Innholdsfortegnelse
Glødeplugg: funksjon, symptomer på defekt og bytteintervall
Glødeplugger er en type nattaktiv bille som kan frembringe lys, det finnes over 2000 ulike arter verden rundt. Vent. Det er ildfluer! Glødeplugger derimot, er en viktig del i dieseldrevne motorer, som sikrer at de kan starte uansett temperatur i omgivelsene. Dieselmotorer har ikke tennplugger til bil, drivstoffet antennes av den kraftige kompresjonen i sylinderen. Temperaturen øker ikke så raskt når motoren er kald, det er her glødepluggene bidrar. De består av tynne metallstenger med motstander i en ende, som blir varm og begynner å gløde når det sendes elektrisitet gjennom dem. De varmer opp forbrenningskammeret for blandingen av diesel og luft, slik at den antennes raskere når den komprimeres.
Hvor lenge holder glødeplugger?
Materialet i glødeplugger utsettes for store påkjenninger, og materialtretthet er ikke til å unngå. Det er imidlertid forskjell på kvaliteten til forskjellige deler, gjerne avhengig av prisen. Disse delene kan holde i så lite som 2 år, eller så lenge som 6. Generelt sett bør de byttes etter 160 000 kilometer.
Dårlig glødeplugg – symptom
Dersom du mistenker at det kan nærme seg slutten på levetiden til disse delene, kan de følgende symptomene gi et klart svar på om tiden er inne til å bytte dem.
Sliter du med å få startet bilen, spesielt når det er kaldt, er det et klart tegn på at det kan være noe galt med glødepluggene. Disse delene er der for å motvirke startproblemer i første omgang, så når slike problemer opptrer, er det greit å sjekke dem.
Dersom motoren mister kraft i forhold til normalt, og samtidig bruker mer drivstoff, kan dette også være et symptom. Mange motorer har en sikkerhetsmodus, som aktiveres i tilfelle det oppstår problemer med glødepluggene.
Ujevn tomgang, tenningsbanking i motoren og hvit eller sort eksos er andre tegn å se etter.
Sist, men ikke minst, kan varsellampen på dashbordet begynne å lyse konstant.
Kjøre med defekt glødeplugg
Det kan føre til at glødepluggreleet eller sikringer går i stykker, så det er best å få sjekket og byttet disse delene så snart som mulig, hvis du oppdager noe galt. Selv om det bare er en del som ikke fungerer, vil det påvirke bilens egenskaper og ytelse. Det anbefales derfor at alle delene byttes, selv om bare en av dem skulle være defekt. Resten vil trolig også gå i stykker ganske raskt.
Måle glødeplugger
Lurer du på hvordan du sjekker glødepluggene? Det er flere måter å gjøre det på, og det er selvsagt smart å teste dem før man setter i gang med et delebytte. I tilfelle du velger å bare bytte den defekte delen, er første trinn å finne ut hvilken glødeplugg til bil som har oppgitt ånden. Motoren har en for hver sylinder.
De kan testes både der de sitter i motorblokken og hvis du tar dem ut.
Her jobbes det både med elektrisitet og høy temperatur, så ha en plan og vær forsiktig. Se etter hva som står om temaet i håndboken til bilen, her oppgis det relevante måleverdier.
Test med et digitalt multimeter
Denne testen utføres når motoren er kald, men med glødingen i gang.
Still inn multimeteret til ohm, med symbolet Ω, for å måle motstanden i pluggene.
- Glødepluggene sitter i motorblokken og har vanligvis hetter eller deksler, som du må ta av først for å kunne utføre testen.
- Koble fra kabelen til glødepluggen, ellers ender du opp med å måle motstanden til alle pluggene, og ikke bare den ene du vil teste.
- Plasser en føler på et jordet sted i motoren.
- Sett den andre på tilkoplingspunktet på glødepluggen.
- Les av resultatet på skjermen til multimeteret. Er motstanden mellom 0,5 og 1,5 ohm, vil det vanligvis bety at delen er i orden.
- Test neste del på samme måte. Alle glødepluggene skal ha nærliggende verdier.
Test med tangamperemeter
Denne testen utføres når motoren er kald og tenningen er av.
- Sett tangamperemeteret til DC-strøm.
- Plasser verktøyet rundt glødepluggkabelen eller toppen av glødepluggen. Pass på at det lukkes fullstendig.
- Drei på tenningsnøkkelen til glødelyset tennes.
- Les av strømmen i glødepluggene på skjermen til amperemeteret. Vanligvis bruker kalde glødeplugger mellom 2 og 6 ampere hver.
- Slå av tenningen igjen.
Gjenta for hver av pluggene.
Bytte glødeplugger selv
Det er mange som velger å gjøre denne jobben selv, men det er greit å vite om noen utfordringer som kan oppstå på veien. Her er det veldig viktig å holde seg til rett dreiemoment, så du trenger et sett med de rette momentnøkkel til bil og en pipenøklene. Det finnes egne sett med verktøy til dette formålet. Det er også kjekt å ha en smørespray for hånden.
Selvsagt må du også ha nye deler, som er kompatible med bilen din. Glødeplugger er tynne deler, som det er fort gjort å brekke, spesielt siden rust, sot og annen smuss kan føre til at de sitter som spikret med tiden. Det er dumt og dyrt.
I slike tilfeller må biten som sitter igjen i motorblokken eventuelt fjernes med spesialverktøy, og hullet må trolig gjenges på nytt. Hele topplokket må muligens tas ut for å gjøre dette arbeidet, så det er best å unngå.
Dette er grunnen til at det er best å være forsiktig, selv med rett verktøy.
- Start med å kjøre en tur. Det er enklere å få ut pluggene fra en varm motor.
- Løs kablene til pluggene.
- Rengjør arbeidsområdet.
- Spray smørespray på delene som skal ut.
- Løs pluggen med momentnøkkelen og en passende pipenøkkel. Kanskje er du så heldig at de løsner uten problemer!
- Rens de gjengede hullene.
- Sett inn og stram de nye glødepluggene med rett moment.
- Koble til strømkablene igjen.
Nå kan du starte bilen og sjekke at alt er som det skal.
Avsluttende
Med riktige reservedeler, verktøy og nennsomt håndlag kan du gjøre jobben med å teste og bytte glødeplugger selv. Spesielt i kaldt vær er det viktig at dette systemet er i god stand.
Passende produkter: