Innholdsfortegnelse
Hva er drivstoffilter: funksjonen, symptomer og bytteintervall
Drivstoffilteret er på en måte motorens anstandsdame. Det renser drivstoffet, reduserer slitasjen på motor deler og beleggdannelse, som oppstår på grunn av smuss og partikler. Vil du vite mer om funksjonen til drivstoffilteret, hvilke typer som finnes, når du må bytte drivstoffilter samt hva som er tegnene på at det er på tide å bytte ut filteret? Da bør du fortsette å lese.
Hva er et drivstoffilter?
UFI Drivstoffilter
Filterinnsats, 10mm
MANN-FILTER Drivstoffilter
Påskruingsfilter
BOSCH Drivstoffilter
ledningsfilter
PURFLUX Drivstoffilter
Filterinnsats
UFI Drivstoffilter
Filterinnsats
Et drivstoffilter fungerer litt som en fin sil for drivstoffet i bilen din. Det fanger opp og holder igjen uønskede partikler som har blandet seg med drivstoffet. Er motoren uten drivstoffilter, vil det føre til at den, på kort eller lang sikt, ødelegges. Fremmedlegemene i drivstoffet vil i så tilfelle trenge inn til motordelene og forårsake alt fra økt slitasje, tilstopping til fullstendig funksjonssvikt i motoren. Plasseringen til drivstoffilteret varierer alt etter bilmerke, modellen, produksjonsåret og drivstofftypen bilen bruker. Mange nyere biler har det direkte i drivstofftanken, mens i eldre biler er det mer normalt at du finner det på understellet, koblet til drivstoffrøret. Du kan kjenne det igjen på den sylindriske, runde formen.
Hva er funksjonen til drivstoffilteret?
Alt av drivstoff, uavhengig av om det er bensin eller diesel, har mindre eller større mengder av smuss- eller metallpartikler i seg. Disse partiklene kan komme inn i drivstoffet i løpet av produksjonsprosessen eller når drivstoffet transporteres til en bensinstasjon. Det kan for eksempel løsne små metallpartikler fra veggen inne i tanken som drivstoffet transporteres eller lagres i. Drivstoffilteret fungerer ved at drivstoffet trenger gjennom filterelementet, som fanger opp disse partiklene før det rene drivstoffet tilføres motoren. Alt etter kvaliteten på filterelementet, kan det stoppe opptil 98 % av alle partiklene som har en størrelse på 3 mikron eller mer. I tillegg til å stoppe partikler, vil drivstoffilteret også skille ut eventuelt vann i drivstoffet, noen bilmodeller har en egen beholder som samler opp dette vannet.
Partiklene holdes igjen på to forskjellige måter, den ene er at partiklene samles opp i selve filtreringsmaterialet, den andre at partiklene holdes igjen på overflaten til filtreringselementet.
Fra drivstoffilteret ble tatt i bruk, har det stadig blitt optimert og tilpasset. I begynnelsen ble det brukt en enkel metallnetting med en type bomullsflanell over, noe som måtte rengjøres ganske ofte. Senere ble det benyttet filt. I dag består filterelementene av spesielle papirsammensetninger som enten er impregnert eller behandlet med stoffer, som for eksempel akrylharpiks eller fenolharpiks. I tillegg finnes det syntetiske eller til dels syntetiske stoffer som er vevd sammen og behandlet. Behandlingen gjør dem bestandige mot termiske, kjemiske og mekaniske belastninger. De sikrer også at filterelementet opprettholder formen gjennom hele levetiden.
Hvilke typer drivstoffilter finnes det?
Enkelt sagt finnes det to hovedtyper, et dieselfilter og et bensinfilter, men alt etter bilmodell finnes det ulike variasjoner av disse.
Filtrene har ulike filteringsgrader, fra fin til grov. De med grovfiltrering har bedre evne til å skille ut vann fra drivstoffet og vil stoppe større forurensende fremmedlegemer, mens filter med finere filtrering kan holde igjen partikler som er så små som 2 mikron, men de vil bare skille ut opptil 95 % av vannet.
Filtrene blir også satt i ulike kategorier alt etter hvor de monteres.
Det enkleste du kan gjøre for å finne et kompatibel drivstoffilter, er å merke deg OEM-nummeret til det drivstoffilter bilen din allerede har montert. Bruk håndboken til bilen til å finne plasseringen om du er i tvil. I de fleste nettbutikker vil du ha mulighet til å søke etter filteret med dette nummeret. Noen typer drivstoffilter er vanskelige å nå, i slike tilfeller kan du ta kontakt med din lokale bilforhandler eller verksted. De kan hjelpe deg med å finne OEM-nummeret og eventuelt bestille filteret for deg. En enkel og rask løsning er også å bruke bilvelgerverktøyet på nettstedet vårt, slik får du en liste med filter som er egnet til bilen din.
Bytteintervall for drivstoffilter
Hvor ofte et bensinfilter må byttes kan variere, men de generelle anbefalingene ligger mellom hver 20 000.–40 000. kjørte kilometer, eller en gang i året. Merk deg at kvaliteten på veiene bilen kjøres på, alderen til bilen og drivstoffkvaliteten spiller en rolle. Dette er faktorer som kan redusere levetiden til filteret og føre til at det må skiftes ut før det angitte intervallet i brukerhåndboken.
Bytteintervallene for dieselfilter er lengre enn de for bensinfilter. Mange anbefalinger ligger mellom 60 000.–80 000. kjørte kilometer, eller hvert annet år. I noen tilfeller er det hvert fjerde år, men skulle det dukke opp tegn på problemer med motordriften, må filteret sjekkes tidligere. Hvor ofte dieselfilter byttes, er først og fremst avhengig av hva bilprodusenten angir. Sjekk brukerhåndboken til kjøretøyet for å være på den sikre siden.
Tenk på at når drivstoffilteret skiftes ut, bør drivstoffsystemet rengjøres og dysene i sylinderhuset sjekkes og eventuelt rengjøres. Noen bilmodeller har også en egen beholder, som samler opp vannet som filtreres ut av drivstoffet. Denne beholderen må tømmes ved utskiftningen. Hvor ofte et drivstoffilter skal skiftes er altså avhengig av hvilken type drivstoff du benytter, kjørestilen, hvilke kjøreforhold du bruker bilen ved og alderen til bilen.
FILTRON Drivstoffilter
ledningsfilter, 6-8mm, 6-8, 9mm
FLEETGUARD Drivstoffilter
med tappeplugg for vann, Finfilter
BOSCH Drivstoffilter
ledningsfilter, 10mm, 10mm
BOSCH Drivstoffilter
Filterinnsats
Tegn på at drivstoffilteret må skiftes ut
Typen tegn kan deles inn i to ulike kategorier, tilsmussing og mekanisk skade.
Tilsmussing, det kan være i form av smuss- og metallpartikler eller algedannelse som tetter til filteret. Symptomer på et tett bensinfilter / dieselfilter kan være ustabil motordrift, det kan være vanskelig å starte motoren eller den vil ikke starte i det hele tatt. Motoren kan helt plutselig kveles eller den kan få problemer når du skifter gir. Bilen kan være rykkete når du kjører, spesielt i oppoverbakker eller den kan helt plutselig begynne å bremse, selv om du ikke trykker inn bremsepedalen. Akselerasjonen vil heller ikke være normal, et tett drivstoffilter fører til at motoren ikke får tilført tilstrekkelig drivstoff raskt nok.
Den andre kategorien er mekanisk skade på selve filterelementet eller på huset. Defekterpå selve filterelementet fører til at drivstoffet ikke filtreres godt nok, slik at skadelige partikler kommer inn i drivstoffsystem autodeler og skader motoren. Tegn på dette, er at motoren vibrerer og taper kraft. Årsaken kan være at for lite drivstoff pumpes inn i forbrenningskammeret og at drivstoff- og luftblandingen blir for fattig, noe som igjen kan føre til motorhavari. Symptomer på at bensinfilteret lekker, er at det lukter drivstoff i kupeen og at det danner seg små dammer med drivstoff under bilen når den står stille. Årsaken til drivstofflekkasje er ofte at pakningene til drivstoffilteret er defekte eller mekanisk skade på huset. En slik lekkasje kan være livsfarlig og må tas på alvor, da en liten gnist i drivstoffet som er lekket, kan føre til at bilen begynner å brenne.
Forleng kjøregleden ved å ta godt vare på bilen din. Det beste du kan gjøre er å «lytte» til bilen din og følge bytteintervallene som er angitt av bilprodusenten. Slik sparer du penger og forlenger levetiden til bilen din.
En nyttig video om dette temaet:
6 TEGN PÅ AT DRIVSTOFFILTERET ER DEFEKT
Passende produkter: