Innholdsfortegnelse
Vanlige problemer med Peugeot 308
Peugeot 308, som først kom ut i 2007 og er den første bilen i 008-serien av bilmodellene til Peugeot, har vært et populært valg innen kompaktklassen. Den er kjent for sitt stilige design og sin effektive ytelse. Som enhver annen bil, er den imidlertid ikke immun mot visse problemer som man kan støte på. I denne artikkelen skal vi ta en titt på noen problemer som Peugeot 308-eiere har rapportert, samt hva som kan være årsaken, slik at du kan være klar over dem.
Vanlige Peugeot 308-problemer
- Startproblemer: Hvis 308-en din har problemer med å starte når motoren er kald, kan det være forårsaket av en feil med styreenheten for motorstyringen, og i dette tilfellet kan det være nok med en programvareoppdatering for å løse problemet.
- Motoren går varm: I tidlige modeller av 308 er det vanlig at motoren overopphetes selv etter korte kjøreturer, takket være kjølesystemet. Du kan prøve å lufte kjølesystemet selv, da dette løser problemet i de fleste tilfeller. Hvis det ikke gjør det, må du sannsynligvis bytte ut hele kjølesystemet.
- Girkassen henger seg fast i 5. gir: Når girspaken henger seg fast når du går fra 5. til 4. gir, skyldes dette som regel mangel på girolje, og i mange tilfeller kan det være nok å fylle på olje for å løse problemet. Dersom det ikke er nok å fylle på girolje, kan det være at andre komponenter er for slitte og må byttes ut.
- Problemer med turboladeren: 308 kan ha noen problemer med turboladeren, og noen av tegnene på dette kan være blå eller svart røyk fra eksosanlegget, tap av kraft eller til og med en plystrende lyd fra toppen av motoren. Hvis du opplever noe av dette, må du sannsynligvis bytte turboladeren for å løse problemet. Sørg for å bytte ut Peugeot 308 EGR-ventilen samtidig, da dette kan være hovedårsaken til problemene med turboladeren.
- Varsellampen for olje lyser: Dersom du vet at du har nok motorolje, men varsellampen for olje forblir på, og du har byttet oljefilteret nylig, kan det bety at du må ha i mer motorolje til Peugeot 308 på grunn av en volumforskjell. Alternativt kan du være nødt til å nullstille varsellampen, som du gjør ved å følge instruksjonene i brukerhåndboken til bilen din.
- Bilen trekker til venstre: Hvis bilen din har begynt å trekke litt til venstre, er dette vanlig på 308. Dette skyldes ujevn slitasje på dekkene fremme, som skjer på grunn av rundkjøringer og skader på veien. Du kan bytte til nye dekk foran eller prøve å bytte plass på dem for å se om dette løser problemet.
SKF Mansjettsett, drivaksel
146 mm, med bøyler
FEBI BILSTEIN Låsbare hjulbolter
Konisk sete F, 23 mm
LIQUI MOLY Motorolje
5W-30, 5l
SWAG Låsbare hjulbolter
Konisk sete F, 23 mm
SHELL Girolje
75W-90, Innhold: 1l
Et par ting til slutt …
Det er ikke uvanlig at biler må tilbakekalles fra tid til annen, og dette har også skjedd med Peugeot 308 av ulike årsaker.
Dersom du trenger å bytte en del eller synes det er greit å ha enkelte reservedeler til Peugeot 308 for hånden, er det enkelt å finne dem på nett. Du kan for eksempel søke på «Peugeot 308 katalysator» eller den delen du trenger. Mange bildelforhandlere på nett gjør det enkelt å finne deler som passer til nettopp din bilmodell.
Alt i alt har Peugeot 308 fått ros for både design og ytelse. Det er imidlertid viktig å være klar over potensielle problemer slik at du kan ta proaktive vedlikeholdstiltak. Ta med bilen på service regelmessig og ikke nøl med å ta kontakt med et verksted ved tegn på problemer. Som med alle kjøretøy, vil det å ha informasjon om vanlige problemer gi oss muligheten til å ta informerte beslutninger og nyte Peugeot 308 til det fulleste. Kjør fint!
Passende produkter: