Innholdsfortegnelse
Mercedes W202-motorer
Mercedes C-Klasse W202 revolusjonerte Mercedes-Benz' kompaktsegment i 1993 og etablerte en ny motorfilosofi med mindre og mer effektive motorer. I løpet av sju års produksjon utviklet Mercedes W202-motorserien seg kontinuerlig og la grunnlaget for moderne Mercedes-drivsystemer.

Mercedes W202-motorer (1993-2000)
Den første og eneste generasjonen av Mercedes W202 markerte et vendepunkt i Mercedes' motorutvikling og introduserte firesylindrede motorer i C-Klasse for første gang. Med riktig vedlikehold oppnådde de fleste Mercedes W202-motorene en kjørelengde på mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og de sekssylindrede bensinmotorene og de senere CDI-dieselmotorene ble ansett som spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer - hovedsakelig ventildekselpakninger, vannpumper og, i de tidlige dieselmotorene, innsprøytningspumpen. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var C 280 med M 104-motoren (193 hk), som kombinerte pålitelighet, jevn gange og ytelse på en perfekt måte. Teknisk sett introduserte Mercedes for første gang fireventilteknologi i C-Klasse og eksperimenterte med nye innsprøytningssystemer, selv om dette førte til barnesykdommer i de tidlige CDI-modellene.
Mercedes W202 bensinmotorer (1993-2000)
Mercedes W202 bensinmotorprogram omfattet både firesylindrede og sekssylindrede motorer. Mercedes startet med den firesylindrede M 111 (2,0 liter) i variantene C 180 (122 hk) og C 200 (136 hk). Mercedes W202 C 180 viste seg å være en økonomisk innstegsmotor, men led av manglende jevnhet og sporadiske problemer med ventildekselpakningen. De sekssylindrede motorene var betydelig bedre: M 104 ble brukt som 2,8-liters versjon i C 280 (193 hk) og ble regnet som en av de beste Mercedes-motorene noensinne. Mercedes W202 C 230 Kompressor (193 hk, fra 1995) introduserte kompressorteknologi, men hadde ofte problemer med ladeluftkjøleren og kompressorenheten. Toppmodellen var C 36 AMG med 280 hk, men M 104-motoren var mer utsatt for slitasje på grunn av den høye effekten.
Mercedes W202 dieselmotorer (1993-2000)
Mercedes W202-dieselprogrammet begynte i 1993 med den velprøvde M 601 (2,2 liter) i C 220 D med 95 hk. Denne Mercedes W202-dieselen var ekstremt robust og slitesterk, men bråkete og treg. Den ble i 1995 etterfulgt av den mer moderne M 604 (2,5 liter) i C 250 D med 113 hk, som bød på mer komfort, men som av og til fikk problemer med innsprøytningspumpen. Det teknologiske gjennombruddet kom i 1997 med den første CDI-motoren: Mercedes W202 C 220 CDI med 125 hk (OM 611) introduserte common rail-teknologien hos Mercedes. Selv om denne motoren var banebrytende, hadde de første CDI-motorene barnesykdommer med injektorene og høytrykkspumpen. Mercedes W202 C 200 CDI (102 hk, fra 1998) viste seg å være mer driftssikker og ble den mest solgte dieselen i serien.
Mercedes W202 bensindrevne spesialmodeller (1993-2000)
I tillegg til standardmotorene tilbød Mercedes spesialvarianter: C 240 (170 hk, fra 1997) med den nye M 112 V6-motoren var en forsmak på den kommende generasjonen og viste seg å være svært pålitelig. Mercedes W202 C 43 AMG (306 hk, 1997-2000) med M 113 V8-motor var den absolutte toppmodellen og teknisk moden, men sjelden og dyr å vedlikeholde.
Mercedes W202-motor | Utgangseffekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
C 180 (M 111) | 122 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Ventildekselpakning, jevn gange | Gjennomsnitt |
C 200 (M 111) | 136 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Ventildekselpakning | God |
C 230 K | 193 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Kompressor, ladeluftkjøler | Moderat |
C 280 (M 104) | 193 HK | 9,8-10,5 l/100 km | Svært robust | Meget bra |
C 36 AMG | 280 HK | 11,5-12,8 l/100 km | Høy slitasje | Bra |
C 43 AMG | 306 HK | 12,8-14,2 l/100 km | Dyrt vedlikehold | Bra |
C 220 D | 95 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Høylytt, treg | Middels |
C 250 D | 113 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Innsprøytingspumpe | God |
C 200 CDI | 102 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Tidlige barnesykdommer med CDI | Bra |
C 220 CDI | 125 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Injektorer, høytrykkspumpe | Moderat |

Konklusjon: De beste Mercedes W202-motorene-motorer
Utviklingen av Mercedes W202-motorene var preget av introduksjonen av ny teknologi og overgangen til mer moderne drivverkskonsepter. Mens de velprøvde sekssylindrede bensinmotorene og de robuste dieselmotorene med forkammer imponerte med sin pålitelighet, viste de innovative kompressormotorene og de tidlige CDI-motorene typiske barnesykdommer med ny teknologi. Mercedes W202-motorene la imidlertid grunnlaget for en vellykket videreutvikling i de påfølgende generasjonene.
- Beste Mercedes W202 bensinmotor:
C 280 med M 104-motor (193 hk) kombinerte ytelse, jevn gange og legendarisk Mercedes-pålitelighet, og regnes som en av de beste sekssylindrede motorene fra Mercedes noensinne.
- Beste Mercedes W202 dieselmotor:
C 200 CDI (102 hk) ga den beste balansen mellom moderne CDI-teknologi, økonomi og hverdagsbruk uten barnesykdommene til de kraftigere CDI-variantene.
- Den mest pålitelige Mercedes W202-motoren:
Selv om C 220 D med M 601-motor ikke var den mest moderne, var den den desidert mest robuste motoren i hele modellserien og gikk regelmessig over 400 000 kilometer.
For vedlikehold og reparasjon av alle Mercedes W202-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.