Innholdsfortegnelse
VW Golf 5 motorer
I 2003 markerte VW Golf 5 begynnelsen på en ny æra for Volkswagens ikon i kompaktklassen og etablerte seg som en av de mest vellykkede Golf-generasjonene noensinne. Med et variert utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til sportslige GTI-motorer, satte Golf V nye standarder når det gjaldt teknologi og pålitelighet.

VW Golf 5 motorer (2003-2008)
Den femte Golf-generasjonen revolusjonerte kompaktklassesegmentet med moderne common rail-dieselmotorer og de første TSI-bensinmotorene, der påliteligheten i stor grad var avhengig av motorvalget. Mens de velprøvde TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold enkelt nådde 350 000 til 450 000 kilometer, viste de tidlige FSI-bensinmotorene de første svakhetene i høytrykkspumpe- og innsprøytningssystemet allerede mellom 100 000 og 150 000 kilometer. De klassiske sugemotorene viste seg derimot å være nærmest uforgjengelige og kjørte ofte over 400 000 kilometer uten større reparasjoner. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,0 TDI med 140 hk - et mesterverk innen dieselteknologi som kombinerte effekt, økonomi og holdbarhet på en optimal måte. Teknologisk sett brakte Golf 5 for første gang DSG-dobbeltclutchgirkassen og moderne direkte innsprøytning til kompaktklassen, samtidig som den måtte hevde seg mot sterke konkurrenter som BMW 1-serie og Audi A3.
VW Golf 5 bensinmotorer (2003-2008)
VW Golf 5-bensinmotorutvalget omfattet både velprøvde sugemotorer og moderne motorer med direkte innsprøytning. Det startet med 1,4-liters sugemotoren (55 kW/75 hk), etterfulgt av 1,6-literen (75 kW/102 hk), som begge imponerte med sin robusthet. FSI-motorene med direkte innsprøytning på 1,4 liter (66 kW/90 hk) og 1,6 liter (85 kW/115 hk) ga mer effekt, men led av problemer med høytrykkspumpen og koksing av innsugsventilene. Den kraftigste bensinmotoren var 2,0 FSI med 110 kW (150 hk), som senere ble erstattet av den første TSI-motoren med 147 kW (200 hk) i GTI. Disse tidlige VW Golf 5-motorene med direkte innsprøytning utviklet seg til å bli generasjonens mest problematiske motorer, mens sugemotorene ble ansett som praktisk talt uforgjengelige.
VW Golf 5 dieselmotorer (2003-2008)
VW Golf 5-dieselmotorene ble dominert av TDI-familien med common rail-innsprøytning. Det startet med 1,9 TDI i ulike effektnivåer fra 66 kW (90 hk) til 77 kW (105 hk), som viste seg å være ekstremt driftssikre. Fra 2004 kom den mer moderne 2.0 TDI med 103 kW (140 hk) og senere 125 kW (170 hk), som ble referansemotoren for dieselteknologi. Det fantes også en mindre 1,4 TDI med 51 kW (70 hk) som en økonomiversion. VW Golf 5 TDI med 2,0 liter slagvolum og 140 hk utviklet seg til å bli den beste motoren i hele generasjonen - den kombinerte sportslige kjøreegenskaper med et drivstofforbruk på bare 4,5-5,2 liter per 100 km og viste seg å være praktisk talt uforgjengelig. Disse VW Golf 5-motorene oppfylte allerede Euro 4-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, effektivitet og holdbarhet.
VW Golf 5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 naturlig sugemotor | 75 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
1,6 sugemotor | 102 HK | 7,0-7,5 l/100 km | Svært robust | Meget god |
1,4 FSI | 90 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Høytrykkspumpe, ventilkoksing | Moderat |
1,6 FSI | 115 HK | 6,8-7,3 l/100 km | Høytrykkspumpe, ventilkoksing | Moderat |
2,0 FSI/TSI | 150-200 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Høytrykkspumpe, registerkjede | Problematisk |
1,4 TDI | 70 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Lite effekt | Bra |
1,9 TDI | 90-105 HK | 4,8-5,3 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
2,0 TDI | 140-170 HK | 4,5-5,8 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Veldig bra |

Konklusjon: De beste VW Golf 5-motorene gjennom tidene
VW Golf 5 etablerte seg som en milepæl i kompaktklassen og viste allerede veien for fremtidige Volkswagen-motorer. Mens de klassiske bensin- og TDI-dieselmotorene imponerte med sin eksepsjonelle driftssikkerhet, avslørte de første motorene med direkte innsprøytning allerede typiske svakheter ved moderne bensinmotorer. Dieselmotorene satte nye standarder for effektivitet og holdbarhet som fortsatt setter standarden i dag.
- Beste VW Golf 5 bensinmotor:
Den 1,6-liters sugemotoren (102 hk) kombinerer solid ytelse med eksepsjonell driftssikkerhet og lave driftskostnader - en ekte langdistanseløper.
- Beste VW Golf 5 dieselmotor:
2,0 TDI (140 hk) regnes som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene, med en perfekt balanse mellom ytelse, drivstofføkonomi og holdbarhet.
- Den mest sportslige VW Golf 5-motoren:
2,0 TSI (200 hk) i GTI var teknisk banebrytende, men viste tidlig svakhetene til den første TSI-generasjonen.
For vedlikehold og reservedeler til alle VW Golf 5-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.