Innholdsfortegnelse
Alfa Romeo 159 motorer
Alfa Romeo 159 ble lansert i 2005 som etterfølgeren til Alfa Romeo 156 og etablerte seg som en stilig mellomklasselimousine med en sportslig karakter. Alfa Romeo 159-motorene omfattet et bredt spekter av bensin- og dieselmotorer, som ble kontinuerlig utviklet i løpet av produksjonsperioden fra 2005 til 2011 og er kjent for både ytelsen og de karakteristiske problemområdene.

Alfa Romeo 159 generasjon I (2005-2011)
Den eneste generasjonen av Alfa Romeo 159 var preget av ambisiøse tekniske løsninger og italiensk temperament, men brakte også med seg typiske Alfa Romeo-svakheter. Forventningene til kjørelengde varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de robuste JTD-dieselmotorene lett kunne nå 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de mer komplekse bensinmotorene ofte omfattende reparasjoner av timingkjeden, kamakselfaserne eller direkte innsprøytning mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 JTDm med 150 hk, som kombinerte driftssikkerhet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en optimal måte. Store motorskader på grunn av forsømt vedlikehold eller overopphetede motorer var ikke uvanlig med de kraftige V6-bensinmotorene. Typiske reparasjonsintervaller for bensinmotorene var mellom 120 000 og 180 000 kilometer for større arbeider, mens dieselmotorene ofte først krevde kostbare inngrep etter 200 000 kilometer.
Alfa Romeo 159 bensinmotorer: Generasjon I (2005-2011)
Alfa Romeo 159-bensinmotorserien startet med 1,8 TBi (Turbo Benzina iniezione) med 200 hk, som takket være direkte innsprøytning og turbolading hadde en imponerende ytelse. Denne motoren led imidlertid av hyppige problemer med høytrykkspumpene i direkteinnsprøytningssystemet og koksing av innsugsventilene. 1,8 TBi ble senere erstattet av 1750 TBi, også med 200 hk, som i stor grad avhjulpet disse barnesykdommene. Toppen av Alfa Romeo 159-motorprogrammet var V6-motorene: 2,2 JTS (Jet Thrust Stoichiometric) med 185 hk var en sugemotor med variabel ventilstyring, som hørtes karakterfull ut, men som var utsatt for skader på registerkjeden og høyt oljeforbruk. Det absolutte høydepunktet var 3,2 V6 JTS med 260 hk, en kompleks motor med variabel innsugningsmanifoldlengde og kamfasing, men ansett som en av de mest problematiske Alfa Romeo 159-motorene - problemer med kjølesystemet, skader på registerkjeden og defekte kamfasere gjorde den til en kostbar fornøyelse.
Alfa Romeo 159 dieselmotorer: Generasjon I (2005-2011)
Alfa Romeo 159-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde JTD-familien (Jet Turbo Diesel), som ble tilbudt i ulike konfigurasjonsnivåer. Innstegsmodellen var 1,9 JTDm med 120 hk, etterfulgt av den mer populære 150 hk-versjonen av samme motor. Disse Alfa Romeo 159 JTDm-motorene viste seg å være de mest pålitelige i hele serien, med en utmerket kombinasjon av økonomi (5,8-6,2 liter/100 km) og holdbarhet. 2,4 JTDm-motoren ga mer effekt med 200 eller 210 hk, men den var mer utsatt for problemer med turboladeren og common rail-innsprøytningen. Den absolutte toppmodellen var den sjeldne 2,4 JTDm med 210 hk og firehjulsdrift, som hovedsakelig ble tilbudt i Sportwagon-versjonen. Alle dieselmotorene i Alfa Romeo 159 hadde partikkelfilter og oppfylte Euro 4-standarden, senere modeller fra 2008 til og med Euro 5.
Alfa Romeo 159 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8 TBi | 200 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Direkte innsprøytning, ventilkoksing | Moderat |
1750 TBi | 200 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Sporadiske skader på turboladeren | Bra |
2,2 JTS | 185 HK | 8,9-9,8 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Problematisk |
3,2 V6 JTS | 260 HK | 10,5-12,1 l/100 km | Kjøling, registerkjede, kamaksler | Problematisk |
1,9 JTDm | 120-150 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Veldig bra |
2,4 JTDm | 200-210 HK | 6,4-7,1 l/100 km | Turbolader, drivstoffinnsprøytning | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Alfa Romeo 159-motorene
Alfa Romeo 159-motorene gjenspeiler typisk italiensk ingeniørkunst - geniale konsepter med karakteristiske svakheter. Mens dieselmotorene imponerte med sin pålitelighet og effektivitet, slet de ambisiøse bensinmotorene med kompleks teknologi og problemer som følge av dette. Ansiktsløftningen i 2008 brakte forbedringer på de mest kritiske punktene, men kunne ikke helt eliminere alle barnesykdommer.
- Beste Alfa Romeo 159 bensinmotor:
1750 TBi med 200 hk tilbød den beste kombinasjonen av ytelse, karakter og relativ pålitelighet blant bensinmotorene.
- Beste Alfa Romeo 159 dieselmotor:
1,9 JTDm med 150 hk viste seg å være den mest driftssikre og økonomiske motoren i hele serien, med utmerket holdbarhet over lang tid.
- Beste Alfa Romeo 159-motor totalt sett:
1,9 JTDm med 150 hk kombinerer pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en optimal måte, og anses som det mest fornuftige valget for potensielle kjøpere av Alfa Romeo 159.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til Alfa Romeo 159, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering, noe som er spesielt verdifullt for de mer vedlikeholdsintensive motorene i denne serien.