Innholdsfortegnelse
Seat Leon 5f motorer
Siden markedslanseringen i 2012 har tredje generasjon Seat Leon (5F) etablert seg som en sportslig kompaktbil med et variert utvalg av motorer. I løpet av to generasjoner har det teknologiske utvalget utviklet seg fra velprøvde sugemotorer til ultramoderne turbo- og hybridmotorer.

Seat Leon 5f-motorer (2012-2020)
Den første fasen av Seat Leon 5f-æraen var preget av introduksjonen av moderne TSI- og TDI-teknologi, der påliteligheten i stor grad var avhengig av motorvalget. Mens de velprøvde 1.6 TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold enkelt nådde 350 000 til 450 000 kilometer, viste de tidlige 1.4 TSI-bensinmotorene de første svakhetene i timingkjeden og turboladeren allerede mellom 80 000 og 150 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet i denne generasjonen var 2,0 TDI med 184 hk i Leon Cupra - en motor som kombinerte sportslighet med overraskende lang levetid. Typiske reparasjonsintervaller for dieselmotorer var bare fra 200 000 kilometer, mens TSI-motorer ofte krevde større inngrep etter bare 120 000 kilometer.
Seat Leon 5f bensinmotorer (2012-2020)
Seat Leon 5f-bensinmotorutvalget startet med 1,2 TSI (86/105 hk) som innstegsmotor, etterfulgt av 1,4 TSI i ulike effektnivåer fra 122 til 150 hk. Den mest problematiske motoren var den tidlige 1,4 TSI-motoren (CAXA-motoren, 2012-2015) med sine beryktede problemer med registerkjeden - kjedesprang førte ofte til store motorskader. Fra 2016 ble situasjonen betydelig bedre med den reviderte EA211-motoren. 1,8 TSI med 180 hk og 2,0 TSI med opptil 290 hk i Leon Cupra tilfredsstilte sportslige krav. Den mest pålitelige bensinmotoren i Seat Leon 5f var den senere 1.0 TSI (fra 2016) med 115 hk, som var overraskende slitesterk og økonomisk til tross for sin tresylindrede konstruksjon.
Seat Leon 5f dieselmotorer (2012-2020)
Seat Leon 5f-dieselmotorene ble dominert av 1.6 TDI med ytelser på 90, 105 og 110 hk - en motor som viste seg å være svært pålitelig. 2.0 TDI var tilgjengelig i varianter fra 150 til 184 hk, med 184 hk-versjonen i Leon Cupra ST som den kraftigste dieselen i serien. Disse Seat Leon 5f TDI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning med partikkelfilter og oppfylte allerede Euro 6-standarden. Særlig 1,6 TDI med 105 hk utviklet seg til en langdistansemester med et drivstofforbruk på bare 3,8-4,2 liter og en levetid på ofte over 400 000 kilometer med riktig vedlikehold.
Seat Leon 5f naturgassmotor (2012-2020)
Et spesielt kjennetegn var 1.4 TGI med 110 hk, som kunne kjøre på både naturgass og bensin. Denne Seat Leon 5f TGI-motoren hadde lave driftskostnader, men led under den lave tettheten av bensinstasjoner og sporadiske problemer med gassystemet.
Seat Leon 5f motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TSI | 86-105 HK | 5,2-6,1 l/100 km | Turbolader, oljeforbruk | Gjennomsnitt |
1,4 TSI (tidlig) | 122-150 HK | 5,4-6,8 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Problematisk |
1,0 TSI | 115 HK | 4,9-5,6 l/100 km | Svært robust | Meget god |
1,8/2,0 TSI | 180-290 HK | 6,8-8,4 l/100 km | Oljeforbruk, turbolader | Moderat |
1,6 TDI | 90-110 HK | 3,8-4,6 l/100 km | Ekstremt pålitelig | Svært god |
2,0 TDI | 150-184 HK | 4,2-5,1 l/100 km | Robust, slitesterk | Meget god |
1,4 TGI | 110 HK | 3,5 kg/100 km | Gassanlegg, bensinstasjoner | Gjennomsnittlig |

Seat Leon 5f-motorer (2020-2024)
Den fjerde generasjonen av Seat Leon 5f markerte overgangen til elektrifisering med mildhybridteknologi over hele linjen for alle bensinmotorer og introduksjonen av ladbare hybrider. Påliteligheten er betydelig forbedret sammenlignet med forrige generasjon - de fleste motorene når lett 250 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større motorhavarier har blitt sjeldne, og det er bare de kraftige 2.0 TSI-variantene som fortsatt viser svakheter når det gjelder oljeforbruk. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen er 1,5 eTSI med 150 hk - et teknisk mesterverk med mildhybridstøtte, sylinderdeaktivering og imponerende effektivitet. For første gang tilbyr Seat også en ladbar hybrid med 1.4 eHybrid og en systemeffekt på 245 hk.
Seat Leon 5f bensinmotorer (2020-2024)
Seat Leon 5f-bensinmotorutvalget er fullstendig revidert og baserer seg utelukkende på turboteknologi med mildhybridstøtte. 1.0 TSI med 90 og 110 hk fungerer som innstegsmotor, mens 1.5 eTSI med 130 og 150 hk utgjør midtpunktet i serien. Disse Seat Leon 5f eTSI-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med belte-startgenerator og kan kjøre rent elektrisk ved lave belastninger. For sportslige sjåfører finnes 2.0 TSI med 190 hk i Leon FR og 300 hk i Leon Cupra. Den mest problematiske motoren er fortsatt 2.0 TSI, som fortsatt har en tendens til å forbruke mer olje til tross for revisjoner.
Seat Leon 5f dieselmotorer (2020-2024)
Den velprøvde 2.0 TDI ble tilbudt i fjerde generasjon i effektnivåene 115 og 150 hk. Disse Seat Leon 5f TDI-motorene er basert på den videreutviklede EA288-generasjonen med toppmoderne etterbehandling av avgasser. 2.0 TDI med 150 hk viste seg å være den mest driftssikre motoren i hele serien, med et testforbruk på bare 4,1-4,8 liter og lang levetid - ideelt for de som kjører mye.
Seat Leon 5f ladbar hybrid (2020-2024)
1.4 eHybrid kombinerer en TSI-motor på 150 hk med en elektrisk motor på 115 hk, noe som gir en systemeffekt på 245 hk. Med en elektrisk rekkevidde på opptil 65 kilometer er Seat Leon 5f Hybrid et interessant alternativ for pendlere, om enn med begrensninger når det gjelder bagasjeromsplass.
Seat Leon 5f motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 90-110 HK | 5,1-5,8 l/100 km | Robust så langt | Bra |
1,5 eTSI | 130-150 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
2.0 TSI | 190-300 HK | 6,9-8,1 l/100 km | Oljeforbruk | Moderat |
2,0 TDI | 115-150 HK | 4,1-4,8 l/100 km | Ekstremt robust | Svært god |
1,4 eHybrid | 245 HK | 1,4 l/100 km + elektrisitet | Lite bagasjerom | Bra |

Konklusjon: De beste Seat Leon 5f-motorene av alle generasjoner-motorer
Utviklingen av Seat Leon 5f-motorene viser en klar forbedring gjennom generasjonene. Mens de tidlige TSI-motorene fortsatt slet med barnesykdommer, har dieselmotorene etablert seg som pålitelige og økonomiske over hele linjen. Den nyeste generasjonen med mildhybridteknologi lover en optimal kombinasjon av effektivitet og pålitelighet.
- Beste Seat Leon 5f bensinmotor:
1.5 eTSI med 150 hk (generasjon IV) kombinerer den nyeste mildhybridteknologien med utmerket driftssikkerhet og høy effektivitet.
- Beste Seat Leon 5f dieselmotor:
2.0 TDI med 150 hk (generasjon IV) viderefører tradisjonen med pålitelige langdistansediesler og tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, forbruk og holdbarhet.
- Beste Seat Leon 5f hybridmotor:
1,4 eHybrid med 245 hk systemeffekt gir høy ytelse med mulighet for ren elektrisk kjøring på korte turer.
For vedlikehold og reservedeler til alle Seat Leon 5f generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.