Innholdsfortegnelse
Volvo V50: problem med nøkkel, defekt turbo og andre vanlige feil
Tenker du på å kjøpe ny bruktbil og har en Volvo V50 i sikte? Da er du på riktig plass. Her kan du lese om vanlige feil på Volvo V50 og hvilke Volvo V50-deler du må bytte ut, slik at du kan gjøre et godt kjøp.
Volvo V50 – kompakt og sikker bil
Det som gjør denne bilen populær er at den er pålitelig, godt utstyrt og reservedelene er enkle å få tak i. Konstruksjonen er ikke så kompleks, noe som gjør det enklere å skifte ut deler selv. Bilen ble produsert mellom 2004 og 2012 og er kun å få tak i som bruktbil på markedet.
CASTROL Girolje
80W, Innhold: 20l
LIQUI MOLY Motorolje
5W-30, 5l
Valvoline Frostvæske
G13, gul, 5l, Ferdigblandet
TYC Frontlykter
høyre, H7, H9
Volvo V50 – problemer
- Volvo V50: turbo-defekt
De første årsmodellene hadde en turbo med en sil på oljeinntaket, og denne silen kan tettes til og føre til at turboen ødelegges. Årsaken er som regel den lange bytteintervallen på motorolje, så det kan hjelpe å bytte denne oftere. Er feilen allerede oppstått, er det mulig å søke etter «turbo Volvo V50» på nett for å finne en som er kompatibel og få et verksted til å bytte den ut. Verksted bruker cirka 2 timer for byttet.
- Volvo v50: elektrisk feil
Kondensoren til klimaanlegget Volvo V50 er en del som ofte går i stykker. Årsaken til dette er plasseringen fremme på bilen, der steinsprut og annet kan treffe den i stor hastighet og skade den og tilhørende kontakter. Andre vanlige elektriske feil er at vindusviskerne plutselig slutter å fungere, problemer med multimediasystemet og at anti-tyveri alarmen plutselig slås på uten en åpenbar grunn.
MOBIL Girolje
75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
VAN WEZEL Sidevegg
venstre, høyre, reparasjonsplate
CASTROL Olje automatgir
1l, Rød
BOSCH Vindusvisker
650, 500 mm, Rammeløs
MANNOL Olje automatgir
ATF III, 10l
Volvo V50 – feil og mangler du bør kjenne til
Dette er litt mer generelle feil og ting som ofte kommer opp i norske forum blant eiere av denne modellen. Sjekk dette spesielt nøye:
- Rust og små bobler under lakken, spesielt i områder som hjulbuene, dørene og bakluken.
- Opphengsdeler som bærebroer, endeledd, stabilisatorstag og fjæringsdeler.
- Volvo V50 nøkkel-feil. Det er ingen aktiv tilbakekalling for dette, men feilmeldinger knyttet til dette kan føre til at bilen ikke starter. Mulige årsaker er problemer med tilkoblingen mellom ledningsnettet og antenneringen, et defekt relè til startmotoren og at chipen i nøkkelen ikke har kontakt med mottakeren i rattstammen.
- Lekkasje i kjøleslangen, som kobler kjølevæsketanken og luftslangen.
- Tett diesel-partikkelfilter i dieselmotorer, spesielt etter 120 000 kilometer.
Tips til slutt
- Sjekk nøye at serviceintervaller har blitt overholdt og sjekk eventuelle tilbakekallinger. De kan du finne ved å ta kontakt med kundesenteret til Volvo eller ved å legge inn understellsnummeret til bilen på den amerikanske tilbakekallingsiden til Volvo.
- Spar penger på vedlikeholdsarbeid ved å kjøpe og bytte deler selv. Kupefilter til Volvo V50 er for eksempel en del som er enkel å skifte ut selv.
- De beste tilbakemeldingene på bensinmotorene er på 2,4- , 2.4i- og T5-typen. Du bør unngå motorene med 1,8 liter og 2,0 liter. Dieselmotoren med 2 liter anbefales fra tidligere eiere. 1.6d-motoren får også gode tilbakemeldinger, men bare de med det selvrensende systemet som ble produsert etter 2010.
Passende produkter: