Innholdsfortegnelse
MERCEDES-BENZ SLK R170-motorer
Mercedes-Benz SLK R170, som debuterte i 1996 som en kompakt roadster, etablerte seg som en rimelig inngang til Mercedes-cabrioletverdenen. Den første SLK-generasjonen tilbød et bemerkelsesverdig utvalg av motorer, alt fra økonomiske firesylindrede enheter til den kraftige V6-motoren med kompressor. I løpet av de åtte årene den ble produsert, fortsatte motorene å utvikle seg og satte nye standarder i den kompakte roadsterklassen.

Mercedes-Benz SLK R170-motorer - første generasjon (1996-2004)
Den første SLK-generasjonen R170 revolusjonerte roadstermarkedet med sitt innovative Vario-tak og et sofistikert motorutvalg. Med riktig vedlikehold kan de fleste R170-motorene enkelt gå mellom 200 000 og 250 000 kilometer, selv om de kompressormatede motorene kan kreve større overhalinger fra 150 000 kilometer hvis de brukes intensivt. SLK 32 AMG med sin 3,2-liters V6 kompressormotor regnes som det absolutte høydepunktet i serien, og den kombinerer imponerende ytelser med fortsatt overkommelige vedlikeholdskostnader.
Teknisk sett har Mercedes i R170-generasjonen satset på velprøvde motorer fra andre modellserier, som er spesialtilpasset for roadsterbruk. De firesylindrede motorene kom fra A- og C-Klasse, mens V6-motorene ble hentet fra E-Klasse. Spesielt nyskapende var bruken av kompressorteknologi, som allerede på 1990-tallet ga imponerende ytelser.
Sammenlignet med konkurrenter som BMW Z3 eller Porsche Boxster, posisjonerte SLK R170 seg som et teknisk mer modent og mer komfortabelt alternativ. Variotaket og den høye kvaliteten på utførelsen rettferdiggjorde den høyere prisen sammenlignet med enklere roadsterkonsepter.
Mercedes-Benz SLK R170 bensinmotorer første generasjon (1996-2004)
Bensinmotorene i den første SLK-generasjonen besto av et bredt spekter av fire- og sekssylindrede enheter. Innstegsmotoren SLK 200 med 100 kW (136 hk) og motorkode M 111.973 viste seg å være en pålitelig følgesvenn i hverdagen, selv om den nådde sine grenser med en sportslig kjørestil. SLK 230 Kompressor med 142 kW (193 hk) og motorkode M 111.983 tilbød betydelig mer trekkraft og ble lenge sett på som det ideelle kompromisset mellom ytelse og drivstofforbruk.
Toppmodellen var SLK 32 AMG med 3,2-liters V6-kompressormotor M 112.960, som leverte 260 kW (354 hk) og katapulterte den kompakte roadsteren til 100 km/t på bare 4,6 sekunder. Denne motoren imponerte med sin lineære kraftutvikling og den karakteristiske kompressorlyden, men den medførte også høyere vedlikeholdskostnader.
Remskivene til ladeluftpumpen viste seg ofte å være problematiske i de kompressormatede motorene fra rundt 80 000 kilometer og oppover, og det samme gjaldt innsugningsmanifoldene, som hadde en tendens til å lekke ved høyt kjørelengde. De firesylindrede motorene slet av og til med problemer med registerkjeden fra 120 000 kilometer og oppover, mens V6-motorene var mer robust konstruert.
SLK 200 Kompressor, som avløste den stemningsfulle SLK 200 i 2000, bød på en balansert blanding av ytelse og effektivitet med 120 kW (163 hk) fra motorkode M 111.958. De senere modellversjonene fra 2001 og fremover ble ansett for å være spesielt modne og pålitelige.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
SLK 200 (M 111.973) | 136 | 8,5 | Tannkjede fra 120 000 km | Bra |
SLK 200 K (M 111.958) | 163 | 8,8 | Kompressorrem fra 80 000 km | Bra |
SLK 230 K (M 111.983) | 193 | 9,2 | Problemer med innsugningsmanifold, kompressor | Gjennomsnittlig |
SLK 32 AMG (M 112.960) | 354 | 12,8 | Høye vedlikeholdskostnader, kompressor | god |

Mercedes-Benz SLK R170-motorer - modelloppgradering og ansiktsløftning (2000-2004)
Med ansiktsløftningen i 2000 reviderte Mercedes-Benz motorutvalget til SLK R170 fundamentalt. Forventningene til kjørelengde holdt seg på et høyt nivå på 200 000 til 280 000 kilometer, og de reviderte motorene scoret poeng med bedre materialer og optimaliserte styreenheter. SLK 320 med sin 3,2-liters V6-sugemotor etablerte seg som den mest driftssikre motoren i hele modellserien, og bød på en perfekt balanse mellom ytelse og holdbarhet.
Den viktigste nyheten var SLK 320 med 160 kW (218 hk) fra den velprøvde M 112.947-motoren, som allerede hadde bevist sin pålitelighet i E-Klasse. Samtidig ble elektronikken i alle motorene revidert og eksosrensesystemet forbedret for å oppfylle strengere utslippskrav.
Spesielt de ansiktslettede modellene fra 2001 fikk optimalisert programvare og forbedret innsprøytningssystem. De kompressormatede motorene ble utstyrt med mer robuste ladeluftkjølere og forbedrede bypassventiler, noe som økte holdbarheten betraktelig.
Mercedes-Benz SLK R170 V6 bensinmotor med ansiktsløftning (2000-2004)
Den nylanserte SLK 320 med M 112.947-motoren revolusjonerte modellserien med sin kombinasjon av 160 kW (218 hk) ytelse og eksepsjonell driftssikkerhet. Denne 3,2-liters V6-sugemotoren kom direkte fra E-Klasse og viste seg å være praktisk talt vedlikeholdsfri opp til 200 000 kilometer. Kun vanlige slitasjedeler som tennspoler etter 100 000 kilometer og sporadiske problemer med gassventilen etter 150 000 kilometer skjemmet det ellers feilfrie bildet.
SLK 32 AMG, som fortsatt var tilgjengelig, beholdt sin M 112.960 kompressormotor med 260 kW (354 hk), men nøt godt av revidert ladeluftkjøling og optimalisert motorstyring. Disse forbedringene reduserte feilfrekvensen på kompressorenheten merkbart, selv om de grunnleggende høyere vedlikeholdskravene forble.
Begge V6-motorene kjennetegnes av jevn gange og harmonisk kraftoverføring. Den atmosfæriske 320-motoren ble ansett for å være spesielt slitesterk og nådde lett 300 000 kilometer og mer med riktig vedlikehold.
Mercedes-Benz SLK R170 bensinmotorer med kompressor - ansiktsløftning (2000-2004)
De reviderte kompressormotorene i facelift-generasjonen fikk en rekke detaljforbedringer. SLK 200 Kompressor med M 111.958-motor og 120 kW (163 hk) fikk en mer effektiv ladeluftkjøler og optimaliserte bypassventiler, noe som økte kompressorenhetens holdbarhet betydelig. Likevel forble de typiske svake punktene som remskiver og magnetkoblinger, som vanligvis måtte skiftes ut mellom 80 000 og 120 000 kilometer.
SLK 230 Kompressor ble kontinuerlig videreutviklet og oppnådde i sin endelige versjon 145 kW (197 hk) fra M 111.983-motoren. Den forbedrede innsugningsmanifolden i aluminium løste problemene med de tidlige plastversjonene, mens optimaliserte innsprøytningsdyser sørget for jevnere forbrenning.
Spesielt de sene produksjonsårene 2003 og 2004 regnes som teknisk modne, ettersom Mercedes-Benz i stor grad hadde eliminert barnesykdommene med kompressorteknologien. Vedlikeholdsintervallene kunne forlenges til 15 000 kilometer uten at det gikk på bekostning av driftssikkerheten.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
SLK 200 K (M 111.958) | 163 | 8,6 | Kompressorrem, magnetisk clutch | God |
SLK 230 K (M 111.983) | 197 | 9,1 | Inntaksmanifold, ladeluftkjøler | Gjennomsnittlig |
SLK 320 (M 112.947) | 218 | 9,8 | Tennspoler, gassventil | Meget bra |
SLK 32 AMG (M 112.960) | 354 | 12,5 | Vedlikehold av kompressor, høye kostnader | Bra |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz SLK R170-motorene i alle generasjoner
Motorutviklingen til SLK R170 gjenspeiler Mercedes-Benz' overgang fra eksperimentell kompressorteknologi til modne, pålitelige drivsystemer. Mens de tidlige kompressormotorene fortsatt slet med barnesykdommer, etablerte de senere enhetene seg som gjennomgående holdbare og karakterfulle drivverk for den kompakte roadsteren.
- Beste Mercedes-Benz SLK R170 bensinmotor:
SLK 320 (M 112.947) med 218 hk - Den atmosfæriske V6-motoren imponerer med eksepsjonell pålitelighet, kultivert smidighet og tilstrekkelig kraft for sportslig kjøring.
- Den mest sportslige motoren i Mercedes-Benz SLK R170:
SLK 32 AMG (M 112.960) med 354 hk - Den kompressormatede V6-motoren byr på imponerende ytelse og autentisk AMG-karakter, men krever konsekvent vedlikehold og høyere driftskostnader.
- Mest effektive Mercedes-Benz SLK R170-motor:
SLK 200 Kompressor (M 111.958) med 163 hk - Den turboladede firesylinderen kombinerer moderat effekt med akseptabelt drivstofforbruk og regnes som den mest pålitelige kompressormotoren i modellserien.
Reservedeler til alle Mercedes-Benz SLK R170-motorer finner du i velprøvd kvalitet hos AUTODOC.