPC, men som ble ansett som problematisk på grunn av sin kompleksitet og tendens til overoppheting.
Opel Astra H Caravan dieselmotorer (2004-2014)
CDTI-dieselmotorene dominerte utvalget av Opel Astra H Caravan-motorer og etablerte seg som de mest pålitelige motorene i serien. 1.3 CDTI (Z13DT/Z13DTJ) med 66 kW (90 hk) fungerte som innstegsdiesel og imponerte med et minimalt drivstofforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km, men hadde ofte for lite krefter for den tunge campingvognen. 1,7 CDTI (Z17DTH/Z17DTJ/A17DTJ) med 74-92 kW (100-125 hk) utviklet seg til å bli seriens arbeidshest - spesielt de senere A17DTJ-variantene fra 2009 og fremover ble ansett som nærmest uforgjengelige og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var imidlertid 1,9 CDTI (Z19DT/Z19DTH/A19DTR) med en effekt på 88-110 kW (120-150 hk). Den 150 hk sterke versjonen med bi-turbo-teknologi (A19DTR) hadde ikke bare imponerende kjøreegenskaper, men viste seg også å være svært slitesterk. Alle CDTI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning og fra 2009 også partikkelfilter som standard, selv om sistnevnte av og til skapte problemer på korte turer.
Opel Astra H Caravan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 90 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Svakt motorisert, ventilklaring | Gjennomsnittlig |
1,6 16V | 115-118 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Tennspoler, termostat | Bra |
1,8 16V | 140 HK | 7,4-8,1 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,4 Turbo | 120-140 HK | 6,9-7,6 l/100 km | Turbolader, oljeforbruk | Moderat |
1,6 Turbo | 180 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Overoppheting, turbolader | Problematisk |
1,3 CDTI | 90 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Underdrevet, DPF | Gjennomsnittlig |
1,7 CDTI | 100-125 HK | 4,6-5,2 l/100 km | DPF for korte reiser | Meget bra |
1,9 CDTI | 120-150 HK | 5,1-5,8 l/100 km | Svært robust, av og til DPF | Meget god |

Konklusjon: De beste Opel Astra H Caravan-motorene-motorer
Opel Astra H Caravan-motorene viste en bemerkelsesverdig variasjon og bunnsolid kvalitet gjennom hele produksjonsperioden, og dieselmotorene viste seg å være de mest pålitelige kraftaggregatene. Mens de atmosfæriske bensinmotorene imponerte med sin enkelhet og lange levetid, slet de tidlige turbobensinmotorene med de typiske barnesykdommene med datidens turboladeteknologi. CDTI-dieselmotorene, derimot, etablerte seg som referanse for økonomi og holdbarhet i dette segmentet.
- Beste Opel Astra H Caravan bensinmotor:
1,8-liters 16V med 140 hk kombinerte tilstrekkelig kraft med høy driftssikkerhet og moderate vedlikeholdskostnader - et perfekt kompromiss for hverdagsbilister.
- Beste Opel Astra H Caravan dieselmotor:
1,9 CDTI med 150 hk (A19DTR) hadde den beste kombinasjonen av ytelse, økonomi og holdbarhet, og regnes som en av de beste dieselmotorene i sin tid.
- Beste Opel Astra H Caravan-motor for de som kjører mye:
1,7 CDTI med 125 hk viste seg å være den mest økonomiske og pålitelige motoren for høy kjørelengde med minimalt vedlikehold.
For vedlikehold og reservedeler til alle Opel Astra H Caravan-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.