Innholdsfortegnelse
Mercedes S205 motorer
Mercedes C-Klasse S205 ble lansert i 2014 som en Variant og etablerte seg raskt som et premiumalternativ til Audi A4 Avant og BMW 3-serie Touring. I løpet av produksjonsperioden frem til 2021 tilbød S205-serien et imponerende utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til AMG-motorer med høy ytelse, noe som gjenspeiler Mercedes' teknologiske utvikling i mellomklassen.

Mercedes S205-motorer (2014-2021)
Mercedes S205 representerte en ny æra i C-Klasse med betydelig forbedret materialkvalitet og toppmoderne motorteknologi. Påliteligheten varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde Mercedes S205-motorene, som 2,2-liters dieselmotoren, lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de tidlige M274-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av registerkjede eller balanseaksler mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var C 220 d med 170 hk, som kombinerte kraft, pålitelighet og økonomi på en optimal måte. Blant de tekniske høydepunktene var 9G-TRONIC-girkassen fra 2016 og introduksjonen av M264-motoren med mildhybridteknologi fra 2018. I premiumsegmentet plasserte S205 seg med suksess mellom den sportslige BMW 3-serien og den komfortorienterte Audi A4-familien.
Mercedes S205 bensinmotorer (2014-2021)
Mercedes S205 bensinmotorutvalg startet med M274-motoren i ulike effektnivåer. C 180 hadde en 1,6-liters turbomotor med 156 hk, mens C 200 hadde en 2,0-liters turbomotor med 184 hk. C 250 med 211 hk ble lagt til fra 2016. Disse tidlige Mercedes S205-motorene led av typiske M274-problemer: Skrangling i registerkjeden, defekte balanseaksler og sporadiske skader på turboladeren gjorde dem til de mest problematiske motorene i serien. M274-motoren i C 250 viste seg å være spesielt utsatt for motorskader forårsaket av kjedesprang. Fra 2018 ble den mye mer pålitelige M264-motoren introdusert, først i C 200 med 184 hk og senere i C 300 med 258 hk. M264 hadde integrert startgenerator-teknologi (ISG) og et 48-volts system om bord, noe som gjorde den til den mest avanserte bensinmotoren i Mercedes S205.
Mercedes S205 dieselmotorer (2014-2021)
Mercedes S205-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde OM651-motoren i ulike konfigurasjonsnivåer. C 220 d startet med 170 hk, senere ble en versjon med 194 hk lagt til. Den mindre C 200 d tilbød 136 hk, mens den kraftige C 250 d toppet serien med 204 hk. Disse Mercedes S205 TDI-motorene viste seg å være svært driftssikre og økonomiske - spesielt C 220 d med 170 hk ble bestselgeren og den mest driftssikre motoren i hele serien. Alle dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med opptil 2000 bar trykk, SCR-katalysator og partikkelfilter som standard. OM651 oppfylte allerede Euro 6-standarden og hadde et testforbruk på bare 4,2 til 5,8 liter per 100 km. Det eneste svake punktet var av og til AdBlue-doseringsenheten, som kunne svikte etter rundt 200 000 kilometer.
Mercedes S205 AMG-motorer (2014-2021)
De høytytende variantene av Mercedes S205 ble drevet av AMG-motorer. C 43 AMG fikk en 3,0-liters V6 biturbo (M276) med 367 hk fra 2016, senere økt til 390 hk. C 63 AMG var avhengig av den legendariske 4,0-liters V8 biturbo (M177) med 476 hk i standardversjonen og 510 hk i S-versjonen. Disse Mercedes S205-motorene hadde imponerende ytelse, men krevde mye vedlikehold og hadde tidvis problemer med turboladerne under ekstrem belastning. M177-motoren ble ansett som en av de beste V8-motorene i sin generasjon, men krevde hyppigere oljeskift og væsker av høy kvalitet.
Mercedes S205-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
C 180 (M274) | 156 HK | 6,4-7,2 l/100 km | Tannkjede, balanseaksler | Problematisk |
C 200 (M274) | 184 HK | 6,8-7,6 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Moderat |
C 250 (M274) | 211 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Kjedesprang, motorskade | Problematisk |
C 200 (M264) | 184 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
C 300 (M264) | 258 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Mild hybrid, robust | Bra |
C 200 d | 136 HK | 4,2-4,8 l/100 km | AdBlue-dosering | Bra |
C 220 d | 170-194 HK | 4,4-5,2 l/100 km | Svært robust | Meget god |
C 250 d | 204 HK | 4,8-5,8 l/100 km | AdBlue-system | Bra |
C 43 AMG | 367-390 HK | 8,6-9,4 l/100 km | Turbolader under ekstrem belastning | Bra |
C 63 AMG | 476-510 HK | 10,2-11,8 l/100 km | Vedlikeholdskrevende, turbolader | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Mercedes S205-motorene i alle generasjoner-motorer
Utviklingen av Mercedes S205-motorene viser tydelig Mercedes' overgang fra problematiske tidlige turbomotorer til moden mildhybridteknologi. Mens dieselmotorene konsekvent imponerte med sin høye driftssikkerhet, slet de tidlige M274-bensinmotorene med betydelige kvalitetsproblemer, som først ble løst med M264-motoren.
- Beste Mercedes S205 bensinmotor:
C 200 med M264-motor (184 hk, fra 2018) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og utmerket driftssikkerhet.
- Beste Mercedes S205 dieselmotor:
C 220 d med OM651-motor (170 hk) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbrukbarhet gjennom hele produksjonsperioden.
- Beste Mercedes S205 ytelsesmotor:
C 43 AMG med M276 V6 biturbo (390 hk) kombinerer sportslige ytelser med fortsatt akseptabel hverdagsbrukbarhet og pålitelighet.
For vedlikehold og reservedeler til alle Mercedes S205-varianter tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.