Innholdsfortegnelse
Mercedes W213-motorer
Siden markedslanseringen i 2016 har Mercedes E-Klasse W213 etablert seg som det teknologiske flaggskipet i mellomklassen og tilbyr et usedvanlig variert utvalg av motorer, fra økonomiske firesylindrede dieselmotorer til kraftige V8 AMG-motorer. I løpet av produksjonsperioden frem til 2023 gjennomgikk modellserien en kontinuerlig teknisk utvikling som stadig forbedret både effektivitet og ytelse.

Mercedes W213-motorer (2016-2023)
Den eneste generasjonen av Mercedes W213 representerer det ypperste av tysk ingeniørkunst i premiumsegmentet, og kjennetegnes av usedvanlig holdbare motorer. Med riktig vedlikehold kan de fleste Mercedes W213-motorer lett gå mellom 400 000 og 500 000 kilometer, og de velprøvde sekssylindrede dieselmotorene anses som praktisk talt uforgjengelige. Større reparasjoner er vanligvis ikke påkrevd før etter 200 000 til 300 000 kilometer, og da dreier det seg som regel bare om slitedeler som turbolader eller innsprøytningsdyser. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var M256 3,0-liters rekkesekser med mild hybridteknologi, som på perfekt vis kombinerte kraft, jevn gange og effektivitet. Teknisk sett revolusjonerte Mercedes integreringen av 48-volts elektriske systemer og mildhybridsystemer med W213, samtidig som de klassiske sugemotorene forsvant for godt. Sammenlignet med konkurrentene BMW 5-serie og Audi A6 tilbød W213 det bredeste utvalget av motorer og den høyeste byggekvaliteten i sin klasse.
Mercedes W213 bensinmotorer (2016-2023)
Bensinmotorutvalget i Mercedes W213 besto opprinnelig av M274 2,0-liters firesylindret turbo i ulike effektnivåer fra 184 hk (E 200) til 245 hk (E 300), supplert av M276 3,0-liters V6 biturbo med 333 hk (E 400). Fra 2018 revolusjonerte M256 3,0-liters rekkesekser med mildhybridsystem (EQBoost) modellserien og erstattet V6-motoren - tilgjengelig med 367 hk (E 450) og 435 hk (E 53 AMG). AMG-variantene fikk M177/M178 4,0-liters V8 biturbo med ytelser fra 571 hk (E 63) til 630 hk (E 63 S). Den mest problematiske bensinmotoren i Mercedes W213 var den tidlige M274 2,0-liters motoren (2016-2018), som av og til hadde problemer med registerkjeden og økt oljeforbruk, mens M256 viste seg å være usedvanlig pålitelig og økonomisk.
Mercedes W213 dieselmotorer (2016-2023)
Mercedes W213-dieselmotorene ble dominert av den firesylindrede 2,0-liters OM654-motoren i ulike versjoner fra 150 hk (E 220 d) til 265 hk (E 300 d). I tillegg fantes den legendariske OM656 3,0-liters rekkesekseren med 286 hk (E 350 d) og 340 hk (E 400 d), som regnes som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene. Alle Mercedes W213-dieselmotorene hadde moderne fjerdegenerasjons common-rail direkteinnsprøytning, SCR-katalysatorer og vedlikeholdsfrie partikkelfiltre. OM654 viste seg å være usedvanlig økonomisk og pålitelig - spesielt varianten med 194 hk (E 250 d) hadde den beste balansen mellom ytelse og forbruk. OM656 3,0-liters sekssylindret motor utviklet seg til å bli det absolutte høydepunktet innen dieselteknologi, med enestående jevnhet og holdbarhet.
Mercedes W213 hybriddrivlinjer (2016-2023)
Fra 2019 utvidet Mercedes W213-serien med ladbare hybrider: E 300 e kombinerte M274 2,0-liters bensinmotor med en elektromotor på 122 hk for å oppnå en systemeffekt på 320 hk. Den kraftigere E 300 de kombinerte OM654-dieselmotoren med den samme elmotoren for å oppnå en samlet effekt på 306 hk. Begge Mercedes W213-hybridene hadde en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer og ble ansett som teknisk modne, men led under høy vekt og komplisert vedlikehold.
Mercedes W213-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
M274 2.0 Turbo | 184-245 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Tidlig timingkjede, oljeforbruk | Gjennomsnittlig |
M256 3.0 Mild-Hybrid | 367-435 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Meget bra |
M177/M178 V8 AMG | 571-630 HK | 11,2-12,1 l/100 km | Høyt forbruk, kompleks | Godt |
OM654 2,0 diesel | 150-265 HK | 4,2-5,8 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
OM656 3,0 diesel | 286-340 HK | 5,1-6,2 l/100 km | Praktisk talt uforgjengelig | Svært god |
E 300 e Plug-in | 320 HK | 1,6 l/100 km + strøm | Vekt, komplisert vedlikehold | Bra |
E 300 de Plug-in | 306 HK | 1,1 l/100 km + strøm | Vekt, høy innkjøpspris | Bra |

Konklusjon: De beste Mercedes W213-motorene gjennom tidene-motorer
Mercedes W213-motorene representerer det ypperste innen moderne drivverksteknologi og tilbyr eksepsjonell kvalitet og holdbarhet i alle kategorier. Spesielt imponerende er det faktum at både bensin- og dieselmotorene i W213-generasjonen er praktisk talt fri for alvorlige serieproblemer - noe som er sjelden i dagens bilverden. Den konsekvente videreutviklingen av velprøvd design kombinert med innovativ mild-hybrid-teknologi gjorde W213 til en av de mest pålitelige premiumlimousinene i sin tid.
- Beste bensinmotor i Mercedes W213:
M256 3,0-liters rekkesekser med mild-hybridsystem (367-435 hk) kombinerer perfekt smidighet, høy ytelse og overraskende effektivitet med praktisk talt problemfri driftssikkerhet.
- Beste Mercedes W213 dieselmotor:
OM656 3,0-liters rekkesekser med seks sylindere (286-340 hk) regnes som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene, med en enestående jevnhet og eksepsjonell holdbarhet.
- Beste Mercedes W213 hybridmotor:
E 300 de plug-in hybrid (306 hk) kombinerer påliteligheten til OM654-dieselen med elektrisk effektivitet og tilbyr de laveste driftskostnadene med høy brukervennlighet i hverdagen.
For vedlikehold og reservedeler til alle Mercedes W213-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.