Problemer med Renault Trafic
Renault Trafic: Problemer og vanlige feil
- Partikkelfilteret tetter seg i 2.0 dCi-motorer: Partikkelfilteret tetter seg ofte under korte kjøreturer, spesielt i motorene 2.0 dCi 115 hk og 2.0 dCi 145 hk. Disse problemene oppstår ofte mellom 60 000-80 000 km og fører til tap av effekt og økt drivstofforbruk.
- Defekter ved turboladeren: Turboladeren viser svake punkter spesielt i 1.6 dCi 145 hk-motoren mellom 100 000-120 000 km. Symptomene er blant annet plystrelyder, tap av effekt og svart røyk fra eksosen.
- Problemer med automatgiret: Automatgirkassen girer ikke riktig eller har rykkete bevegelser, spesielt i Trafic 3 med 2.0 dCi 170 hk. Disse feilene viser seg ofte mellom 80 000 og 100 000 km.
- Klimaanlegget kjøler ikke: Klimaanlegget fungerer ikke lenger som det skal, spesielt på Trafic SpaceClass-modellene fra 2018 og 2019. Viften virker ikke eller ventilasjonen fungerer ikke, noe som påvirker kjørekomforten betydelig.
Renault Trafic: Problemer med partikkelfilteret i 2.0 dCi-motorer
De vanligste feilene i Renault Trafic gjelder partikkelfilteret, spesielt i 2.0 dCi-motorene med 115, 145 og 150 hk. Partikkelfilteret tetter seg regelmessig i biler som hovedsakelig brukes i bytrafikk eller på korte reiser. Disse svakhetene viser seg vanligvis mellom 60 000 og 80 000 km kjørelengde, men kan oppstå tidligere under ugunstige kjøreforhold. Partikkelfilterets pålitelighet avhenger i stor grad av kjøreprofilen - lange kjøreturer med høye temperaturer er avgjørende for regenereringen. Hvis filteret er tilstoppet, tennes kontrollampen, motoren mister kraft og drivstofforbruket øker merkbart. Andre symptomer er ujevn motorgang og, i alvorlige tilfeller, at motoren ikke vil starte.
Regelmessig vedlikehold er avgjørende for partikkelfilterets levetid. De følsomme partikkelfiltrene i Renault Trafic krever regelmessige motorveikjøringer på minst 20 minutter i hastigheter over 80 km/t for at de skal kunne regenereres fullstendig. Ved første tegn på tilstopping bør filteret rengjøres profesjonelt eller, i ekstreme tilfeller, skiftes ut. Forebyggende tiltak som bruk av dieseltilsetningsstoffer og regelmessige langturer kan forlenge levetiden betydelig.
Renault Trafic: Problemer med turboladeren

Turboladeren er et av de største svakhetene i Renault Trafic, særlig i 1.6 dCi-motorene med 95 hk og 145 hk og i 2.0 dCi-motoren. Typiske havarier oppstår mellom 100 000 og 120 000 km, og en ny bølge av problemer oppstår ofte rundt 150 000 km. De vanligste symptomene er plystrende eller hvinende lyder ved akselerasjon, betydelig effekttap, svart eller blå røyk fra eksosen og økt oljeforbruk. Ved alvorlige defekter kan det hende at motoren ikke starter eller bare starter med betydelige vanskeligheter. Turboladerens levetid påvirkes i betydelig grad av kvaliteten på motoroljen og overholdelse av skifteintervallene.
Ved første tegn på problemer med turboladeren er det viktig med en profesjonell inspeksjon. De nøyaktige turboladerne i Renault Trafic krever motorolje av høy kvalitet med riktig spesifikasjon og regelmessig oljeskift hver 15 000 km eller årlig. Etter lange kjøreturer bør motoren ikke slås av umiddelbart, men la den gå på tomgang i 1-2 minutter for å kjøle turboladeren ordentlig ned. Ved defekter er det som regel nødvendig med et komplett bytte, da reparasjoner ofte ikke er økonomisk lønnsomme.
Renault Trafic: Problemer med automatgiret
Automatgirkassen i Renault Trafic, spesielt i modeller med 2.0 dCi 170 hk og 2.0 dCi 150 hk, viser karakteristiske reklamasjoner mellom 80 000 og 100 000 kilometer. De vanligste symptomene er rykkete girskift, forsinket giring eller at girkassen ikke girer i visse gir. Ved alvorlige feil fungerer ikke girkassen lenger som den skal, og bilen stopper. En annen kritisk fase inntreffer ofte mellom 150 000 og 180 000 kilometer, når slitedeler som clutcher og ventiler når slutten av sin levetid. I tillegg til mekaniske problemer kan det oppstå elektroniske feil i styreenheten, noe som kan gi seg utslag i uforutsigbar giring.
Profesjonelt vedlikehold er avgjørende for påliteligheten til automatgirkassen. De komplekse automatgirkassene i Renault Trafic krever oljeskift hver 60 000 km med nøyaktig ATF-spesifikasjon for å sikre optimal funksjon. Ved første tegn på girskiftproblemer bør en diagnose utføres umiddelbart, da tidlig inngripen ofte muliggjør kostnadseffektive reparasjoner. Regelmessige programvareoppdateringer av girkassekontrollenheten kan løse mange elektroniske problemer.
Renault Trafic: Problemer med klimaanlegg og ventilasjon

Klimaanlegget på Renault Trafic, spesielt på Trafic 3-modellene og SpaceClass-variantene fra 2018 og 2019, viser ofte feil mellom 40 000 og 60 000 km. De typiske symptomene er at klimaanlegget ikke lenger kjøler tilstrekkelig, at viften ikke fungerer eller bare går på et visst nivå, at ventilasjonen ikke fungerer som den skal eller at det oppstår ubehagelig lukt. Ved fullstendig svikt fungerer ikke lenger hele klimaanlegget, noe som er spesielt problematisk i sommermånedene. En annen bølge av problemer oppstår ofte mellom 80 000 og 100 000 kilometer, når kompressoren til klimaanlegget når slutten av sin levetid. Elektroniske feil i klimaanleggets styreenhet kan også føre til mekaniske problemer.
En systematisk kontroll er nødvendig for å kunne diagnostisere problemer med klimaanlegget. De følsomme klimaanleggene i Renault Trafic krever årlig vedlikehold med kontroll av kjølemediet og desinfisering av fordamperen annethvert år for å forhindre dannelse av bakterier og sopp. Kupéfilteret bør skiftes ut hver 15 000 km for å sikre optimal luftkvalitet. Defekter i kompressoren eller kondensatoren krever ofte utskifting, mens problemer med viftene vanligvis skyldes defekte motstander eller motorer.
Renault Trafic: Problemer med startmotoren og startsperren
Startproblemer med Renault Trafic gir seg ofte utslag i symptomer som "vil ikke starte" eller "startmotoren vil ikke slå inn", særlig på eldre modeller og biler med høy kjørelengde. Disse feilene oppstår vanligvis mellom 120 000 og 150 000 km, selv om en tidligere bølge av problemer kan oppstå så tidlig som 80 000 km. Startsperren kan forårsake ytterligere komplikasjoner hvis systemet ikke gjenkjenner nøkkelen eller hvis det oppstår elektroniske feil. 1,9 dCi-motoren og eldre 2.0 dCi-varianter er spesielt utsatt for disse problemene. Ved fullstendig svikt vil motoren ikke starte selv om alle andre elektriske systemer fungerer. Startmotoren kan vise tegn på mekanisk slitasje eller utvikle elektriske feil.
Regelmessig vedlikehold er avgjørende for at startsystemet skal være pålitelig. Renault Trafics startmotorer krever et fungerende batteri med minst 12.4 volt tomgangsspenning og rene kontakter på batteripolene. Startsperren krever av og til omprogrammering av nøklene eller oppdatering av programvaren til styreenheten. Ved startproblemer bør batteriet kontrolleres først, deretter sikringer og releer, før det utføres kostbare reparasjoner på startmotoren eller startsperren.
Renault Trafic: Problemer med bremsene

Bremsesystemet på Renault Trafic har karakteristiske svakheter, som særlig gir seg utslag i "bremselysene virker ikke" eller ujevn slitasje på bremseklossene. Disse problemene oppstår vanligvis mellom 60 000 og 80 000 kilometer, avhengig av bruksintensitet og lastens vekt. I nyttekjøretøy som Trafic 2 og Trafic 3 er slitasjen ofte mer intensiv på grunn av den høyere belastningen. Bremseskivene kan slites for tidlig eller utvikle riller, noe som fører til ujevn gange og vibrasjoner ved oppbremsing. Elektroniske komponenter som bremselysbrytere eller ABS-sensorer kan også svikte og forårsake feilmeldinger. Ved alvorlige feil vil hele bremsesystemet ikke lenger fungere som det skal.
En profesjonell inspeksjon er avgjørende for bilens sikkerhet og bør utføres hver 20 000 km. Bremsesystemet på Renault Trafic utsettes for store påkjenninger og krever regelmessig kontroll av bremseklosser, bremseskiver og bremsevæske for å sikre optimal bremseytelse. Bremsevæsken bør skiftes annethvert år, da gammel bremsevæske absorberer fuktighet og reduserer bremseytelsen. Ved første tegn på bremseproblemer, for eksempel knirkelyder eller økt bremselengde, bør du oppsøke et verksted umiddelbart.
Andre vanlige feil på Renault Trafic
Basert på erfaringene til Renault Trafic-førere, oppstår følgende tilleggsproblemer:
- Glødepluggfeil med 2,5 dCi-motor: oppstår ofte mellom 80 000-100 000 km, fører til startproblemer i kaldt vær
- Problemer med drivstoffpumpen: Oppstår ofte mellom 120 000-140 000 km på grunn av uregelmessig drivstofftilførsel
- Feil på vekselstrømsgeneratoren: Typisk mellom 100 000-130 000 km, spesielt ved intensiv bruk av elektriske forbrukere
- Clutchslitasje på manuelle girkasser: Forekommer mellom 150 000-200 000 km, avhengig av kjørestil
- Defekter på hjullager: Viser seg ofte mellom 80 000-120 000 km på grunn av kjørestøy
- Korrosjon i eksosanlegget: Særlig på biler som har gått over 100 000 km eller er 8-10 år gamle
- Problemer med vindusregulatorer: Elektriske vindusregulatorer svikter ofte mellom 60 000-80 000 km
Renault Trafic: svake punkter og sterke sider
Sterke sider |
Svake punkter |
Stort lastevolum |
Blokkering av partikkelfilter |
Robust karosseri |
Defekter ved turboladeren |
God nyttelast |
Problemer med automatgiret |
Allsidige konfigurasjoner |
Feil på klimaanlegget |
Økonomiske dieselmotorer |
Problemer med startmotoren |
Komfortabelt førerhus |
Slitasje på bremsene |
Moderne sikkerhetssystemer |
Elektroniske feil |
Renault Trafic er et allsidig nyttekjøretøy med solide grunnleggende egenskaper, men som krever regelmessig og oppmerksomt vedlikehold. De fleste svake punkter kan unngås ved hjelp av forebyggende tiltak og inngrep i tide. Spesielt dieselmotorene og eksosetterbehandlingssystemet krever tilpasset kjøring og regelmessige kontroller for å maksimere levetiden og unngå kostbare reparasjoner.