Innholdsfortegnelse
Opel Astra G CC-motorer
Opel Astra G CC ble introdusert i 1998 som en coupé-versjon av den suksessrike Astra G-serien, og etablerte seg raskt som et attraktivt sportsbilalternativ i kompaktsegmentet. Opel Astra G CC-motorutvalget inkluderte både velprøvde sugemotorer og moderne turbomotorer, som ble kontinuerlig utviklet i løpet av produksjonsperioden fra 1998 til 2009.

Opel Astra G CC-motorer (1998-2009)
Den eneste generasjonen av Opel Astra G CC var kjennetegnet av robuste, men teknisk sett fortsatt konvensjonelle motorer som med riktig vedlikehold lett kunne gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer. Særlig de større bensinmotorene og 2.0 DTI-dieselen viste seg å være slitesterke, mens de mindre motorene ofte krevde større reparasjoner mellom 180 000 og 220 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 Turbo med 192 hk, som kombinerte sportslige ytelser med akseptabel driftssikkerhet. Teknisk sett baserte Opel seg på velprøvde konsepter: Bensinmotorene var basert på Ecotec-familien, mens dieselen kom fra Isuzu. Sammenlignet med konkurrenter som VW Golf eller Ford Focus hadde Astra G CC en god balanse mellom ytelse og pris, men hadde svakheter når det gjaldt byggekvalitet.
Opel Astra G CC bensinmotorer (1998-2009)
Opel Astra G CCs bensinmotorutvalg startet med 1,6-liters sugemotor (X16XEL) med 75 kW (102 hk), som fungerte som en innstegsmotor, men som ofte ble oppfattet som undermotorisert. 1,8-literen (X18XE1) med 85 kW (116 hk) ble mye mer populær, og ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. For sportslige sjåfører var det 2,0-liters sugemotoren (X20XEV) med 100 kW (136 hk), som viste seg å være spesielt pålitelig. Høydepunktet blant Opel Astra G CC-motorene var imidlertid 2,0 Turbo (Z20LET) med 141 kW (192 hk), som var tilgjengelig fra 2002 og ga coupéen ekte sportsbilkvaliteter. Denne Opel Astra G CC Turbo-varianten led imidlertid av typiske turboladerproblemer og økt oljeforbruk under høy belastning. Alle bensinmotorene hadde flerpunktsinnsprøytning og oppfylte Euro 3-standarden, senere Euro 4.
Opel Astra G CC dieselmotorer (1998-2009)
Opel Astra G CC-dieselmotorene ble dominert av 2.0 DTI (Y20DTH) med 74 kW (100 hk), som kom fra Isuzu og viste seg å være ekstremt robust. Denne motoren var kjent for sin lange levetid og nådde ofte over 400 000 kilometer med riktig vedlikehold. Opel Astra G CC 2.0 DTI hadde direkte innsprøytning med virvelkammer og mekanisk innsprøytningspumpe, noe som gjorde den mindre utsatt for elektroniske feil enn moderne common-rail-systemer. Glødepluggene og innsprøytningspumpen var tidvis problematiske hvis vedlikeholdet ble forsømt. Fra 2003 ble det tilbudt en revidert versjon med 81 kW (110 hk), som ga litt mer effekt med samme driftssikkerhet.
Opel Astra G CC-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 X16XEL | 102 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Underdrevet, ventilklaring | Gjennomsnittlig |
1,8 X18XE1 | 116 HK | 8,2-9,0 l/100 km | Tennspoler, vannpumpe | Bra |
2,0 X20XEV | 136 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Svært robust, få problemer | Meget bra |
2.0 Turbo Z20LET | 192 HK | 9,5-11,0 l/100 km | Turbolader, oljeforbruk, ladeluftkjøler | Moderat |
2,0 DTI Y20DTH | 100-110 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Glødeplugger, innsprøytningspumpe | Meget bra |

Konklusjon: De beste Opel Astra G CC-motorene-motorer
I løpet av sin elleve år lange produksjonsperiode tilbød Opel Astra G CC et solid utvalg av motorer som var spesielt pålitelige i de større enhetene. Mens de mindre bensinmotorene ofte ble oppfattet som svakbrystede, utviklet de større sugemotorene og dieselen seg til å bli ekte langdistanseløpere. Selv om turbobensinmotoren ga sportslige ytelser, førte den også med seg de typiske problemene med turboladede motorer.
- Beste Opel Astra G CC bensinmotor:
2,0-liters X20XEV (136 hk) kombinerer tilstrekkelig kraft med høy driftssikkerhet og moderat drivstofforbruk - ideelt for sjåfører som setter pris på lang levetid.
- Beste Opel Astra G CC dieselmotor:
2.0 DTI Y20DTH (100-110 hk) regnes som en av de mest pålitelige dieselmotorene i sin tid, og gir utmerket kjørelengde med lavt drivstofforbruk.
- Den mest sportslige Opel Astra G CC-motoren:
2.0 Turbo Z20LET (192 hk) forvandler coupéen til en ekte sportsbil, men krever intensivt vedlikehold og regelmessig kontroll av turboladerkomponentene.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til Opel Astra G CC, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering for å sikre lang levetid for disse velprøvde motorene.