Innholdsfortegnelse
Defekt termostat i bilen: symptomer og pris på bytte
Termostaten er plassert der rørene som kommer fra motoren og radiator i bil møtes. Den regulerer temperaturen i motoren, som vanligvis ligger mellom 85 og 105 °C, og sørger for å opprettholde optimal driftstemperatur, ved å styre tilgangen av kjølevæske.
Det finnes elektronisk og mekanisk styrte termostater. Hoveddelene til termostaten er laget av kobber, som har gode varmeledende egenskaper. Termostaten måler temperaturen i motoren via en liten voksfylt sylinder. Voksen i sylinderen utvides når den når cirka 75 til 95 °C, (temperaturen varierer alt etter termostat- og motortypen). Utvidelsesprosessen skyver ut en stang fra termostaten, som åpner ventilen til kjølevæske til bil. Dette er den mekanisk styrte typen. Den elektronisk styrte typen har et varmesystem med en temperatursensor, som reguleres via styreenheten i bilen. Denne typen er mer effektiv og bidrar til å redusere drivstofforbruket.
Tegn på en defekt termostat
Tegn på defekt termostat i bilen kan dukke opp helt plutselig eller komme snikende over tid. Et tydelig tegn på at termostaten er defekt, er at turtallet går uvanlig mye opp og ned.
I tillegg kan du få problemer med at kupeen ikke blir skikkelig varm. Drivstofforbruket vil øke, fordi feil temperatur i motoren fører til en for fattig eller rik drivstoff- og luftblanding.
Et annet tydelig tegn, som du må reagere raskt på, er når temperaturen i motoren stiger raskt, motorlampen tennes og det kommer damp fra motoren. Da må du stoppe bilen med en gang og ringe etter veihjelp. Er du heldig, kan du redde motoren i tide før den havarerer helt.
Årsaker til at termostaten svikter
Rust eller smuss kan føre til at termostaten blir stående fast i åpen eller delvis åpen posisjon. Slik vil motoren ha en konstant tilførsel av kjølevæske, noe som fører til at motoren blir kaldere enn den bør være. Dermed tilføres det mer drivstoff enn nødvendig ved forbrenningen, noe som igjen øker mengden av skadelig utslipp. Dette er en av hovedårsakene til at det dannes sot på lamdasondene i bensinbiler, og et tett diesel partikkelfilter og koksing i dieselbiler. Dette øker slitasjen på motoren. Det vil også være vanskelig å få god temperatur i kupeen på kalde dager, da ytelsen til varmeapparatet reduseres.
NRF Termostat, kjølemiddel
Åpningstemperatur: 60°C, uten kapsling
MAHLE ORIGINAL Termostat, kjølemiddel
Åpningstemperatur: 87°C, med tetning
AUTOMEGA Termostat, kjølemiddel
Åpningstemperatur: 92°C, foran
MAHLE ORIGINAL Termostat, kjølemiddel
Åpningstemperatur: 70°C, uten pakning
METZGER Termostat, kjølemiddel
med tetning, Med sensor, plast, sylinderhode
Korrosjon og tilsmussing kan også føre til at termostaten blir stående fast i lukket posisjon. Da vil ikke motoren få tilgang til kjølevæske og blir overopphetet raskt. En for varm motor kan føre til en ødelagt toppakning, feiltenning, tenningsbank og i verste fall et ødelagt topplokk og ødelagte stempler.
Pris på å bytte termostat
Prisene varierer mye, alt etter hvilken bilmodell du har. Det er også andre faktorer som påvirker prisen, som for eksempel om huset til termostaten fremdeles er i god stand eller om det også må skiftes ut. Eller er kjølevæsken gammel og må skiftes ut? Prisen på selve termostaten varierer også, en termostat til Volvo V70 kan for eksempel koste alt fra 102 kr til 769 kr. Et verksted kan sjekke tilstanden til termostaten, og gi deg et pristilbud på hva det vil koste å skifte den ut. Du kan spare penger på å hente inn flere pristilbud.
Ofte stilte spørsmål
Kan jeg kjøre med en defekt termostat?
Det anbefales ikke. Hvilke skader som kan oppstå og hvor raskt de oppstår, er avhengig av hvilken type defekt termostaten har. En helt lukket ventil kan for eksempel føre til rask overoppheting av motoren og til at topplokket ødelegges, eller at hele motoren havarerer. Mens en ventil som er helt åpen, ikke er like alvorlig. Her er konsekvensene som nevnt ovenfor at drivstofforbruket øker og at varmeapparatet i kjøretøyet ikke fungerer optimalt. Prisen på en termostat til bil er ikke så høy, derfor bør du ikke la prisen hindre deg i å skifte den ut.
MAHLE ORIGINAL Termostat, kjølemiddel
Åpningstemperatur: 82°C, 64mm, med tetning
GATES Termostat, kjølemiddel
Åpningstemperatur: 83°C, med tetning, med kapsling
AUTOMEGA Termostat, kjølemiddel
Åpningstemperatur: 92°C, foran
FEBI BILSTEIN Termostat, kjølemiddel
Åpningstemperatur: 92°C, med tetning
METZGER Termostat, kjølemiddel
Åpningstemperatur: 95°C, plast
Hva er bytteintervallen for en termostat?
Den har en levetid på cirka 100 000 km, men den bør sjekkes en gang i året, uansett hvor mange kilometer du har kjørt bilen. Ulike termostater kan også ha forskjellige bytteintervaller, derfor er det en god ide å sjekke brukerhåndboken til bilen din, for å være sikker på at du bytter til rett del.
Våre tips til deg
Er du usikker på om åpningstemperaturen på den nye termostaten er riktig? Ikke noe problem! Du kan sjekke hvilken type termostat du trenger, ved å ta en titt på den gamle termostaten. Produsentene skriver nemlig åpningstemperaturen til ventilen på termostaten. Sjekk også at du velger korrekt diameter, den skal passe til kjølevæskeledningene i bilen din.
Det finnes en liten og enkel test, som du kan bruke til å sjekke om termostaten i kjøretøyet ditt er ødelagt. Start motoren når den er kald og vent cirka 2 minutter. Kjølevæskeslangen, som går fra termostaten til radiatoren, skal nå være kald. Motoren har enda ikke nådd driftstemperatur
Passende produkter: