Innholdsfortegnelse
Alfa Romeo 147-motorer
Alfa Romeo 147 ble lansert i 2000 som en kompakt sportslimousin og utviklet seg til å bli en av de mest karakterfulle bilene i sin klasse med et mangfoldig utvalg av Alfa Romeo 147-motorer. De ulike generasjonene har produsert både temperamentsfulle bensinmotorer og økonomiske dieselmotorer som kombinerer teknisk innovasjon med typisk italiensk temperament.

Alfa Romeo 147 generasjon I (2000-2010)
Den første og eneste generasjonen av Alfa Romeo 147 preget et helt tiår og satte nye standarder i kompaktsegmentet. Kjørelengden til Alfa Romeo 147-motorene varierte sterkt avhengig av vedlikehold og kjørestil: Mens de robuste JTD-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 250 000 til 350 000 kilometer, krevde de livlige bensinmotorene ofte større reparasjoner av ventilstyringen eller vannpumpen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. De første produksjonsårene 2000-2002 var spesielt kritiske, og barnesykdommer som defekte termostater og utette topplokkpakninger forekom hyppig. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 JTD med 150 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og ble ansett som en av de beste dieselmotorene på sin tid. Tekniske høydepunkter var den innovative Selespeed-girkassen og Multiair-teknologien fra de senere årene, mens typiske problemområder var elektronikken og det komplekse motorstyringssystemet. I markedssammenligningen posisjonerte 147 seg som et mer sportslig alternativ til VW Golf og Opel Astra.
Alfa Romeo 147 bensinmotorer: Generasjon I (2000-2010)
Alfa Romeo 147-bensinmotorutvalget inkluderte ulike Twin Spark-motorer, fra og med 1.6 Twin Spark med 88 kW (120 hk), som fungerte som innstegsmotor. Den populære 2.0 Twin Spark hadde en effekt på 110 kW (150 hk) og ga en god balanse mellom ytelse og drivstofforbruk. Toppmodellen var 3,2 V6 GTA med imponerende 184 kW (250 hk), som imidlertid var sjelden og krevde mye vedlikehold. Disse Alfa Romeo 147-motorene hadde en karakteristisk lyd, men led av typiske problemer for Twin Spark-generasjonen: hyppige tennspolebytter, problemer med fasevariatoren og økt oljeforbruk ved høyere kjørelengder. 1,4 Twin Spark med 80 hk (2005-2010) viste seg å være den mest pålitelige bensinmotoren, mens de større motorene krevde regelmessig vedlikehold av det komplekse ventilkontrollsystemet.
Alfa Romeo 147 dieselmotorer: Generasjon I (2000-2010)
Alfa Romeo 147-dieselmotorene ble dominert av JTD-familien (Jet Turbo Diesel) med ulike effektnivåer. 1.9 JTD var opprinnelig tilgjengelig med 85 kW (115 hk), senere ble varianter med 103 kW (140 hk) og 110 kW (150 hk) lagt til. Disse Alfa Romeo 147 JTD-motorene ble ansett for å være de mest pålitelige i hele serien og utviklet seg til virkelige langløpere. 1.9 JTD med 150 hk (motorkode 937A5000) viste seg å være det absolutte høydepunktet - utstyrt med common-rail-innsprøytning og variabel turbolader bød den på sportslige ytelser med et drivstofforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km. Det fantes også en mindre 1,3 Multijet med 70 hk (2003-2010), som var spesielt økonomisk, men som virket noe undermotorisert for 147.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 Twin Spark | 80 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Tennspoler, fasevariator | Bra |
1,6 Twin Spark | 120 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Tennspoler, oljeforbruk | Middels |
2,0 Twin Spark | 150 HK | 8,0-9,2 l/100 km | Fasevariator, vannpumpe | Moderat |
3,2 V6 GTA | 250 HK | 12,1-13,8 l/100 km | Kompleks, krever mye vedlikehold | Problematisk |
1,3 Multijet | 70 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Underdrevet | Gjennomsnittlig |
1,9 JTD | 115-150 HK | 5,2-6,1 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Alfa Romeo 147-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Alfa Romeo 147-motorene viser tydelig styrkene og svakhetene ved italiensk ingeniørkunst på 2000-tallet. Mens dieselmotorene i Alfa Romeo 147 imponerte med sin eksepsjonelle pålitelighet og effektivitet, slet de karakteristiske bensinmotorene med de typiske problemene med den komplekse Twin Spark-teknologien. Likevel er 147 fortsatt et kjøretøy med en unik karakter som fungerer pålitelig med riktig vedlikehold.
- Beste Alfa Romeo 147 bensinmotor:
1,4 Twin Spark (80 hk) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, moderat drivstofforbruk og tilstrekkelig kraft for bykjøring.
- Beste Alfa Romeo 147 dieselmotor:
1.9 JTD (150 hk) representerer det absolutte høydepunktet i serien, og kombinerer sportslig ytelse med eksepsjonell pålitelighet og lavt drivstofforbruk.
- Beste Alfa Romeo 147 hybridmotor:
Hybriddrivlinjer var ikke tilgjengelig på Alfa Romeo 147, ettersom elektrifisering først kom i senere generasjoner av Alfa Romeo.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til Alfa Romeo 147, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering, slik at den italienske sportslimousinen kan fortsette å kjøre pålitelig i mange år fremover.