Innholdsfortegnelse
VW Golf 1 Cabrio motorer
VW Golf 1 Cabrio ble introdusert i 1979 som den første cabrioleten i Golf-serien og etablerte seg raskt som en ikonisk livsstilsbil. Den åpne Golf-modellen hadde et håndterbart, men svært karakteristisk utvalg av motorer, fra økonomiske basismotorer til sportslige enheter, som gjenspeilte den teknologiske utviklingen på slutten av 1970- og 1980-tallet.

VW Golf 1 Cabrio-motorer: Historisk generasjon (1979-1993)
VW Golf 1 Cabrio-motorene utgjorde totalt fire forskjellige generasjoner av det opprinnelige Golf-konseptet, og Cabriolet ble produsert i betydelig lengre tid enn sedanen. Mens Golf 1 sedan ble erstattet av Golf 2 allerede i 1983, fortsatte den populære Cabriolet å rulle av produksjonslinjen frem til 1993. Med riktig vedlikehold lå forventet kjørelengde på mellom 200 000 og 300 000 kilometer, og de større motorene hadde en tendens til å være mer holdbare. Større reparasjoner måtte vanligvis utføres mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på ventiler, tetninger og tenningssystemet. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 1,8 GTI med 112 hk, som kombinerte kjøreglede og driftssikkerhet på en optimal måte. Overgangen fra forgasser til innsprøytningssystem og innføringen av regulerte katalysatorer fra midten av 1980-tallet hadde stor teknisk betydning.
VW Golf 1 Cabrio bensinmotorer: Historisk generasjon (1979-1993)
VW Golf 1 Cabrio bensinmotorutvalget startet i 1979 med den velprøvde 1,1-liters motoren (37 kW/50 hk), som bare var tilgjengelig frem til 1980. Fra 1981 var innstegsmotoren 1,3-literen med 40 kW (55 hk), senere også med 44 kW (60 hk). Disse små VW Golf 1 Cabrio-motorene ble ansett for å være svært økonomiske og driftssikre, men manglet kraft til den tyngre cabrioleten. 1,6-liters motoren ble tilbudt i ulike versjoner: først med 51 kW (70 hk), senere med 55 kW (75 hk) og til slutt med bensininnsprøytning og 66 kW (90 hk). Høydepunktet var den legendariske 1,8 GTI-motoren med 82 kW (112 hk), som var tilgjengelig fra 1982 og ga VW Golf 1 Cabrio ekte sportsbilkvaliteter. Alle de første motorene ble utstyrt med forgasser, men fra 1984 ble K-Jetronic innsprøytning introdusert, noe som ga betydelig bedre kjøreegenskaper og lavere utslipp.
VW Golf 1 Cabrio dieselmotorer: Historisk generasjon (1979-1993)
VW Golf 1 Cabrio ble også tilbudt med dieselmotor, først med 1,5 D (37 kW/50 hk) fra 1981 og senere med den kraftigere 1,6 D (40 kW/54 hk) fra 1983. Disse VW Golf 1 Cabrio-dieselmotorene viste seg å være spesielt slitesterke og økonomiske, med forbrukstall på rundt 5,5-6,0 liter per 100 kilometer. Turbodieselen 1,6 TD med 51 kW (70 hk) ble introdusert fra 1986 og ga betydelig bedre kjøreegenskaper. Alle dieselmotorene i VW Golf 1 Cabrio var konstruert som sugemotorer med indirekte innsprøytning og ble ansett som tilnærmet uforgjengelige, selv om de var kjent for sin myke gange og den typiske spikringen av forkammermotorene.
VW Golf 1 Cabrio motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.1 bensinmotor | 50 HK | 7,5-8,5 l/100 km | For svak for kabriolet | Gjennomsnittlig |
1,3 bensinmotor | 55-60 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Undermotorisert, forgasserproblemer | Gjennomsnittlig |
1,6 bensinmotor | 70-90 HK | 7,5-9,0 l/100 km | Forgasser utsatt, gode injektorer | God |
1,8 GTI | 112 HK | 8,5-10,0 l/100 km | Ventilklaring, ellers robust | Meget bra |
1,5 D | 50 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Høylytt, treg, men holdbar | Bra |
1,6 D/TD | 54-70 HK | 5,5-6,5 l/100 km | Svært robust, turbo av og til | Veldig bra |

Konklusjon: De beste VW Golf 1 Cabrio-motorene-motorer
VW Golf 1 Cabrio-motorene representerte en overgangsperiode i bilhistorien, der forgasserteknologien og de tidlige innsprøytningssystemene balanserte hverandre. Mens de mindre motorene ofte fremsto som undermotoriserte, tilbød de større motorene en balansert blanding av kjøreglede og hverdagsbruk. Dieselmotorene satte allerede den gang standarder for holdbarhet og økonomi som fortsatt gjelder i dag.
- Beste VW Golf 1 Cabrio bensinmotor:
1,8 GTI med 112 hk kombinerte sportslige ytelser med fremragende driftssikkerhet for sin tid, og ble den mest ettertraktede motoren i modellserien.
- Beste VW Golf 1 Cabrio dieselmotor:
1,6 TD med 70 hk hadde den beste balansen mellom ytelse, forbruk og holdbarhet blant kompresjonstenningsmotorene, og var ideell for langdistansesjåfører.
For vedlikehold og restaurering av klassiske VW Golf 1 Cabrio-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av reservedeler og slitasjedeler for alle motorvarianter med pålitelig tilgjengelighet også for disse historiske kjøretøyene.