Problemer med Renault Clio
Renault Clio: Problemer og vanlige feil
- Automatgirproblemer i Clio 5: Automatgiret i Clio 5 viser sine første svake punkter etter bare 30 000-50 000 km, for eksempel rykkete girskift og forsinkelser ved start. Spesielt CVT-drevet er utsatt for for tidlig slitasje på remmer og sensorer.
- Clio 4 klimaanlegg kjøler ikke: Klimaanlegget i Clio 4 mister ofte kjølekapasiteten etter 60 000-80 000 km på grunn av defekte kompressorer eller utette kondensatorer. Symptomene er blant annet varm luft til tross for at kjølesystemet er slått på og uvanlige lyder fra dashbordet.
- Elektriske feil i forskjellige generasjoner: Elektriske problemer oppstår hyppigere etter 40 000 km og gir seg utslag i defekte vindusviskere, defekte berøringsskjermer og ikke-fungerende startsperrer. Modeller fra 2013-2018 er særlig berørt.
- Problemer med tanklokket på Clio 4: Tanklokket på Clio 4 setter seg ofte fast etter 25 000-40 000 km på grunn av skitten mekanikk eller defekte Bowden-kabler. Dette fører til driftsstans på bensinstasjoner og krever ofte fullstendig utskifting av tetningssystemet.
Renault Clio 5: Problemer med automatgiret

Selv i løpet av de første driftsårene viser Clio 5 automatgir forskjellige svake punkter, som manifesterer seg i rykkete girskift, forsinkelser ved start og uvanlige lyder. Spesielt CVT-drevet er utsatt for for tidlig slitasje på belter og elektroniske sensorer, noe som fører til uforutsigbare girskift. Symptomene oppstår ofte i faser - de første tegnene dukker opp etter 30 000 km, mens problemene blir mer alvorlige fra 70 000-90 000 km. Slitasjen på girkassen akselererer betraktelig ved hyppig stop-and-go-trafikk og uregelmessig vedlikehold.
Regelmessig vedlikehold er avgjørende for girkassens levetid. De følsomme automatgirkassene i Renault Clio 5 krever oljeskift med en spesiell CVT-væske hver 60 000 km og regelmessige programvareoppdateringer hos forhandleren. Påliteligheten kan forbedres betydelig ved å ha en skånsom kjørestil, unngå å kjøre med full gass når girkassen er kald og reparere mindre feil i god tid.
Renault Clio 4: Problemer med klimaanlegget

Klimaanlegget i Clio 4 kjøler ikke lenger ordentlig når ulike komponenter svikter etter 60 000-80 000 km. Vanlige årsaker er defekte kompressorer, utette kondensatorer eller blokkerte ekspansjonsventiler, noe som fører til at kjølefunksjonen svikter fullstendig. De første symptomene er svakere kjøleytelse, uvanlige lyder fra dashbordet og duggete vinduer til tross for at klimaanlegget er slått på. I eldre modeller fra 2013-2016 svikter også den automatiske temperaturreguleringen ofte.
En systematisk kontroll er avgjørende for å sikre at klimaanlegget fungerer som det skal. Klimaanlegget i Renault Clio 4 krever vedlikehold hver 40 000 km, inkludert kontroll av kjølemediet, rengjøring av filtre og kontroll av alle ledninger for lekkasjer. Forebyggende behandling med antibakterielle midler og regelmessig drift, også om vinteren, forebygger større skader og sikrer optimal kjøleytelse.
Renault Clio 3: Problemer med 1.2 16V-motoren
Clio 3 1.2 16v-motoren har typiske svakheter, som er spesielt merkbare etter 80 000-120 000 km på grunn av ujevn tomgang, tap av effekt og økt forbruk. Hyppige sammenbrudd skyldes defekte tennspoler, slitte ventilspindeltetninger og tilstoppede innsprøytningsdyser. Særlig problematisk er det når registerkjeden svikter, noe som ofte skjer uten forvarsel mellom 100 000-150 000 km og kan føre til kostbare motorskader. Ofte tennes også kontrollampen for motoren, noe som indikerer problemer med lambdasonden eller katalysatoren.
En profesjonell inspeksjon er nødvendig for å oppdage motorproblemer på et tidlig tidspunkt. Renault Clio 3 1.2 16V krever mye vedlikehold, og det er nødvendig med oljeskift med motorolje av høy kvalitet hver 15 000 km og regelmessig kontroll av at kjedetrekket er stramt. Profesjonelt vedlikehold med utskifting av tennplugger, luftfilter og drivstoffilter i tide forebygger større skader og sikrer motorens levetid.
Renault Clio TCE 90: Problemer med turboladeren

Clio 5 TCE 90-motoren lider av spesifikke problemer med turboladeren, som vanligvis manifesterer seg etter 60 000-100 000 km gjennom tap av effekt, blålig eksosrøyk og plystrelyder. Symptomene skyldes slitte lagre i turboladeren, utette ladeluftkjølere eller defekte wastegate-ventiler. Driftssikkerheten blir betydelig dårligere, særlig ved korte kjøreturer og uregelmessig vedlikehold. Den andre problemsyklusen oppstår ofte etter 140 000-180 000 km, når også turboladerens elektroniske kontrollkomponenter svikter.
Profesjonelt vedlikehold er avgjørende for turboladerens levetid. De følsomme Renault Clio TCE 90-turboladerne krever motorolje av høy kvalitet med korte skifteintervaller på maks. 10 000 km og regelmessig inspeksjon av ladetrykksledningene for å se etter sprekker. Forebyggende behandling med spesielle tilsetningsstoffer og unngåelse av kjøring med full belastning når motoren er kald, forhindrer for tidlig slitasje og sikrer optimal effekt.
Renault Clio: Problemer med startsperren og startatferd
Problemet med startsperren som ikke starter, forekommer i flere Clio-generasjoner og gir seg utslag i at bilen ikke starter til tross for at batteriet fungerer og startmotoren er intakt. Det er særlig Clio 2 fra 2003-2009 og Clio 4 fra 2013-2018 som viser disse svakhetene etter bare 40 000-70 000 km. Årsakene ligger ofte i defekte transpondere i nøkkelkortet, feil på startsperrens styreenhet eller feil i kommunikasjonen mellom nøkkelen og bilen. Symptomene er feilmeldinger som "starter ikke", "chipkortet gjenkjennes ikke" og "startmotoren starter ikke".
En systematisk kontroll er nødvendig for å diagnostisere problemer med startsperren. De komplekse startsperresystemene i Renault Clio krever spesielt diagnoseutstyr for feilavlesning og ofte omprogrammering av nøkkelkortene hos en autorisert forhandler. Regelmessig kontroll av batteriet i nøkkelkortet og utskifting hvert 3.-4. år forebygger plutselige feil og sikrer pålitelig start.
Andre vanlige feil på Renault Clio
Basert på erfaringene til Renault Clio-førere, oppstår følgende tilleggsproblemer:
- Problemer med vindusheisene i Clio 3: Oppstår ofte etter 50 000-80 000 km, vanligvis forårsaket av slitte motorer eller ødelagte Bowden-kabler.
- Feil på sentrallåsen: Kan oppstå allerede etter 30 000 km, ofte på grunn av defekte dørlåsaktuatorer eller korrosjon i kablene.
- Feil på display og berøringsskjerm: Oppstår vanligvis etter 60 000-100 000 km, ofte på grunn av overoppheting eller fuktskader i dashbordet.
- Bakluken åpnes ikke på Clio 4: Mekaniske problemer fra 40 000 km på grunn av slitte hengsler eller defekt elektrisk låsemekanisme.
- Problemer med radio og navigasjonssystem: Programvarefeil og maskinvarefeil etter 50 000-90 000 km, spesielt på modeller fra 2014-2016.
- Feil på ventilasjonsanlegget: Feil på viftemotorer etter 70 000-120 000 km på grunn av smuss eller elektriske defekter.
- Hornet virker ikke: Kontaktproblemer i rattet eller defekt hornbryter fra 60 000 km kjørelengde.
- Drivstoffmåleren viser feil verdier: Defekte flottører i tanken etter 80 000-150 000 km, spesielt i dieselvarianter.
Renault Clio: svake punkter og styrker
Sterke sider |
Svake punkter |
Kompakte dimensjoner for bytrafikk |
Hyppige problemer med automatgir |
Moderne assistansesystemer fra generasjon 4 |
Feil på klimaanlegget etter 60 000 km |
Godt forhold mellom pris og ytelse |
Elektriske feil i ulike komponenter |
Lave vedlikeholdskostnader for bensinmodeller |
Problemer med startsperren på eldre modeller |
Bredt utvalg av modeller og motorer |
Slitasje på turboladeren på TCE-motorer |
Komfortabel fjæring |
Nøkkelkortene er utsatt for slitasje |
Gode resultater i kollisjonstester |
Problemer med mekanismen til bensinlokket |
Renault Clio viser seg å være en praktisk bybil med noen få typiske svakheter, men disse er lett å håndtere med regelmessig vedlikehold og oppmerksomt stell. De vanligste klagene gjelder elektroniske komponenter og automatgirkassen, mens bensinmotorene viser god driftssikkerhet ved riktig vedlikehold. Det er spesielt viktig å utbedre mindre feil i god tid for å unngå kostbare følgeskader.